abonnement Unibet Coolblue
pi_66885710
Vanochtend voor een controle bij mijn tandarts geweest en na ongeveer 30 sec. alles bekijken keek ze de assistente aan en brabbelde dat ik een afspraak moet maken om mijn tanden te laten sealen.

Ik heb wel een idee wat dit inhoud maar ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van anderen.

Mijn vertrouwen in mn tandarts is al niet heel erg groot (ik ben er nu 2x geweest en beide keren was ik enorm snel klaar, als het er zo goed uit ziet, waarom zou ik dan laten sealen?) En ik vraag me ook af of het word vergoed voor volwassenen?

Iemand die me dus iets wijzer kan maken hierover??
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:42:21 #2
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_66885742
-edit: ONZ is een paar deuren verder

[ Bericht 79% gewijzigd door Mylene op 10-03-2009 08:59:04 ]
Heul erg anti-heul!
pi_66885892
kon je toch vragen?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:54:30 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66885997
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 08:40 schreef Niek. het volgende:
Vanochtend voor een controle bij mijn tandarts geweest en na ongeveer 30 sec. alles bekijken keek ze de assistente aan en brabbelde dat ik een afspraak moet maken om mijn tanden te laten sealen.

Ik heb wel een idee wat dit inhoud maar ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van anderen.

Mijn vertrouwen in mn tandarts is al niet heel erg groot (ik ben er nu 2x geweest en beide keren was ik enorm snel klaar, als het er zo goed uit ziet, waarom zou ik dan laten sealen?) En ik vraag me ook af of het word vergoed voor volwassenen?

Iemand die me dus iets wijzer kan maken hierover??
Ben nooit langer dan een minuut in die stoel van hem geweest. Dat zegt helemaal niets.
Controle hoeft niet veel langer te duren.
Dat sealen zou ik idd. m'n vraagtekens bij zetten.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:56:04 #5
167923 appelsjap
All the above
pi_66886030
zal het vanavond aan mn moeder vragen.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_66886081
Sealen is een vorm van bescherming voor de tanden en kiezen tegen gaatjes.

Sealen betekent letterlijk afdichten. Vooral kiezen met diepe groeven zijn erg lastig om te poetsen. Juist daar kunnen bacteriën welig tieren. Soms kunnen kiezen en tanden dusdanige groeven vertonen dat de tandarts besluit de diepere lagen op te vullen met een sealant.

Het sealant is gemaakt van een plastic lak, dat snel droogt.

Door het afdichten worden de tanden en kiezen beschermt tegen gaatjes. De groeven kunnen zo diep zijn dat ze lastig gepoetst kunnen worden. Als een kies helemaal is doorgekomen kan hij geseald worden. De kans op een gaatje is bij een net doorgekomen kies veel groter.

Meestal worden alleen de blijvende kiezen geseald. Een enkele keer gebeurt dit ook bij melkkiezen en -tanden.

Heb jij gesealde kiezen of heeft je kind net een behandeling gehad? Vind je dat het effectief genoeg is tegen gaatjes? Reageer of kijk bij Meer informatie.


google vriend; http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/87/Sealen.html
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:59:23 #7
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_66886090
Mijn kiezen zijn geseald toen ik nog een kind was. Ik heb vrij diepe groeven in mijn kiezen en die zijn dus nogal "gaatjesgevoelig". Met sealen wordt er een laagje in je kiezen gelegd waardoor er geen gaatjes meer kunnen ontstaan.
Juist omdat je nog geen gaatjes hebt is voorkomen beter dan genezen.
Als jij ook diepe groeven hebt, is sealen helemaal geen gekke oplossing. Of het vergoed wordt moet je nakijken bij je zorgverzekering.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_66886123
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 08:58 schreef fetss het volgende:
Sealen is een vorm van bescherming voor de tanden en kiezen tegen gaatjes.

Sealen betekent letterlijk afdichten. Vooral kiezen met diepe groeven zijn erg lastig om te poetsen. Juist daar kunnen bacteriën welig tieren. Soms kunnen kiezen en tanden dusdanige groeven vertonen dat de tandarts besluit de diepere lagen op te vullen met een sealant.

Het sealant is gemaakt van een plastic lak, dat snel droogt.

Door het afdichten worden de tanden en kiezen beschermt tegen gaatjes. De groeven kunnen zo diep zijn dat ze lastig gepoetst kunnen worden. Als een kies helemaal is doorgekomen kan hij geseald worden. De kans op een gaatje is bij een net doorgekomen kies veel groter.

Meestal worden alleen de blijvende kiezen geseald. Een enkele keer gebeurt dit ook bij melkkiezen en -tanden.

Heb jij gesealde kiezen of heeft je kind net een behandeling gehad? Vind je dat het effectief genoeg is tegen gaatjes? Reageer of kijk bij Meer informatie.


google vriend; http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/87/Sealen.html
Die standaard info heb ik ook gevonden hoor, maar ben juist op zoek naar wat persoonlijke ervaringen
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:04:29 #10
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_66886177
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:01 schreef Niek. het volgende:

[..]

Die standaard info heb ik ook gevonden hoor, maar ben juist op zoek naar wat persoonlijke ervaringen
Mijn kiezen zijn dus geseald, en in de groeven van mijn kiezen heb ik nog nooit gaatjes gehad. Alleen maar tussen de kiezen (waar niet geseald wordt).
Wat je wel ziet, is dat ik verkleurde vlekken in mijn kiezen heb, het sealspul blijft niet mooi wit. Maar ja, hoevaak kijk je nu in de groeven van je kiezen .
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  Redactie Frontpage dinsdag 10 maart 2009 @ 09:05:32 #11
4530 crew  Crazy Harry
pi_66886199
quote:
Sealen (afgeleid van het Engelse "to seal", wat voor "afdekken" of "verzegelen" staat) is in de tandheelkunde een behandeling waarbij op een kies in de groeven van het kauwvlak een laagje plastic wordt aangebracht met als doel de kies te beschermen tegen gaatjes. Dit wordt gedaan omdat in de groeven bacteriën zich makkelijk kunnen ophopen terwijl het lastig is om die groeven schoon te poetsen omdat de haren van een tandenborstel er niet goed bij kunnen. Deze behandeling wordt vooral toegepast bij kinderen omdat sealen het meest effectief is wanneer de kiezen net zijn doorgekomen. Niet alle kiezen van kinderen worden geseald, sealen gebeurt alleen als de groeven zo diep zijn dat de tandarts van mening is dat een sealing zin heeft.

Het sealen van kiezen is een volledig pijnloze behandeling. Als eerste wordt de kies schoongemaakt en gedroogd waarna een zuur middel op de kies wordt aangebracht (hierdoor kan voor korte tijd een zure en vieze smaak in de mond ontstaan) om zo het oppervlak ruw te maken waardoor het sealmateriaal daar beter aan kan hechten. Vervolgens wordt dit middel weer weggespoeld en de kies weer gedroogd en wordt daarna met een kwastje de sealing aangebracht dat daarna weer met een ultraviolet licht wordt gehard. Tijdens de behandeling wordt met een wattenrol of een rubberen lap voorkomen dat de kies contact krijgt met speeksel.

Een sealing blijft, indien die goed is aangebracht, meestal minstens vijf jaar zitten, maar vaak ook veel langer. Wanneer de sealing is beschadigd of versleten, kan de kies, indien er geen gaatjes in zijn ontstaan, weer opnieuw geseald worden. Onderzoek uit diverse landen heeft aangetoond dat het sealen van een kies de kans op gaatjes aanzienlijk verkleint zolang de kies geseald blijft en er goed gepoetst wordt. Een sealing is wit van kleur en daarom wel zichtbaar, maar niet opvallend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sealen

Het gaat dus zuur smaken maar is pijnloos.
Geen flauw idee of het toen geseald is, maar ik heb wel eens een behandeling gehad waarbij ik een zure smaak in mijn mond kreeg en de tandarts werkte met een wattenrol.
Duurde bijna even lang als een gewone controle en de zure, vieze smaak was met water in no-time weggespoeld.
Geen vervelende ervaring ofzo dus
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:13:46 #12
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_66886402
Mijn tandarts heeft mijn kiezen ook geseald. Inderdaad ook n.a.v. diepe groeven. Het is een behandeling van niks. Gewoon wat sealspul in je kiezen gesmeerd en dan wordt het uitgehard met UV licht. Daarna merk je er niks van dat je kiezen geseald zijn.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_66888543
Ik ben de laatste om te roepen dat het sealen niet nodig of handig is, maar wat ik ook wil toevoegen, is dat tandartsen tegenwoordig verdomd commercieel denken. Ze weten heel goed hoe ze je van alles moeten aanpraten, zoals bezoekjes aan de mondhygiënist of preventie-assistent... Als ze maar (fact)uren kunnen schrijven.
pi_66888702
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:37 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben de laatste om te roepen dat het sealen niet nodig of handig is, maar wat ik ook wil toevoegen, is dat tandartsen tegenwoordig verdomd commercieel denken. Ze weten heel goed hoe ze je van alles moeten aanpraten, zoals bezoekjes aan de mondhygiënist of preventie-assistent... Als ze maar (fact)uren kunnen schrijven.
Daar dacht ik ook als eerste aan, vooral omdat het erg snel ging, er werd gezegd dat ik daarvoor een afspraak moest maken en 2min. later stond ik, enigszins overdonderd met een simpel info papiertje over sealen en mn afspraak in de hand weer buiten.
pi_66889020
Mijn kiezen waren gesealed als kind, inmiddels is de euh.."seal" er weer afgekauwd maar mijn nieuwe tandarts bemerkte bij de laatste controle dat de kies niet goed schoongemaakt was voor het sealen en dat daar dus gewoon een gaatje onder zat. Tip: voor het sealen dus goed laten schoonmaken. hmpf.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:19:19 #16
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_66892087
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:37 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben de laatste om te roepen dat het sealen niet nodig of handig is, maar wat ik ook wil toevoegen, is dat tandartsen tegenwoordig verdomd commercieel denken. Ze weten heel goed hoe ze je van alles moeten aanpraten, zoals bezoekjes aan de mondhygiënist of preventie-assistent... Als ze maar (fact)uren kunnen schrijven.
Jammer dat je hier een beetje aan het generaliseren slaat. Als het aan de tandartsen lag is er niks mooiers dan het feit dat iedereen met een rotte bek aankomt. Moet je eens zien wat je dan kan doorfactureren... beetje kort door de bocht
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 12:24:16 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_66892228
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:04 schreef MaLo het volgende:

[..]

Mijn kiezen zijn dus geseald, en in de groeven van mijn kiezen heb ik nog nooit gaatjes gehad. Alleen maar tussen de kiezen (waar niet geseald wordt).
Wat je wel ziet, is dat ik verkleurde vlekken in mijn kiezen heb, het sealspul blijft niet mooi wit. Maar ja, hoevaak kijk je nu in de groeven van je kiezen .
ik heb dat ook gehad, en ook nog nooit gaatjes in mn kiezen gehad. nergens eigenlijk. toen ik bij de kaakchirurg was om mn verstandskiezen te laten trekken, kreeg ik complimentjes op mn gebit. net alsof je hoofd daarnaar staat dan
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:29:11 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_66892380
Ik ben ook gesealed. Op dit moment 0 gaatjes en 0 vullingen. Of dat daarmee samenhangt is de grote vraag. Maar ik sluit het niet uit
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_66893952
Mijn ervaring met sealen is niet al te best. Al mijn kiezen waren een paar jaar geleden geseald omdat er diepe groeven in zaten. En het zou beter zijn om te sealen want met de tandenborstel zou je het niet zo goed kunnen poetsen...

Bij een controle afgelopen jaar zaten er donkere vlekken in de seals wat duidde op bacteriën (aldus de tandarts). Vervolgens moest de tandarts alle seals openboren en zat er in elke kies een gaatje! Al met al was ze een uur bezig en heb ik nu in elke kies een (witte) vulling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')