abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66886073
Hallo,

De komende tijd zal ik bezig zijn om mijn zolderdak te isoleren. Maar nu kom ik wat dingetjes tegen waarbij ik me toch afvraag hoe ik dat op moet gaan lossen. Heb me inmiddels suf gegoogled maar ook daar is geen antwoord te vinden.

Ik ga mijn dak isoleren d.m.v. glas/steen wil matten en gips. Dat proces ken ik wel en weet hoe dat moet echter als ik mijn schuine dak isoleer tot aan de vloer dan kom ik onderweg tijdens het isoleren electra leidingen in PVC buizen en verwarmingsbuizen tegen die dan in/achter de isolatie zullen verdwijnen. Maar kan dit wel zomaar? gaat dit geen problemen opleveren?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:02:34 #2
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66886145
Elektra lijkt me geen probleem. Wel zou ik je centraaldozen toegangkelijk maken, zodat je later nog nieuwe draden kunt trekken.
Je CV leiding kan ook, alleen krijg je een rolling als er later een lekkage ontstaat achter je mooi afgewerkte gipsplaat.
pi_66886219
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:02 schreef RaymondK het volgende:
Elektra lijkt me geen probleem. Wel zou ik je centraaldozen toegangkelijk maken, zodat je later nog nieuwe draden kunt trekken.
Je CV leiding kan ook, alleen krijg je een rolling als er later een lekkage ontstaat achter je mooi afgewerkte gipsplaat.
Mijn centrale dozen zullen niet achter de iso verdwijnen enkel de pvc leidingen.

Wat is rolling eigenlijk?
pi_66886227
lijkt mij ook prima te gaan. Als je het helemaal goed wil doen, dan moet je een laagje uit het steen/glaswol halen op de plaats waar de buis komt te liggen. Dan ligt het wol helemaal mooi vlak
pi_66886266
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:06 schreef MrNiles het volgende:
lijkt mij ook prima te gaan. Als je het helemaal goed wil doen, dan moet je een laagje uit het steen/glaswol halen op de plaats waar de buis komt te liggen. Dan ligt het wol helemaal mooi vlak
ja das wel een goeie want het is zo dat hoe losser (dus niet gepropt) hij ligt, hoe beter hij isoleert.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:23:57 #6
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66886652
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:06 schreef astie het volgende:

[..]

Mijn centrale dozen zullen niet achter de iso verdwijnen enkel de pvc leidingen.

Wat is rolling eigenlijk?
met een rolling bedoel ik een rolberoerte. Een inzinking, een gigantische baaldag. Tenminste dat zou ik wel krijgen als je het mooi hebt, en dan weer moet gaan breken omdat je cvleiding lek is...

Overigens is het verstandig om je cv leiding volledig vrij te leggen. Die pijpen rekken en krimpen, en wanneer je die tegen iets aan laat komen, of klem legt, kun je tikkende geluiden krijgen. Na het afwerken kun je er immers niet meer bij.
pi_66886844
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:23 schreef RaymondK het volgende:

[..]

met een rolling bedoel ik een rolberoerte. Een inzinking, een gigantische baaldag. Tenminste dat zou ik wel krijgen als je het mooi hebt, en dan weer moet gaan breken omdat je cvleiding lek is...

Overigens is het verstandig om je cv leiding volledig vrij te leggen. Die pijpen rekken en krimpen, en wanneer je die tegen iets aan laat komen, of klem legt, kun je tikkende geluiden krijgen. Na het afwerken kun je er immers niet meer bij.
Dan kunnen ze me wegdragen denk.

Denk dat als ik die leidingen netjes in mijn steen/glaswol verwerk dat het krimpen en uitzetten geen probleem meer is omdat het isolatie meerekt.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:20:56 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_66888098
hoe ga je dat dak eigelijk isoleren ? Ikzelf zit daar ook een beetje aan te denken en vraag me af waar je nu wat moet doen, ruimte laten of juist weer niet...

Je hoort van die horor verhalen van rot door foutieve isolatie... how do you do it.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_66888526
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:20 schreef klusfoobje het volgende:
hoe ga je dat dak eigelijk isoleren ? Ikzelf zit daar ook een beetje aan te denken en vraag me af waar je nu wat moet doen, ruimte laten of juist weer niet...

Je hoort van die horor verhalen van rot door foutieve isolatie... how do you do it.
Eingenlijk heel simpel. Mijn huis is uit '65 en heeft dus totaal geen isolatie op dak. Van buiten naar binnen: Dakpannen, panlatten en dakbeschot. Meer zit er bij mij niet. Dat betekend dat ik tussen het dakbeschot en mijn isolatie een ruimte overlaat voor ventilatie (ventilatie door dakbeschot heen, hoe komt het anders nu zo koud op zolder?!). Ik gebruik isolatie met damwerendelaag aan de warme zijde (leefzijde) en laat tussen mijn afwerking (gips) en isolatie een ruimte van 2 cm over.

Een simpele isolatiewijzer kun je hier vinden:http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=703.

Als je onder je dakpannen al een dampwerende laag heb zitten moet je uitkijken met de damwerende laag aan je leefzijde omdat je dan geen ventilatie hebt tussen die 2 lagen en krijg je condensvorming en dus een rot dakbeschot

Maar als je slim bent open je ff een eigen topic. Want ik denk dat er hier heel veel mensen zitten die veel meer verstand van schuine daken isoleren hebben dan ik.
Ik heb mijn kennis enkel opgedaan door te googlen en op dit forum te neuzen..
pi_66900837
Op zich doe je het wel goed, de ventilatieruimte is alleen nodig als er kans is op vochtdoorslag door je dak. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk omdat een dak nu eenmaal waterdicht hoort te zijn.

Bij bijvoorbeeld een (enkelsteens) bakstenen wand is dit wel belangrijk omdat baksteen poreus is.

De dampremmende laag aan de binnenzijde van je isolatie is echter wel belangrijk omdat er in een warme ruimte condens kan optreden tegen koude oppervlakten.
De buitenzijde van je isolatie is over het algemeen de koude zijde en de binnenzijde warm, als er dus geen dampremmende laag aan de binnenzijde zit kan er condens optreden in je isolatie. En natte isolatie isoleert niet, gaat je houten constructie van rotten en sloopt gipsplaten.
I believe in God, only I spell it Nature. "Frank Lloyd Wright"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')