Commissariaat dreigt Big Brother met reclameboete HILVERSUM (ANP) - Het Commissariaat voor de Media dreigt Veronica met een boete van 80.000 gulden wegens sluikreclame tijdens het programma Big Brother. Volgens het commissariaat zijn diverse keren producten als bier, boeken, hamburgers en pizza's herkenbaar in beeld geweest en aangeprezen. Dat is in strijd met de Mediawet, aldus de instantie donderdag. Op 13 januari mag de omroep zich tijdens een zitting van het commissariaat verdedigen. Daarna neemt de instantie een definitief besluit. De omroep kan vervolgens nog een bezwaarschrift indienen. ==== ,,Veronica mag producten in een normale context tonen maar in Big Brother bepalen producten van de sponsors inmiddels wat er gebeurt en wat er getoond wordt'' ==== , zegt Commissaris Programmatoezicht L. van der Meulen. ,,Dat doet Veronica met het oogmerk reclame te maken.'' Volgens Van der Meulen hadden de overtredingen ondermeer door een andere cameravoering gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Het commissariaat waarschuwt Veronica voor sluikreclame in de resterende uitzendingen van Big Brother. Bij nieuwe overtredingen begint weer een sanctieprocedure en zal de boete hoger uitvallen. [Dit bericht is gewijzigd door Inimini (Datum 23 December 1999).] |
schreef al een tijdje geleden dit: [knip] In het begin was het een duur en daarom gewaagt project, wat door endemol in de markt werd gezet. Maar het is goed uitgepakt,want het is een groot succes. En dat was de doodsteek want,en nu spring ik even voor de kijkers in de bres. Begint het er sterk op te lijken, dat ze daar bij endemol steeds meer dollartekens in de ogen krijgen. Ze hebben voor dat nieuwe programma(sbs) bedacht,dat de kijker zich in kan kopen. Dit concept heb je nu ook al,alleen zijn het nu enkelt adverteerders die hierop mogen hopen. De bewoners vinden het natuurlijk al lang best,dat ze zijn belandt, in (het voor hun consumtief-rijke) reclame-land. Er waren toch regels tegen sluikreclame? Ik hoop dat de reclamecode-commissie dit kan be-amen. Ook hoop ik dat bart dwars als hij is, iets gaat zeggen van:grolsch is niet te zuipen,mc-donalds is goor,bruma heeft alleen kutboeken en de telegraaf vind ik al helemaal niks. Dat het concept en hun princiepe te koop zijn,is toch te zot. BB is nu definitief gedegradeerd tot een lange reclame-spot. Als ik hier nu weer aan denk,word ik weer witheet, zo kwaad dus dat ik bijna de bewoners vergeet. Dus nu nog even snel, iets over de pionen in dit miljoenen spel. [knip] ben ook blij dus met deze actie van het Commissariaat voor de Media,alleen wel een beetje laat. (misschien hierom deze week geen commerciele weekopdracht?) PC eend "The truth is more important than the facts"
[Dit bericht is gewijzigd door PC eend (Datum 23 December 1999).] |