abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 februari 2009 @ 21:20:03 #1
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_66253382
quote:
2500 Talen met uitsterven bedreigd

PARIJS - Ongeveer 2500 van de 6900 talen wereldwijd dreigen te verdwijnen. Dat blijkt uit de donderdag in Parijs gepubliceerde atlas van wereldtalen van VN-cultuurfonds Unesco.
200 van die zogenaamde "talen" worden door tien of minder mensen gesproken. Als er zo weinig mensen zijn die het uberhaubt gebruiken? kan je het dan nog wel "een taal" noemen? Is het dan niet eerder een soort sekte ofzo?

Ik vind het alleen maar mooi dat die talen verdwijnen. Wat heb je aan een taal, als zo weinig mensen hem spreken.

Ik was een keer in Zuidwest-Engeland, daar spreken veel mensen Cornish. Dat zijn zeg maar de Friesen van Engeland. De mensen waren onverstaanbaar en de uithang borden op cafes en winkels enzo waren vaak niet te lezen. Dat is best creepy als je in zo'n verlaten gebied zit en de mensen onverstaanbaar praten. Ik kreeg meteen allerlei horrorfilm flashbacks..

"Wra Agas Dynnargh Dhe'n Ostel Ska" WTF?
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_66253558
quote:
Ongeveer 2500 van de 6900 talen wereldwijd dreigen te verdwijnen. Dat blijkt uit de donderdag in Parijs gepubliceerde atlas van wereldtalen van VN-cultuurfonds Unesco.

In 2001 liepen nog 'slechts' negenhonderd talen gevaar. De stijging is waarschijnlijk niet te wijten aan een verslechterde situatie, maar aan betere onderzoeksmethodes.

India staat bovenaan de lijst met meest bedreigde talen (196), gevolgd door de Verenigde Staten (192) en Indonesië (147).

Bijna tweehonderd talen in de wereld kennen tien of minder sprekers, zoals het Wichita in de Amerikaanse staat Oklahoma.

Maar er was ook goed nieuws. Sommige talen beleven een opleving, waaronder het Cornish, een Keltische taal die wordt gesproken in het zuidwesten van Engeland.
pi_66253609
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:20 schreef doppelgänger het volgende:

[..]

200 van die zogenaamde "talen" worden door tien of minder mensen gesproken. Als er zo weinig mensen zijn die het uberhaubt gebruiken? kan je het dan nog wel "een taal" noemen? Is het dan niet eerder een soort sekte ofzo?

Ik vind het alleen maar mooi dat die talen verdwijnen. Wat heb je aan een taal, als zo weinig mensen hem spreken.

Ik was een keer in Zuidwest-Engeland, daar spreken veel mensen Cornish. Dat zijn zeg maar de Friesen van Engeland. De mensen waren onverstaanbaar en de uithang borden op cafes en winkels enzo waren vaak niet te lezen. Dat is best creepy als je in zo'n verlaten gebied zit en de mensen onverstaanbaar praten. Ik kreeg meteen allerlei horrorfilm flashbacks..
[ afbeelding ]
"Wra Agas Dynnargh Dhe'n Ostel Ska" WTF?
Hoe bekrompen kun je zijn? Dat jij die mensen niet verstaat zegt iets over jouw taalvermogens, niet over die van hun. De meeste mensen die minderheidstalen spreken spreken daarnaast ook nog eens perfect de staatstaal. Vaak perfecter dan jij. Taal is een uiting van cultuur, die laat je niet zomaar verdwijnen.

Overigens lijkt me dit topic in TTK bete rop z'n plaats.
pi_66253646
Die 192 talen in de VS zullen ook wel afkomstig zijn van indianenstammen neem ik aan.
pi_66253752
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:26 schreef Meh7 het volgende:
Die 192 talen in de VS zullen ook wel afkomstig zijn van indianenstammen neem ik aan.
Kan het me ook nauwelijks voorstellen..
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_66256306
Ik vraag me altijd af wat er nu zo 'slecht' is aan het uitsterven van iets. Dat is toch een essentieel gedeelte van de natuur?

Oude talen verdwijnen, nieuwe ontstaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_66256689
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 22:22 schreef waht het volgende:
Ik vraag me altijd af wat er nu zo 'slecht' is aan het uitsterven van iets. Dat is toch een essentieel gedeelte van de natuur?
Het is niet Universeel Slecht, maar op de een of andere manier wordt het eigene, in dit geval unieke talen, als iets kostbaars en te koesteren gezien, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt, en waarschijnlijk is, met menselijke gedragingen.
pi_66256907
quote:

Taal is een stuk cultuur, maar ook historie. Iedere taal laat zijn sporen achter in het verleden. In geschriften bijvoorbeeld. En als niemand de taal meer spreekt, dan wordt het een stuk lastiger om die oude teksten goed te kunnen lezen en/of vertalen. De echte nuances van de taal mis je dan gewoon. En daarmee verdwijnt ook een stuk (kennis van) geschiedenis van een cultuur.
pi_66257158
quote:

Zoals? Volgens mij is er geen enkele nieuwe taal onstaan in de laatste 500 jaar, geevolueerd mischien tenzij 'LOLSpeak' een taal is nu en Esperanto maar dat is een kunstmatige taal.

Het kan slecht zijn omdat met de taal vaak ook de cultuur uitsterft, in Wales is er de laatste 25 jaar enorm veel aandacht besteed aan het onderwijzen van Welsh met als resultaat dat zowel de taal als de cultuur en ook zelfbewustzijn en zelfvertrouwen van de Welsh enorm gegroeid is.
Dus zo bezien kan het best de moeite waard zijn om een taal te behouden.
pi_66257193
quote:
Nieuwe talen komen er niet zo snel bij. De talen die de afgelopen 200 jaar nieuw zijn ontstaan en levend geworden zijn zijn denk ik op 2 handen, zo niet 1 hand te tellen. het aantal oude talen dat verdwenen is is vele malen hoger.
pi_66271104
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nieuwe talen komen er niet zo snel bij. De talen die de afgelopen 200 jaar nieuw zijn ontstaan en levend geworden zijn zijn denk ik op 2 handen, zo niet 1 hand te tellen. het aantal oude talen dat verdwenen is is vele malen hoger.
Daar zul je nog van opkijken. Vooral in Afrika, maar ook in Amerika zijn de afgelopen 200 jaar allerlei nieuwe talen ontstaan uit verschillende talen. Overal waar verschillende culturen samensmelten gebeurt dat. Denk maar aan Papiyamento of Afrikaans.

Het is natuurlijk de vraaag wanneer iets een taal en wanneer een iets een dialect is, maar op een gegeven moment groeien dialecten zo ver uiteen dat je niet meer van dezelfde taal kunt spreken. Hindu en Urdu zijn daar misschien ook wel voorbeelden van, of Maleis en Indonesisch.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_66272178
quote:

Laten we in dat geval het Nederlands, Duits en Frans opgeven. Engels is toch de standaard taal, Dan is het handiger dat iedereen in de EU Engels spreekt.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:19:40 #13
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66272378
Cornish was 50 jaar geleden nog een zo-goed-als uitgestorven taal. Ik begrijp niet waarom zo'n taal nu weer in leven geblazen wordt. Dat is meer achteruitgang voor de mensen daar dan vooruitgang. Van mij mogen de talen ook verdwijnen. Minder taalverschillen is snellere vooruitgang.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:22:28 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66272476
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 22:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het kan slecht zijn omdat met de taal vaak ook de cultuur uitsterft, in Wales is er de laatste 25 jaar enorm veel aandacht besteed aan het onderwijzen van Welsh met als resultaat dat zowel de taal als de cultuur en ook zelfbewustzijn en zelfvertrouwen van de Welsh enorm gegroeid is.
Dus zo bezien kan het best de moeite waard zijn om een taal te behouden.
En wat heb je dan? Een hoop Welshmen die een hoop zelfvertrouwen hebben. Buiten Wales wordt het een raar volkje genoemd met hun eigenaardigheden. Leuk voor in het geschiedenisboek, als land heb je er weinig aan.
Ik weet dat dit erg zwart-wit gedacht is, maar hier komt het uiteindelijk toch op neer naar mijn mening.
pi_66272528
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:22 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

En wat heb je dan? Een hoop Welshmen die een hoop zelfvertrouwen hebben. Buiten Wales wordt het een raar volkje genoemd met hun eigenaardigheden. Leuk voor in het geschiedenisboek, als land heb je er weinig aan.
Ik weet dat dit erg zwart-wit gedacht is, maar hier komt het uiteindelijk toch op neer naar mijn mening.
Wat is de waarde van cultuur, van cultureel erfgoed?
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:35:13 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66272982
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Wat is de waarde van cultuur, van cultureel erfgoed?
Dat moet je niet aan mij vragen, ik heb daar bijzonder weinig mee zoals je in mijn quotes leest. Tenminste, dat is wanneer het niet te ver door gaat.
Zoals je in mijn AT kunt lezen ben ik een Brabander met een redelijk accent en dialect. ABN kan ik ook praten als ik in een formeel gesprek zit.
Een Fries die weigert Nederlands te spreken in Friesland, of een Welshman die weigert British English te spreken in Wales, daar heb ik alleen last van.

Cultureel erfgoed is in gematigde zin goed voor een volk denk ik, maar voor de rest heb ik daar zeer weinig mee.
pi_66273471
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:35 schreef Barcaconia het volgende:
Zoals je in mijn AT kunt lezen ben ik een Brabander met een redelijk accent en dialect. ABN kan ik ook praten als ik in een formeel gesprek zit.
Een Fries die weigert Nederlands te spreken in Friesland, of een Welshman die weigert British English te spreken in Wales, daar heb ik alleen last van.
Je bedoelt dus: mij kan het niet schelen dat alle talen verdwijnen, zolang de mijne maar niet verdwijnt. Not In My Backyard.

Het Brabants dialect zal binnenkort ook verdwijnen, en plaats maken voor ABN. Dat is een gegeven dat al sinds de jaren '60 aan de gang is. Best mogelijk dat de generatie na jou het Brabants als een minderwaardig dialect beschouwd, en het hen niets kan schelen dat het Brabants cultureel erfgoed verdwijnt en opgaat in het europese.
pi_66273576
http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?pg=00206

Op de site van unesco staan Limbugs, West-Fries en West-Vlaams (ofte Zeeuws) als zorgwekkend aangeduid.
pi_66273723
Cornish met Fries vergelijken. Cornish was uitgestorven, mongool. En nu spreekt nog steeds bijna niemand het.
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:57:26 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66273753
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:48 schreef katerwater het volgende:

[..]

Je bedoelt dus: mij kan het niet schelen dat alle talen verdwijnen, zolang de mijne maar niet verdwijnt. Not In My Backyard.

Het Brabants dialect zal binnenkort ook verdwijnen, en plaats maken voor ABN. Dat is een gegeven dat al sinds de jaren '60 aan de gang is. Best mogelijk dat de generatie na jou het Brabants als een minderwaardig dialect beschouwd, en het hen niets kan schelen dat het Brabants cultureel erfgoed verdwijnt en opgaat in het europese.
Dat bedoel ik niet. Als een aantal mensen Welsh willen spreken moeten ze dat zelf weten. Als Friezen Fries willen spreken moeten ze dat ook zelf weten. Als het vervolgens op straatnaamborden, gevels en overal staat, dan vind ik het vervelend worden.
In Brabant spreken we het, en daar houdt het op.

trouwens, Brabants is inderdaad een neergaand dialect. Mij zul je daar ook niet over horen, dat is bekend en ook daar heb ik vrede mee. Ik ben de moeilijkste niet
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:59:06 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66273800
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:56 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Cornish met Fries vergelijken. Cornish was uitgestorven, mongool. En nu spreekt nog steeds bijna niemand het.
Ik weet niet of je het tegen mij had, mongool, maar het zijn allebei talen die door een minderheid gesproken worden, mongool. Cornish was alleen 100 jaar eerder al aan het afbouwen, Fries is er over 100 jaar waarschijnlijk ook niet meer, mongool.

Schelden is trouwens niet nodig
pi_66273937
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:19 schreef Barcaconia het volgende:
Cornish was 50 jaar geleden nog een zo-goed-als uitgestorven taal. Ik begrijp niet waarom zo'n taal nu weer in leven geblazen wordt. Dat is meer achteruitgang voor de mensen daar dan vooruitgang. Van mij mogen de talen ook verdwijnen. Minder taalverschillen is snellere vooruitgang.
Minder taalverschillen is ook culturele verschraling en dat leidt weer tot mono-culturen. Ik heb er weinig moeite mee als talen verdwijnen, dat is de charme van het leven, maar om nu maar te streven naar één uniforme taal lijkt me ook niets.
pi_66274254
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:57 schreef Barcaconia het volgende:
trouwens, Brabants is inderdaad een neergaand dialect. Mij zul je daar ook niet over horen, dat is bekend en ook daar heb ik vrede mee. Ik ben de moeilijkste niet
Dan heb je, neem ik aan, ook geen moeite met het opgeven van het Nederlands, en bijvoorbeeld het Mandarijn in de plaats te spreken.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:15:07 #24
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_66274321
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:12 schreef katerwater het volgende:

[..]

Dan heb je, neem ik aan, ook geen moeite met het opgeven van het Nederlands, en bijvoorbeeld het Mandarijn in de plaats te spreken.
Daar heb je geljk in. Ik ga sowieso binnenkort eens beginnen met Mandarijn te leren. Dat is de komende jaren hard nodig denk ik.
pi_66281353
quote:

Het is echter wel schrijnend als talen verdwijnen door toedoen van anderen, dit is vooral in Indonesia het geval.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')