quote:1.
Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.
2.
Een zaak die met een hoofdzaak zodanig verbonden wordt dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken, wordt bestanddeel van de hoofdzaak.
Als ik een woning verkoop zonder voordeur (wat onroerend is) en de koper gaat daarmee akkoord, dan zie ik eerlijk gezegd het probleem niet.quote:Op maandag 2 maart 2009 17:19 schreef Marijevdh het volgende:
Nu vroeg ik mij net af of dat eigenlijk wel mag?
Natrekking zegt volgens mij alleen iets over eigendomskwesties. (het schuurtje van de buren op jouw erf bijvoorbeeld), niet of iets contractueel wordt meegenomen of niet.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:24 schreef Meeldraad het volgende:
De verkopende makelaar heeft zeker net z'n diploma gehaald haha... nog erg ijverig...
Hoe dan ook, Google eens op "natrekking". Dat is de goederenrechtelijke term voor art. 3:4 lid 2 BW dat JumpingJacky noemde. Wellicht dat je daar nog wat wijzer van wordt.
Ja, maar zodra je tekent voor de eigendom van de hoofdzaak, dan gaat alles wat daaraan 'vast' zit mee in het eigendom (indien er geen voorbehoud is geplaatst). Ik geloof niet dat je die twee dingen los kan zien. Als een roerende zaak aard- en nagelvast zit aan een onroerende zaak, wordt het bestanddeel van die onroerende zaak.... dacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Natrekking zegt volgens mij alleen iets over eigendomskwesties. (het schuurtje van de buren op jouw erf bijvoorbeeld), niet of iets contractueel wordt meegenomen of niet.
Maar dat is hier toch niet relevant? Het gaat hier om wat contractueel wordt meegenomen.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:00 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Ja, maar zodra je tekent voor de eigendom van de hoofdzaak, dan gaat alles wat daaraan 'vast' zit mee in het eigendom (indien er geen voorbehoud is geplaatst). Ik geloof niet dat je die twee dingen los kan zien. Als een roerende zaak aard- en nagelvast zit aan een onroerende zaak, wordt het bestanddeel van die onroerende zaak.... dacht ik.
Er is alleen een bod gedaanquote:Op maandag 2 maart 2009 23:35 schreef Meeldraad het volgende:
Ik weet niet wanneer er wat getekend is,
Die lijst zit normaal gesproken in de koopovereenkomst. (een voorlopige koopovereenkomst bestaat overigens nietquote:maar als je eerst een voorlopig koopcontract vastlegt, dat alleen de roerende zaken worden meegenomen. En als vervolgens later de lijst met roerende zaken wordt aangeleverd en blijkt dat op die lijst allerlei dingen staan die door natrekking deel zijn gaan uitmaken van de onroerende zaak, dan zijn die roerende zaken dus geen zelfstandige zaken meer en zouden ze dus ook niet op die lijst mogen voorkomen. Toch?
Ah ja, oké oké je hebt gelijkquote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er is alleen een bod gedaan
[..]
Die lijst zit normaal gesproken in de koopovereenkomst. (een voorlopige koopovereenkomst bestaat overigens niet)
Het moet ook bij het gebouw horen, zeg maar een gebouw met plek voor een roltrap - hoort de roltrap bij het gebouw, ondanks dat je deze los kan schroeven. Zo ook de CV, lift, tapijt, airco installatie.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:56 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Ah ja, oké oké je hebt gelijk: overeenkomst onder voorbehoud dan.
Goed, zo dan: zolang er nog niks getekend is (zoals in het geval van TS), loop je niet tegen problemen over aard- en nagelvast aan. Deze zouden pas gaan spelen indien je eerst een koopovereenkomst onder voorbehoud (van financiering) tekent en later de lijst met roerende zaken krijgt aangeleverd waarop bestanddelen staan die aard- en nagelvast verbonden zijn met de onroerende zaak. In dat geval houden de bestanddelen op als zelfstandige zaak te bestaan en maken ze door natrekking deel uit van het hoofdbestanddeel, de onroerende zaak. Resteert de (academische) vraag: wat wordt precies verstaan onder aard- en nagelvast? Ik meen me eigenlijk te herinneren dat dat wel verder ging dan mogelijk te verwijderen "zonder schade van betekenis".
Dat gaat natuurlijk nooit werkenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:53 schreef _Flash_ het volgende:
Mochten jullie een aantal dingen persé over willen nemen kan je natuurlijk mooi die lijst gebruiken om dat op aan te kruisen en hetzelfde bod nogmaals te doen maar dan inclusief die spullen. :-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |