PietjePuk007 | maandag 9 maart 2009 @ 16:13 |
De Pers heeft weer een onderzoekje gedaan, na beleggingsadvies ( Undercover naar de bank; beleggingsadvies onder de loep ) is het nu tijd voor Scheringa's DSB bank.quote:Eén voor de prijs van twee Wie bij DSB Bank een hypotheeklening neemt, krijgt daar vaak allerlei verzekeringenbij. Die praktijk maakt steeds meer slachtoffers. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen.’
Bij het verlenen van hypotheken, een financieel complex product waar mensen vaak tientallen jaren aan vastzitten, rust er een wettelijke verantwoordelijkheid op banken om de klant goed voor te lichten (‘zorgplicht’). DSB, eigendom van Dirk Scheringa, heeft daar een geheel eigen interpretatie van. Voor de Wognumse bank, die naar eigen zeggen de beste consumentenbank van Nederland wil zijn, zijn hypotheekleningen hét instrument om daaraan gerelateerde woonlasten- en kapitaalverzekeringen te verkopen. Deze vaak onnodige verzekeringen zijn schreeuwend duur voor consumenten, maar aantrekkelijk voor de bank.
Uit de dossiers van gedupeerde DSB-klanten in bezit van deze krant blijkt dat de bank er geen bezwaar tegen lijkt te hebben hypotheekgevers (huiseigenaren) op te zadelen met soms wel acht overlijdensrisicoverzekeringen. ‘Zo zit het model in elkaar’, zegt een oud-medewerker van DSB die anoniem wil blijven. ‘Mensen lokken met een actietarief en dan veel verdienen op die verzekeringen, dat is de bedoeling. De marketingjongens zeiden: de mensen trappen er in. Die wisten dat die lage rente alleen maar een lokkertje was.’ Het is maar de vraag of DSB zich daarmee niet schuldig maakt aan verboden koppelverkoop; een praktijk (waarvan ook andere banken verdacht worden) die door Kamerleden onlangs bij de ministers van Financiën en Economische Zaken is aangekaart.
Neem het geval van Marga Heesters, die na veel moeite en met hulp van een advocaat inmiddels geen klant meer is van Scheringa. Gelokt door het lage rentetarief, nam ze enkele jaren geleden contact op met DSB. Enigszins schaamtevol erkent ze volledig te zijn overbluft door de verkoper. ‘Hij kalkte getallen op een papier waaruit zou blijken dat we goedkoper af waren en zei dat we nu moesten tekenen. Anders zou de renteaanbieding niet meer geldig zijn. De voorwaarden had hij niet bij zich.’ Heesters wil anderen graag waarschuwen nooit met de schaatssponsor in zee te gaan, omdat ze ondanks beloftes van lage maandlasten uiteindelijk veel duurder uit bleek dan haar voorgeschoteld was. Pas achteraf werd duidelijk dat ze naast de hypotheeklening ook een viertal overlijdensrisicoverzekeringen had gekocht, die ze helemaal niet nodig had. Bij haar vorige hypotheek had Heesters namelijk al een goed dekkende verzekering afgesloten. Anders dan bij veel andere polissen, moest Heesters voor de DSB-polissen niet maandelijks premie betalen, maar – let op, hier zit de crux – alle premies in één keer. Zo’n constructie heet een ‘koopsompolis’. Om de polissen in één keer te kunnen afbetalen moest Heesters tienduizenden euro’s extra lenen van DSB. Voor deze truc werd haar hypotheeklening – en die van talloze andere klanten – verhoogd met het premiebedrag.
Voor DSB zijn die verzekeringen tegen koopsom big business: ze zijn in vergelijking met concurrenten niet alleen fors duurder, de opgekrikte hypotheeklening levert ook meer rente op. Voor de klant pakt het minder gunstig uit, ook omdat de extra rente niet aftrekbaar is van de belasting.
Opgepompte leningen Dit opkrikken van hypotheekleningen tot ver boven de norm is gevaarlijk. Normaal gesproken verstrekt een bank geen hypotheeklening die boven 125 procent van de zogeheten executiewaarde van een huis (de geschatte waarde van een huis bij gedwongen verkoop) uitkomt: voor de bank is dat te risicovol. Hypotheekgevers die dankzij DSB zo’n opgepompte lening hebben, kunnen daardoor nooit meer overstappen naar een andere bank, omdat er onvoldoende onderpand is.
Verboden is het strikt genomen niet, maar de gevolgen kunnen voor de consument schadelijk zijn. Want als een hypotheekgever dan toch zijn DSB-lening wil ‘oversluiten’ bij een andere bank, blijft hij zitten met een restschuld. Een deel van de lening (alles boven de 125 procent executiewaarde) is immers niet financierbaar bij de andere bank. In de nu dalende huizenmarkt is dit probleem natuurlijk ernstiger, aangezien het onderpand – het huis – minder waard wordt.
En mochten mensen tóch weg willen bij DSB, dan is er nog een andere hinderpaal. Als enige bank in Nederland hanteert de prijsvechter een boetetarief van 3,5 procent als de klant binnen 120 maanden de hypotheek (eerste in rang) vervroegd aflost en vertrekt (voor een tweede hypotheek geldt zelfs een boete van 5 procent). Zo kan DSB na de eerste rentevaste periode (vaak niet langer dan vijf jaar) nagenoeg ongelimiteerd de rente verhogen, omdat oversluiten van de hypotheek dankzij de boete te duur is. De klant zit gevangen in het web dat Scheringa zorgvuldig heeft gespannen.
De advocaat van Heesters, Mr. Ernst Hattink te Cuijck, noemt de verkooptechniek ‘behoorlijk agressief’ en een vorm van ‘provisiejagen’: ‘Bij DSB krijgt niemand een offerte, alleen maar een paar krabbels op papier. Het kan allemaal veel goedkoper, zeggen ze dan.’ Hij beschouwt de koopsompolissen als het grootste kwaad, omdat die door de te hoge hypotheken die er het gevolg van zijn, kunnen leiden tot grote financiële problemen. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen’, zegt Hattink die naast Heesters nog acht andere rechtszaken tegen DSB in voorbereiding heeft. De problematiek is in alle gevallen hetzelfde, zegt de advocaat: geen offerte, onnodige verzekeringen met hoge provisiekosten en dure koopsompolissen die in één keer betaald moesten worden.
De problemen van de cliënten van Hattink lijken niet op zichzelf te staan. Financieel intermediair FC&S uit Druten probeert mensen met een te dure DSB-hypotheek aan een andere hypotheeklening te helpen. Er hebben zich volgens eigenaar Jelle Hendrickx al zo’n honderd gedupeerden gemeld, die overwegen tot juridische actie over te gaan. ‘Overal zie je hetzelfde patroon’, zegt hij. ‘Mensen komen in een soort financieel doolhof terecht.’
Mr. Maarten Meijer, advocaat te Haarlem, heeft drie van deze gedupeerden als cliënt en heeft procedures aanhangig gemaakt. ‘Mensen werden gelokt met actietarieven en blijven met enorme schadeposten zitten’, zegt Meijer, die de nodige ervaring heeft met de bank uit Wognum. De manier waarop DSB hypotheken verkoopt doet hem sterk denken aan de wijze waarop de bank jarenlang effectenleaseproducten (Hollands Welvaren Select) aan de man bracht: nauwelijks waarschuwing voor de risico’s en het vrijwel negeren van de inkomenssituatie van de klant.
Sinds 2005 heeft Meijer zestig effectenlease-zaken in behandeling genomen, die in acht gevallen leidden tot de vaststelling dat DSB haar wettelijke zorgplicht had geschonden. Dertig zaken lopen nog, in de meeste overige gevallen is het geschil geschikt. Alleen de eerste twee zaken verloor Meijer, die hoopt dat hij naast schending van de zorgplicht ook hard kan maken dat DSB zich schuldig maakt aan koppelverkoop.
Alleen de omzet telt In wat voor bedrijfscultuur is de handelswijze van DSB tot bloei gekomen? Uit gesprekken met oud-medewerkers doemt een beeld op van een bedrijf waar heel scherp op kosten wordt gestuurd, het verloop zeldzaam hoog is en de afdeling juridische zaken vol bemand is. ‘De kern van het interne probleem is de beloningsstructuur. Verkopers kregen een laag basissalaris, dat ze moesten aanvullen met provisie. In een verhouding tot 30/70’, zegt een oud-medewerker van DSB die niet met zijn naam in de krant wil. ‘De kruisverkoop hypotheekleningen van polissen is lucratief voor de verkoper én DSB Bank. Ook was het een sport om de talloze dochterbedrijven tegen elkaar op te zetten, die konden doen wat ze wilden, het enige wat telde was omzet halen.’
‘Een andere weeffout in het systeem’, vervolgt de oud-medewerker, ‘is de manier waarop het wettelijk verplichte klantprofiel (een overzicht van financiële situatie van een klant, red.) werd opgesteld. De adviseur is verantwoordelijk voor het compleet aanleveren van het dossier voor beoordeling, maar in het verleden werd dat in de praktijk vaker overgelaten aan een verkoopassistente, zodat adviseurs meer buiten de deur konden zijn.’
Zo is onze zelfverklaarde ‘crisisminister’ een serieuze speler geworden op de Nederlandse hypotheekmarkt – dat doel is gehaald. Of DSB er ook in is geslaagd de beste consumentenbank van Nederland te worden, die ‘eenvoudige’ financiële producten aanbiedt tegen de ‘meest aantrekkelijke’ tarieven, daarover zijn de meningen nog verdeeld. De rechtbank Alkmaar heeft aan die missie in ieder geval haar handen vol.
De naam Marga Heesters is om privacy-redenen gefingeerd.  quote:Reactie DSB Bank ‘In het artikel staan zoveel onjuistheden dat het voor ons van nul en generlei waarde is om er ook maar één enkel woord aan vuil te maken.’ Bron
Op zich weinig verrassend, het is meer een bestiging van de cultuur die je daar verwacht . De enige oplossing is het aanscherpen van de regels van de 'zorgplicht' die nu keihard faalt. Ze kunnen nu geheel legaal veel te veel 'uithalen' . |
#ANONIEM | maandag 9 maart 2009 @ 16:17 |
En ook illegaal.. |
DonJames | maandag 9 maart 2009 @ 16:42 |
quote:Op maandag 9 maart 2009 16:13 schreef PietjePuk007 het volgende:... Op zich weinig verrassend, het is meer een bestiging van de cultuur die je daar verwacht  . De enige oplossing is het aanscherpen van de regels van de 'zorgplicht' die nu keihard faalt. Ze kunnen nu geheel legaal veel te veel 'uithalen'  . Hoezo "uithalen" en "falende zorgplicht"? De mensen die met DSB in zee gaan kiezen daar zelf voor, geheel vrijwillig. De overheid moet dit soort zaken niet willen controleren, domme mensen hou je namelijk toch wel. |
PietjePuk007 | maandag 9 maart 2009 @ 16:50 |
Als iemand in een offerte een overzicht vraagt van toekomstige lasten, vind ik dat die waarheidsgetrouw en volledig moet zijn (inclusief alle mitsen en maren). Dit is nu duidelijk niet 't geval, dat moet bij wet geregeld worden (vind ik). |
DonJames | maandag 9 maart 2009 @ 16:54 |
quote:Op maandag 9 maart 2009 16:50 schreef PietjePuk007 het volgende:Als iemand in een offerte een overzicht vraagt van toekomstige lasten, vind ik dat die waarheidsgetrouw en volledig moet zijn (inclusief alle mitsen en maren). Dit is nu duidelijk niet 't geval, dat moet bij wet geregeld worden (vind ik). Dat ben ik met je eens, maar benoem dat dan ook in je OP. De huidige OP lijkt me te veel op een DSB bash-topic aan te sturen. |
Echo99 | donderdag 19 maart 2009 @ 19:45 |
quote:Op maandag 9 maart 2009 16:54 schreef DonJames het volgende:[..] Dat ben ik met je eens, maar benoem dat dan ook in je OP. De huidige OP lijkt me te veel op een DSB bash-topic aan te sturen. Dat en niemand draait je een arm op je rug om te tekenen voor die offerte. Eigen keuze. |
Echo99 | donderdag 19 maart 2009 @ 19:50 |
Na 'analyse' van de OP kom ik erg veel dingen tegen die in de branche gewoon 'gebruikelijk' waren. Onetisch of niet, ik vind het niet terecht dat alleen DSB Bank nu de zondebok is. |
xenobinol | donderdag 19 maart 2009 @ 21:32 |
quote:Op donderdag 19 maart 2009 19:50 schreef Echo99 het volgende:Na 'analyse' van de OP kom ik erg veel dingen tegen die in de branche gewoon 'gebruikelijk' waren. Onetisch of niet, ik vind het niet terecht dat alleen DSB Bank nu de zondebok is. Die arme DSB bank, zo onheus bejegend  |
Eg_Wel | donderdag 19 maart 2009 @ 22:59 |
Dirk en de zijnen hoor je overal roepen dat het prima de luxe gaat met de bank ondanks de crisis. Is dat nou wel zo? Meen ooit ergens iets gelezen te hebben in een elsevier oid waar dat toch wat betwijfeld werd.
Voor zover ik me herinner kwam er in het kort op neer dat DSB jaren zelf heeft kunnen lenen om het vervolgens voor een hoger percentage (en risico) uit te lenen aan nieuwe hypotheek klanten. Ja, rentes voor eind consumenten waren/zijn relatief laag, maar dat komt omdat Dirk genoegen nam met een kleiner rendement per hypotheek tov de andere verstrekkers en met extra inkomsten uit die verzekeringspolissen. De laatste jaren echter zou uit de cijfers blijken dat de winst nagenoeg niet meer groeit, alleen de omzet wel. Kortom, Dirk moet steeds meer geld lenen om toch winst te blijven behalen?
Kan daar iets van kloppen of vergis ik me en was dit toch een verhaal uit de Donald Duck?  |
ikweethetookniet | donderdag 19 maart 2009 @ 23:11 |
En dan te bedenken dat Dirk helemaal geen dirk heette maar Niels Alleen NSB bank bekte niet zo lekker Oja Zalm is nu weg dus nu kan e wel een onderzoek plaats vinden en verantwoordelijken, niet Zalm dus , kunnen dan bestraft worden. En Zalm blijft buiten schot en wist van niks  |
PietjePuk007 | zondag 12 april 2009 @ 20:41 |
Morgenavond 20:15 bij Radar voorbeelden van de praktijken. http://www.trosradar.nl/ |
HarryP | zondag 12 april 2009 @ 23:07 |
Ach zolang ik maar een mooie rente krijg op mijn spaargeld.
Verder is iedereen vrij om verschillende hypotheek offertes naast elkaar te leggen en te vergelijken. Uit de crediet crisis kunnen we toch wel leren dat banken ratten zijn al was dat toch ook al algemeen bekend. |
PietjePuk007 | vrijdag 17 april 2009 @ 09:29 |
quote:Dirk moet ook sorry zeggen Dirk Scheringa, directeur en eigenaar van DSB Bank, viert zondag een feestje. Zijn voetbalclub AZ is dan hoogstwaarschijnlijk kampioen. Maar als bankier is de reputatie van Scheringa de laatste weken tanende, nu hij onder vuur ligt vanwege door hem verstrekte hypotheken. ‘Dit zijn subprime leningen.’
Scheringa acht zich in tegenstelling tot veel andere bankiers onschuldig aan de kredietcrisis. De directeur van de DSB bank wijst met de beschuldigende vinger naar collega-banken als ING. Hij heeft zich onlangs zelfs opgeworpen als crisisminister op financieel gebied. Maar ook al maakte DSB vorig jaar nog steeds winst, Scheringa is niet de smetteloze bankier die hij beweert te zijn, zo blijkt uit onderzoek van deze krant.
DSB deed volop mee aan het uit Amerika bekende, maar ook in Nederland een tijd lang populaire ‘verpakken’ en doorverkopen van (hypotheek)leningen. In totaal gaat het om circa 5,4 miljard euro, leert een inventarisatie (zie kader). Deze doorverkochte DSB-leningen staan nu misschien wel in de boeken van Deutsche Bank, Royal Bank of Scotland of ING, met als gevolg dat ook het kredietrisico van die leningen zo goed als compleet is overgedragen. Dat betekent eenvoudig gezegd dat als een DSB-klant zijn hypotheekrente niet meer kan betalen, niet zozeer DSB daar last van heeft, maar vooral die andere banken.
Afgrond Met dit verpakken en doorverkopen van leningen, een proces dat securitisatie (zie kader) wordt genoemd, is de kredietcrisis ooit begonnen. Toen bleek dat banken wereldwijd pakketten slechte, Amerikaanse subprime hypotheekleningen in de vorm van obligaties op de balans hadden staan, is de wereld in een financiële afgrond gestort. ‘Veel banken hebben nieuwe producten bedacht en gekocht zonder die echt te begrijpen’, zei Scheringa laatst daarover tegen de Volkskrant, terwijl hij zelf ook voor miljarden aan ‘nieuwe’ producten als mortgage backed securities heeft verkocht.
Bijzonder risicovol Als die doorverkochte leningen van topkwaliteit zijn, valt Scheringa niet veel te verwijten. Half bancair Nederland heeft zijn hypotheekleningen de afgelopen jaren gesecuritiseerd. Maar inmiddels is duidelijk dat DSB en haar vele dochters als Frisia, Becam en Lenen.nl subprime-achtige leningen hebben verstrekt. De bank blijkt veel klanten te hebben opgescheept met veel te hoge leningen, soms wel tot negen keer het jaarinkomen, waardoor huizenbezitters in deze crisistijd in de problemen zouden kunnen komen.
Pieter Lijesen, directeur van de Nationale Hypotheekpas deed onderzoek naar subprime-hypotheekleningen in Nederland en constateerde dat vooral DSB net als veel Amerikaanse banken hypotheken heeft verkocht die bijzonder risicovol zijn. ‘Het zijn leningen die mensen bij iedere economische tegenslag, en dan vooral renteverhogingen, niet meer kunnen dragen. Dat zijn zonder twijfel subprime-leningen’, zegt Lijesen. ‘Ik verwacht dat duizenden DSB-klanten de komende twee jaar in de problemen komen, omdat hun korte rentevaste periode afloopt.’
De toezichthouder autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een paar weken geleden laten weten onderzoek te doen naar DSB, naar aanleiding van de vele klachten van klanten. Die hebben zich verenigd in de Stichting Hypotheekleed, in de hoop een collectieve claim in te dienen tegen de onderneming uit Wognum. Daar hebben zich volgens advocaat en initiatiefnemer Bert Oude Middendorp meer dan 250 gedupeerden gemeld, die dreigen te bezwijken onder hoge maandlasten. ‘Ik noem dit Nederlandse subprime-hypotheken’, zegt Oude Middendorp.
Uitzonderlijk duur Wat gebeurde er jarenlang bij DSB? De mede door DSB ondertekende Gedragscode Hypothecaire Financieringen stelt dat huizenkopers vier tot vijf keer hun jaarinkomen mogen lenen. DSB overschreed de afgelopen jaren die norm vaak door de verkoop van vaak onnodige, aan de hypotheek verbonden (woonlasten- en overlijdensrisico-) verzekeringen tegen koopsom. Die zijn niet alleen uitzonderlijk duur, klanten moeten de premie daarvoor in één keer betalen in plaats van maandelijks. Door deze koopsompolissen wordt de totale hypotheeklening fors opgeblazen, met als gevolg dat veel DSB-klanten zitten opgescheept met een lening ver boven de acceptabele 125 procent executiewaarde (geschatte waarde bij gedwongen verkoop) van het huis. Leningen boven de 150 procent van de executiewaarde zijn bij DSB geen uitzondering.
Instaprente Deze vorm van overkreditering doet sterk denken aan Amerikaanse subprime leningen. Ook daar ging het veelal om particulieren met lagere inkomens of met een beperkte krediethistorie, waaraan je als bank eigenlijk alleen met grote zorgvuldigheid geld mag uitlenen. Net als Amerikaanse banken werkt DSB met wat ze in hun financiële documenten naar Amerikaans voorbeeld een teaser rate noemt: een opvallend lage, agressief aan de man gebrachte instaprente, die na een korte rentevaste periode van vaak maar een paar jaar, stevig wordt verhoogd.
De branchevereniging van financieel intermediairs NVA wijst dergelijke vormen van hypotheekverstrekking af. Herman Broere, de hypotheekspecialist in het NVA-bestuur, zegt dat banken bij een financiering (lening) boven de waarde van het huis voorzichtig moeten zijn. ‘Het is in zo’n geval noodzakelijk dat de klant op langere termijn, minimaal vijf jaar, liefst tien jaar, een rentevaste periode heeft. Ook moet de klant waarde opbouwen met een spaarplan of een deel van de lening aflossen, zodat de netto hypotheekschuld onder de waarde van de woning uitkomt. Alle leningen onder deze norm beschouwen we als subprime.’
Veilig kopen! Ondanks de risico’s vonden de op subprime-leningen gebaseerde obligaties vrolijk hun weg naar investeerders wereldwijd. De markt hiervoor was lange tijd zo gunstig dat banken nauwelijks onderzoek deden naar de onderliggende leningen, voordat ze de obligaties kochten. Met een beetje moeite keken ze misschien naar de prospectus, maar ze gingen vooral af op het oordeel van de kredietbeoordelaars. Die zeiden: kun je veilig kopen! Maar in tegenstelling tot de misleidende kredietbeoordeling, bleken de obligaties en de onderliggende leningen vaak veel risicovoller dan gedacht.
Toen de Amerikaanse huizenmarkt begon af te koelen, en veel huizenbezitters geconfronteerd werden met stijgende rentes, bleek dat de doorverkochte pakketjes leningen wel degelijk heel risicovol waren. Van de AAA-waardering van de kredietbeoordelaars, de hoogste in haar soort, bleek niets te kloppen. Honderdduizenden Amerikanen konden hun schulden niet meer betalen, waarna ze uit massaal uit hun huis gezet werden; een huis dat door de sterk dalende huizenprijzen veel minder waard is geworden. De prijs en de waardering van de obligaties is daarom dramatisch gedaald, reden dat dit type obligaties ook wel door het leven gaan als toxic assets.
Dit alles roept de vraag op of de miljarden aan obligaties die DSB heeft verkocht wel zo goed zijn als beweerd. Nu de huizenmarkt ook in Nederland inzakt, wordt het verschil tussen de hoogte van de hypotheeklening en de waarde van het onderpand (het huis) steeds groter. Bovendien loopt de rentevaste periode (vroeger zelden langer dan vijf jaar) de komende tijd bij veel DSB-klanten af, wat leidt tot fors hogere lasten, nu de bank de rente in veel gevallen verhoogt tot boven de 7 procent. Als een DSB-klant dat niet overleeft en zijn huis wordt geëxecuteerd, is de opbrengst bij lange na niet genoeg om de lening mee af te betalen.
De bekende kredietbeoordelaar Moody’s is zich bewust van de toegenomen risico’s van Nederlandse tophypotheken, blijkt uit een onlangs verschenen rapport. Het bedrijf heeft gekeken naar de kans op wanbetaling in extreme economische omstandigheden. Voor leningen die hoger zijn dan 110 procent van de executiewaarde is die kans naar boven bijgesteld, bij de meest extreme tophypotheken van meer dan 130 procent executiewaarde geldt zelfs een extra bijstelling.
Hogere lasten ‘Leningen boven de 130 procent executiewaarde zien we zelden, daar zijn grote risico’s aan verbonden’, zegt Sandra Dirkx-Westerhof, vicepresident bij Moody’s, Ze is bezig een aantal securitisaties opnieuw te bekijken die tussen 2004 en eind 2007 in de markt zijn gezet. Dat zou kunnen leiden tot een minder gunstige beoordeling van obligaties met de hoogste kredietbeoordeling.
Dirk Scheringa zou deze bevindingen eens moeten doorsturen naar zijn oud-financieel directeur Gerrit Zalm, die nu bestuursvoorzitter is van staatsbank ABN Amro. Misschien dat Zalm ook wel DSB-obligaties op de balans heeft staan en dan genoodzaakt is daarop af te boeken. Zo niet, dan kunnen beide bankiers zich in de handjes knijpen dat zij in ieder geval géén risico lopen met die hoge hypotheekleningen.
Scheringa houdt het Noord-Hollandse hoofd recht, ontkent alle aantijgingen met klem. Kort geleden nog distantieerde hij zich krachtig van al die bankiers die onverantwoorde risico’s namen. De ondernemer zei in een interview dat ING maar snel genationaliseerd moet worden en dat hij – koning van de volksleningen – de crisis wel even zou komen oplossen. Excuses, die sommige bankiers schoorvoetend aanbieden, zijn ongeveer het laatste wat de voormalige politieagent over de lippen krijgt.
Wat is securitisatie? Securitisatie is een financiële techniek waarbij activa als uitgezette hypotheekleningen worden samengevoegd en verkocht als verhandelbare effecten zoals obligaties (mortgage backed securities). Daarvoor richt de bank een zogeheten special purpose vehicleop, een aparte vennootschap die de leningen koopt met het geld van de investeerders – vaak andere banken – die willen beleggen in de leningen. De investeerders krijgen een rentevergoeding, waarvan de hoogte grotendeels afhangt van het risico dat de huizenbezitter niet meer aan zijn renteverplichtingen kan voldoen. Na voltooiing van de securitisatie heeft de bank het geld dat deze eerder had uitgeleend aan de huiseigenaar, weer terug. De bank loopt in principe geen risico meer met de gesecuritiseerde leningen en kan met het geld weer nieuwe leningen verstrekken.
DSB heeft op deze wijze tussen 2003 en nu circa 5,4 miljard euro aan leningen gesecuritiseerd, leert een optelsom. De bank stopte de leningen in vennootschappen met namen als Chapel, Monastery, Dome en Convent. Omdat door de kredietcrisis bijna niemand meer wil beleggen in gesecuritiseerde leningen, is deze weg van financiering voor DSB afgesloten. Vorig jaar heeft DSB daarom 300 miljoen euro aan ‘gewone’ bedrijfsobligaties proberen te verkopen.
De opmerkelijke zelfkennis van DSB DSB is zich zeer bewust van de risico’s van zijn agressieve manier van opereren. In wettelijk verplichte prospectussen ter begeleiding van obligatie-emissies waarschuwt DSB zijn investeerders in niet mis te verstane woorden voor reputatieschade, onderzoek en optreden van de financiële autoriteiten en juridisch verzet van klanten. In de laatste prospectus van juli vorig jaar schrijft DSB: ‘Negatieve publiciteit zou bijvoorbeeld gebaseerd kunnen zijn op de beschuldiging dat de uitgevende partij (‘issuer’) niet, of niet geheel, handelt conform wettelijke verplichtingen of antiwitwasregels.’ Ook schrijft DSB dat de AFM onderzoek doet naar de bank. ‘Zulke onderzoeken naar financieel dienstverleners, inclusief de uitgevende partij, lopen nog. Huidige en toekomstige onderzoeken door toezichthoudende autoriteiten, in het bijzonder in de context van toezicht op marktgedrag maar niet uitsluitend, kunnen resulteren in sancties, als vastgesteld wordt dat de uitgevende partij niet (geheel) handelt conform toepasselijke wet en regelgeving.’ Het zijn uitzonderlijke waarschuwingen die je in vergelijkbare prospectussen van andere Nederlandse banken niet snel niet tegenkomt. De AFM heeft zoals bekend inmiddels bevestigd onderzoek te doen naar DSB.
In een ouder prospectus waarschuwt DSB voor juridisch verzet van klanten die effectenleasepolissen (Hollands Welvaren Select) van de bank hebben gekocht. Niet onterecht, want deze producten hebben al geleid tot verloren rechtszaken en enkele weken terug tot een schikking met een groep slachtoffers die zich hebben verenigd in de Stichting Stapelkrediet. Bron
Conclusie: Dirk is schuldig as hell, maar heeft op tijd alles doorverkocht. Slim  |
One_conundrum | vrijdag 17 april 2009 @ 09:36 |
haha conclusie is mooi, straks even doorlezen |
Halcon | zaterdag 18 april 2009 @ 10:44 |
quote:Op maandag 9 maart 2009 16:13 schreef PietjePuk007 het volgende:De Pers heeft weer een onderzoekje gedaan, na beleggingsadvies ( Undercover naar de bank; beleggingsadvies onder de loep ) is het nu tijd voor Scheringa's DSB bank. [..] [ afbeelding ] [..] BronOp zich weinig verrassend, het is meer een bestiging van de cultuur die je daar verwacht  . De enige oplossing is het aanscherpen van de regels van de 'zorgplicht' die nu keihard faalt. Ze kunnen nu geheel legaal veel te veel 'uithalen'  . Ik begrijp de reactie van DSB wel. De meeste bedrijven reageren niet op gefrustreerde ex-medewerkers die poep praten. |
Halcon | zaterdag 18 april 2009 @ 10:45 |
quote: Je leest wat je wilt lezen. Verpakken en doorverkopen doet elke bank, dus ook DSB. Jij wilt gewoon even DSB bashen lijkt het wel...  |
xenobinol | zaterdag 18 april 2009 @ 10:56 |
quote:Op zaterdag 18 april 2009 10:44 schreef Halcon het volgende:[..] Ik begrijp de reactie van DSB wel. De meeste bedrijven reageren niet op gefrustreerde ex-medewerkers die poep praten. Een kennis van mij heeft voor DSB bank gewerkt, de methoden die men daar toepast om een product te verkopen zijn vrij agressief volgens hem. Een leuk voorbeeld, tijdens de opleiding werd verteld dat je een klant die een lening nodig heeft absoluut geen PL aanprijst maar altijd een DL, PL hebben ze wel maar in principe bestaat het niet werd hem meegedeeld. Ik vind dat een foutieve interpretatie van de zorgplicht die de bank heeft  |
Halcon | zaterdag 18 april 2009 @ 11:00 |
quote:Op zaterdag 18 april 2009 10:56 schreef xenobinol het volgende:[..] Een kennis van mij heeft voor DSB bank gewerkt, de methoden die men daar toepast om een product te verkopen zijn vrij agressief volgens hem. Een leuk voorbeeld, tijdens de opleiding werd verteld dat je een klant die een lening nodig heeft absoluut geen PL aanprijst maar altijd een DL, PL hebben ze wel maar in principe bestaat het niet werd hem meegedeeld. Ik vind dat een foutieve interpretatie van de zorgplicht die de bank heeft Het is ook niet netjes, maar ik denk niet dat het alleen is gebeurd bij DSB. Daarnaast vind ik ook dat men wel erg weinig beroep doet op het gezonde verstand van mensen. Als je een PL wilt, dan vraag je om een PL. Hebben ze die niet of beginnen ze over een DL, dan ga je elders kijken.
Als ik naar de Media Markt ga voor een TV, om informatie vraag en de verkoper begint te lullen over een wasmachine, dan ga ik ook elders kijken voor mijn TV.  |
xenobinol | zaterdag 18 april 2009 @ 11:14 |
quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:00 schreef Halcon het volgende:Het is ook niet netjes, maar ik denk niet dat het alleen is gebeurd bij DSB. Daarnaast vind ik ook dat men wel erg weinig beroep doet op het gezonde verstand van mensen. Als je een PL wilt, dan vraag je om een PL. Hebben ze die niet of beginnen ze over een DL, dan ga je elders kijken. Als ik naar de Media Markt ga voor een TV, om informatie vraag en de verkoper begint te lullen over een wasmachine, dan ga ik ook elders kijken voor mijn TV. Natuurlijk hebben mensen een eigen verantwoording, maar er is toch een grote groep mensen die gewoon niet thuis is in dit soort financiele producten. Als je naar de mediamarkt gaat zal de verkoper je waarschijnlijk ook de TV met de hoogste marge passend bij je budget proberen te verkopen. Echter een verkoper bij mediamarkt heeft geen zorgplicht. DSB heeft gewoon sterk de neiging om mensen een bepaalde kant op te sturen, daarbij enkel hun eigen voordeel voorop te stellen, dat bedoelde ik eigenlijk. Ook doen ze actief aan het opbellen van klanten om ze nog meer leningen aan te smeren, zo maak je mensen die financieel al niet sterk staan nog meer afhankelijk van de bank. Ik vind dat dit soort praktijken verboden moeten worden  |
Halcon | zaterdag 18 april 2009 @ 11:19 |
quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:14 schreef xenobinol het volgende:[..] Natuurlijk hebben mensen een eigen verantwoording, maar er is toch een grote groep mensen die gewoon niet thuis is in dit soort financiele producten. Als je naar de mediamarkt gaat zal de verkoper je waarschijnlijk ook de TV met de hoogste marge passend bij je budget proberen te verkopen. Echter een verkoper bij mediamarkt heeft geen zorgplicht. DSB heeft gewoon sterk de neiging om mensen een bepaalde kant op te sturen, daarbij enkel hun eigen voordeel voorop te stellen, dat bedoelde ik eigenlijk. Ook doen ze actief aan het opbellen van klanten om ze nog meer leningen aan te smeren, zo maak je mensen die financieel al niet sterk staan nog meer afhankelijk van de bank. Ik vind dat dit soort praktijken verboden moeten worden Yep, dat lijkt me ook logisch. Als ik naar een winkel ga, dan weet ik vooraf dat een verkoper een bepaald belang heeft bij een aankoop. Hij verkoopt liever een plasma TV van 5.000 euro dan een wekkerradio van een tientje. Als ik 1.000 euro bij heb, dan geef ik dat maximaal uit en niet 2.500 euro op afbetaling.
Ik vind dat het probleem initieel bij de mensen zelf ligt. Als mensen geen onmogelijke leningen willen, dan kunnen banken ze je ook niet aansmeren en houden ze er zo mee op.  |
PietjePuk007 | zaterdag 18 april 2009 @ 11:52 |
quote: Op zaterdag 18 april 2009 10:45 schreef Halcon het volgende:Je leest wat je wilt lezen. Verpakken en doorverkopen doet elke bank, dus ook DSB. Jij wilt gewoon even DSB bashen lijkt het wel...  Valt mee , maar de conclusie van 't artikel is toch dat DSB zelf amper de dupe is mochten de klanten de lasten niet meer kunnen betalen. De reden is dat ze de risico's doorverkocht hebben. |
Halcon | zaterdag 18 april 2009 @ 11:55 |
quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:52 schreef PietjePuk007 het volgende:[..] Valt mee  , maar de conclusie van 't artikel is toch dat DSB zelf amper de dupe is mochten de klanten de lasten niet meer kunnen betalen. De reden is dat ze de risico's doorverkocht hebben.
Geloof je dit zelf? Als er veel omvalt in een doorverkochte portefeuille doet dat de betrouwbaarheid geen goed en kun je de komende tijd wat meer betalen voor je funding. Daar heeft een bank echt wel last van.
Daarnaast kijkt iemand die de schade moet aftikken ook wel of de doorverkochte post voldoet aan de regeltjes van de pool. Is dat niet zo, dan stuur je de factuur terug met de mededeling "Lekker zelf aftikken op basis van artikel x.x". |
wieb1969 | maandag 20 april 2009 @ 14:44 |
Goedemiddag allemaal,
Betreft DSB Bank daar heb ik nog wel iets over te zeggen. Ik ben nl. zelf de dupe geworden van de DSB bank en jullie kunnen wel zeggen dat doen de klanten zelf dat zijn degene die tekenen maar niet iedereen (zeg maar heel veel) mensen hebben geen verstand van een hypotheek afsluiten.
Wij hebben toen ook een hypotheek bij de DSB bank afgesloten via BECAM en hebben na verkoop van ons huis een schuld overgehouden van 110.000,00 euro. De hypotheek heb ik laten bekijken door een fin. adviseur en ook deze kon er geen wijs uit hoe onze hypotheek in elkaar stak op dat moment en tot op de dag van vandaag kan niemand er exact aan uit komen. Zelfs hebben ze ons papieren laten tekenen waar later een andere datum op is gezet. En dit is zo zeker als wat want de datum die daaronder staat is een datum waarop mijn inmiddels (ex) man en ik al uit elkaar waren. Dan ga je ook niets meer tekenen.
De DSB bank heeft zijn eigen regels en als je dus zo een torenhoge schuld hebt en je probeert contact met hun te leggen om iets te vragen wordt je gewoonweg zo afgezeken dat je zelf gaat denken dat je gek bent.
Dus lul alleen maar over de DSB bank als je er zelf mee te maken hebt gehad of hebt. Het is nl. echt een oplichtings bank en ze zullen je ten gronde richtten als ze kunnen.
WEES GEWAARSCHUWD!!!!!!!!!  |
PietjePuk007 | dinsdag 21 april 2009 @ 09:33 |
quote:DSB slaat terug: ‘Wij kennen maar vier klagende klanten’ DSB ligt stevig onder vuur in de media, maar slaat nu terug met een filmpje. De bank stelt maar vier klagende klanten te kennen.
Je zou het door het kampioenschap van AZ bijna vergeten, maar bij DSB Bank van Dirk Scheringa is het even geen feest. De afgelopen weken is er in de media, waaronder in deze krant, veel negatieve aandacht geweest voor de wijze waarop DSB hypotheekleningen heeft verstrekt.
Om het sentiment ten positieve te keren, heeft de bank de euvele moed gehad een filmpje op zijn site te zetten (dsbbank.nl/over-dsb-bank/dsb-bank-in-beeld/klant-staat-centraal), waarin bestuurslid Hans van Goor vertelt hoe goed het met DSB gaat. Dat er zoals gerapporteerd in ieder geval honderd gedupeerden zijn, die zijn opgescheept met veel te hoge hypotheekleningen, is hem niet bekend. ‘We weten intussen van vier mensen dat er een probleem is.’
Schuldbekentenis
De bestuurder meldt dat het verhaal over gedupeerden steeds van twee dezelfde tussenpersonen afkomstig is. Dat zijn Pieter Leijssen van de Nationale Hypotheekpas en Jelle Hendrickx van FC&S. ‘Deze tussenpersonen hebben tot nu toe geweigerd aan ons iets te overhandigen’, vervolgt Van Goor, waarmee hij onomwonden stelt dat hij zonder hun hulp geen enkel idee heeft welke klanten een problematische hypotheeklening hebben, behalve die vier dan. ‘Voor al die anderen kan ik helaas niets betekenen’, zegt Van Goor.
Daarna volgen een paar uitspraken die lijken op een impliciete schuldbekentenis. De DSB-man zegt een groot team van vijftien adviseurs te hebben vrijgemaakt om eventuele problemen op te lossen. ‘Als we dingen in het verleden niet goed zouden hebben gedaan, willen we heel graag die zaak rechtzetten.’
Om er alsnog achter te komen wie de gedupeerden zijn overweegt DSB deze week een brief te sturen naar alle klanten om hen te vragen of ze klachten hebben. Tot besluit zegt Van Goor: ‘Laten we hopen dat we tot een oplossing komen.’ Bron |
PietjePuk007 | vrijdag 24 april 2009 @ 09:11 |
quote:Wie moeten we nu eigenlijk geloven? DSB Bank is niet alleen goed in het verstrekken van te hoge hypotheekleningen. Ook met jokken hebben Dirk Scheringa en collega-bestuurder Hans van Goor weinig moeite.
Het kampioensfeestje van Dirk Scheringa, voorzitter van AZ én eigenaar van DSB Bank, wordt steeds hinderlijk onderbroken met kritiek op DSB. Vooral de manier waarop de bank (te hoge) hypotheekleningen heeft verstrekt, trekt de nodige aandacht, ook van de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten, die onderzoek doet naar DSB. Op tv hebben DSB-bestuurslid Hans van Goor en Scheringa zichzelf meermalen verdedigd tegen de aantijgingen. Maar niet alles wat de heren bankiers zeggen, strookt met de waarheid, zo blijkt uit onderzoek van De Pers.
1 ‘Het AFM-onderzoek is routine’ Dirk Scheringa zit maandag 20 april bij Pauw en Witteman, waar hij ondervraagd wordt over het onderzoek van AFM naar zijn bedrijf: ‘Wij beschouwen dit als routine. Ik heb daar (de AFM, red) een doorlopende werkrelatie mee’, zegt Scheringa. Maar AFM doet toch alleen onderzoek als er gerede aanleiding toe bestaat?, vraagt Witteman. Antwoord: ‘Er is altijd een gerede aanleiding, zij (AFM, red.) onderzoeken namelijk alle banken.’
Kortom, pure routine die belangstelling van de toezichthouder. De dag erna zit AFM-voorzitter Hans Hoogervorst in de uitzending en zegt: ‘Ik kan u verzekeren, er loopt een onderzoek.’ Is dat dan geen routine, zoals Scheringa beweert? Hoogervorst: ‘Nee, meneer Scheringa zou beter moeten weten, het gaat om specifieke onderzoeken.’ De uitslag van dat ‘specifieke’ onderzoek naar aanleiding van de vele ingediende klachten komt er snel aan, zo verzekert Hoogervorst. Dat resulteert mogelijk in een sanctie.
2 ‘Geen koopsompolissen’ In Tros Radar van 13 april komen DSB-gedupeerden in beeld die opgescheept zitten met acht koopsompolissen. Daardoor is hun hypotheeklening fors opgeblazen tot boven de norm. Een aantal van de door DSB verkochte polissen is van verzekeringsmaatschappij De Warranty Group. Daarover zegt DSB-bestuurder Hans van Goor: ‘Ik zie producten van Cardiff en Warranty Group. Die worden door ons niet verkocht. Al anderhalf jaar niet meer.’ Dat is gejokt. Uit een document dat in handen is van deze krant blijkt dat DSB op 2 juli vorig jaar nog een lening heeft verkocht die vergezeld gaat van een koopsompolis van (AON) Warranty Group. In diezelfde Radar-uitzending zegt Van Goor ook dat DSB überhaupt geen koopsompolissen meer verkoopt. Ook dat lijkt twijfelachtig, want dit soort verzekeringen werd in januari nog aangeboden aan nieuwe klanten. Bovendien spreekt bestuursvoorzitter Scheringa zijn collega-bestuurder Van Goor op dit punt tegen. Bij Pauw en Wittemanzei Scheringa maandag nog dat de klant ‘kan kiezen’ tussen koopsom of maandelijkse premiebetaling. Wie moeten we nu geloven?
3 ‘Geen financiële problemen’ In Nova zegt Van Goor op 2 april: ‘Wij zijn van mening dat we mensen niet in de financiële problemen brengen en de feiten bewijzen dat.’ De bewering dat DSB mensen niet in financiële problemen brengt, is op zijn minst betwistbaar. De problemen van de elf cliënten die de advocaten Maarten Meijer en Ernst Hattink behandelen, laten een ander beeld zien: risicovolle hypotheekleningen (vooral dankzij meeverkochte koopsompolissen) tot ver boven de geaccepteerde 125 procent executiewaarde van het huis (dat is de geschatte waarde bij gedwongen verkoop), die uiteindelijk tot gevolg kunnen hebben dat mensen hun huis verliezen. Vier rechtszaken lopen al. Daar zou nog een grote bij kunnen komen dankzij de ruim 250 DSB-gedupeerden die zich hebben aangemeld bij Stichting Hypotheekleed, in de hoop op een regeling die hen van hun hoge maandlasten afhelpt. Na afloop van de vaak kortlopende vaste stuntrente, wordt die rente door DSB bij prolongatie dikwijls verhoogd tot boven de ze-ven procent. Dat leidt in veel gevallen tot financiële problemen. Bron
Dit begint wel een soap te worden zo . |
#ANONIEM | vrijdag 24 april 2009 @ 10:28 |
Een dagelijkse soap, inderdaad. |
_Flash_ | vrijdag 24 april 2009 @ 10:50 |
quote:Op maandag 20 april 2009 14:44 schreef wieb1969 het volgende:Goedemiddag allemaal, Betreft DSB Bank daar heb ik nog wel iets over te zeggen. Ik ben nl. zelf de dupe geworden van de DSB bank en jullie kunnen wel zeggen dat doen de klanten zelf dat zijn degene die tekenen maar niet iedereen (zeg maar heel veel) mensen hebben geen verstand van een hypotheek afsluiten. Wij hebben toen ook een hypotheek bij de DSB bank afgesloten via BECAM en hebben na verkoop van ons huis een schuld overgehouden van 110.000,00 euro. De hypotheek heb ik laten bekijken door een fin. adviseur en ook deze kon er geen wijs uit hoe onze hypotheek in elkaar stak op dat moment en tot op de dag van vandaag kan niemand er exact aan uit komen. Zelfs hebben ze ons papieren laten tekenen waar later een andere datum op is gezet. En dit is zo zeker als wat want de datum die daaronder staat is een datum waarop mijn inmiddels (ex) man en ik al uit elkaar waren. Dan ga je ook niets meer tekenen. Sorry hoor, maar je gaat toch niet zo'n verplichting aan als je de materie compleet niet begrijpt en als zelfs je adviseur er niet uit komt? Ik ben IT'er maar ik heb me wel ingelezen voordat ik een hypotheek ging zoeken. Hoe saai dat gedoe met cijfers ook is.
Als je zo'n contract doorleest dán zíe je toch wat je allemaal aan verzekeringen koopt? En als er sprake is van koopsommen/polissen dan valt je het hoge hypotheekbedrag toch op? Zaken als rentelooptijd en boetes bij aflossen/verkassen e.d. vallen je dan toch ook op? |
Dinosaur_Sr | vrijdag 24 april 2009 @ 13:16 |
quote: met de kanttekening dat niet bij alle securitisaties het risico daadwerkelijk naar de koper overgaat. Bij sommige gaat het normrisico over naar de koper, maar blijft het excedentrisco bij verkoper.
Plus wat hierboven al werd opgemerkt: geloof maar dat als afgeboekt moet worden, de kleine lettertjes van het buitengewoon dikke en ondoorgrondelijke contract wordt doorgeakkerd om te kijken of leningen in de pool niet toevallig daarbuiten hadden horen vallen.
Voor mij staat nog niet vast dat banken die leningen of hypotheken hebben gesecuritiseerd daadwerkelijk zonder kleerscheuren daaruit komen.
Overigens hebben de betrokken particulieren daar niks aan, die blijven altijd met de shit zitten. |
Dinosaur_Sr | vrijdag 24 april 2009 @ 13:17 |
Overigens als je ziet welke rente DSB betaalt op spaargelden, en welke rente ze in rekening brengt voor hypotheken ('spread') dan is wel duidelijk dat ze hun geld op andere wijze verdienen. |
PietjePuk007 | donderdag 18 juni 2009 @ 10:26 |
quote:CFO Na Frank de Grave werd het stil Wie bewaakt het risico bij DSB Bank? DSB heeft nog steeds geen CFO. Ondanks roep om deskundigheid.
De deskundigheid van bankiers staat stevig ter discussie. Minister Bos (Financiën) riep onlangs zelfs op tot het instellen van een bankiersexamen. En het is geen geheim dat de toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) door de crisis extra let op de deskundigheid van het bestuur van banken als het gaat om bijvoorbeeld risicomanagement. Een chief financial officer (CFO) is daar meestal verantwoordelijk voor.
Maar DSB Bank van Dirk Scheringa, die zwaar onder vuur ligt vanwege de manier waarop de bank hypotheekleningen heeft verstrekt, heeft al ruim een maand geen CFO. Half mei vertrok VVD’er Frank de Grave, die het maar twee maanden in die functie volhield; een zeldzame manoeuvre op dit niveau.
Officieel ging De Grave weg vanwege ‘onvoldoende match binnen de persoonlijke verhoudingen in de raad van bestuur’. Daar hield de communicatie van de kant van DSB mee op. Wie de taken van de vertrokken CFO binnen het bestuur overneemt, werd niet medegedeeld; opmerkelijk voor een bank met de omvang van DSB. Op de website Dsbbank.nl is zelfs geen linkje te vinden naar de samenstelling van het bestuur.
Dat bestaat nu uit CEO Dirk Scheringa en chief operating officer Hans van Goor. De laatste is jurist en in 1994 meteen na zijn opleiding bij DSB begonnen, waar hij tot het moment van zijn benoeming in het bestuur in 2003, leiding gaf aan de verkoopdivisie; geen bancair zwaargewicht dus, maar een man van de interne processen.
Dan Dirk Scheringa, die zichzelf liever als ondernemer bestempelt dan als bankier. Hij begon zijn loopbaan als wachtmeester bij de rijkspolitie, om daar in 1975 ontslag te nemen en voor zichzelf te beginnen als kleine kredietverlener. De cv’s van beide heren zijn genoegzaam bekend bij DNB, die mede aan de hand daarvan toetst op deskundigheid.
Over dit bestuur en de ‘onvoldoende match’ ermee heeft De Grave na zijn vertrek uitgebreid gesproken met DNB. Dit treffen met de toezichthouder bracht De Grave nadrukkelijk publiek onder aandacht, onder meer in deze krant. Het lijkt er op dat hij duidelijk heeft willen maken dat de overheid nu op de hoogte is van de situatie bij DSB, dat geconfronteerd is met een onderzoek van die andere toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten. Volgens voorzitter Hans Hoogervorst komt de AFM binnenkort naar buiten met de resultaten van het onderzoek, naar aanleiding van de vele klachten over DSB. Het is niet uitgesloten dat het vertrek van De Grave daarmee samenhangt.
Wie zijn taken heeft overgenomen, daar geeft DSB-woordvoerder Klaas Wilting geen antwoord op. Ook wie de VVD’er opvolgt is nog onbekend. ‘Als alles duidelijk is sturen we een persbericht.’ Bron
De onderzoeksresultaten laten wel erg lang op zich wachten . |
ikweethetookniet | donderdag 18 juni 2009 @ 11:35 |
quote:Op donderdag 18 juni 2009 10:26 schreef PietjePuk007 het volgende:[..].............De onderzoeksresultaten laten wel erg lang op zich wachten  . De resultaten zijn er al lang maak je daar niet druk over Alleen het openbaar maken heeft grote gevolgen en dus wordt er nu iets verzonnen om de gevolgen te beperken Zodat je dus Zalm Dirk en Hoogervorst niet verantwoordelijk kan houden voor wat er is gebeurd En dan kan JP weer roepen dat het de marktwerking is of zoiets  |
HenriOsewoudt | maandag 22 juni 2009 @ 22:46 |
Wat een vurschrikkuluke heks die Claire Polak. Suggestieve, tendentieuze vraagstelling, woorden in de mond leggen, woorden verdraaien. Knap dat die DSB man zo geduldig bleef, ik zou het niet kunnen. |
beantherio | maandag 22 juni 2009 @ 22:47 |
@de uitzending van Nova vanavond: Het enige wat DSB kwalijk genomen kan worden is dat ze hun klandizie niet onder het meest snuggere deel van de bevolking hebben geworven. Los van het feit dat die "slachtoffers" allerlei constructies aangaan die ze achteraf (als het fout gaat) "opeens" niet meer willen zou ik die DSB-woordvoerder nou niet bepaald de meest overtuigende verkoper ooit willen noemen. Als je daar een hypotheek van zou willen (en dan helemaal met al die koppelverkoopachtige zaken erbij) dan ben je de weg echt wel goed kwijt. 
[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 23-06-2009 16:11:06 ] |
tjoptjop | dinsdag 23 juni 2009 @ 15:10 |
Net even de Nova uitzending, wat een verschrikkelijk mens is die Polak toch  |
Freak187 | dinsdag 23 juni 2009 @ 15:45 |
quote:Op maandag 22 juni 2009 22:47 schreef beantherio het volgende:@de uitzending van Nova vanavond: Het enige wat DSB kwalijk genomen kan worden is dat ze hun klandizie niet onder het meest snuggere deel van de bevolking hebben geworven. Los van het feit dat die "slachtoffers" allerlei constructies aangaan die ze achteraf (als het fout gaat) "opeens" niet meer willen zou ik die DSB-woordvoerder nou niet bepaald de meest overtuigende verkoper ooit willen noemen. Als je daar een hypotheek van zou willen (en dan helemaal met al die kopelverkoopachtige zaken erbij) dan ben je de weg echt wel goed kwijt.  En dat koppelverkoop-achtige is verboden in Nederland.
De NOVA uitezending was niet sterk, maar mensen die een huis van 2,5 ton hebben gefinancierd met een hypotheek van 3,8 ton.... en niet alle klanten van DSB zullen leningen/schulden hebben lopen die ze onder de hypotheek hebben gebracht. |
PietjePuk007 | maandag 28 september 2009 @ 09:27 |
DSB sluit veel vestigingen |
ikweethetookniet | maandag 28 september 2009 @ 12:56 |
quote: nog maar zes te gaan van de 20
En dan Dirk naar het gevang en zijn geld afpakken en dan kunnen wij ook weer normaal functioneren
DSB= Game Over en we met zijn allen  |
ikweethetookniet | maandag 28 september 2009 @ 18:06 |
Oud-medewerkers DSB doen boekje open 22:15 - 22:45 uur op Nederland 2 vanavond 28 september
In NOVA vanavond een reportage over de handelwijze van de DSB Bank. Voor het eerst vertellen drie oud-medewerkers over hun ervaringen bij de bank van Dirk Scheringa. Hun verhalen bevestigen de negatieve geluiden rondom de bank. Volgens de oud-medewerkers probeert DSB, in ieder geval tot voor kort, systematisch zoveel en zo hoog mogelijke koopsompolissen te verkopen, zonder rekening te houden met de financiële draagkracht van de klant. Lage rentes en - maandlasten verleiden de klant tot het afsluiten van een polis.
Een oud-medewerker over één van de verkoopslogans binnen de bank: “Liegen mag, bedriegen niet”.  |
ikweethetookniet | maandag 28 september 2009 @ 22:35 |
En net ff nova gezien en nog steeds rode oortjes  Wat een oplichters daar zeg En de positie van Zalm wordt steeds lastiger zegt een expert en niemand is bereikbaar voor commentaar Zalm, AFM, Nijpels,Dirk,Hans, allemaal DSB weg ermee 
http://www.novatv.nl/page(...)DSB+doen+boekje+open
vanaf morgenochtend terug te zien
[ Bericht 20% gewijzigd door ikweethetookniet op 28-09-2009 22:40:00 (aanvulling) ] |
haatbaard | dinsdag 29 september 2009 @ 00:28 |
quote: BWAHAHAHA  |
Freak188 | dinsdag 29 september 2009 @ 09:19 |
Zozo... het net begint zich nu echt te sluiten rond Dirk.
Die NOVA uitzending was erg duidelijk. En het feit dat die gladjakker van een Van Goor ook genoemd wordt is helemaal mooi. Wat een creep is dat zeg. |
HarryP | dinsdag 29 september 2009 @ 12:35 |
Ach de DSB bank doet het veel beter dan de ING of ABN. Dus mijn spaargeld staat er nog prima. |
Halcon | vrijdag 6 november 2009 @ 23:17 |
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:35 schreef HarryP het volgende:Ach de DSB bank doet het veel beter dan de ING of ABN. Dus mijn spaargeld staat er nog prima. Je formuliertje al ingeleverd bij de DNB? |
xenobinol | zaterdag 7 november 2009 @ 17:35 |
quote: En.... belangrijker.... is het voorschot al binnen  |
#ANONIEM | zaterdag 7 november 2009 @ 17:36 |
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:35 schreef HarryP het volgende:Ach de DSB bank doet het veel beter dan de ING of ABN. Dus mijn spaargeld staat er nog prima. QFT  |
earthling39 | zaterdag 7 november 2009 @ 18:34 |
http://www.metronieuws.nl/index.php?actie=nieuws&c=4&id=173078 |
Halcon | zondag 8 november 2009 @ 10:31 |
quote:“Ik heb cliënten die opeens binnen vijf dagen hun hele hypotheek van drie ton terug moeten betalen.” Tja, dan zullen deze mensen wel wat nota´s te laat hebben betaald. Opzeggen van een hypothecair krediet noemen we zoiets. |
ikweethetookniet | vrijdag 20 november 2009 @ 16:33 |
Gaten in het toezicht op DSB
20 november 2009, 15:42 uur | FD.nl
De ondergang van de DSB Bank ging voor veel mensen wel heel erg snel. Zo snel zelfs dat menigeen twijfelt of er wel adequaat toezicht is geweest.
Uit een reconstructie van redacteuren Pieter Lalkens en Siem Eijkelenboom die morgen in FD Weekend verschijnt, blijkt dat DSB Bank vanaf het begin in de gaten is gehouden . Er zijn ook wel degelijk voorwaarden gesteld aan het bestuur en de commissarissen van de bank.
Dossier DSB
Ook vonden er onderzoeken plaats naar de verkoop- en marketingmethoden van de DSB Groep en later de DSB Bank. Maar uiteindelijk wisten Dirk Scheringa en zijn financieel directeur Hans van Goor steeds gebruik te maken van de gaten die er vielen tussen de twee toezichthouders, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank.
LEES ZATERDAG HET HELE VERHAAL IN FD WEEKEND
http://www.fd.nl/artikel/13658845/gaten-toezicht-dsb |
Halcon | zaterdag 28 november 2009 @ 02:33 |
Een van de toezichthouders heeft door het een en ander te lekken in elk geval bepaalde processen wat versneld. |
sitting_elfling | zondag 29 november 2009 @ 05:46 |
quote:Op zaterdag 28 november 2009 02:33 schreef Halcon het volgende:Een van de toezichthouders heeft door het een en ander te lekken in elk geval bepaalde processen wat versneld. Ik erger me er altijd wel aan, dat bepaalde mensen het noodzakelijk achten wat processen uit te lekken. Vind dat soms nogal egoistisch overkomen. |
#ANONIEM | zondag 29 november 2009 @ 06:09 |
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:35 schreef HarryP het volgende:Ach de DSB bank doet het veel beter dan de ING of ABN. Dus mijn spaargeld staat er nog prima. je bedoelt dat je een zilvervlootrekening had gekregen van je ouders?
jammer, ook foetsie |