Uhm, de volledig IBO Diploma Programme scholen zijn écht wel goed. Die verliezen ook het recht om het IB curriculum te volgen als het onderwijs benedenmaats is, dus eh... En het is niet Brits.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:48 schreef ErikT het volgende:
Als dit over het MYP op Laar & Berg gaat: daar zou ik mijn kinderen zo ver mogelijk van weghouden.
Sowieso is dat dus een vierjarig programma. En het Nederlandse programma is 5 of 6 jaar. Vragen om problemen dus. En ik weet dat op L&B over deze overgang totaal niet is nagedacht.
Ik vond dat hele IBO een partij gebakken lucht waar je niet goed van wordt. Voor docenten kut, voor leerlingen kut, alleen voor het imago van de school goed.
Tip: zoek een normale VWO school, eventueel met extra Engels. Maar begin er niet aan je kinderen te stoppen op een school met een Brits programma dwars door het Nederlandse heen.
Jij hebt wel eens bij een vergadering van zo'n school gezeten?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:57 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Uhm, de volledig IBO Diploma Programme scholen zijn écht wel goed. Die verliezen ook het recht om het IB curriculum te volgen als het onderwijs benedenmaats is, dus eh... En het is niet Brits.
Ik ga naar een school die alle IBO programma's aanbiedt, ja. Dus geen TTO school, maar een volledig internationale school.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:05 schreef ErikT het volgende:
[..]
Jij hebt wel eens bij een vergadering van zo'n school gezeten?
Kijk, dat is al een ander verhaal.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:14 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik ga naar een school die alle IBO programma's aanbiedt, ja. Dus geen TTO school, maar een volledig internationale school.
Het gaat hier om het 2college Cobbenhagen in Tilburg..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:48 schreef ErikT het volgende:
Als dit over het MYP op Laar & Berg gaat: daar zou ik mijn kinderen zo ver mogelijk van weghouden.
Sowieso is dat dus een vierjarig programma. En het Nederlandse programma is 5 of 6 jaar. Vragen om problemen dus. En ik weet dat op L&B over deze overgang totaal niet is nagedacht.
Ik vond dat hele IBO een partij gebakken lucht waar je niet goed van wordt. Voor docenten kut, voor leerlingen kut, alleen voor het imago van de school goed.
Tip: zoek een normale VWO school, eventueel met extra Engels. Maar begin er niet aan je kinderen te stoppen op een school met een Brits programma dwars door het Nederlandse heen.
Lol.... Hier lopen dezelfde fossielen rond als tig jaar geleden...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:12 schreef ErikT het volgende:
Nog een tip bij het zoeken naar een middelbare school:
Let op het verloop van het personeel. Als er elk jaar 20 nieuwe docenten zijn, is er iets mis.
Op die school heb ik gezeten, en ik moet zeggen dat de VWO-afdeling toen prima was (heb 10 jaar geleden examen gedaan, oude stijl dus). Er zijn in mijn jaar geloof ik 3 vwo-leerlingen gezakt, van de 60.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Het gaat hier om het 2college Cobbenhagen in Tilburg..
Probeer de resultaten die op de onderwijsinspectie site staan hier te krijgen, maar het lukt me niet....
Ik heb zelf op de sleutel gezeten, tig jaar geleden en heb mijn kids niet naar die school gedaan omdat het me nét iets te multiculti was...Er ging naar mijn gevoel qua onderwijs meer aandacht naar degene met achterstand en helaas waren/zijn er dat op de sleutel nogal wat. Kids zijn dus naar dn Hazennest gegaan.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:23 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Op die school heb ik gezeten, en ik moet zeggen dat de VWO-afdeling toen prima was (heb 10 jaar geleden examen gedaan, oude stijl dus). Er zijn in mijn jaar geloof ik 3 vwo-leerlingen gezakt, van de 60.
MBT tweetalig onderwijs... ik ben zelf Engels gaan studeren, en kan niet zeggen dat de docenten Engels die ik had op cobbenhagen geweldig waren. Er waren 1 of 2 goede, en de rest, middelmatig.... hoop dus dat ze verbeterd zijn... Van de andere kant, zie nog steeds dezelfde oude rotten op de website staan als docent, dus met het verloop valt het wel mee....
Wat betreft de school zelf:
Staat in Tilburg Noord, dus veel allochtone leerlingen (maar dan vooral op VMBO/HAVO), maar wel veel aandacht dus voor cultuur(verschillen) etc. Ik heb het zelf niet als negatief ervaren, maar dat kwam misschien doordat ik daar op de basisschool ook aan gewend was... Laat je in iede rgeval niet leiden door het uiterlijk van de school, da's idd bagger. Wat ikzelf erg fijn vond is het junior-seniorcollege onderscheid. De brugklassen beginnen wat kleinschaliger, dus dat is makkelijker wennen, als je net van de basisschool afkomt...
Voor het gymnasium zou ik er niet heen gaan (in mijn jaar waren er precies 2 gymnasiumleerlingen, Latijn en Grieks waren niet populair), dan kan je zoon beter naar het Odulphus of Paulus gaan, die zijn wat elitairder misschien...
Succes met de keuze. Er zijn toch wel meer scholen in Tilburg eo met 2talig WO (Willem II. Mill Hill, Odulphus, Paulus?)
Ah, ze gaan dus weer terug naar hoe het eerst was? Jammer, vond het junior-senior idee juist erg fijn. Tja, over de multi-culti... Ik heb op Ter Linde gezeten (bestaat helaas niet meer) en dat was toch echt 50% allochtoon, toen al. Nooit problemen mee gehad, maar ik was een 'goede' leerling (ahum), die niet veel hulp nodig had...quote:Op maandag 23 februari 2009 22:32 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Nou gaat het Cobbenhagen over op een apart mavo/vmbo en HAVO/VWO gedeelte, dus daar krijg je al een "schifting" heel dat junior/seniorgedeelte verdwijnt ook trouwens.
Tja... zo'n tweetalig VWO gebeuren trekt natuurlijk wel een bepaald tiep scholier aan en dat blijft vaak wel aan elkaar klitten enzo dus daar zal het probleem ook niet zo liggen...
Ik vind het heel jammer dat er verder nog geen resultaten bekend zijn zodat het ergens mee te vergelijken valt.
En helaas is het Cobbenhagen de enige met tweetalig VWO, of hij zou naar Oisterwijk moeten gaan....
Onzin gast, ik heb zelf Tweetalig-vwo gedaan aan één van de eerste scholen die dit ooit deed. Bijna alle engelstalige lessen werden gegeven door native-speakers (engelsen,australiers etc). Degene die nederlands waren gaven in perfect engels les (denk aan oud-leerlingen etc. In ieder geval goed gediplomeerd als het om de engelse taal/uitspraak gaat.) Bij ons kon je op TVWO kiezen tussen English A1 Higher, English A1 Standard, en English A2 Higher. Het gaat bij 1 en 2 om soort stof die je leert. Op het Tweetalig havo (geintroduceerd rond 2000 dacht ik). Kon je English A2 standard en English B kiezen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:36 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik zit in het examenjaar van een volledige IB-school en ja, ze zorgen zeker dat (op zijn minst) de IB-vakken die worden gegeven kwaliteitief goed zijn. Verder zal ik me weinig zorgen maken, het IB-Engels dat er op TTO scholen wordt gegeven is gewoon English B, wat betekent dat het English as a second/foreign language is. Ik doe zelf English literature as a first language (A1) en het verschil is erg groot. B is vooral voor mensen die wel wat basisdingen weten maar die nog erg veel fouten en dergelijke maken. Voor A1 moet je eigenlijk gewoon foutloos kunnen schrijven en spreken.
quote:en het verschil is erg groot. B is vooral voor mensen die wel wat basisdingen weten maar die nog erg veel fouten en dergelijke maken.
Ik bedoelde inderdaad ook English A2, maar ervaring van vrienden schetsen toch een ander beeld. A2 is nog altijd voor mensen die niet goed in Engels zijn. Het zal wel aan de school in kwestie liggen, denk je niet? En perfect Engels, mijn achterste. Dat kom je écht niet vaak tegen in Nederland hoor, maar goed.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:30 schreef Jdijkers het volgende:
[..]
Onzin gast, ik heb zelf Tweetalig-vwo gedaan aan één van de eerste scholen die dit ooit deed. Bijna alle engelstalige lessen werden gegeven door native-speakers (engelsen,australiers etc). Degene die nederlands waren gaven in perfect engels les (denk aan oud-leerlingen etc. In ieder geval goed gediplomeerd als het om de engelse taal/uitspraak gaat.) Bij ons kon je op TVWO kiezen tussen English A1 Higher, English A1 Standard, en English A2 Higher. Het gaat bij 1 en 2 om soort stof die je leert. Op het Tweetalig havo (geintroduceerd rond 2000 dacht ik). Kon je English A2 standard en English B kiezen.
Get your info right. Het gaat niet om 'zomaar' B-level wat volgens jou ook nog eens niet goed zou zijn:
[..]
Alleen jammer dat dat zo weinig gegeven wordt...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Hmm, maak het dan meer Spaans / Engels, ipv nederlands / engels. Het niveau van het engels zal nooit heel hoog zijn, en sinds die koters nog jong zijn heb je beter iets aan spaans / chinees. Nederlands verloederen ze toch wel thuis achter msn en tijdens pauze's en op school praat men nog steeds nederlands.
Dat is NIET de situatie op elke tto school. Er lopen een paar native speakers rond die de werving doen, maar een groot gedeelte van de docenten geeft in het steenkolen engels les. Er zijn dan 'studieprogramma's' waar de tto docenten aan mee kunnen doen om hun taalvaardigheid te vergroten.... 1 uurtje in de week...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:30 schreef Jdijkers het volgende:
[..]
Onzin gast, ik heb zelf Tweetalig-vwo gedaan aan één van de eerste scholen die dit ooit deed. Bijna alle engelstalige lessen werden gegeven door native-speakers (engelsen,australiers etc). Degene die nederlands waren gaven in perfect engels les (denk aan oud-leerlingen etc. In ieder geval goed gediplomeerd als het om de engelse taal/uitspraak gaat.) Bij ons kon je op TVWO kiezen tussen English A1 Higher, English A1 Standard, en English A2 Higher. Het gaat bij 1 en 2 om soort stof die je leert. Op het Tweetalig havo (geintroduceerd rond 2000 dacht ik). Kon je English A2 standard en English B kiezen.
Get your info right. Het gaat niet om 'zomaar' B-level wat volgens jou ook nog eens niet goed zou zijn:
[..]
De ene twaalfjarige is de ander niet. Ik neem aan dat die kinderen wel een soort taaltoets moeten doen voor ze beginnen, en dat ze niet toegelaten worden als hun Engels te slecht is. Die vraag moet je in elk geval bij je eigen kind stellen voor je ze naar zo'n school stuurt, maar ik neem aan dat Vamp dit niet eens zou overwegen als haar kind nog totaal geen Engels sprak.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dom plan, gezien het niveau van de docenten. En kennisoverdracht in het Engels aan twaalfjarigen is vergelijkbaar met een Turks jochie wat op z'n 10e naar Nl komt en meteen mee moet doen op de Nederlands sprekende school.
Ik heb ook alleen nog maar dit soort ervaringen gehoord, maar Jdijkers schijnt het beter te weten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:29 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Dat is NIET de situatie op elke tto school. Er lopen een paar native speakers rond die de werving doen, maar een groot gedeelte van de docenten geeft in het steenkolen engels les. Er zijn dan 'studieprogramma's' waar de tto docenten aan mee kunnen doen om hun taalvaardigheid te vergroten.... 1 uurtje in de week...
Daarnaast komt de kennis overdracht nogal snel in het geding als de docent in een taal moet lesgeven waarin hij niet de nuances kan uitdrukken die hij in de eigen taal heel natuurlijk doet en uiteraard, de beheersing van het engels door 12 / 13 jarigen is enigszins beperkt zodat er ook aan de ontvangende kant een barriere is voor een optimale kennisoverdracht.
Persoonlijk zou ik voor mijn kind eerder kiezen voor een nederlands vwo en ergens in de bovenbouw een half jaar/jaar op een school in GB lessen volgen.
Toch zijn er genoeg leerlingen die met goed resultaat zo'n school afmaken bij hetzelfde centraal examen als gewone VWO'ers, hoe verklaar jij dat dan als ze volgens jou niks opsteken van de lessen?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef Repeat het volgende:
Je gaat mij niet wijsmaken dat er basisschool leerlingen zijn die goed engels spreken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |