InleidingOmdat ik sinds september j.l. aan een nieuwe opleiding was begonnen (en waarmee ik nog steeds bezig ben), moest ik hier uiteraard boeken voor aanschaffen.
Het gaat om de volgende boeken:
quote:
Vandaag zal ik er een bespreken; Didactiek voor de Onderwijsassistent, Werken met de leerling, OA4.
Volledige titel:Didactiek voor de onderwijsassistent
Ondertitel:Werken met de leerling, OA (dit staat voor
Onderwijs
Assistent)4(niveau 4 van het MBO).
Uitgeverij:Angerstein
Auteurs:?
ISBN:97890 8524 0792
Huidige prijs:EUR 39,50
Het is een harde kaft.
Indeling van het boekHet concept van het boek is het bespreken van verschillende thema's.
In elk hoofdstuk van elk thema kan je het volgende verwachten:
Theorie met voorbeelden
Mini samenvattingen
Tips voor de praktijk (kan erg handig zijn. Afhankelijk van het thema/hoofdstuk)
Thema keuzes
Wat vind ik van de de keuzes die de uitgever heeft gemaakt over de thema's?
Ze zijn na mijn idee goed ingedeeld:
Chronologisch
Didactiek theorie
Kleuterdidactiek
Rekenen/wiskunde
Taal
Schrijven
Mens en samenleving
Kunstzinnige oriėntatie
Evenementen
Ik behandel (kort) een hoofdstuk(dit noemen ze ook een thema in het boek, dus het is eigenlijk een thema) uit een thema:
Thema 5: Didactische werkvormen
Eerst geven ze een korte inleiding waarin bijna meteen word gemeld wat de beroepscontext is.
Daarna word in een klein rijtje opgenoemd welke onderdelen van dit thema aan bod komen.
Aan het begin van zo'n onderdeel word ook weer een rijtje geplaatst met onderdelen die in dat onderdeel aan bod komen.
Na aanleiding van deze onderdelen worden ze keurig, in chronologische volgorde, beschreven/omschreven.
Het is monnikenwerk om te omschrijven wat in elk onderdeel aan bod komt, naast dat ik dan wellicht een inbreuk maak op het auteursrecht, geef ik geen beoordeling over de inhoud.
Wel kan ik zeggen hoe ik die inhoud vind, ik kijk dan naar:
Staat het er in Jip en Janneke taal? Is het makkelijk te begrijpen?
Is er voldoende gebruik gemaakt van paragrafen en sub-paragrafen?
Word er een goede combinatie gemaakt van illustraties en grafieken (en dergelijk)?
Word er gebruik gemaakt van lijstjes (zoals dit)?
Ok, daar ga ik nu naar kijken:
Staat het er in Jip en Janneke taal? Is het makkelijk te begrijpen?
Ja, er zijn geen lange zinnen maar de zinnen die (enigszins)lang zijn worden (in dit thema-onderdeel) niet goed onderbroken met komma's. Het blijft echter wel zeer goed te lezen.
Is er voldoende gebruik gemaakt van paragrafen en sub-paragrafen?
Ja, hier word absoluut goed gebruikt van gemaakt.
Word er een goede combinatie gemaakt van illustraties en grafieken (en dergelijk)?
Ja, en daarnaast zijn, bijvoorbeeld, casussen in een apart kader (binnen de tekst) geplaatst in een andere kleur.
Word er gebruik gemaakt van lijstjes (zoals dit)?
Ja, zeker voldoende.
Tijd om deze beoordeling te maken: Ongeveer 30 minuten.
Als je vragen hebt, brand maar los
.
Eindoordeel:
.
Vijf van de vijf. Een absolute aanrader.