abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66661191
Ik heb een week of 8 geleden een muurtje laten plaatsen met een raam er in. De muur is toen gestukt, maar doordat de natuurstenen vensterbank niet op voorraad was, is die er pas twee weken geleden in gekomen.
Anderhalve week geleden is het stucwerk rondom die vensterbank, de aansluiting enzo, bijgewerkt door de stukadoor. Mooi glad, niks aan de hand, zag er goed uit.

Nou ben ik van het weekend eens lekker aan de slag gegaan met de muur verven met latex.
Het stucwerk is "fijn schuurwerk" en ik dacht dat dat latex-klaar was.
Nou is echter het bijgewerkte stuk veel lichter van kleur dan de rest. Ook op de rest van de muur zie ik wat spetters die lichter van kleur zijn, waar er geen klodders zaten.
De muur is dus glad, maar er zijn kleurverschillen op bepaalde plaatsen.

Is dit normaal?
Had ik eerst voorstrijk moeten gebruiken?
Is dit met een tweede laag wel opgelost?
Moet het bijgewerkte stuk gewoon nog even langer drogen en trekt het wel bij?
Help?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 18:38:17 #2
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66661270
Heb je een aangebroken emmer muurverf gebruikt of een nieuwe?
Als je maar 1 laag gezet hebt kan dat ook anders tonen door de lichtval icm laagdikte en daarmee de structuur van de laag.

Bijwerken blijf je eigenlijk altijd zien hoor, je kan misschien nu beter de gehele muur even oversmeren.
pi_66661352
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 18:38 schreef fransbreda het volgende:
Heb je een aangebroken emmer muurverf gebruikt of een nieuwe?
Als je maar 1 laag gezet hebt kan dat ook anders tonen door de lichtval icm laagdikte en daarmee de structuur van de laag.
Het was een nieuwe helemaal verse emmer.
En, Wijzonol, dus geen "troep".

Die laagdikte, zou dat dan met een tweede laag latex opgelost kunnen zijn?
Je ziet door de latex heen echt heel duidelijk een lichtere plek waar het bijgewerkt is.
Voor de goede orde, ik heb de hele muur in 1 keer getext, dus niet het verfwerk bijgewerkt. Ik heb van het weekend de hele muur voor het eerst geverfd, en daarna kwamen die plekken er door heen.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:26:44 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66668558
Latex kun je het beste altijd 2x opzetten, de eerste keer schijnt het als het ware door. Wat fransbreda ook zegt, hele wand nog een keer sauzen en dan moet je home-free zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 4 maart 2009 @ 05:31:59 #5
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66678225
Op de verpakking staat wrs dat de kleur 10 % kan en mag afwijken.
Daar kan dus ook verschil in zitten.

Ow en "wijzonol heeft ook troep hoor, net als sikkens of gamma.
Ptijs/kwaliteit.
pi_66678666
Ik zoek het eerlijk gezegd zelf meer in wat er onder zit, dan in de latex.
Het gaat over één en de zelfde emmer latex, die in dezelfde ochtend gelijkmatig over de hele wand is aangebracht.
Het gaat dus niet over de latex, maar over het stucwerk naar mijn idee.
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:25:22 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_66683629
voorstrijken had wel verstandig geweest
ik durf niet te zeggen dat daar nu de oorzaak ligt.
ander vraagje welke kleur verf gebruik je ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_66687240
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:25 schreef dop het volgende:
ander vraagje welke kleur verf gebruik je ?
Lichtgrijs
pi_66688529
Kan ik dat voorstrijken alsnog doen trouwens?
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:53:25 #10
545 dop
pi_66691522
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:42 schreef lezzer het volgende:
Kan ik dat voorstrijken alsnog doen trouwens?
even op de voorstrijk verpakking zelf kijken, maar normaal kan je voorstrijk ook over latex heen smeren.
licht grijs is trouwens wel een lastige kleur volgens mij waar bij je verschillen makkelijk ziet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_66691601
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:53 schreef dop het volgende:

licht grijs is trouwens wel een lastige kleur volgens mij waar bij je verschillen makkelijk ziet.
Ik snap gewoon niet waarom er een verschil is.
Die stukadoor heeft er toch gewoon hetzelfde spul tegenaan gesmeerd?
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:20:28 #12
545 dop
pi_66692628
zo simpel is het vaak niet , andere laag dikte andere tempertuur, minder vocht of juist meer.
het zij tijdens aanbrengen het zij op moment van overschilderen.
pi_66694251
Vandaar ook mijn vraag, moet ik gewoon nog een paar weken wachten tot dat bijgestuukte stuk ook helemaal droog is?
  woensdag 4 maart 2009 @ 16:46:38 #14
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66696246
Uhm , je moet altijd wachten tot het stucwerk droog is.
En voorstrijken heeft nu geen nut meer, dat gebruik je normaal als 1ste laag om de zuiging weg te nemen.
pi_66696688
Ok, tegen mij is gewoon gezegd dat er getext kon worden.
Blijkbaar is dat dus niet.
Er zit fijn schuurwerk op, en dat heet texklaar, dus dat voorstrijken hoefde volgens mij helemaal niet.

Hoe nu verder?
Opnieuw laten stuccen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:05:52 #16
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66696992
Ik zou inderdaad eerst eens wachten tot het stucwerk echt goed droog is.
Er verdampt nog water uit en daardoor gaat je latexlaag ook anders tonen.
Dit zal nu ook langer duren omdat het vocht niet zo makkelijk door de latexlaag heen gaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een beetje dom is om al te gaan schilderen als het stucwerk nog niet droog is.... Dat had je ook al doe het zelver wel kunnen weten.

Maak anders eens een foto, dan kan ik miss wat meer tips geven.

Het stucwerk is niet overal even dik, dus op sommige plaatsen zal de muurverf meer intrekken als op andere plekken.
Daar gebruik je dus eigenlijk die impregneer/fixeer voor, zodat je afwerklaag overal het zelfde zuigt voor een egaal resultaat..
pi_66697106
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef fransbreda het volgende:
Ik zou inderdaad eerst eens wachten tot het stucwerk echt goed droog is.
Er verdampt nog water uit en daardoor gaat je latexlaag ook anders tonen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een beetje dom is om al te gaan schilderen als het nog niet droog is....
Ja, eerlijk gezegd geloof ik een stucadoor als hij zegt dat ik er gewoon overheen kan texen...
En nogmaals, er zit fijn schuurwerk op, dat is volgens mij een afwerklaag, en daar heb ik in de rest van het huis nooit problemen mee gehad.
Ik vermoed dus, dat voor het bijwerken bij de vensterbank, anders spul is gebruikt dan voor de rest van de muur...
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:10:27 #18
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66697174
Dat zou miss wel kunnen hoor, dat ze ander materiaal hebben gebruikt.
Ze hebben dus ook maar een heel dun laagje gezet, waardoor impregneren idd minder effect heeft.

Ik gebruik als foefje om die stap over te slaan, eerst sterk verdunde latex.
Die heft dan tijdelijk even de zuiging op en dan als dat aangetrokken is( niet droog) meteen de 2de laag erover met onverdunde latex.

Of ik dat iemand moet aanraden die weinig ervaring heeft is een 2de.

Zoals ik al eerder heb gezegd, blijf je bijwerken bijna altijd zien, of dat nou met stuccen is of met schilderen.
pi_66697659
-edit: foto weggehaald-
Ok, omdat ik het gevoel heb dat mijn vraag voor geen meter overkomt, heb ik effe een foto gemaakt.

Nogmaals, ik heb dus zelf niks bijgewerkt, dat heeft een officieel erkende "witte" stukadoor gedaan.
Rond de vensterbank, het stuk dat hij heeft bijgewerkt, met stucwerk en fijn schuurwerk. De rest is een aantal weken geleden gedaan.

Ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik heb eerlijk gezegd meer aan een antwoord als "het is een verschil in droogtijd en je moet het een paar weken laten drogen, dan overtexen en dan is het weg", wat ik van iemand anders inmiddels gekregen heb, dan opmerkingen als "dom" en "onervaren".

Ik wil namelijk weten of mijn stukadoor prutswerk geleverd heeft, ja of nee.

Toch bedankt.

[ Bericht 5% gewijzigd door lezzer op 05-03-2009 07:38:37 ]
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:00:02 #20
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_66698796
Het kleurverschil komt door het vocht wat nog in de muur zit, vochtuitlslag dus.

Paar weken laten drogen en dan overschilderen, het beste de plek eerst nog een keer bij te smeren en dan in zijn geheel de muur over doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')