Die wilde ik jullie niet onthouden. Het is misschien geen discussietopic, maar vond hem heel apart.quote:Sinds 1939 wisten wetenschappers al dat er een unieke diepzeevissoort met een doorschijnende kop bestond: de macropinna macrostoma of barreleye fish in het Engels. Nu is de bizarre vis ook voor het eerst op film vastgelegd voor de kust van Californië. Zijn kop heeft veel weg van de cockpit van een vliegtuig. De 'spookvis' kan met zijn ogen draaien om zo beter zijn prooi te bespieden en op te eten. Door zijn enorm gevoelige ogen kan deze vis zelfs tot op de donkere diepten van de oceaan (tot op 1.000m) heel goed vormen onderscheiden en zo zijn natuurlijke vijanden ontwijken.
Pikzwart
Jarenlang dachten wetenschappers dat de ogen van de 'spookvis' niet konden bewegen. Uit deze unieke filmopname onderwater blijkt nu echter dat hij vanuit zijn doorschijnende 'cockpit' in allerlei richtingen kan kijken. Opvallend is dat enkel de kop van de vis doorschijnend is en niet de rest van zijn lijf. Dat is pikzwart. Hij gebruikt zijn relatief grote vinnen om heel stil te blijven liggen in het water als hij aangevallen wordt. Hij is ook niet zo groot, waardoor zijn vijanden hem heel moeilijk kunnen opmerken in het donkere water. Wellicht heeft de vis deze ongewone eigenschappen ontwikkeld door eeuwenlang in zo'n extreme omstandigheden diep onder water te leven.
Schijnogen
Nog heel opvallend aan deze unieke vis is dat de twee gaatjes vooraan zijn kop geen ogen zijn, hoewel ze daar heel sterk op gelijken. In werkelijkheid zijn het echter de visequivalenten van de menselijke neusgaten. Zijn ogen liggen bovenaan zijn kop omdat zijn bovenaanzicht cruciaal is.
Dit heeft God zo gemaakt jaquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:00 schreef wise het volgende:
vet, Wat de evolutie wel allemaal niet ter weeg brengt
LOL! Wie heeft God gemaakt dan?quote:
\threadquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:03 schreef Nightshift het volgende:
[..]
LOL! Wie heeft God gemaakt dan?
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:59 schreef daisy_ducky het volgende:
Die vis ziet er knap bizar uit ja![]()
Maar het goede nieuws is dus dat de zee nog niet leeg is.
Het ei. En daarvoor was er een kip en die scheet op de vorige god en zo gaan we eeuwig doorquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:03 schreef Nightshift het volgende:
[..]
LOL! Wie heeft God gemaakt dan?
Ontopic: Ziet er wel vet uit! Zijn ogen zitten dus in zijn kop (die 2 bobbels bovenop)daarom \is zijn kop doorzichtig maar er is geen licht zo diep dus waarom? Ik ben er nog niet uit. Misschien sonar\radar 2.0 ofzoiets?
Als je het filmpje helemaal gezien hebt, dan weet je dat zijn ogen die groene bolletjes zijn.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:05 schreef -CRASH- het volgende:
De vis kijkt wel sloom uit zijn ogen (als dat ogen zijn tenminste).
Maar de reactiesnelheid is super.
ik ben dus niet de enige die dit beest er nep uit vindt zien.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:04 schreef Nembrionic het volgende:
Ik vind het een heel bizar beest maar het ziet eruit als een CGI-tje.
Nope. Ik vind het echt zo'n Dreamworks-beestquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:09 schreef bas-beest het volgende:
[..]
ik ben dus niet de enige die dit beest er nep uit vindt zien.
Nou, het beest is vaker gevonden, maar dan morsdood. Nog nooit leven gezien. En dat zou met deze video wel zo zijn. Misschien ben ik wat achterdochtig maarja.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:15 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een erg "apart" dier. Zou inderdaad ook bedacht kunnen zijn met een computer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |