Situatie:
Havo diploma in bezit
HBO propedeuse in bezit, na het 2e jaar HBO ben ik gaan werken. Ik heb dus geen HBO diploma.
Via mijn werk is er een project waarbij ze (de Nederlandsche Staat) gaan kijken wat voor werk je doet, hoeveel werkervaring je hebt en wat voor diploma's je hebt.
Eigenlijk is het bedoeld voor mensen die een LBO diploma hebben, maar nu bijvoorbeeld al 15 jaar werken en zover zijn doorgegroeid dat ze op MBO2 of MBO3 niveau zitten. Je kunt een geprek aanvragen, er wordt vergeleken wat de eisen zijn van bijvoorbeeld het MBO3 diploma en jou werk/diploma en dan krijg je misschien een MBO3 diploma.
Dit zijn officiele diploma's dus geen LOI cursusje of zo. Het is een vanuit de Staat georganiseerd project.
Nou heb ik zitten kijken en een MBO3 diploma zou ik zo kunnen krijgen, die ga ik dus ophalen.
Ik denk dat ik het MBO4 diploma ook wel zal krijgen omdat ik aan alle eisen voldoe.
Maar nou komt de vraag:
Stel dat ik ergens ga solliciteren, wat wordt dan hoger aangezien bij een bedrijf? Het MBO4 diploma, wat dus helemaal officieel en volwaardig zou zijn, of het HBO Propedeuse papiertje?
In mijn ogen kan een bedrijf 2 dingen denken:
- Ok, persoon zoekt werk op MBO4 niveau, en heeft MBO4 diploma. Prima. (alleen dan heb ik geen pre over andere MBO4 mensen)
- Ok, persoon zoekt werk op MBO4 niveau en heeft een HBO propedeuse. Persoon heeft dus bewezen HBO aan te kunnen, anders had ze nooit haar propedeuse kunnen halen, maar aan de andere kant is ze wel een quitter want ze heeft haar studie nooit afgemaakt.
Dus wat denken jullie? Ziet een bedrijf Propedeuse als 'hoger maar dom' of is het slimmer om dat Propedeuseblaadje maar in de kast te laten liggen bij sollicitaties en alleen het MBO4 diploma mee te sturen?