abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 maart 2009 @ 23:49:04 #1
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_66955462
L.S.,

Ik wilde hier graag mijn beklag doen over de verengelsing van het nNderlandse taalgebruik. Vooral in de mondelinge communicatie kan je tegenwoordig niet meer met iemand praten zonder dat diegene een deel van wat hij wil zeggen in het engels vertelt.

Zet de tv aan en je hoort dit:
-"Wat een goede performance"
-"Ik zou aan je image werken"
-"Ik was helemaal flabbergasted"
-"Random"

en er zijn nog veel meer voorbeelden. Ik vind dit een vreselijke ontwikkeling. Mensen kunnen zich niet meer in het Nederlands uitdrukken, alternatieven voor performance, image, flabbergasted en dergelijke woorden hoor je maar weinig. Ik vraag me af hoe groot het aantal mensen is dat niet weet dat er een Nederlands woord is voor "random".

Zelf probeer ik nu zoveel mogelijk engelse woorden te vermijden. Je gaat er gauw in mee met iemand, maar tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk Nederlands te praten, in de hoop dat dat overkomt.

Wie is het met mij eens? Wie heeft nog meer van die afschuwelijke voorbeelden?
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_66955540
Heet dat niet anglicanisering?
pi_66956176
Een terechte klacht. En wat dacht je van de tv-reclame van Achmea: "InShared, we all benefit". Helaas zijn er nog veel meer die de Nederlandse taal verengelsen.
wat hebben we hier?
nee maar, dát is interessant!
pi_66956200
flabbergasted en gobsmacked wil ik nog wel eens gebruiken omdat ik 't zo leuk klinken vind, maar verder eens met de klacht is
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_66956606
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:19 schreef zquing het volgende:
flabbergasted en gobsmacked wil ik nog wel eens gebruiken omdat ik 't zo leuk klinken vind, maar verder eens met de klacht is
Ik vind overrompeld wel eenzelfde kolderieke klank hebben. En nu flabbergasted het cliché-woord voor deze gemoedstoestand is, klinkt de Nederlandse variant minstens net zo fris.
  † In Memoriam † donderdag 12 maart 2009 @ 00:59:28 #6
21636 Feestkabouter
pi_66956979
verengelsinalisering is wel een belangrijke factor geweest in het populair worden van het spel bullshit-bingo........ dat dan weer wel!

http://www.lachvandedag.com/1999/september/vergader-bingo.htm
  zondag 15 maart 2009 @ 00:35:19 #7
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67057700
http://www.vds-ev.de/denglisch/sprachpanscher/index.php

Vreemd dat deze link niet is genoemd. De Duitsers reiken zelfs prijzen uit aan prominente zakenlieden die zich schuldig maken aan verengelsing, meestal omdat het hipper is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')