abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66345919
Ik heb een eigen bedrijfje gericht op webdesign maar ik werk hier niet meer dan 10 uur per week aan, te weinig voor het urencriteria die voor de startersaftrek gegeven wordt.

Kortom geen startersaftrek... allemaal geen probleem maar nu wil ik willekeurig gaan afschrijven, of te wel het afschrijven van een duurzaam eigendom in 1 jaar ipv de 3 of 5 jaar. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je hiervoor ook moet kunnen voldoen aan het startersaftrek terwijl ik weer op een andere site lees dat dit niet perse hoeft als je de aankopen gedaan hebt in het eerste jaar...

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Ik zal de belastingdienst morgen even bellen maar die zijn nu dicht en ben wel benieuws...

Sowieso, van welke 'speciale' aftrekken of andere aantrekkelijke diensten kan ik gebruikmaken als starter zonder aan het urencriteria te voldoen?
pi_66346328
Voor zover ik weet moet je voldoen aan het urencriterium voor bijzonder afschrijven. Je kunt als starter wel gewoon startersaftrek krijgen, dat is een aftrek die je 3x mag gebruiken in de komende 5 jaar. Aangezien de meeste mensen de eerste jaren niet/nauwelijks winst maken vanwege startkosten is het pas handig om deze bij winstgevende jaren te gaan berekenen.
pi_66346353
Oh, en als de belastingdienst je dus aanmerkt als bedrijf, dan moet je dus IB-aangifte gaan doen. Je mag dan BTW terugvragen en moet BTW gaan betalen aan de belastingdienst. Als je kleinschalig begint krijg je in het begin dus geld terug van de belastingdienst.
  zondag 22 februari 2009 @ 17:40:18 #4
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_66346411
Ook deze tijd is werktijd. of valt dit onder hobby?

De uren die je voor de klant werkt zijn toch niet je enige uren. werven bijhouden administratie en dingen uitpluizen en op de hoogte blijven zijn ook werk. Of haal je dan nog niet 10 uur per week?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_66346496
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:40 schreef kless het volgende:
Ook deze tijd is werktijd. of valt dit onder hobby?

De uren die je voor de klant werkt zijn toch niet je enige uren. werven bijhouden administratie en dingen uitpluizen en op de hoogte blijven zijn ook werk. Of haal je dan nog niet 10 uur per week?
Het urencriterium is 1225 uur, dat is dus meer dan 23,5 uur per week.
  zondag 22 februari 2009 @ 17:47:51 #6
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66346638
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:37 schreef kahlie het volgende:
Je kunt als starter wel gewoon startersaftrek krijgen, dat is een aftrek die je 3x mag gebruiken in de komende 5 jaar.
Startersaftrek komt ook alleen die startende ondernemers toe die aan het urencriterium voldoen.
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:38 schreef kahlie het volgende:
Oh, en als de belastingdienst je dus aanmerkt als bedrijf, dan moet je dus IB-aangifte gaan doen. Je mag dan BTW terugvragen en moet BTW gaan betalen aan de belastingdienst. Als je kleinschalig begint krijg je in het begin dus geld terug van de belastingdienst.
IB en OB staan los van elkaar.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_66348578
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:23 schreef XiNO het volgende:
Sowieso, van welke 'speciale' aftrekken of andere aantrekkelijke diensten kan ik gebruikmaken als starter zonder aan het urencriteria te voldoen?
Kleine ondernemersaftrek, je krijgt de BTW die je teveel hebt betaald tot een maximum van 1345 euro per jaar terug. En je kan natuurlijk veel meer rekenen dan dat je bij een baas zou krijgen
pi_66364234
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het urencriterium is 1225 uur, dat is dus meer dan 23,5 uur per week.
Dan kom ik er nog niet op, ik kan het wel gaan aannemen maar mijn omzet is niet hoog en gaat helemaal geen 1225 uur verklaren...

Ik maak nu wel gebruik van de kleine ondernemersregeling m.b.t. de BTW.

Startersaftrek heb ik dus sowieso geen recht op maar hoe zit dit dan met willekeurig afschrijven? Ik vind het zo raar dat dit niet zou mogen als je het aantal uur niet haalt? Dat heeft toch helemaal niets met uren te maken :/
  maandag 23 februari 2009 @ 09:09:32 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66364558
quote:
Op maandag 23 februari 2009 08:49 schreef XiNO het volgende:

[..]

Dan kom ik er nog niet op, ik kan het wel gaan aannemen maar mijn omzet is niet hoog en gaat helemaal geen 1225 uur verklaren...

Ik maak nu wel gebruik van de kleine ondernemersregeling m.b.t. de BTW.

Startersaftrek heb ik dus sowieso geen recht op maar hoe zit dit dan met willekeurig afschrijven? Ik vind het zo raar dat dit niet zou mogen als je het aantal uur niet haalt? Dat heeft toch helemaal niets met uren te maken :/
Er zijn een aantal ondernemersfaciliteiten die je pas mag toepassen als je aan het urencriterium voldoet.
Het urencriterium is o.a. ingesteld om onderscheid te maken tussen ondernemers en niet-ondernemers.

Willekeurige afschrijving is een ondernemersfaciliteit net als startersaftrek en doteren aan een FOR. Dus als je niet voldoet aan het criterium voor ondernemer (lees in dit geval: niet voldoet aan het urencriterium) heb je geen recht om de willekeurige afschrijving toe te passen.

Zo vreemd vind ik het dus niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66369959
Ik heb even gebeld met de belastingdienst en die hebben mij inderdaad verteld dat ik hier geen recht op heb. Nu praatte die vent wat snel maar hij zei dat ik resultaatgenietend ben echter kan ik hier niets over vinden op het internet dus wellicht heb ik het verkeerd gehoord. Het was iets met resultaat, welk woord zoek ik :p?

Hoe ziet de belasting mij nu? Als niet-ondernemer? Hoe ga ik dit dan doen met het invoeren van mijn aangifte?
  maandag 23 februari 2009 @ 12:40:45 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66370113
Resultaat uit overige werkzaamheden. Verschil met ondernemerschap is vrij klein.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_66370136
Even wat zoekwerk verder lijkt het erop dat het zo simpel is als volgt:

Winst = Omzet - kosten - afschrijving duurzame middelen

Winst invullen in werkzaamheden bij overige inkomsten op het IB-biljet en klaar is kees (buiten de omzetbelasting dan maar dit is toch te verwaarlozen omdat ik val onder het kleine ondernemerschap)

Klopt bovenstaande en is het echt zo 'simpel'?
pi_66370160
quote:
Op maandag 23 februari 2009 12:40 schreef GlowMouse het volgende:
Resultaat uit overige werkzaamheden. Verschil met ondernemerschap is vrij klein.
Je was me voor bedankt!
  maandag 23 februari 2009 @ 13:49:29 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66372241
quote:
Op maandag 23 februari 2009 12:41 schreef XiNO het volgende:
Even wat zoekwerk verder lijkt het erop dat het zo simpel is als volgt:

Winst = Omzet - kosten - afschrijving duurzame middelen

Winst invullen in werkzaamheden bij overige inkomsten op het IB-biljet en klaar is kees (buiten de omzetbelasting dan maar dit is toch te verwaarlozen omdat ik val onder het kleine ondernemerschap)

Klopt bovenstaande en is het echt zo 'simpel'?
Maak je gebruik van de KOR? Dan moet je hier bij het bepalen van het resultaat wel rekening mee houden.
pi_66434315
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Maak je gebruik van de KOR? Dan moet je hier bij het bepalen van het resultaat wel rekening mee houden.
Ik maak er wel gebruik van maar ik heb niet aangegeven dat ik hier standaard van gebruik wil maken want ik wil wel gewoon nog BTW op mijn factuur kunnen zetten.

Zou je kunnen uitleggen waarom ik hier rekening mee moet houden? Het resultaat is toch niet afhankelijk van de omzetbelasting? Of bedoel je te zeggen dat als ik 30 euro zou moeten betalen dit nou niet hoeft waardoor dit bij de winst wordt opgeteld?
pi_66434861
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:09 schreef XiNO het volgende:

[..]

Ik maak er wel gebruik van maar ik heb niet aangegeven dat ik hier standaard van gebruik wil maken want ik wil wel gewoon nog BTW op mijn factuur kunnen zetten.
De KOR stelt je niet vrij van het hele BTW-circus, er wordt alleen onder aan de streep wat terug gegeven.
quote:
Zou je kunnen uitleggen waarom ik hier rekening mee moet houden? Het resultaat is toch niet afhankelijk van de omzetbelasting? Of bedoel je te zeggen dat als ik 30 euro zou moeten betalen dit nou niet hoeft waardoor dit bij de winst wordt opgeteld?
Exact, het is winst.
pi_66453400
Wellicht is het netter om te spreken van 'resultaat' i.p.v. 'winst'
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 25 februari 2009 @ 18:57:13 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66455207
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 17:54 schreef JumpingJacky het volgende:
Wellicht is het netter om te spreken van 'resultaat' i.p.v. 'winst'
In geval van de KOR kan het alleen maar een winst zijn.
pi_66457274
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:09 schreef XiNO het volgende:

[..]

......waardoor dit bij de winst het resultaat wordt opgeteld?
* JumpingJacky mompelt iets over spijkers...
pi_66457926
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Winst kan net zo goed negatief als positief zijn. Dat in Janboerenfluitjestaal "winst" een positief resultaat is, en "verlies" een negatief, kan ik niet zo veel aan doen.
  woensdag 25 februari 2009 @ 20:23:51 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66458022
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

* ManAtWork snapt nu welke spijkers je zocht. Dacht dat je reageerde op de opmerking van DJ.
pi_66469525
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Winst kan net zo goed negatief als positief zijn. Dat in Janboerenfluitjestaal "winst" een positief resultaat is, en "verlies" een negatief, kan ik niet zo veel aan doen.
Dan heb ik blijkbaar al die jaren alleen maar Janboerenfluitjestaal geleerd en gehanteerd.
(en ik maar denken dat ik een fatsoenlijke opleiding heb gehad )
Ik kan helaas nergens een echt officiele definitie vinden anders dan de Wiki:
quote:
Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Is het verschil negatief, dan is er sprake van verlies.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)

Maar dit klopt dus volgens jou niet. Waar ontleen jij aan dat winst ook een negatief bedrag kan zijn?
  donderdag 26 februari 2009 @ 08:27:37 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66469966
In dat geval zou je bij een negatief resultaat uit onderneming in je aangifte inkomstenbelasting nul moeten opgeven onder het kopje 'Winst uit onderneming'.
Of zou een VAR-WUO niet juist zijn als je een jaar een negatief resultaat behaald zou hebben.
Of zou de term bruto-winst niet correct zijn als het saldo van de opbrengsten en de kosten negatief is.

Maar we dwalen wel erg ver af.
pi_66470736
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 07:26 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dan heb ik blijkbaar al die jaren alleen maar Janboerenfluitjestaal geleerd en gehanteerd.
(en ik maar denken dat ik een fatsoenlijke opleiding heb gehad )
Ik kan helaas nergens een echt officiele definitie vinden anders dan de Wiki:
[..]

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)

Maar dit klopt dus volgens jou niet. Waar ontleen jij aan dat winst ook een negatief bedrag kan zijn?
Bijvoorbeeld art. 20, eerste lid, Wet VPB:
Indien de berekening van de belastbare winst of van het Nederlandse inkomen leidt tot een negatief bedrag, wordt dit aangemerkt als een verlies.

Of art. 3.9, eerste lid Wet IB:
Voorzover de winst van de belastingplichtige, ..., negatief is ...

Zo zijn er talloze voorbeelden. Als je bijvoorbeeld een aangifte of aanslag vennootschapsbelasting bekijkt, zie je dat de fiscus het ook altijd heeft over "belastbare winst", ook als het een verliesjaar betreft.
pi_66471319
Mooi, in dat geval ga ik een winstgevend jaar tegemoet En alle bedrijven die de afgelopen maanden failliet zijn gegaan , waren dus allemaal winstgevend
Moet toegeven dat het de kijk op de hele economie een stuk positiever maakt, dank voor deze opheldering
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')