Het gaat al beter, ik wist niet dat je lucht moest uitblazen. Bedankt daarvoor!quote:Op maandag 23 februari 2009 04:30 schreef Sena het volgende:
heb je chinese voorouders ofzo?![]()
(chinezen kunnen de r ook niet uitspreken omdat ze die letter niet kennen)
en verder is het gewoon tong naar boven, laat het je gehemelte aanraken en dan gewoon lucht vanuit je buik omhoog stuwen.
wat bedoel je met 2 verschilldende R'en? de rollende r is gewoon langer je tong tegen je gehemelte duwen. de korte, normale is gewoon dat je tong even in contact komt met je gehemelte.quote:Op maandag 23 februari 2009 04:45 schreef Fetai het volgende:
[..]
Het gaat al beter, ik wist niet dat je lucht moest uitblazen. Bedankt daarvoor!
Als jullie de 2 verschillende -R'en kunnen, voor welke kies je dan? Die met de tong is toch veel moeilijker
Op wikipedia staat er een mooi stukje over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlandsquote:Op maandag 23 februari 2009 04:50 schreef Sena het volgende:
[..]
wat bedoel je met 2 verschilldende R'en? de rollende r is gewoon langer je tong tegen je gehemelte duwen. de korte, normale is gewoon dat je tong even in contact komt met je gehemelte.
agressieve g is in dit geval de g van boven de rivieren? de harde g?quote:Op maandag 23 februari 2009 05:01 schreef Specularium het volgende:
Beter een rare r-klank dan zo'n agressieve g of s-klank.
Nee, die uit het buitenland natuurlijk.quote:Op maandag 23 februari 2009 05:02 schreef Sena het volgende:
[..]
agressieve g is in dit geval de g van boven de rivieren? de harde g?
Har har, ik lig even buitenadem door je grapje.quote:Op maandag 23 februari 2009 05:04 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, die uit het buitenland natuurlijk.
Ik niet. Het was ook nieteens een grapje.quote:Op maandag 23 februari 2009 05:04 schreef Sena het volgende:
[..]
Har har, ik lig even buitenadem door je grapje.
Zoals een G hoort te zijn dus.quote:Op maandag 23 februari 2009 05:02 schreef Sena het volgende:
[..]
agressieve g is in dit geval de g van boven de rivieren? de harde g?
Dus door heel vaak 'kdentebdoodje' en 'bduin bdood' te zeggen, heb je de 'R' leren uitspreken?quote:Op maandag 23 februari 2009 10:07 schreef Acyrus het volgende:
Ik zelf kon vroeger ook de R niet zeggen. Mijn broer had toen logopedie en die moest steeds kdentebdootje achter elkaar zeggen. Zo heb ik het mezelf aangeleerd.
Dus veel en vaak oefenen met kdentebdoodje en bduin bdood
Ik heet remcoquote:Op maandag 23 februari 2009 07:56 schreef Renesite het volgende:
Je zou maar een R in je naam hebbenDan ben je in de aap gelogeerd
!
Ik kon de R ook niet en heb dit ook als trucje aangeleerd en inderdaad, nu een r voor in de mond!quote:Op maandag 23 februari 2009 10:10 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dus door heel vaak 'kdentebdoodje' en 'bduin bdood' te zeggen, heb je de 'R' leren uitspreken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |