abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:55:27 #1
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66889073
quote:
Hoge Raad doet op 10 maart 2009 uitspraak in zaak over groepsbelediging en Islam

Den Haag, 6 maart 2009 - De verdachte M. B. heeft op 7 november 2004 een poster voor het raam van zijn woning opgehangen met onder meer de tekst “Stop het gezwel dat Islam heet”.
De rechtbank Den Bosch heeft de verdachte op 19 juli 2005 veroordeeld wegens het zich in het openbaar beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst (artikel 137c Wetboek van Strafrecht) (zie rechtspraak.nl, LJN AT9494).
Het hof Den Bosch heeft de verdachte op 10 november 2006 eveneens wegens het zich in het openbaar beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee weken met een proeftijd van twee jaar (zie rechtspraak.nl, LJN BH3383).
Het hof heeft onder meer overwogen dat de verdachte door de Islam aan te duiden als een gezwel zich onnodig grievend heeft uitgelaten over de Islam en, gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen, ook ten aanzien van die groep mensen die de Islam belijden.

Het cassatieberoep bij de Hoge Raad
De verdachte heeft cassatieberoep ingesteld tegen de uitspraak van het hof Den Bosch.
Volgens de advocaat van de verdachte in cassatie (mr. A.A. Franken in Amsterdam) heeft het hof ten onrechte beslist dat deze poster onder artikel 137c Sr valt.
Op 9 september 2008 heeft advocaat-generaal mr. A.J.M. Machielse in zijn conclusie de Hoge Raad geadviseerd de uitspraak van het hof te vernietigen.

Uitspraak
De Hoge Raad doet in deze zaak uitspraak op dinsdag 10 maart 2009 om 12.00 uur.
Een samenvatting van de uitspraak zal rond 12.30 uur naar de pers worden gestuurd.
Tegelijkertijd wordt de samenvatting gepubliceerd op de website hogeraad.nl/actualiteiten en de volledige uitspraak (met zaaknr. 01509/07) wordt zo snel mogelijk daarna gepubliceerd op rechtspraak.nl.

Op dinsdag 10 maart zal tussen 12.00 uur en 13.00 uur een persraadsheer (via tel 070 – 3611236) bereikbaar zijn voor een toelichting op de uitspraak.
http://www.rechtspraak.nl(...)ediging+en+Islam.htm

Momenteel richt het debat over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting zich vooral op de vervolging van Wilders (Koran = Mein Kampf en geen moslimimmigrant het land meer in) en laatst ook op de uitspraken van Van Bommel (Intifada! Intifada!).

Minder aandacht is er vooralsnog voor de belangrijke uitspraak die de Hoge Raad morgen zal doen over groepsbelediging van moslims door belediging van de Islam.

Het gerechtshof heeft gezegd dat je door het aanduiden van de Islam als een gezwel ook alle moslims beledigt. Een belachelijke uitspraak natuurlijk. Daardoor heeft het gerechtshof de groepsbelediging eigenlijk zover opgerekt, dat ook gods- en geloofslastering daar onder valt, precies zoals ook Hirsch Ballin dat graag ziet.

De onafhankelijke adviseur van de Hoge Raad, de advocaat-generaal, heeft gelukkig al geconcludeerd dat het vonnis van het hof vernietigd moet worden. Hopelijk gaat de Hoge Raad daar in mee!

Ik wil namelijk gewoon in krachtige bewoordingen kunnen zeggen dat ik bepaalde overtuigingen schadelijk vind voor de toekomst van onze samenleving, zonder dat ik daarmee het oogmerk heb om de mensen daarachter persoonlijk te beledigen.

Bijvoorbeeld de Islam, het libertarisme, het PVV-fascisme en het communisme zijn wat mij betreft allemaal onwenselijke ideologieën, dus als de invloed van een van die stromingen het mooie sociaal-liberale Nederland bedreigt, dan wil ik ze gewoon kunnen aanduiden met een enge ziekte.

Discussieer hier vooraf en achteraf over de uitspraak! Deze zal te vinden zijn op www.rechtspraak.nl, dus als ik er even niet ben morgenmiddag kan iemand anders de samenvatting vast wel posten.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2009 @ 11:00:03 #2
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_66889199
Mocht deze klacht gegrond verklaard worden door de hoge raad kan ik als iemand die niet geloofd dus iedereen aanklagen die publiekelijk zeggen dat ongelovigen minder zijn dan <insert hier je dier of zo iets>
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:02:31 #3
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66889272
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:00 schreef Ronhui het volgende:
Mocht deze klacht gegrond verklaard worden door de hoge raad kan ik als iemand die niet geloofd dus iedereen aanklagen die publiekelijk zeggen dat ongelovigen minder zijn dan <insert hier je dier of zo iets>
Dat zou sowieso al moeten kunnen denk ik, maar je zult zien dat het OM daarin dan ineens geen prioriteit ziet om te vervolgen.
pi_66889332
Je mag hopen dat de Hoge Raad de uitspraak van het hof vernietigd. Anders is het dus einde vrijheid van meningsuiting of in ieder geval een stap in die richting lijkt me nogal onwenselijk.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:05:18 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66889352
Dit zijn precies de vonnissen die we nodig hebben in het publieke debat, en precies de reden waarom het goed is als Wilders, Imams en andere figuren voor de rechter worden gebracht. Breng maar eens duidelijk in beeld waar de wettelijke grenzen liggen.

Ik mag trouwens hopen (en ga er stiekem ook wel van uit) dat het vonnis vernietigd zal worden.
pi_66889365
Ben ook benieuwd. Als de Hoge Raad dit vonnis niet vernietigt, schept dat een enorme precendentwerking en kun je een hele berg rechtszaken verwachten.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van doelloos beledigen, maar als moslims mogen zeggen dat ongelovigen lager dan varkens zijn, eis ik het recht om de islam een gezwel te noemen. Niet omdat ik dat laatste zo graag wil doen, maar omdat ik vind dat de rechten van niet-gelovigen anders onder druk staan.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:20:02 #7
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66889867
Nog even de redenatie van het Hof:
quote:
Het hof is van oordeel dat de uiting op de poster “Stop het gezwel dat Islam heet”, zowel op zichzelf beschouwd als bezien in de context waarin deze uiting is gedaan als beledigend is aan te merken voor mensen die deel uitmaken van de islamitische geloofsgemeenschap. Door de Islam aan te duiden als een gezwel, en daarmee tot uitdrukking te brengen dat het daarbij gaat om iets kwaadaardigs dat verwijderd of uitgebannen zou moeten worden, heeft verdachte zich middels de tekst op de poster onnodig grievend uitgelaten over de Islam, en gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen, ook ten aanzien van die groep mensen die de Islam belijden.

Verdachte heeft daarmee, ook bezien tegen de achtergrond dat de betreffende poster kenbaar afkomstig was van de Nationale Alliantie en het gegeven dat het feit zich vlak na de moord op Theo van Gogh heeft afgespeeld, de grenzen van hetgeen in het licht van het recht op vrijheid van meningsuiting toelaatbaar moet worden geacht overschreden.

Noch de afkomst van de poster, noch de moord op Theo van Gogh doen af aan het beledigend karakter van de uiting “Stop het gezwel dat Islam heet”, terwijl tijdens het verhandelde ter terechtzitting niet gebleken is van feiten en omstandigheden die de conclusie rechtvaardigen dat het zou gaan om een uiting dienstig aan het publieke debat waardoor het beledigend karakter aan de uiting komt te ontvallen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:24:55 #8
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66890046
Ik vind het soms ook nog wel moeilijk hoor, die grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Gevoelsmatig vind ik dat je gewoon een anti-islamposter op moet kunnen hangen.

Maar stel dat de Hoge Raad nu meegaat in de ruimere uitleg van vrijheid van meningsuiting, waardoor deze kerel, Wilders, joden-aan-het-gas-roepers, radicale imams en mensen die fuck you roepen tegen de politie allemaal worden vrijgesproken. Wat nu als blijkt dat we over een paar jaar veel meer gevallen van (zware) mishandeling of erger hebben, omdat mensen hun gekrenkte gevoelens niet meer via de rechter kwijt kunnen? Moeten we er dan op terugkomen of gaat het principe dan voor op de praktijk?

Ik worstel daar wel mee, want ik zie de stap naar de rechter wel als een geweldloze uitlaatklep.
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 11:37:46 #9
236264 crew  capricia
pi_66890483
Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66890558
Mensen opsluiten vanwege hun mening zal juist eerder tot geweld leiden.
pi_66890761
Had een columnist niet een jaar eerder op dezelfde wijze zich over christenen uitgelaten? Die werd toch ook gewoon vrijgesproken? Denk goed te gebruiken in hoger beroep als voorbeeld toch?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_66891223
Hopelijk voegen ze wel een goede onderbouwing bij de uitspraak en blijft het niet bij een standaard-afwijzing of toekenning.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:24:40 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66892244
quote:
De uitspraak van de Hoge Raad houdt het volgende in:
Artikel 137c Wetboek van Strafrecht stelt strafbaar het zich beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst (zgn. groepsbelediging). Dit artikel stelt niet strafbaar het zich beledigend uitlaten over een godsdienst, ook niet als dat gebeurt op zo’n manier dat de aanhangers van die godsdienst daardoor in hun godsdienstige gevoelens worden gekrenkt. Deze wetsbepaling moet volgens de wetsgeschiedenis beperkt worden uitgelegd. De uitlating moet onmiskenbaar betrekking hebben op een bepaalde groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen. De enkele omstandigheid dat grievende uitlatingen over een godsdienst ook de aanhangers krenken is niet voldoende om van beleding van een groep mensen wegens hun godsdienst te spreken.

Het hof heeft geoordeeld dat de verdachte zich met zijn poster met daarop de tekst “Stop het gezwel dat Islam heet” onnodig grievend heeft uitgelaten over de Islam. Het hof heeft daaraan de gevolgtrekking verbonden dat “gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen” deze uitlating reeds daardoor ook beledigend is voor “die groep mensen die de Islam belijden”. Het hof heeft daarmee een te ruime uitleg gegeven aan de in art. 137c, eerste lid, Sr voorkomende uitdrukking “een groep mensen wegens hun godsdienst”
Daarom heeft de Hoge Raad de uitspraak van het hof vernietigd en de verdachte van het hem tenlastegelegde vrijgesproken.

Gevolg van de uitspraak
De verdachte is definitief vrijgesproken.

Nadere informatie in verband met deze zaak
Artikel 137c Wetboek van Strafrecht (zgn. groepsbelediging) luidt:
“Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.”
Het gaat in deze zaak alleen om een strafvervolging ter zake van het doen van een beledigende uitlating over een groep mensen wegens hun godsdienst (art. 137c Sr). Het gaat dus niet om een vervolging wegens - kort gezegd - het aanzetten tot haat, discriminatie of geweld tegen persoon of goed van mensen wegens hun godsdienst (art. 137d Sr) en evenmin om een vervolging wegens het zich door smalende godslastering op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaten (art. 147 Sr).

Voorts gaat het hier om de specifieke betekenis van de in art. 137c Sr opgenomen uitdrukking ‘belediging van een groep mensen wegens hun godsdienst of levensovertuiging’. Het gaat hier niet om andere in dit artikel genoemde gevallen van belediging van een groep mensen en dus niet om belediging van een groep mensen wegens hun ras, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap.

Indien, zoals in deze zaak, uitlatingen niet kunnen worden aangemerkt als ‘belediging van een groep mensen wegens hun godsdienst’ en dus in dit opzicht buiten het bereik van art. 137c Sr vallen, komt de vraag of daarbij de grenzen van de - onder meer door art. 10 EVRM gewaarborgde - vrijheid van meningsuiting zijn overschreden niet in beeld. Dus is in deze zaak ook niet aan de orde geweest of de bij de wet voorziene beperking die art. 137c Sr aan het recht op vrijheid van meningsuiting stelt in concreto gerechtvaardigd is.

Verband met Wilders-beschikking

In de zogenaamde Wilders-beschikking van het hof Amsterdam (LJN BH0496) heeft dat hof de vervolging van Wilders bevolen. In die beschikking gaat het op enige punten ook over art. 137c Sr. In paragraaf 12.1.3 heeft het hof voorlopig geoordeeld dat er voldoende aanwijzingen zijn om de vervolging in gang te zetten voor uitspraken van Wilders die beledigend zijn voor een groep mensen als bedoeld in art. 137c Sr die tot de moslimgemeenschap behoren. Daarbij heeft het hof onder meer betekenis toegekend aan de omstandigheid dat uit de samenhang van de door Wilders gepresenteerde uitlatingen duidelijk zou blijken dat hij de groep moslimgelovigen op het oog heeft.

De uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van de verdachte M.B. betekent dat de rechter die eventueel over een tenlastelegging op dit punt in de zaak tegen Wilders moet gaan oordelen, zal moeten onderzoeken of - zoals de Hoge Raad hier heeft overwogen - een uitlating onmiskenbaar betrekking heeft op een bepaalde groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen. Het hangt van dat onderzoek af wat de uitkomst zal zijn.
pi_66892357
Specifiek over het verschil tussen de een godsdienst en de gelovigen dus. Niets meer dan het uitleggen van de werking van een artikel.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:29:11 #15
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66892379
Vooral die opmerking over de zaak van Wilders vind ik toch wel interessant. Het lijkt erop dat ze de rechter die die zaak gaat behandelen alvast even een schot voor de boeg geven, dat belediging van de Islam niet automatisch doorgetrokken kan worden naar belediging van een groep mensen (moslims).
  † In Memoriam † dinsdag 10 maart 2009 @ 12:29:20 #16
230491 Zith
pls tip
pi_66892382
Top!

Linkse rechters
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66892523
Terechte uitspraak .

Zolang je dus de islam gebruikt in je kritiek zoals op deze poster is er dus niet veel aan de hand. Als de verdachte had geschreven stop het gezwel dat moslims heet was de kans op een veroordeling groter geweest dan beledig je namelijk expliciet de groep. Of niet?
pi_66892779
Topictitel aangepast aan de actualiteit
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 12:58:43 #19
236264 crew  capricia
pi_66893290
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:33 schreef MrX1982 het volgende:
Terechte uitspraak .

Zolang je dus de islam gebruikt in je kritiek zoals op deze poster is er dus niet veel aan de hand. Als de verdachte had geschreven stop het gezwel dat moslims heet was de kans op een veroordeling groter geweest dan beledig je namelijk expliciet de groep. Of niet?
Zo lees ik het ook.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2009 @ 13:11:56 #20
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_66893740
Ok.. netjes ook dat in het topic de uitleg er bij gegeven wordt, komt meteen een stuk duidelijker over..
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:52:04 #21
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_66894967
Goede uitspraak. Toch verwacht ik dat dit weinig relevant is voor Wilders: niet alleen gaat het dan om het onderscheid tussen Islam en moslims (waar Wilders zelf expliciet geen onderscheid maakt), maar gaat het meer over het aanzwengelen van een discussie en voorstellen van politieke acties als polticus.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:07:57 #22
3542 Gia
User under construction
pi_66895594
Och misschien dat ik dan de Islam ook maar eens aan moet gaan klagen, omdat ze de essentie van mijn geloof beledigen. Het christendom is gestoeld op de heilige drieëenheid, wat in de ogen van de islam een gruwel is.

Goh, dat dat mag!!
pi_66896996
Juiste uitspraak
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:09:30 #24
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66897930
Mooie uitspraak!

Ook lekker recht door zee (niet op de Rita-manier, maar écht).
quote:
2.6. Het Hof heeft geoordeeld dat de verdachte zich met zijn poster met daarop de tekst "Stop het gezwel dat Islam heet" onnodig grievend heeft uitgelaten over de Islam. Het Hof heeft daaraan de gevolgtrekking verbonden dat "gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen" deze uitlating reeds daardoor ook beledigend is voor "die groep mensen die de Islam belijden". Naar uit het voorgaande volgt, heeft het Hof aldus blijk gegeven van een te ruime - en dus onjuiste - opvatting omtrent de in art. 137c, eerste lid, Sr voorkomende uitdrukking "een groep mensen wegens hun godsdienst".

2.7. Het middel is gegrond.

2.8. De Hoge Raad zal om doelmatigheidsredenen zelf de zaak afdoen en de verdachte van het hem tenlastegelegde vrijspreken.
Verder goed dat de Hoge Raad niet vernietigt en terugverwijst naar een ander hof (zoals meestal gebeurt), maar de zaak meteen zelf afdoet en die man vrijspreekt. Dat geeft de betrokkenen rust.

Overigens blijft het een kneus hoor, met zijn domme poster, maar ook kneuzen mogen posters ophangen.
pi_66898321
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:09 schreef Pool het volgende:
Mooie uitspraak!

Ook lekker recht door zee (niet op de Rita-manier, maar écht).
[..]

Verder goed dat de Hoge Raad niet vernietigt en terugverwijst naar een ander hof (zoals meestal gebeurt), maar de zaak meteen zelf afdoet en die man vrijspreekt. Dat geeft de betrokkenen rust.

Overigens blijft het een kneus hoor, met zijn domme poster, maar ook kneuzen mogen posters ophangen.
Ik vind juist dat de Hoge Raad zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt. Er wordt niet ingegaan op de uitspraak zelf. Er wordt niet aangegeven waarom het niet onder dat artikel valt. "Blijk geven van een onjuiste opvatting", omdat het artikel te ruim werd geinterpreteerd. Wat is te ruim dan? (Ja, dit geval, maar verder?) Als je iets dergelijks over het Christendom of Jodendom op een poster zet, valt het dan wel binnen dat artikel? Het Jodendom kan namelijk ruimer gezien worden dan de religie alleen.

Is een poster met "Stop het gezwel van de Islam, word lid van de Nationale Alliantie", na de dood van Van Gogh specifiek gericht op de religie of wordt daar toch een toespeling naar de moslims gemaakt? Op deze manier is het makkelijk om bij elke belediging moslim te vervangen door islam, om onder straf uit te komen. Geert Wilders maakte al gretig gebruik van deze mogelijkheid: "een tsunami van islamisering". Ja doel je dan op het geloof of op de mensen die het geloof aanhangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')