abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 februari 2009 @ 13:23:00 #1
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_66517061
Ik heb sinds enige tijd een externe schijf (Network attached storage) van Lacie (Internet Space 1 TB).

Omdat ik deze ruimte toch nooit vol krijg (er staat nu misschien 100 GB data op), lijkt het me wel een fijn idee om er een image van mijn schijven op te zetten, zodat ik makkelijk gegevens kan terugzetten als dat nodig is (als Windows bijvoorbeeld niet meer wil opstarten). Is er gebruiksvriendelijk software om images te maken van mijn schijven? Ik ben geen complete leek, maar een beetje simpel wil ik het wel houden. En liefst freeware.

En dan de volgende vraag: is het mogelijk om deze vanaf een netwerkschijf terug te zetten? Dus wellicht met een bootable schijf opstarten (als Windows niet meer wil) en dan vanaf de netwerkschijf de images restoren en weer verder kunnen werken. Wederom liefst een beetje simpel in gebruik en freeware.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 28 februari 2009 @ 12:40:19 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_66548947
Succesvol topic wel weer.
pi_66576170
"Enjoy the silence" deed het 'm denk ik ;-)

Een image van je schijven zal wel lukken volgens mij, maar voor een image van je c:/ zou ik Norton Ghost oid gebruiken.
Zoek hier eens naar een stukje freeware, even de search daar gebruiken.

NasBackup bijvoorbeeld
Mailgozer moest eigenlijk MaleGozer zijn maarja...
  maandag 2 maart 2009 @ 20:44:10 #4
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_66630329
Een image van de schijven zal zeker lukken, inderdaad Norton Ghost bijvoorbeeld, maar ook daar zijn wel wat freeware applicaties voor te vinden. Met GParted schijn ik zelfs een partie te kunnen kopiëren, met een live-cd. Die kan ik met diezelfde cd ook terugzetten. Maar dan moet ik mijn NAS gaan partitioneren vrees ik, en ik weet niet of die dat leuk gaat vinden (heb dat ding net en ben daar niet erg in thuis).

Ik ben helemaal niet thuis verder in het maken van images enzo (veel meer dan Norton Ghost kende ik tot voor kort niet). Vandaar dat ik ook een topic open, ik wil nogal iets specifieks, dus zoek wat goede aanknopingspunten. Blijkbaar zijn die vrij schaars, gezien het aantal reacties.

De linkjes die je post zal ik eens bekijken.
pi_66632274
M$ Ntbackup kan dat wel, sasa, maar al dat gratis gedoe is vragen om errors.. De meeste tools hebben een te simpele opervlakkige aanpak en kunnen vaak bepaalde belangrijke (systeem) bestanden welke in gebruik zijn tijdens dat process niet meenemen in de backup. Wat meestal als resultaat heeft dat na de Restore het systeem corrupt geraakt en of ook niet eens wil booten.

Daarom krijgen programma's als norton Ghost de voorkeur, die zijn wat beter geschreven en hebben wat meer Brute Force in huis. Maar zijn niet gratis..
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:57:35 #6
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_66652992
quote:
Utility for restoring backups made on Windows XP and Windows Server 2003 to computers running Windows Vista and Microsoft® Windows Server® 2008.
Die doet dus iets anders. Ik ga immers van een WinXP systeem een backup maken naar een NAS, niet naar een andere pc met een MS OS erop.

Verder ben ik het niet met je eens dat gebruik van freeware vragen om errors is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')