abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 februari 2009 @ 01:44:50 #1
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_66431760
Hey!

Wat is eigenlijk de beste manier om een printplaat te reinigen? Zover ik op google kan vinden zijn terpetine, spiritus of wasbenzine niet zo goed omdat van deze producten nog iets achterblijft op de printplaat. Ook is aceton blijkbaar niet zo goed..Men spreekt ook van afspoelen met lauw water.

Alcohol schijnt daarentegen een van (of beste) manier te zijn om een printplaat te reinigen. Maar welke alcohol is dan het beste want ik vind 4 verschillende soorten en wat is nu buiten het percentagen dat erop staat het verschil tussen deze soorten? Welke soort gebruik je voor welke toepassing? En kun je bv met alcohol ook lichte zoetigheid (sapje,etc..) verwijderen? Of kun je dat beter met iets anders doen?

Ik vind de volgende soorten:
- Alcohol zuiver 96%
- Alcohol zuiver 70%
- Alcohol 96% Spir.ketonatus
- Alcohol 70% Gedestileerd

Misschien zitten hier kenners die er ervaring mee hebben en mijn vragen kunnen beantwoorden.

Alvast Bedankt!
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  woensdag 25 februari 2009 @ 07:14:55 #2
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66433105
Wij bakken wel eens een printje hier om e.e.a. te testen voordat we er printen van laten komen.
Ik neem aan dat je bedoelt reinigen "na het strippen" van de print (fotolaag er af halen)?
Gewoon met alcohol ja.
Hier gebruiken we 99,9999999% ethanol, maar dat omdat d'r niks anders in het magazijn staat ;-) Gewoon kruidvat alcohol is ook goed genoeg.

Dan natuurlijk niet meer met je vette vingers aan het koper zitten, en het liefst iets van SK10 gebruiken voor het solderen.

Mocht je bedoelen reinigen na het solderen, dan voldoet alcohol ook, maar beter is een reiniger met isopropyl alcohol als bijvoorbeeld artikel 884014 bij Conrad.nl

Suc6

grt,
Raymond

[ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 25-02-2009 07:24:55 ]
  woensdag 25 februari 2009 @ 07:57:46 #3
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66433379
glasvezel borsteltje?
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_66433494
Waarom wil je het schoonmaken? En wat voor elektronica gaat het om?

Isopropanol een zeer goed schoonmaak middel en zeker weten geen residu.
pi_66433509
*ts heeft fapsel in zn laptop geblaft
Imperare sibi maximum imperium est
pi_66441844
Alcohol is beter dan water omdat het niet voor roest- of oxidevorming zorgt, vet oplost, en zeer snel verdampt. Water zorgt wel voor oxide, lost geen vet op en blijft lang liggen.

Alcohol van de drogist heeft geen residu.
pi_66442626
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 01:44 schreef denka het volgende:

En kun je bv met alcohol ook lichte zoetigheid (sapje,etc..) verwijderen?
TS heeft z'n laptop wat te drinken gegeven?
In the city you must fight to survive. Double the action, triple the excitement. About me
  woensdag 25 februari 2009 @ 20:03:59 #8
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_66457217
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 13:13 schreef LittleTortillaBoy het volgende:

[..]

TS heeft z'n laptop wat te drinken gegeven?

Het gaat idd over een moederbord van een laptop. Heb garantie gewoon terug gekregen en laptop na inspectie ook. Al vraag ik me af hoe ze de inspectie hebben gedaan want na vervanging van toetsenbord (dat wel defect was) doet de laptop het weer. Het is niet erg want geld laptop is terug en de "defecte" werkt nog gewoon.

Er is idd wat vruchtensap over het toetsenbord gevallen maar na snel handelen heb ik deze blijkbaar toch kunnen redden. Op het moederbord zitten hier en daar een paar kleine plekjes opgedroogd sap, gelukkig is het niet veel en ze zitten ook nog vrij gunstig. Dus het moederbord heeft amper schade.

Ik wil echter wel het moederbord schoonmaken vandaar deze vraag maar ook omdat ik wel vaker met printplaten werk en nu eens wat meer duidelijkheid wil wat betreft het reinigen. Ook omdat er nu dus zoetigheid op zit waar ik geen ervaring mee heb Ik ken de contactsprays wel maar deze zijn toch vaak alleen geschikt ter bescherming tijdens solderen, schoonmaken van soldeerwerk, bescherming van contacten, etc..

Dus zoals ik al dacht is alcohol de beste optie voor het reinigen. Kan iemand mij uitleggen welke dan het beste is en wat het precieze verschil is tussen deze 4.
- Alcohol zuiver 96%
- Alcohol zuiver 70%
- Alcohol 96% Spir.ketonatus
- Alcohol 70% Gedestileerd
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  donderdag 26 februari 2009 @ 08:17:46 #9
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66469875
de Alcohol 96% versie.
Overigens zou ik zo snel mogelijk die vruchtensap verwijderen. Is zo zuur als de pest, en zometeen blijft er echt niks meer van je solderingen over, en kapt je laptop er alsnog mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')