Misschien dat er door het cockpit personeel niet de link is gelegd tussen de hoogtemeter en de auto pilot?quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze zo'n waarde niet als probleem ervaren. Met zo'n waarde zit je toch al nagenoeg aan de grond.
Aangezien hij op de autopilot vloog hadden ze er toch aandacht aan moeten besteden lijkt mequote:Op woensdag 4 maart 2009 15:37 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Als je weet dat het niet klopt, besteden de piloten er ook geen aandacht aan. Dat de autopiloot dat wel doet is weer iets anders
Dankquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:33 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat laatste staat bijna vast, en zo lees ik het rapport ook.
In een reactie die boeing uit heeft doen gaan staat ondermeer:
[..]
Het dik gedrukte stuk is van belang voor de vraag of het gezien had kunnen worden. De mode waarin het autothrottle systeem werkt wordt op een schermpje in 4 letters doorgegeven, zodat je altijd kunt zien wat het vliegtuig doet.
Blijkbaar, voor zover nu bekend, hebben ze het niet opgemerkt dat er retard gemeld werd (wat weer die radiohoogtemeter als oorzaak had). De vraag is dus waarom hebben ze het niet gezien, of mogelijk is het niet op het scherm verschenen (laatste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.)
Ook kan de crew in de war gebracht zijn door ene melding die ze niet verwachtten, plus het feit dat door de vreemde hoogte aanduiding, er een alarm afging dat het landingsgestel naar beneden moest.
Het is voor een belangrijke factor psychologie. Je kan je afvragen waarom instrumenten vormgegeven zijn zoals ze zijn......quote:Een ILS vliegen kan simpel zijn, maar ook heel snel tot een verwarrende situatie gebracht worden en dit soort ongevallen zijn niet onbekend in de luchtvaart, zelfs in die mate dat er zelfs een naam verzonnen is voor ongevallen/incidenten waarbij vliegers in de war raakten door de gebruikte techniek: "automation complacency"
Die Turkse piloten waren al helden voordat er onderzoek was gedaan...quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:26 schreef HiZ het volgende:
Nou nou, als je de reacties op Haberturk mag geloven dan is die ramp eigenlijk de schuld van Nederland geweest.
Wat is er mis met de instrumentatie?quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dank
[..]
Het is voor een belangrijke factor psychologie. Je kan je afvragen waarom instrumenten vormgegeven zijn zoals ze zijn......
In het algemeen kan ik zeggen dat ik de instrumentatie die gebruikelijk is in de luchtvaart helemaal niet logisch vind.
Met de huidige stand van de techniek moet dat imo veel beter, simpeler en bovenal logischer kunnen.
Maar luchtvaart is volgens mij ook een zeer conservatief wereldje als je het mij vraagt.
Ze waren wel erg voorbarig. Ook in het wijzen naar Nederland.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:47 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Die Turkse piloten waren al helden voordat er onderzoek was gedaan...
Maar ook veiliger?! Het heeft een reden dat de "basic 6" zo ingeburgerd is: elke piloot kent het! Overschakelen gaat gedurende de overgangsperiode simpelweg voor problemen zorgen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Met de huidige stand van de techniek moet dat imo veel beter, simpeler en bovenal logischer kunnen.
Wat bedoel je met niet logisch? De indeling? De wijze van weergave?quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dank
[..]
Het is voor een belangrijke factor psychologie. Je kan je afvragen waarom instrumenten vormgegeven zijn zoals ze zijn......
In het algemeen kan ik zeggen dat ik de instrumentatie die gebruikelijk is in de luchtvaart helemaal niet logisch vind.
Met de huidige stand van de techniek moet dat imo veel beter, simpeler en bovenal logischer kunnen.
Maar luchtvaart is volgens mij ook een zeer conservatief wereldje als je het mij vraagt.
Dat ik het niet logisch vind.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:48 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Wat is er mis met de instrumentatie?
Ach, toch hun 15 minutes fame gehad...quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:47 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Die Turkse piloten waren al helden voordat er onderzoek was gedaan...
Luchtvaart draait op betrouwbaarheid en redundancy! Ik geloof dat dat wel de laatste dingen zijn waar computertechnici mee bezig zijnquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zou , als computertechnicus veel meer automatiseren. Besturing veel logischer, navigatie, communicatie veel logischer. Etc.
"Condicio sine qua non: voorwaarde zonder welke het niet gaat, onvermijdelijk vereiste." Als ik puur kijk naar de neerstorting welke op automatische piloot wel goed was gegaan als je de technische fout wegneemt, kan ik toch met mijn lekenverstand beoordelen dat het een belangrijke oorzaak is geweest.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Vliegtuigen zijn "fail safe" gebouwd. De piloot zit er juist in voor als het niet allemaal standaard gaat. Fout van de piloot dus, dat is namelijk zijn functie!
Toch klinkt het allemaal wel aannemelijk: vliegtuig kwam te hard binnen, gas terug, leerling-piloot doet het fout, de rest let niet op, en uiteindelijk zijn ze te laat met gas bij geven.
Dat is mijn ervaring tenminste. Maar dat kan ook wel aan mij liggen, dat ik het onlogisch vind. Ergonomie, piloten worden in mijn ogen aan teveel info blootgesteld.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:50 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Wat bedoel je met niet logisch? De indeling? De wijze van weergave?
Die tijd is ook relatief kort.quote:En opzich conservatief ja, maar kijk eens hoe relatief kort het geleden is dat de gebroeders wright vlogen en dat er nu een A380 vliegt.
En een zeer nare dood. Niet leuk allemaal.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Ach, toch hun 15 minutes fame gehad...
Als er voor elk technisch mankement een vliegtuig neer zou storten, zouden er niet veel overblijven... Zo werkt veiligheid niet.quote:voorwaarde zonder welke het niet gaat, onvermijdelijk vereiste." Als ik puur kijk naar de neerstorting welke op automatische piloot wel goed was gegaan als je de technische fout wegneemt, kan ik toch met mijn lekenverstand beoordelen dat het een belangrijke oorzaak is geweest.
Dat gebeurt al steeds vaker.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Oplossing : context gestuurde info voorziening. Alleen datgene laten zien wat relevant en nodig is.
Zeker mee eens. Maar het leidt tot giga info stromen in de cockpit die de piloten weer zwaar belast. Redundantie moet er zijn, maar......quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Luchtvaart draait op betrouwbaarheid en redundancy!
Wel een airbus gezien?quote:Ik geloof dat dat wel de laatste dingen zijn waar computertechnici mee bezig zijn![]()
![]()
Wie heeft welke cursus gemist: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conditio_sine_qua_nonquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:55 schreef RemcoDelft het volgende:
En is ook hard nodig. Maar nog steeds vind ik de cockpit VEEL te druk. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand daarin kan functioneren.quote:
Psychologie heeft er zeker mee te maken, de mens heeft zijn beperkingen. Elke vlieger weet en heeft het meegemaakt dat je onder de juiste omstandigheden juist door de techniek die gebruikt wordt en de manier waarop het gepresenteerd werd soms enorm in de war gebracht kunt worden (maar aan zijn reacties te zien is Lightning_NL een uitzondering). Door training kun je dat herkennen en er wordt ook vrij veel aandacht aan gegeven tijdens opleidingen, maar helemaal uitsluiten kun je het helaas niet. Door nu te schreeuwen dat het nooit voor had mogen komen en te suggeren dat ze nalatig zijn geweest, is te kortzichtig.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dank
[..]
Het is voor een belangrijke factor psychologie. Je kan je afvragen waarom instrumenten vormgegeven zijn zoals ze zijn......
In het algemeen kan ik zeggen dat ik de instrumentatie die gebruikelijk is in de luchtvaart helemaal niet logisch vind.
Met de huidige stand van de techniek moet dat imo veel beter, simpeler en bovenal logischer kunnen.
Maar luchtvaart is volgens mij ook een zeer conservatief wereldje als je het mij vraagt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |