@Ymke: Nummer 1 is echt tof. Lekker ruimte voor de reflectie en de witte achtergrond contrasteert juist mooi waardoor de foto helderder en strakker oogt dan de andere 2. Maar die vlekjes he...

Nummer 2 oogt een beetje onrustig door de wat krappere scherptediepte denk ik. Het begin van bel is net onscherp waardoor je constant tegen een "waas" aan zit te kijken. Ook omdat je dichter op het onderwerp zit wordt het door de wat grotere reflectie vrij rommelig, die eist nogal wat aandacht op voor mijn gevoel. Bij de 3e vind ik het tegenlicht aan de randen wel heel mooi. Hij lijkt alleen wel een beetje de scherpte van de andere 2 te missen? Weet niet of deze al is bijgesneden maar misschien dat je hem in vierkant kan bijsnijden met de hele reflectie erbij en dan beide helften gelijk verdelen over de foto, met dus de waterlijn als middenlijn. Krijg je misschien wel een heel apart kijkspel.
Moet ook zeggen dat ik het gebruik van zeep heel goed gevonden vind! Er "gebeurd" veel meer dan bij een "simpele" druppel. Ga ik zeker zelf ook een keer proberen.
@MissBliss: De 1e...en wat mij betreft mag je die gewoon insturen hoor. Alsof ik het voor het zeggen heb... Maar als je een foto mag omzetten naar zwart-wit mag dit toch ook wel. Zou er zelf geen probleem mee hebben. Maar goed, de foto oogt veel sprankelender, juist door die witte achtergrond. Het groen komt echt sterk naar voren. Zit er nou ook nog een motief met voorbedachte rade in of is het gewoon trial-and-error en kijken wat er uit komt?
@pea4fun: 1 en 2 vind ik niet zo. Bij de 1e staan beide dingen veel te veel los van elkaar. Misschien als de "pook" van glas was geweest en de kleuren van de muur er in terug waren gekomen dan was er veel meer samenspel geweest. De 2e heeft wel een heel erg korte scherptediepte, kijkt een beetje naar weg. Wel goed dat je door wat schaduw de boel een beetje probeert te breken en wat spannender te maken.
Maar dan... 3,4 en 5: oeeeee, mooi! En dan vooral 3 en 5. Nummer 3 lijkt wat scherper bij het eerste paarse stuk waardoor dat er wat meer uitspringt. Bij 5 vind ik de lijnen echt heel mooi waardoor er wat meer spanning in zit dan bij nummer 3. Hij oogt wel wat softer dan 3 maar dat kan ook door het kleine formaat komen. Nummer 4 vind ik dan de minste omdat die best uit focus is. Ben wel nieuwsgierig hoe de flesjes er uitzien. Geloof dat iemand het al schreef: doe maar nummer 4 inzenden...

Dan de voortzetting van mijn experimenten. Heb geprobeerd om, nav mijn vorige foto's, de strakke lijnen van de een te combineren met de zachte kleuren van de ander. Maar heel erg lukken wil het niet. Blijf het gevoel hebben dat er nog meer moet zitten. Zeker nummer 2 is toch weer aan de softe kant qua contrast tussen de lijnen.
![]()
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.