Dat sed is inderdaad een goed idee, want daar was het grepje inderdaad voor bedoeld. Awk ben ik niet zo in thuis, maar lijkt inderdaad een goede oplossing!quote:Op dinsdag 28 april 2009 22:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat zoiets:
[ code verwijderd ]
Wat robuuster is, omdat het gewoon de velden pakt, en niet de karakters. Dan maakt het niet uit hoe breed de velden zijn. Ik neem aan dat die grep '-' alleen is om de eerste regel 'total' eruit te vissen. Dat doe ik nu door het sed-commando.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | stamp2date (){ date --utc --date "1970-01-01 $1 sec" "+%Y-%m-%d %T" } date2stamp () { date --utc --date "$1" +%s } echo "Hay! Hoeveel seconden wil je alle files in deze map terugzetten?" read aantal for filename in *.[jJ][pP][Gg] ; do file_time=$(stat -c %Y "$filename"); printf "%s: %s\n" $filename $file_time file_time=$(($file_time - $aantal)) printf "%s: %s\n" $filename $file_time touch -m -d@$file_time $filename done |
1 2 | wesleys |
1 2 3 | echo $USER root |
1 2 3 | echo $USER wesleys |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | wesleys sudo zsh echo $USER root su - bull echo $USER <lege regel> |
Ipv su - bullquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:08 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb een vraagje mbt Solaris/sudo en Linux/sudo.
Als ik op een linux machine werk dan heb ik een $USER env var:
[ code verwijderd ]
Als ik sudo naar root dan heb ik nog steeds de $USER:
[ code verwijderd ]
Als ik dan su naar m'n eigen user, dan behoud ik m'n $USER:
[ code verwijderd ]
Doe ik precies hetzelfde op een Solaris machine dan verdwijnt de $USER var plots:
[ code verwijderd ]
Iemand enig idee waarom dit gebeurd? En vooral, hoe kan ik dit oplossen?
quote:To become user bin but change the environment to what would
be expected if bin had originally logged in, execute:
example% su - bin
?quote:su bull -c 'su -'
quote:Hi all,
On a Solaris 8 machine, I'm trying to execute a shell script on an NFS
mount which belongs to a user specified in an NIS map. The local shell
script that invokes it goes something like this:
su - theuser -c "/path/to/script" >> logfile > 2>&1 &
This script at /path/to/script (a bash script) depends on some
environment variables that belong to 'theuser.' Unfortunately, they
don't seem to be getting set. The default shell for the user 'theuser'
is bash, and the home directory is correctly specified.
Additionally, if I just do 'su -l theuser' I can see all the correct
environment variables getting set. Following this su by a 'cd,' I go to
the correct NFS home directory, which I would expect since the
environment variables were set properly at this point. Just for
reference, two Linux machines (FC3 and Ubuntu 5.10) happily run this
command as expected, getting all the proper enviroment variables.
The Sun man pages claim this should work, but I just can't seem to get
it to. Does anyone have any ideas what I may be doing wrong?
quote:Nothing, it just doesn't work on Solaris 8. We had the same problem
here, and worked around it with
su - theuser -c "source .profile && /path/to/script"
Kind Regards,
Jeroen
je kunt toch ook gewoon su - username doen en dan . .profile&& .zshrc (of andersom eigenlijk)quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:31 schreef slacker_nl het volgende:
Ahh, zo. Dan moet ik dus su - bull -c "source .zshrc && source .profile && /path/to/script" uitvoeren.. Beetje lelijk
En wordt irritant aangezien ik in de shell wil blijven en die -c dat commando uitvoert en vervolgens exit'ed.
Dat kan ja..quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:18 schreef raarmaarwaar het volgende:
[..]
je kunt toch ook gewoon su - username doen en dan . .profile&& .zshrc (of andersom eigenlijk)
en dan script uitvoeren..
edit:
exec bash wil ook wel eens werken
Jawel. Het wachtwoord dat je daar opgeeft identiek houden aan je login wachtwoord dan zal die keyring niet meer opkomenquote:Op zondag 3 mei 2009 17:38 schreef jakkop het volgende:
Vraagje: ik sla nu het login-scherm over, maar dan wordt bij het opstarten meteen om m'n wachtwoord voor de default keyring gevraagd, dat is zeker niet te omzeilen?
Er is als het goed is maar 1 keyring. Aan die keyring zitten alle andere keys gekoppeld.quote:Op zondag 3 mei 2009 17:55 schreef jakkop het volgende:
Die is ook hetzelfde![]()
(overigens, mijn ww is van alle keyrings hetzelfde, betekent dat dat alle keyrings unlocked zijn als ik het loginscherm oversla?)
Zo te zien dien je eerst ubuntulooks (is een engine voor het tonen van themese) te installeren (zie synaptic). Of deze volgen: -> http://linux.softpedia.co(...)s-Engine-39138.shtmlquote:Requirements:
ˇ GNOME
ˇ Ubuntulooks Engine
Kunt ook gewoon network manager dumpen en wicd installerenquote:Op zondag 3 mei 2009 21:54 schreef whoops het volgende:
Automatisch inloggen en unlocken van je keyring gaan niet samen, tenzij je je keyring voorziet van 'geen wachtwoord'. Hier kan je lezen hoe dat moet, volgens mij is dit de manier om autologin zonder wachtwoorden voor elkaar te krijgen...
Heb je F4 geprobeerd (safe-graphics of low graphics oid)? Zie je overigens wel nadat je het geselecteerd hebt nog een Ubuntu logo met een progressbar eronder?quote:Op donderdag 7 mei 2009 19:26 schreef BluesRebel het volgende:
Ik dacht ik probeer Linux ook eens maar voor het installeren wil ik de 'm testen zonder te installeren.
Ik heb die Live CD gedownload en gebrand. Maar als ik de cd erin doe en de laptop herstart kan ik nog wel in dat schermpje kiezen dat ik Ubuntu wil gebruiken zonder te installeren.. maar dan komt een zwart scherm en niks meer...Hoe los ik dit op?
Ik zal die 2 dingen nu even proberen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 19:51 schreef pkwarts het volgende:
[..]
Heb je F4 geprobeerd (safe-graphics of low graphics oid)? Zie je overigens wel nadat je het geselecteerd hebt nog een Ubuntu logo met een progressbar eronder?
Iets metquote:Op donderdag 7 mei 2009 20:22 schreef pkwarts het volgende:
Dat is heel wat anders dan alleen een zwart schermWat is de laatste regel die je ziet?
quote:man root_...
Ubuntu$
Met een menu editor.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:24 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb Wine verwijderd, maar er blijft nog een programma staan onder 'Toepassingen'. Hoe kan ik die map handmatig verwijderen?
Je kan toch gewoon de maat van bv. firefox naar eigen inzicht aanpassen?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:19 schreef Bowlingbal het volgende:
Ok, ik heb een ontzettend groot scherm nu, en ik vroeg me af of het mogelijk is om in Ubuntu een soort split-screen op hetzelfde scherm te doen. Zodat ik aan de ene kant bijvoorbeeld Firefox hebt, en de andere kant muziek / amsn / whatever. Uiteraard die laatste kant wat smaller.
Is dat mogelijk?
Ja, eigenlijk heb je wel gelijk ookquote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:15 schreef jakkop het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon de maat van bv. firefox naar eigen inzicht aanpassen?
Heb je env_reset en/of set_logname uit/aan gezet in je sudoers file?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:08 schreef slacker_nl het volgende:
Doe ik precies hetzelfde op een Solaris machine dan verdwijnt de $USER var plots:
[ code verwijderd ]
Iemand enig idee waarom dit gebeurd? En vooral, hoe kan ik dit oplossen?
Het inzicht dat er meer bestaat dan fullscreen applicaties?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:58 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk heb je wel gelijk ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |