abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 18 februari 2009 @ 13:58:06 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_66196815

quote:
In 1994 werd Amerika opgeschud door de gruwelijke moorden op Ron Goldman en Nicole Brown Simpson. Na een spectaculaire achtervolging die live op televisie te volgen was, werd een van Amerika's grootste sporthelden O.J. Simpson gearresteerd op verdenking van deze moorden. De rechtszaak die volgde werd het grootste mediaspektakel van de jaren negentig, met als apotheose de onverwachte vrijspraak van O.J. Simpson. De families van de overledenen lieten het er niet bij zitten en spanden een civiele zaak aan tegen O.J. Simpson, waarin hij wél schuldig werd gevonden en veroordeeld tot het betalen van een miljoenenbedrag schadevergoeding aan de families. Omdat O.J deze schadevergoeding niet heeft betaald en ongrijpbaar is omdat hij in een andere staat met andere wetten ging wonen, heeft de familie Goldman de rechten van het boek gekregen. O.J verdient zelf geen cent aan het boek dus.
quote:
If I did it, bekentenissen van de moordenaar is het originele manuscript dat O.J. Simpson zelf liet optekenen en waaraan hij zijn goedkeuring gaf.
Spannend

If I did it heb ik in 1 adem uitgelezen. Wat een spannend boek! Het geeft het complete verhaal van a tot z ( let op, dit is het verhaal zoals O.J het vertelt. Of dit de waarheid is laten we in het midden) weer. Met de complete voorgeschiedenis van hem en Nicole Brown Simpson.

Herhaling

In sommige stukken valt Simpson in herhaling. Met name in de stukken waarin hij vertelt dat hij zoooooveel van Nicole houdt, en alles voor haar zou doen/deed. Maar echt storend is het niet.

Het verhaal

Hij en Nicole zijn al 15 jaar samen en krijgen huwelijksproblemen. Elke keer laat hij zich er weer inluizen om dingen voor haar te doen, of om met haar in contact te blijven. Nicole Brown Simpson heeft 2x aangifte gedaan wegens mishandeling, O.J ontkent dat hij haar heeft mishandeld. Ondanks al deze perikelen besluiten ze om het nog 1x te proberen, " for the kids sake". Ook dit gaat mis, en O.J is blij dat hij van haar af is.

Nicole blijkt er een boel foute vrienden op na te houden, en de geruchten gaan dat ze drugs gebruikt. Als op een avond Charlie (volgens O.J was hij bij de moord aanwezig. Maar volgens mij heeft O.J hem verzonnen) bij O.J langskomt en O.J vertelt dat Nicole samen met haar vriendin Faye sterk aan de drank en drugs zit, knapt er iets bij O.J. Hij gaat samen met Charlie naar Nicole's huis waar hij Nicole flink wil laten schrikken. Hij parkeert z'n witte Bronco in de steeg en gaat het erf van nicole binnen door het hek van nicole wat stuk was. Eenmaal op het erf ziet hij flikkerende lichtjes binnen. Kijkend door het raam ziet hij dat het kaarsen zijn, en vanuit het huis hoort hij zwoele muziek komen. Volgens hem was het duidelijk dat Nicole bezoek verwachte. Op het moment dat O.J er serieus de pest in kreeg, ging het hek open en kwam Ron Goldman binnen lopen. Ron Goldman was een ober in het restaurant waar nicole en haar familie die avond hadden gegeten. Haar moeder was haar bril vergeten, en nadat Nicole het restaurant opbelde bood Ron Goldman aan om de bril bij Nicole langs te brengen.

Overduidelijk is dat O.J dacht dat Ron Goldman het neukertje van Nicole was... wat er daarna gebeurd is, weet iedereen.

Conclusie

Ik vond het persoonlijk een geweldig boek om het te lezen. Het boek had mijn inziens wel minpunten. Met name het voorwoord van de Goldman Familie stond vol met woede. Tuurlijk, ik snap dat die mensen woest zijn, hun zoon is vermoord. Maar het komt het boek niet echt ten goede. Daarnaast vind ik het jammer dat het boek niet verder gaat met het proces. In het boek staat wel het transcript van de ondervraging, maar verder wordt er met geen woord over het proces gerept.

Dan de vraag of ik van mening ben dat O.J schuldig is.... Ik weet het niet. Voor 99,9% denk ik van wel. Er staat zoveel daderkennis in het boek, die je alleen kunt weten als je ook daadwerkelijk de moord hebt gepleegd. Bijvoorbeeld dat de hond Kato met zijn staart zwiepte toen O.J in de tuin stond met het mes in zijn handen, te schreeuwen tegen Ron Goldman. Of toen de hond ontzettend begon te janken toen O.J ze beide had afgeslacht. Hoe weet je zulke dingen, die getuigen bevestigen (de huilende hond is door een buurman bevestigd) als je de moorden niet hebt gepleegd en in het vliegtuig op weg naar Chicago zat.

O.J is in het proces niet schuldig bevonden. Niet omdat de jury er van overtuigd was dat hij niet schuldig was... maar omdat de jury leden vonden dat het O.M teveel steken had laten vallen.

Al met al een donders spannend en interessant boek om te lezen.

v/d 5 vorkjes.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 22 februari 2009 @ 21:16:48 #2
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_66353294
Nog niet op gereageerd?

Ik heb het boek niet gelezen, maar krijg er nu wel zin in ! (Klinkt een beetje luguber mss? )
Tis bij zulke boeken vaak maar afwachten of ze wel makkelijk te lezen zijn en niet gortdroog; zo te horen is het bij dit boek het eerste!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zondag 22 februari 2009 @ 21:24:19 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_66353555
Ik heb hem in het engels gelezen zelfs, en dat was wonderbaarlijk goed te doen. Dus het nederlands zal nog beter te doen zijn. Het is echt een tof boek.

Heb net "Nicole brown simpson" by Faye D resnick binnen gekregen
pi_66433233
Nee, ik denk niet dat ik dit boek ooit zal lezen. Een boek over een echte moord, geschreven door wat iedereen ziet als de moordenaar die vrij is gesproken van die moord. En met dit boek nog geld verdient ook. Teveel bijsmaak
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 februari 2009 @ 07:54:25 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_66433354
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 07:39 schreef Isabeau het volgende:
Nee, ik denk niet dat ik dit boek ooit zal lezen. Een boek over een echte moord, geschreven door wat iedereen ziet als de moordenaar die vrij is gesproken van die moord. En met dit boek nog geld verdient ook. Teveel bijsmaak
Hij verdiend geen geld met dit boek. De rechten zijn via een ceviele zaak gegaan naar de familie van Ron Goldman. Alle centjes komen ten goede aan de Goldman foundation.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')