quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:20 schreef klusfoobje het volgende:hoe ga je dat dak eigelijk isoleren ? Ikzelf zit daar ook een beetje aan te denken en vraag me af waar je nu wat moet doen, ruimte laten of juist weer niet...
Je hoort van die horor verhalen van rot door foutieve isolatie... how do you do it.
Eingenlijk heel simpel. Mijn huis is uit '65 en heeft dus totaal geen isolatie op dak. Van buiten naar binnen: Dakpannen, panlatten en dakbeschot. Meer zit er bij mij niet. Dat betekend dat ik tussen het dakbeschot en mijn isolatie een ruimte overlaat voor ventilatie (ventilatie door dakbeschot heen, hoe komt het anders nu zo koud op zolder?!). Ik gebruik isolatie met damwerendelaag aan de warme zijde (leefzijde) en laat tussen mijn afwerking (gips) en isolatie een ruimte van 2 cm over.
Een simpele isolatiewijzer kun je hier vinden:
http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=703.
Als je onder je dakpannen al een dampwerende laag heb zitten moet je uitkijken met de damwerende laag aan je leefzijde omdat je dan geen ventilatie hebt tussen die 2 lagen en krijg je condensvorming en dus een rot dakbeschot
Maar als je slim bent open je ff een eigen topic. Want ik denk dat er hier heel veel mensen zitten die veel meer verstand van schuine daken isoleren hebben dan ik.
Ik heb mijn kennis enkel opgedaan door te googlen en op dit forum te neuzen..