[Dit bericht is gewijzigd door GRUMBLER op 04-04-2002 09:52]
quote:Dat zou kunnen, maar naar ik begrijp zijn zelfs Vietnam veteranen over het waarheidsgehalte van deze film te spreken en dat is wel eens anders geweest....
Op donderdag 04 april 2002 09:37 schreef thedon het volgende:
Lijkt mij ook wel een goede film, ik heb alleen wel gehoord dat het weer zo'n typische amerikaans lovende propaganda film is. Maar ik wil het eerst zien voor ik dat zeker weet
quote:ok, maar wat vond je van de film?
Op donderdag 04 april 2002 09:44 schreef dmdfluffy het volgende:
Is ook best wel amerikaanse propaganda hoor (vooral die toespraak van Mel Gibson voor ze naar Vietnam vertrekken), ook al wordt er in het begin beweerd dat de film is opgedragen aan de soldaten van zowel de VS als Vietnam.
quote:Mja, redelijk...Ik vond dat het verhaal wat te eenzijdig, de actie scenes waren wel goed gefilmd. Verder vond ik dat ze op een gegeven moment wat te veel op je sentiment probeerden in te spelen met name met het sneuvelen van de Amerikaanse soldaten, daar kick ik niet zo op (anderen misschien wel).
Op donderdag 04 april 2002 09:47 schreef GRUMBLER het volgende:[..]
ok, maar wat vond je van de film?
Ik vind het zelf meer een film voor de verhuur, niet speciaal iets voor de bioscoop.
heeft die al in sneak gedraaid dan.??
of komt die daar dinsdag?
ik zit al een half jaar op deze film te wachten. eerste wilde ze hem in nederland pas in september gaan draaien. nu is het gelukkig april geworden.
Het begint nogal standaard. De soldaten zitten met ze allen in een trainingskamp en leer je de hoofdrol (Mel Gibson) een beetje kennen enzo...
Het eerste deel was erg saai. De actie is wel aardig maar de eerste 30 minuten zijn echt niet de moeite waard.
Door dit stuk heenbijten en genieten van de tweede helft van de film! De andere 50% is namelijk geweldig! Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zo'n smerige film heb gezien... Je ziet huid van botten afglijden en schedels ontploffen.
Ik hou zelf wel van gore maar je moet het natuurlijk van te voren effe weten, want vooral door de 'smerige' scenes heeft deze film indruk op me gemaakt.
Voor het verhaal hoef je de film niet te kijken en het acteren is ook niet overweldigend.
Geen spoilers meer.............................
Dus ga deze film zeker bezoeken als je van 'realiteit' en van smerige scenes houdt . Als je oorlogsfilm-fanaat bent ook zeker bekijken, maar anders... neuh, kijk dan maar de andere kant op
ik vond BHD niet slecht, maar ik heb het weer ff gehad met die "erg realistisch gefilmde oorlogsfilms die verder niets te bieden hebben" (imho natuurlijk)
[edit]Hij is de meest waarschijnlijke sneak deze week BTW[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door trebel op 08-04-2002 23:09]
quote:Je hebt gelijk: imdb heeft de volgende stemmen:
Op dinsdag 09 april 2002 08:58 schreef El_Hijo_Del_Jefe het volgende:
Ik vind persoonlijk het imdb-cijfer pas belangrijk als de film in de hele wereld draait, nu hebben (misschien) alleen nationalistische Amerikanen op de film gestemd, zal nog wel zakken
Maar de film lijkt we wel de moeite waard om te zien.
Het is een indrukwekkend werkje, maar ik vond dat hij af en toe wel heel erg veel op het sentiment speelde. Al met al zeker een aanrader, maar hij haalt het niet bij meesterwerken als Saving Private Ryan en Apocalypse Now...
Daar had je weer 1 of ander avontuurlijk heldenverhaal er doorheen zitten terwijl WWS gewoon laat zien hoe nutteloos die hele Vietnam oorlog was !
Het realiteitsgehalte was ook in de gevechten erg hoog en dat maakt het allemaal nog veel ''leuker'' !!
quote:Afgelopen zondag gezien, en ik vond het niet echt een geweldige film. Ja, in het begin heel erg saai en moraliserend, de tweede helft heel veel schieten en ontploffingen en verbrandingen enzo. Niet opzienbarend allemaal.
Op woensdag 10 april 2002 20:12 schreef PBateman1978 het volgende:
Ik vond m veel beter dan Saving Private Ryan !Daar had je weer 1 of ander avontuurlijk heldenverhaal er doorheen zitten terwijl WWS gewoon laat zien hoe nutteloos die hele Vietnam oorlog was !
Het realiteitsgehalte was ook in de gevechten erg hoog en dat maakt het allemaal nog veel ''leuker'' !!
Aan de andere kant heeft deze film/dit boek min of meer geprobeerd de soldaten als mensen neer te zetten, dat verklaart meteen al die happy family stukjes aan het begin en die droevige weduwe situaties halverwege en aan het eind. Ondertitel van de film is dan ook "brother, husband, father, no soldier is just a man".
Voor de verandering waren de vietnamese soldaten ook iets meer uitgediept, (niet al te veel natuurlijk) ipv dat ze slechts de gebruikelijke schimmen in de bosjes waren.
De enige reden waarom je deze film in de bios moet gaan zien is vanwege het formidabele geluid. Tijdens de Broken Arrow scènes zat ik in mijn stoel de schudden
Het wachten is nu eigenlijk op een vietnamese versie van de vietnam oorlog.
quote:Bron
'We are moving into the Valley of the Shadow of Death where you will watch the back of the man next to you, as he will watch yours, and you won't care what color he is, or by what name he calls God. We are going into battle against a tough and determined enemy. I can't promise you that I will bring you all home alive. But this I swear... when we go into battle, I will be the first to step on the field and I will be the last to step off. And I will leave no one behind... dead or alive. We will all come home together.' Met deze woorden sprak Luitenant Kolonel Hal Moore zijn soldaten toe op 13 november 1965, 1 dag voor hij zijn mannen naar de oorlog in Vietnam zou lijden.Regisseur Randall Wallace, bekend van het script van Braveheart, bewerkte Harold G. Moore and Joseph Galloway's boek We Were Soldiers Once ... and Young. Moore was de luitenant kolonel die in 1965 het 'First Batalion of the Seventh Cavalry', beter bekend als het eerste bataljon van de tegenwoordige Lucht Mobiele Brigade, de slag om de La Drang vallei in leidde, het eerste grote gevecht van de Amerikanen in Vietnam. Van Moore's regiment van 400 man sneuvelden er 70 en raakten meer dan 100 gewond.
In dezelfde lijn als Black Hawk Down neemt We Were Soldiers na 11 september niet de moeite om het conflict in een maatschappelijke of politieke context te plaatsen. Het realisme viert ook hier hoogtij. Maar naast dat het realisme als belangrijk punt wordt beschouwd, wordt ook de achtergrond van de soldaten een stuk beter uitgelicht. In tegenstelling tot ouderwetse oorlogsfilms waar de soldaten zich alleen onderscheiden door hun land van afkomst laat We Were Soldiers ons hier niet vergeten dat de soldaten ook buiten Vietnam nog een leven hebben, of wat ze liever hadden gedaan dan vechten in Vietnam. We leren enkele van hun echtgenotes en kinderen kennen en zijn erbij als meerdere van de echtgenotes later worden ingelicht van het overlijden van hun mannen. Het grootste gedeelte van We Were Soldiers draait om de aanval zelf, de vijand blijft maar komen, golf na golf. En golf na golf wordt deze afgeslagen. Maar de film verliest nooit de connectie met de vrouwen aan het thuisfront. Waar We Were Soldiers zich mee onderscheid van bijvoorbeeld Black Hawk Down is dat, zij het sumier, de kant van de Vietnamese soldaten wordt belicht. Nu was dit in Black Hawk Down niet relevant geweest, maar het geeft We Were Soldiers toch dat kleine beetje extra diepgang.
De rol van Hal Moore's vrouw mag dan niet groot zijn in woorden van 'screentime', maar het heeft een grote impact. Elke dag stopt er een taxi en worden de telegrammen met het bericht over de dood van de soldaten gedropt bij Hal Moore's vrouw. Deze brengt de telegrammen met het vreselijke nieuws vervolgens langs bij de echtgenotes. Maar ook de rol van Hal Moore's rechterhand Sgt. Major Basil Plumley (Sam Elliot) is een sterke. Plumley is een door oorlog geharde Sergean Majoor die van Hal Moore niets anders verwacht dan een standvastige Luitenant Kolonel te zijn. Na The Patriot kennen we Mel Gibson al als een harde, en deze trend zet hij in We Were Soldiers voort. Op het moment dat hij zijn toespraak houdt en zijn mannen verteld dat hij de eerste zal zijn die een voet op het slagveld zet en tevens de laatste zal zijn die vertrekt, is er niemand die daar aan twijfelen zal.
"We Were Soldiers" is echter vooral een eerbetoon aan de ongewone moed van de mannen in de La Drang vallei. Het eert hun trouw aan hun land en aan elkaar en brengt het heldenmoed aan het licht van zowel de mannen als vrouwen, thuis en overzee.Cast:
Mel Gibson - Lt. Colonel Hal Moore
Sam Elliott - Sgt. Major Basil Plumley
Madeleine Stowe - Julie Moore
Greg Kinnear - Major Bruce "Snakeshit" Crandall
Don Duong - Lt. Colonel Nyugen Huu An
quote:Laat ik nou maar niets zeggen...
Op dinsdag 16 april 2002 23:30 schreef trebel het volgende:
Met deze woorden sprak Luitenant Kolonel Hal Moore zijn soldaten toe op 13 november 1965, 1 dag voor hij zijn mannen naar de oorlog in Vietnam zou lijden.
Alleen af en toe iets te sentimenteel.
quote:thanx!
Op woensdag 17 april 2002 10:20 schreef Elegy het volgende:[..]
Laat ik nou maar niets zeggen...
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |