Abdi Nageeye zegt zich Nederlander te voelen en is dat sinds kort officieel ook. Maar de 18-jarige atleet kan er niet omheen dat hij in zijn vroege jeugd in geboorteland Somalië en omliggende Afrikaanse landen een fikse knauw opliep. Toch: ,,Dit moet geen zielig verhaal worden.'' Want Nageeye katapulteerde zichzelf - onder de vleugels van trainer Johan Voogd van de Apeldoornse loopgroep ROC Aventus - in no time richting de EK cross, begin december in het Spaanse Toro. Het (sport)leven lacht hem toe.
Abdi Nageeye is zo'n mannetje dat bij het geringste briesje wel moet omwaaien. Klein, tenger, 52 kilo. Hij nipt in een kiosk in het nabij Apeldoorn gelegen natuurgebied Het Leesten - een vaste trainingslocatie - van een glas cola. Abdi lacht veel, stralend en gemeend.
Circa twee jaar geleden had hij nog geen reden om vrolijk te zijn. Toen was hij nog in handen van Afrikaanse kindersmokkelaars. De kleine Abdi ontvluchtte in 1995 het door burgeroorlog verscheurde Somalië. Samen met drie broertjes en onder de hoede van een halfbroer. Via Ethiopië belandde het gezelschap voor even in Nederland. Abdi - jong, naïef en dus vertrouwend op zijn veel oudere reisgenoot - werd door de halfbroer vervolgens gedumpt in Syrië, in de handen van een bende gewetenloze kindersmokkelaars. Een kommervol bestaan volgde, dat twee jaar geleden werd beëindigd. Abdi was een van de hoofdpersonen in een Netwerk-reportage over kindersmokkel en trok de aandacht van Jos Boeve uit Oldebroek. Boeve haalde Abdi en zijn broertjes Ali en Saïd naar de Veluwe. Daar begon een onwaarschijnlijk sportsprookje.
,,Mijn ouders kozen ervoor om in Somalië te blijven'', meldt Abdi in nagenoeg perfect Nederlands. ,,Ik bel ze regelmatig. Aan de ene kant mis ik ze wel, maar anderzijds ook weer niet. Ik denk en leef als een Nederlander. Toen ik uit Somalië vluchtte, was ik een jaar of zes. Ik herinner me niet veel meer van die tijd.'' Afgelopen zondag had hij zijn ouders nog aan de lijn. Om trots te melden dat hij zich in de Warandeloop als snelste Nederlandse A-junior had geplaatst voor de EK cross. ,,Pa en ma waren gelukkig en zeiden te zullen bidden voor een goed resultaat.''
De plaatsing voor de EK cross is de voorlopige apotheose in een amper te bevatten atletiek-verhaal. Abdi liep zijn eerste wedstrijd vier maanden (!) geleden, de Bank tot Bankloop in Heerde. Praktisch ongetraind was hij, maar hij won glansrijk. Een regionale triomftocht volgde. Eind augustus - na een knappe zesde plaats in de Zwolse Berkumloop achter vier Kenianen en de Nederlandse topper Neals Strik - wist Abdi het zeker: hij wilde een atletiekcarrière. Hij zette een uitgebreide google-actie op touw en belandde zo bij trainer Johan Voogd. ,,Abdi is een uitzonderlijk talent'', oordeelt Voogd. ,,Ook sociaal gezien. Hij nestelde zich meteen in onze loopgroep. Daarnaast is hij intelligent en enorm leergierig. De vraag is alleen hoeveel rek er nog in hem zit. Hij heeft nog maar zes weken professioneel getraind en heeft nu al prima pr's op de weg (31.51 minuten op de 10 kilometer en 15.40 op de 5 kilometer, red.). The sky lijkt the limit, maar over een jaar kan ik pas een afgewogen oordeel geven.''
Abdi: ,,Dan hoop ik het goed te hebben gedaan op de EK cross, de NK 10 kilometer op de weg en wellicht de jeugd-wereldkampioenschappen atletiek in Polen (juli 2008, red.). En dan hoop ik op mezelf te wonen in Apeldoorn. Ik ben op huizenjacht en heb me ingeschreven bij ROC Aventus, voor een studie internationale handel. Ik heb dan wel een vervelende jeugd gehad, maar ik ben niet zielig. Integendeel zelfs, ik voel me beter en sterker dan ooit.''
Vandaag Nederlandskampioen geworden
Lange cross,heren (10,2 km):
1. Abdi Nageeye 32.02
2. Patrick Stitzinger 32.04
3. Marco Gielen 32.15
4. Gerwin van den Hurk 32.36
5. Robert Ton 32.52
6. Ron van Diepen 33.07
7. Raymon van den Berg 33.12
8. Christian de Lie 33.16
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !