abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66752800
Ik ben me aan het orienteren op het nemen van twee cavia's (twee is voor die beestjes gezelliger dan 1 en ik ben regelmatig van huis), echter ik ben regelmatig een aantal dagen niet thuis. Nu is dus mijn vraag: kan ik gedurende de dagen dat ik weg ben vantevoren voldoende droogvoer (groenvoer zou ik dan niet zo durven, met het oog op bederving) en hooi achterlaten (en schoon water) in verschillende bakjes evt, dat ze het daar dan mee redden? Nemen cavia's ook voer naar hun nestje mee (net als hamsters bijv)?
Of heeft een cavia echt heel strikt elke dag vers voer en elke dag groenvoer nodig (ik weet dat dat het ideaalste is natuurlijk)? Geven jullie ook echt elke dag groenvoer of soms ook alleen droogvoer? En geven jullie dan ook echt (meerdere keren per dag ook?) elke dag vers voer of zijn jullie soms ook meerdere dagen van huis weg?

Ik heb al een dwerghamster, en het woord zegt het al, die beestjes hamsteren,dus als ik eens een dag of 2,3 van huis ben en ik heb vantevoren voldoende voer in zn bakje gedaan, vers water in zn flesje en nog wat van dat hangvoer (hangende maiskolf en hangende fruit/groenteding) in zn hok hangen, dan red ie het wel. Ideaal is het natuurlijk niet, idealiter hebben dwerghamsters natuurlijk ook meerdere keren per dag vers voer nodig en wat aandacht maar ze kunnen wel zonder dus evt....maar hoe zit dat bij cavia's?

[ Bericht 25% gewijzigd door bulbjes op 06-03-2009 01:45:49 ]
  vrijdag 6 maart 2009 @ 01:42:11 #2
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_66752827
Neej...je cavia heeft niet elke dag nieuw voer nodig, en hoeft ook niet perse iedere dag groen voer te krijgen
Ik heb zelf een konijn en die krijgt om de dag nieuw voer, en een paar keer in de week krijgt hij wat groenvoer (blaadjes-sla etc) en hij krijgt iedere morgen...ja echt iedere morgen een sneetje zwartbrood.
Als hij me hoort aankomen en hij hoort dat ik het zakje openmaakt dan gaat ie als een dolle door de kooi heen rennen en springt ie bijna uit z,n kooi.

En het ligt er natuurlijk aan wat jij bedoelt met een paar dagen (2/3/4 of 5 dagen?) als je 2 dagen wegblijft en je doet ze van te voren van alles voorzien, vers water, schone kooi, vers voer etc...dan moet 2 dagen geen probleem zijn.
En dat kan zomaar.....?
pi_66752837
Op het groen van bosworteltjes zijn ze dol.
pi_66752846
waar is biancavia als je haar nodig hebt?

Nothing to see here, carry on
pi_66752865
Ook als ze bedorven groente eten, overleven ze best, denk maar aan de groente die ze in de natuur eten! Dat t wat minder smaakt, ach.
pi_66752869
we zullen jou ff een paar dagen op een rietje laten bijten, kijken hoe je dat vindt
Jusqu'ici tout va bien...
  vrijdag 6 maart 2009 @ 01:46:52 #7
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_66752874
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:43 schreef sig000 het volgende:
Op het groen van bosworteltjes zijn ze dol.
Ja en witlof vinden ze ook lekker
En dat kan zomaar.....?
pi_66752885
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:42 schreef Lienzz het volgende:
als je 2 dagen wegblijft en je doet ze van te voren van alles voorzien, vers water, schone kooi, vers voer etc...dan moet 2 dagen geen probleem zijn.
En het is ook niet zo dat, als ik voer voor 2 of 3 dagen neerzet, die beestjes zonder rem dan meteen alles opeten? Ik bedoel ze kunnen wel net als wij mensen in principe zouden moeten kunnen beseffen dat ze volzitten en dan de rest dus de volgende dag opeten? (toch ff voor de zekerheid checken )
pi_66752937
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:46 schreef Lienzz het volgende:

[..]

Ja en witlof vinden ze ook lekker

Klopt. Leuke beestjes ze piepen zo leuk, helaas worden ze niet oud.
pi_66752939
Het aantal dagen dat ik weg ben wisselt trouwens.....ik heb een vriend en die woont niet in mijn buurt dus ik ben dan vaak een paar dagen per week daar, minimaal 2 dagen vaak.
Binnenkort komt daar dan ook nog werk bij van rond de 40u per week (en ik woon alleen) en omdat dat ook niet in mijn buurt is, slaap ik dan misschien NOG vaker bij mijn vriend.

Maargoed ik heb nu ook al een dwerghamster en vissen en ik zorg er toch altijd voor dat ik niet langer dan 3 dagen van huis ben anders ben ik bang dat ie zonder eten zit dus ik zal er wel voor zorgen dat het niet meer dan 3 dagen wordt....en als ik erachter kom dat een cavia echt niet langer dan 2 dagen zonder kan zal ik me daar denk ik ook wel op aanpassen want zo ben ik ook wel.

Twijfel alleen wel erg aan de kwaliteit van leven dan voor de beestjes als ik straks ook erbij werk EN dan nog regelmatig wegben. Ik weet wel dat ALS ik thuisben ik zeker voor voldoende voer en aandacht zorg en ik wil er dan ook wel twee, zodat ze elkaar ook kunnen vermaken, maar dan nog.

Maargoed terug naar mn vraag want daar ben ik het meest benieuwd naar
  vrijdag 6 maart 2009 @ 01:54:28 #11
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_66752944
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:47 schreef bulbjes het volgende:

[..]

En het is ook niet zo dat, als ik voer voor 2 of 3 dagen neerzet, die beestjes zonder rem dan meteen alles opeten? Ik bedoel ze kunnen wel net als wij mensen in principe zouden moeten kunnen beseffen dat ze volzitten en dan de rest dus de volgende dag opeten? (toch ff voor de zekerheid checken )
neej, dat is volgens mij niet het geval nee. Of je zou een cavia moeten hebben met een eetstoornis
Heb je op dit moment al cavia's?
Anders zou ik zeggen probeer het eerst eens uit als je een hele week thuis bent (geen dagen achter elkaar wegblijft) en dan kijk je na 2 dagen hoeveel ze gegeten hebben en of er nog genoeg voer en drinken in de bakjes zitten.
En dat kan zomaar.....?
pi_66752948
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:47 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Ik had de cavia gewoon los rondlopen op het erf samen met konijn en poes, dat ging best goed.
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 01:55:24 #13
236264 crew  capricia
pi_66752954
Kun je niet een of ander plantje neerzetten in het hokje?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66752955
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:53 schreef sig000 het volgende:

[..]

Klopt. Leuke beestjes ze piepen zo leuk, helaas worden ze niet oud.
Ach, heb gelezen gemiddeld 6 tot 10 jaar, een dwerghamster wordt vaak maar max 2 jaar
pi_66752961
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:55 schreef capricia het volgende:
Kun je niet een of ander plantje neerzetten in het hokje?
Als in: je kan beter geen cavia nemen of Als in: dan kan ie daar voer van af knabbelen
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 01:57:03 #16
236264 crew  capricia
pi_66752969
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:56 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Als in: je kan beter geen cavia nemen of Als in: dan kan ie daar voer van af knabbelen
Knabbelen natuurlijk.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66752980
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:55 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Ach, heb gelezen gemiddeld 6 tot 10 jaar, een dwerghamster wordt vaak maar max 2 jaar
Hamsters zijn echt maar erg tijdelijk, onze Cavia is 6 jaar oud geworden.
Je gaat dan toch hechten eraan, hij piepte altijd als er iemand over de oprit aankwam.
pi_66752983
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:54 schreef Lienzz het volgende:

[..]

neej, dat is volgens mij niet het geval nee. Of je zou een cavia moeten hebben met een eetstoornis
Heb je op dit moment al cavia's?
Anders zou ik zeggen probeer het eerst eens uit als je een hele week thuis bent (geen dagen achter elkaar wegblijft) en dan kijk je na 2 dagen hoeveel ze gegeten hebben en of er nog genoeg voer en drinken in de bakjes zitten.
Hmm das wel een goeie, alleen: als ie dan na 1 dag al zn voer al opheeft dan houdt dat dus in dat ik nooit meer bij mn vriend kan slapen (Jaaa hij moet trouwens ook maar weer es vaker mijn kant op komen denk ik nu pas aan dat dat OOK nog een optie is -zijn nu alleen omstandigheden waarom vriendlief niet mijn kant op komt hehe-).
Ik heb momenteel nog geen cavia, alleen een dwerghamster en vissen.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 02:00:07 #19
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_66753000
En de cavia's bij je vriend neerzetten? Als je daar toch de meeste tijd doorbrengt dan lijkt me dat de beste optie. Want als je werkt en een aantal dagen per week bij je vriend bent dan is het inderdaad een beetje zielig voor de beestjes...maar je wilt er 2 las ik maar hoe dat verder zit met elkaar vermaken en dergelijke, daar heb ik helaas geen verstand van.

Ik heb ooit eens een cavia gehad, en ook een hamster (ging vrij snel dood) en nu heb ik m,n 4de konijn (tevens ook de laatste)
Want ik vind dat ik te weinig aandacht aan m,n konijn schenk en m,n moeder dan de dupe word en iedere week dat hok moet verschonen.
En dat kan zomaar.....?
pi_66753004
Een hamster verstopt het voer en vissen tsja geen idee eik.
pi_66753018
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 01:58 schreef sig000 het volgende:

[..]

Hamsters zijn echt maar erg tijdelijk, onze Cavia is 6 jaar oud geworden.
Je gaat dan toch hechten eraan, hij piepte altijd als er iemand over de oprit aankwam.
Ja klopt, tis bij een cavia wel lang genoeg dat je je eraan gaat hechten, en bij een hamster minder. Bovendien zie je hamsters een stuk minder aangezien ze de godgansedag in hun nestje/ huisje zitten en pas savonds of sporadisch als ze honger/ dorst hebben hun kopje laten zien
pi_66753069
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 02:01 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Ja klopt, tis bij een cavia wel lang genoeg dat je je eraan gaat hechten, en bij een hamster minder. Bovendien zie je hamsters een stuk minder aangezien ze de godgansedag in hun nestje/ huisje zitten en pas savonds of sporadisch als ze honger/ dorst hebben hun kopje laten zien
De Cavia bij ons had een geweldig leven, een konijn als maatje die de lastige poes ff knal gaf, vreten in overvloed, dat is 'm fataal geworden denk ik.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 02:20:11 #23
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_66753176
Ik geef m'n cavia's elke dag eten en zou er niet aan moeten denken om ze een dag geen eten te geven.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_66753200
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 02:20 schreef GasTurbine het volgende:
Ik geef m'n cavia's elke dag eten en zou er niet aan moeten denken om ze een dag geen eten te geven.
Gaat ie dan zitten en pootjes geven?

Een beetje cavia regelt zijn kostje wel als ie de kans krijgt.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 02:33:53 #25
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_66753237
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 02:20 schreef GasTurbine het volgende:
Is het bakje dan helemaal leeg...of hoeveel eten geef je ze iedere dag?

(die van mij, knabbelt al het lekker er tussen uit en de bruine korrels lees:gezondste laat ie liggen )
En dat kan zomaar.....?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')