Mja en toch zullen die negerts heus niet rijker zijn als ze niet naar de kerk gingen. Het is in ieder geval nog 1 vleugje hoop waar ze zich aan vast kunnen houden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 13:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar wonen anders nog genoeg arme mensen. Het sociale vangnet is lang niet zo goed als bij ons. En het aantal kerkgangers is niet te vergelijken met Kenia/Oeganda (en vast nog wel meer Afrikaanse landen, maar daar ben ik niet geweest). Bijna iedereen gaat naar de kerk in Kenia, in Amerika écht niet.
edit: Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat 20% van de Amerikaanse bevolking naar de kerk gaat of lid is van de kerk. Correct me when I'm wrong.
Wel een vleugje hoop waar hun laatste geld naartoe gaat en waar ze veel tijd aan besteden die ook productief besteed had kunnen worden. Nu is mijn Fok!gedrag natuurlijk ook niet bepaald productief, dat moet ik ook weer toegevenquote:Op woensdag 25 februari 2009 13:31 schreef afcajos het volgende:
[..]
Mja en toch zullen die negerts heus niet rijker zijn als ze niet naar de kerk gingen. Het is in ieder geval nog 1 vleugje hoop waar ze zich aan vast kunnen houden.
Over de VS zou je wel gelijk kunnen hebben, volgens wikipedia is 80% Christelijk maar kennelijk gaat lang niet iedereen naar de kerk
ja idd, ik dacht ookal: daar gaan we weer...quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef JanusAnus het volgende:
Dit wordt vast een interessante discussie, vol nieuwe inzichten en opmerkelijke oogpunten.
Dat gebeurt vaak als er een onderwerp wordt aangesneden wat niet eerder al is aangesneden
Leg het even uit. Wat klopt er niet aan? Wel graag een beetje inhoudelijk zoals de meesten hier ook gedaan hebben die het er wel of niet mee eens waren.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:24 schreef Echo99 het volgende:
Mooi stukje ongefundeerde bagger weer Leo.
Ook weer zo'n karikatuur die nergens op slaat.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:22 schreef finsdefis het volgende:
WTF heb je aan geloofecht voor zwakke mensen die een "hoger doel" nodig hebben.
Jawel. En dat doe jij ook, alleen besef je dat niet.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:22 schreef finsdefis het volgende:
Je haalt je moraal toch niet uit de Bijbel
Ja, want dat staat ook echt in de bijbel.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:22 schreef finsdefis het volgende:
(want dan zou je alle niet-gelovigen moeten lynchen).
Mwah, geloven gaan meestal over andere zaken hoor.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:22 schreef finsdefis het volgende:
Ga jezelf verbeteren door academisch bezig te zijn of ga anderen helpen uit je eigen wil ipv "omdat God het goed vindt" en al die crap. Geloof is een basis voor wij tegen de rest en dat zorgt voor oorlogen.
Hier ga je de mist in.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:34 schreef koningdavid het volgende:
Jawel. En dat doe jij ook, alleen besef je dat niet.
quote:
Je kan ook redeneren dat een religieus persoon uiteindelijk niet in een god maar de samenleving zelf gelooft.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:39 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee hoor. Onze Westerse Maatschappij is als het ware gebaseerd op Athene en Jeruzalem. Hoe wij tegen de wereld aan kijken is voor een zeer groot deel beïnvloed door de bijbel.
Wat ik zeg heeft vrij weinig met theïsme o.i.d. te maken. Die common sense waar jij uit put komt voort uit de samenlevering en maatschappij om je heen. En die is hevig beïnvloed door het christendom. Hoe wij kijken naar de waarde van leven, naar de zieken, naar de ouderen, naar de zwakkeren, naar de natuur... allemaal zaken die in de afgelopen eeuwen erg door het christelijk geloof bepaalt zijn. Nietzsche zei al dat de atheïst christelijke moraal moet 'lenen' van het christendom.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:42 schreef Siniti het volgende:
[..]
Je kan ook redeneren dat een religieus persoon uiteindelijk niet in een god maar de samenleving zelf gelooft.
Wat je nu zegt is gewoon uit een theïstisch standpunt. Ik haal mijn moraal namelijk uit common sense.
Dat de bijbel het als eerst opschreef, betekent niet dat iedereen die erna eenzelfde soort moraal aanhangt het meteen uit de bijbel heeft. Natuurlijk is alles om ons heen bepaald door het christendom aangezien bijna iedereen hier eeuwen lang in geloofde, maar dat betekent nog steeds niet dat mijn moraal rechtstreeks uit de bijbel komt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat ik zeg heeft vrij weinig met theïsme o.i.d. te maken. Die common sense waar jij uit put komt voort uit de samenlevering en maatschappij om je heen. En die is hevig beïnvloed door het christendom. Hoe wij kijken naar de waarde van leven, naar de zieken, naar de ouderen, naar de zwakkeren, naar de natuur... allemaal zaken die in de afgelopen eeuwen erg door het christelijk geloof bepaalt zijn. Nietzsche zei al dat de atheïst christelijke moraal moet 'lenen' van het christendom.
Mwah, als je het navolgt kom je vaak wel tot die conclusie. Dat jij alle mensen als gelijkwaardig ziet, lijkt een heel gewoon idee, maar het is een idee dat echt tot uiting kwam in het christelijke westen. Als jij was opgegroeid in een grotendeels hindoeïstisch land waar het kastestelsel gewoon was, had je waarschijnlijk niet de 'gelijkwaardigheid' van ieder mens beleden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:49 schreef Siniti het volgende:
[..]
Dat de bijbel het als eerst opschreef, betekent niet dat iedereen die erna eenzelfde soort moraal aanhangt het meteen uit de bijbel heeft. Natuurlijk is alles om ons heen bepaald door het christendom aangezien bijna iedereen hier eeuwen lang in geloofde, maar dat betekent nog steeds niet dat mijn moraal rechtstreeks uit de bijbel komt.
Dat kan je natuurlijk van 2 kanten bekijken. Christendom heeft inderdaad een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis, maar het gaat dan ook al ruim 1500 jaar echt mee als dominante religie. Na verloop van tijd zijn er inderdaad ook door, maar ook ondanks het geloof vooruitgangen geboekt. Overigens zijn de meeste basiswaarden wel verspreid over alle mensen. Mijn typering in mijn vorige post was een beetje primitief misschien, aangezien ik zat gelovige mensen ken die niet "zwak" zijn. Vaak gaan mensen meer neigen naar geloof doordat ze in een erbarmelijke situatie zitten, dat wel. Ik heb ook niks tegen gematigde gelovigen, en heb er respect voor, maar niet voor het geloof zelf. Dit omdat het een bron van geweld is. Ik ken bijvoorbeeld geen boeddhistische terroristen die een vliegtuig de Drieklovendam invliegen of die een kruistocht door China maken. Sommige geloven bieden meer tolerantie voor aggressie dan anderen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat ik zeg heeft vrij weinig met theïsme o.i.d. te maken. Die common sense waar jij uit put komt voort uit de samenlevering en maatschappij om je heen. En die is hevig beïnvloed door het christendom. Hoe wij kijken naar de waarde van leven, naar de zieken, naar de ouderen, naar de zwakkeren, naar de natuur... allemaal zaken die in de afgelopen eeuwen erg door het christelijk geloof bepaalt zijn. Nietzsche zei al dat de atheïst christelijke moraal moet 'lenen' van het christendom.
Maar dan geloof ik het nog steeds niet omdat het in de bijbel staat. Ik heb deze moraal omdat ik het normaal vind en ik vind dit normaal door de omgeving waarin ik ben opgegroeid en de manier waarop ik ben opgevoed. Dat de bijbel het als eerst ooit heeft opgeschreven maakt nog niet dat iedereen die niet gelovig is daarna maar wel eenzelfde moraal aanhangt deze rechtstreeks uit de bijbel heeft.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mwah, als je het navolgt kom je vaak wel tot die conclusie. Dat jij alle mensen als gelijkwaardig ziet, lijkt een heel gewoon idee, maar het is een idee dat echt tot uiting kwam in het christelijke westen. Als jij was opgegroeid in een grotendeels hindoeïstisch land waar het kastestelsel gewoon was, had je waarschijnlijk niet de 'gelijkwaardigheid' van ieder mens beleden.
De invloed van de Bijbel op de 'westerse geest' wordt inderdaad chronisch onderschat. Weinig mensen weten dat zoiets als de scheiding tussen geest en materie, het goddelijke en stoffelijke typisch joods-christelijk is, en ook de moderne natuurwetenschap heeft mogelijk gemaakt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:39 schreef koningdavid het volgende:
Nee hoor. Onze Westerse Maatschappij beschaving is als het ware gebaseerd op Athene en Jeruzalem. Hoe wij tegen de wereld aan kijken is voor een zeer groot deel beïnvloed door de bijbel.
Allemaal positief ja, maar het probleem is dat het Christendom een enorme wij tegen de rest moraliteit herbergt. En dat is dan weer een beetje jammer. Ik geloof dat de helft van de geloofsoorlogen begin jaren 90 tussen Moslims en Christenen waren en 70% van de conflicten had iets met de Islam te maken. Zonde dat het geloof zoveel ruimte biedt voor geweld.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:01 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De invloed van de Bijbel op de 'westerse geest' wordt inderdaad chronisch onderschat. Weinig mensen weten dat zoiets als de scheiding tussen geest en materie, het goddelijke en stoffelijke typisch joods-christelijk is, en ook de moderne natuurwetenschap heeft mogelijk gemaakt.
Gelijk eender wordt nogal snel vergeten dat de scheiding tussen kerk en staat typisch christelijk is. Een expliciete scheiding van deze machten vinden wij alleen in de christelijke wereld, niet in het oude Rome, in China of het klassieke India.
Christendom
Zulk een moraliteit kent zowat elke (tribale) gemeenschap. Niets christelijks aan.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:10 schreef finsdefis het volgende:
Allemaal positief ja, maar het probleem is dat het Christendom een enorme wij tegen de rest moraliteit herbergt. En dat is dan weer een beetje jammer. Ik geloof dat de helft van de geloofsoorlogen begin jaren 90 tussen Moslims en Christenen waren en 70% van de conflicten had iets met de Islam te maken. Zonde dat het geloof zoveel ruimte biedt voor geweld.
Het communisme werd dan ook gemanifesteerd als een soort geloof. Atheisme was geen motivator. Hitler was zelfs geen atheist.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zulk een moraliteit kent zowat elke (tribale) gemeenschap. Niets christelijks aan.
De meeste oorlog en genocide is in de 20st eeuw trouwens veroorzaakt door atheïstisch-communistische regimes. 90 miljoen doden.
Was het niet zo dat Hitler/Stalin/Mao enzo zichzelf als een god zagen, en derhalve niet in een god geloofden?quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:39 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Het communisme werd dan ook gemanifesteerd als een soort geloof. Atheisme was geen motivator. Hitler was zelfs geen atheist.
Die doden zijn echter niet gevallen in naam van het atheisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 9/11 of de kruistochten. Dat is het belangrijke verschil.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De meeste oorlog en genocide is in de 20st eeuw trouwens veroorzaakt door atheïstisch-communistische regimes. 90 miljoen doden.
Communisme propageert atheisme en heeft een ongekende hoeveelheid doden op het geweten. Dit is ook de reden dat Christenen het erg beroerd hebben in communistische landen, de staat bepaalt wat jij denkt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:08 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Die doden zijn echter niet gevallen in naam van het atheisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 9/11 of de kruistochten. Dat is het belangrijke verschil.
http://atheism.about.com/(...)/a/AtheismKilled.htmquote:Op woensdag 25 februari 2009 19:41 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Communisme propageert atheisme en heeft een ongekende hoeveelheid doden op het geweten. Dit is ook de reden dat Christenen het erg beroerd hebben in communistische landen, de staat bepaalt wat jij denkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |