abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66647404
Situatie:

Havo diploma in bezit
HBO propedeuse in bezit, na het 2e jaar HBO ben ik gaan werken. Ik heb dus geen HBO diploma.

Via mijn werk is er een project waarbij ze (de Nederlandsche Staat) gaan kijken wat voor werk je doet, hoeveel werkervaring je hebt en wat voor diploma's je hebt.
Eigenlijk is het bedoeld voor mensen die een LBO diploma hebben, maar nu bijvoorbeeld al 15 jaar werken en zover zijn doorgegroeid dat ze op MBO2 of MBO3 niveau zitten. Je kunt een geprek aanvragen, er wordt vergeleken wat de eisen zijn van bijvoorbeeld het MBO3 diploma en jou werk/diploma en dan krijg je misschien een MBO3 diploma.
Dit zijn officiele diploma's dus geen LOI cursusje of zo. Het is een vanuit de Staat georganiseerd project.

Nou heb ik zitten kijken en een MBO3 diploma zou ik zo kunnen krijgen, die ga ik dus ophalen.
Ik denk dat ik het MBO4 diploma ook wel zal krijgen omdat ik aan alle eisen voldoe.

Maar nou komt de vraag:
Stel dat ik ergens ga solliciteren, wat wordt dan hoger aangezien bij een bedrijf? Het MBO4 diploma, wat dus helemaal officieel en volwaardig zou zijn, of het HBO Propedeuse papiertje?

In mijn ogen kan een bedrijf 2 dingen denken:
- Ok, persoon zoekt werk op MBO4 niveau, en heeft MBO4 diploma. Prima. (alleen dan heb ik geen pre over andere MBO4 mensen)
- Ok, persoon zoekt werk op MBO4 niveau en heeft een HBO propedeuse. Persoon heeft dus bewezen HBO aan te kunnen, anders had ze nooit haar propedeuse kunnen halen, maar aan de andere kant is ze wel een quitter want ze heeft haar studie nooit afgemaakt.

Dus wat denken jullie? Ziet een bedrijf Propedeuse als 'hoger maar dom' of is het slimmer om dat Propedeuseblaadje maar in de kast te laten liggen bij sollicitaties en alleen het MBO4 diploma mee te sturen?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:06:46 #2
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66647581
Ik denk dat mbo 4 hoger wordt ingeschat dan een hbo prop.
Primum non nocere
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:29:22 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66648188
---> KLB.

Dan kan er een leuk bashtopic van gemaakt worden..
Lang leve mij! *O*
pi_66648360
Ik denk dat dat HBO propedeurse formuliertje wel degelijk betekenis heeft. Zo kun je aan een bedrijf laten zien dat je over HBO denkniveau beschikt. Ik zou het in ieder geval wel vermelden op sollicitaties.
http://www.byso.nl - Mijn eigen kleding webshop!
pi_66648721
Als je die propedeuse (en twee jaar studie) verzwijgt, wat ga je dan op je CV zetten?
En hoe ga je uitleggen waarom je niet naar school bent geweest als je dat doet?
(je krijgt het MBO diploma namelijk vanwege je werkervaring)
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:56:53 #6
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_66649079
Als je het HBO niet eens haalt zou je vuilnisman moeten worden.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_66649261
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:56 schreef Mikkie het volgende:
Als je het HBO niet eens haalt zou je vuilnisman moeten worden.
Met zo'n opmerking beschik je zelf nog niet over LBO-denkniveau?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 13:08:00 #8
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_66649454
Je wordt heus niet per definitie als een "opgever" bestempeld omdat je na je P gestopt bent, als je het maar goed kan toelichten in een gesprek. Een HBO P zegt inderdaad wel degelijk iets, je hebt een bepaald werk- en denkniveau en kunt dat deels daarmee aantonen en als jij (zoals zovelen) gestopt bent met een opleiding omdat het niet bij je past dan wordt dat heus niet als vreemd bestempeld
Kortom: ik zou alles op je CV zetten, je bent gek als je je P niet vermeld
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_66649526
HBO propedeuse staat hoger aangeschreven, dat staat gelijk aan hbo werk- en denkniveau.
Ik heb zelf MBO en zit nu op het HBO en ik moet zeggen dat dat propedeusejaar zwaarder is als al die jaartjes MBO bij elkaar
pi_66649535
Een propedeuse stelt bij ons weinig tot niks voor in het bedrijf.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 13:19:16 #11
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_66649822
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:02 schreef hansvbijnen het volgende:

[..]

Met zo'n opmerking beschik je zelf nog niet over LBO-denkniveau?
LTS Zwakstroom .
Zerg schreef:
  dinsdag 3 maart 2009 @ 13:23:47 #12
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66649979
Genoeg MBO'ers die makkelijk HBO aan zouden kunnen maar dat door gebrek aan doorzettingsvermogen/ambitie niet doen of gedaan hebben. Met dat in het achterhoofd zit je in hetzelfde schuitje als je wel begonnen bent maar na je propedeuse gestopt bent. Ik vind het daarom niet direct een pre, maar ook geen afknapper.

Als je goede redenen gehad hebt om te stoppen blijkt dat wel bij een gesprek, en dan ligt het nog iets anders.. maar heel veel zal het niet uitmaken.
Vampire Romance O+
pi_66650211
Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten, maar aan de hand van wat ik hier lees lijkt het me een goed idee om de P toch te vermelden. Thnx so far aan de mensen die serieus hebben gereageerd
pi_66650468
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:35 schreef Bas2009 het volgende:
Ik denk dat dat HBO propedeurse formuliertje wel degelijk betekenis heeft. Zo kun je aan een bedrijf laten zien dat je over HBO denkniveau beschikt. Ik zou het in ieder geval wel vermelden op sollicitaties.
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:09 schreef iank het volgende:
HBO propedeuse staat hoger aangeschreven, dat staat gelijk aan hbo werk- en denkniveau.
Ik heb zelf MBO en zit nu op het HBO en ik moet zeggen dat dat propedeusejaar zwaarder is als al die jaartjes MBO bij elkaar
HBO werk- en denkniveau heb je als je je HBO hebt afgemaakt. Zo'n propedeuse stelt natuurlijk niks voor, dan ben je afgehaakt voor je jezelf echt hebt bewezen...
  dinsdag 3 maart 2009 @ 13:42:20 #15
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_66650569
Je kunt de P vermelden, maar om nou te zeggen dat ik er als P&O'er enthousiast van zou worden... pas als je het volledige curriculum hebt voltooid, heb je bewezen het werk- en denkniveau te bezitten. Enkel een propedeuse zegt geen fuck.
Zerg schreef:
  woensdag 4 maart 2009 @ 01:03:30 #16
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_66676751
Ga altijd voor de afgeronde opleiding.
MBO diploma staat veel beter dan gestopt met HBO.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')