ED NYPELS BB2Ed Nypels is als Hagenaar bekend van zijn deelname aan de tweede serie van Big Brother.
De idealistische en hyper Ed weigerde tijdens de liveshow te vertrekken nadat hij was afgevallen.
Hij was later in het huis gekomen en zorgde daar door zijn verbale bevreemdende discussies voor
veel onrust, waardoor hij meteen genomineerd werd. Hij onderhandelde voor de camera's over een
verklaring die hij een dag later voor kon lezen en verliet toen het huis.
![]()
De kranten stonden er bol van destijds, Hier een artikel uit de volkskrant;
![]()
![]()
![]()
http://www.volkskrant.nl/(...)het_Big_Brother-huisDe onwelkome rebel van het Big Brother-huis
INTERVIEW; PORTRET, Sander van Walsum
Gepubliceerd op 10 november 2000 00:00, bijgewerkt op 20 januari 2009 13:18
Ed ging de fletsheid van het BB-huis in Almere te lijf door te sarren, te sturen, te provoceren.
Hij overdreef en werd weggestemd, maar weigerde het huis te verlaten.
Bijna alles in het BB-huis viel hem tegen. 'Het gaat hun niet om het spel, maar om de punten.'
NIETS in het Big Brother-huis in Almere is wat het lijkt.
Voor de televisiekijker oogt het veel groter en gerieflijker dan het is.
De periodieke dronkenschap van de bewoners is geveinsd.
En de onderlinge genegenheid is een pose.
Iedereen zit er tenslotte voor zichzelf en voor die ene hoofdprijs.
Alleen het geitje en de kippen zijn echt. Net als de sporen van verwaarlozing die strijdbare
dierenliefhebbers in het geweer hebben gebracht. Maar de fake overheerst.
En de kijkers - al zijn het er minder dan bij de vorige Big Brother-cyclus - vinden het prachtig.
Maar er zijn grenzen aan de bereidheid om alles te slikken wat hun wordt voorgezet.
Zo heeft menigeen zich de opdracht gesteld de meest spraakmakende bewoner van het pand,
de weggestemde, want rebelse Ed Nypels (48), te ontmaskeren als acteur of stroman van
John de Mol. De fleur van de roddelpers is in zijn verleden gedoken en stuit op soap-schnabbels
die vermoedens in die richting moeten staven. En Barend & Van Dorp, bij wie Ed twee dagen na
zijn vertrek uit het BB-huis was ontboden, wilden weten of hij ECHT had gehuild toen hij de stem
van zijn vrouw Caroline had gehoord.
Wat doet het ertoe?, zou je zeggen. De kijkers hebben ervan gesmuld, en medebewoner Annet kon
zichzelf weer lekker profileren door haar armen over Eds schokkende schouders te draperen.
Ed, wereldreiziger en strandtenthouder in ruste, laat de speculaties over zijn verleden geamuseerd
aan zich voorbijtrekken. Van optredens in Medisch Centrum West en Boobytrap is hem weliswaar
niets bekend, maar hij voelt zich niet geroepen om hierover met Story in debat te gaan.
Dat er in het Big Brother-huis geacteerd wordt, staat voor hem echter vast.
Echte mensen kom je er niet tegen.
Dat hij, zoals zijn vrouw en boezemvriend eensgezind betoogden, overwegend zichzelf was,
is daarmee niet in tegenspraak. Want Ed houdt van het rollenspel. Ook in het dagelijks leven.
'Ik ben nog steeds dat jongetje dat zich Clint Eastwood voelt als hij een cowboyfilm heeft bekeken.'
Of hij zich daarmee geliefd maakt, laat hem onverschillig.
'Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat mensen zich hevig aan mij stoorden, of het theater juist
wel konden waarderen. Dat theater was niet aan vorm of plaats gebonden.
Ook op het hockeyveld vond ik het leuk om de regie in handen te nemen.
Ik heb zeven jaar in de hoofdklasse gespeeld. Ik was toen een stofzuiger. Een conditioneel beest.
En ik wist de toeschouwers bij het spel te betrekken.
Bij Klein Zwitserland heeft de moeder van de doelman mij een keer willen aanvliegen nadat ik mij
hardop had afgevraagd of het wel verstandig was om een jongetje van negentien in de
vuurlinie te plaatsen. Op die manier gebeurt er wel wat op en rondom het veld.'
Dat Ed ook in het Big Brother-huis een dergelijke rol op zich zou nemen, stond voor hem niet op voorhand
vast.
De psycholoog die hem een intake-gesprek had afgenomen, had hem voorgehouden:
'Je doet je voor als leider, maar je bent het niet.' En zo was het maar net. 'Ik zocht die rol helemaal niet.
Maar de andere bewoners dwongen mij er als het ware in.
Ik denk dat zij zich bij de selectie veel flamboyanter hebben voorgedaan dan ze waren;
anders waren ze er nooit doorgekomen.
Toen ze hun doel eenmaal hadden bereikt, namen ze hun schutkleur weer aan, en verviel de
groep in een zekere fletsheid.'
Ed zag het knarsetandend aan.
Tot zijn ongeloof en onverholen ergernis was hij niet uitverkoren voor een plaats in de eerste
lichting. Dus moest hij thuis, op de reservebank, toezien hoe zijn mededingers elk risico meden.
'Ze hadden veel meer kunnen laten zien', weet hij nu. 'Maar het gaat hun niet om het spel, maar
om de punten.
En dat was te merken ook: het viel allemaal een beetje tegen.
De gesprekken vielen tegen, de levenservaring viel tegen, de bereidheid om zichzelf bloot te geven
viel tegen, en de humor viel tegen. Want grappen zijn persoonlijk, dus daarmee kun je je uit de markt
prijzen.'
Toen Ed een maand geleden de plaats van een weggestemde bewoner mocht innemen, was er dus
werk aan de winkel.'Ik voelde me onwelkom. Zeker. Ik doorbrak de rituelen die zich inmiddels hadden ontwkkeld. Maar dat heeft me er niet van weerhouden om te proberen iets uit hen te trekken.
' Hoe? Door een beetje te sarren, te sturen, te provoceren.
Hierdoor werd Big Brother er voor de trouweloze kijker wel een stuk genietbaarder op.
Ed stichtte tweespalt tussen bewoners die zich tot dan toe adepten van het harmoniemodel
hadden betoond. Hij wekte ergernis met zijn onbehouwenheid en ogenschijnlijke superioriteitsgevoel,
en gaf aanleiding tot verhitte discussies en sappig geroddel.
De gevolgen voor Ed zelf bleven niet uit: hij werd op voorspraak van zijn huisgenoten door de kijkers heengezonden.
Hierop besloot Ed, die net lekker in zijn rol was gegroeid, de buitenwereld bij zijn spel te betrekken:
hij weigerde het huis te verlaten en stak een soort Bergrede af waarin hij zich tot geestverwant van
Martin Luther King verklaarde, en de kijkers - vooral de jongeren onder hen - opriep tot verzet tegen
elke vorm van onrechtvaardigheid.
Hij geeft nu, twee weken na dato, met enige tegenzin toe zijn rol als voorganger in de strijd tegen het
kwade misschien wat zwaar te hebben aangezet. 'De psycholoog van Big Brother constateerde een
lichte mate van overspannenheid', zegt hij.
En hoe kan het ook anders nadat je je enige tijd in de navel van de wereld hebt gewaand, en vooral van
je eigen adrenaline hebt geleefd?
Dat neemt niet weg dat hij het podium dat Big Brother hem bood, welbewust heeft gebruikt om de kijkers
tot een kritische levenshouding aan te sporen.
En ditmaal meende hij het oprecht. Want de spelregels van Big Brother tartten zijn
rechtvaardigheidsgevoel.
En wat doe je dan? Dan treed je in de voetsporen van je vader die in het verzet zat.
Hij heeft geen spijt van die verwijzing naar het oorlogsverleden.
Zijn bedoelingen zijn er in elk geval door verduidelijkt.
Wat het kortstondige verblijf in de schijnwerpers voor hemzelf heeft betekend?
Eigenlijk niet zoveel. De media-optredens die er uit voortvloeiden, zijn zo langzamerhand afgewerkt,
en nu gaat hij weer over tot de orde van de dag; vader zijn en de opening voorbereiden van zijn
Haagse jazzclub Pannonica
(vernoemd naar een rebelse barones die optrad als weldoenster van armlastige musici).
In één opzicht is de BB-episode verhelderend geweest:
Ed ziet niet langer een toekomst voor zichzelf weggelegd als quizmaster of presentator.
'Dan moet ik me aan een script houden, en dat blijkt dus niet in me te zitten.
Ik zou hooguit nog weleens een leuke natuurfilm in Afrika willen presenteren.
Daar kan het wat mij betreft bij blijven.' We zullen zien.
Maar uit de mond van Ed klinkt het niet erg overtuigend.
============================================
Ná Big Brother begon hij de Haagse jazzclub Pannonica naast het Paard van Troje aan de Prinsegracht.![]()
De club is in augustus 2009 verkocht aan o.a. Tijl Beckand, (bekend van ''De Lama's"
die nu één van de 6 eigenaren is.
Tijl is samen met 6 anderen eigenaar geworden van club onefour in Den Haag....
'Lama' mede-eigenaar van Haagse club
18 augustus 2009 19:05DEN HAAG (ANP)
Tijl Beckand, voormalig lid van het improvisatiegezelschap De Lama's, is mede-eigenaar
geworden van de inmiddels gesloten dansclub OneFour in Den Haag.
De ex-Hagenaar vindt dat een dergelijke uitgaansgelegenheid in de Hofstad moet blijven omdat de
plaats niet rijk bedeeld is met clubs.
Samen met zes anderen wil de tegenwoordige Amsterdammer de club een doorstart gunnen.
In oktober moet de tent weer opengaan.
Onder die zes anderen is ook de in Den Haag woonachtige comedian Martijn Oosterhuis,
zei Beckand dinsdag. De twee zien het mede-eigenaarschap als een klus die ze naast hun
reguliere werkzaamheden kunnen doen.
Een dezer dagen gaan ze een nieuwe naam verzinnen voor de zaak, die is gevestigd aan de
Prinsengracht, naast poptempel Paard van Troje.
Het pand aan Prinsengracht 14 (vandaar de huidige naam OneFour) had in het verleden ook al een
prominente eigenaar. Een deelnemer aan Big Brother II, Ed Nypels, bestierde in het pand een jazzclub.http://www.elle.nl/lifest...-eigenaar-van-Haagse-cluben dit is de club
http://www.onefour.nl/club/.