Jij wilt het echt niet snappen he?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:08 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/algemeen(...)erdam-veel-geld.html
Wat zijn die problemen met de veiligheid dan ?
De OV chipkaart maakt het OV toch veiliger ? Beetje raar om het dan niet gelijk in te voeren vanwege problemen met de veiligheid.
Zwartrijders kosten geen geld ook trouwens, ze leveren je alleen niets op.
In Rotterdam was het aantal ritten gelijk gebleven na de verplichte invoering van de chipkaart, lijkt mij dat dit zich ook in Amsterdam voor gaat doen.
Dus de zwartrijders kiezen er niet voor om te gaan betalen na invoering van de chipkaart en leveren je dus ook geen extra geld op, waardoor ze nu niets "kosten"
quote:Op maandag 23 maart 2009 14:19 schreef LintuxCx het volgende:
Ik nam gisteren de metro in Amsterdam, en hield voor de grap mijn NS Voordeelurenkaart eens bij de scanner.
Piep. Ingechecked! Geheel onverwacht, want als het goed is heeft mijn kaart helemaal geen tegoed. Ik probeerde de handeling weer ongedaan te maken door de kaart er nog een keer langs te halen, maar dat kon gewoon niet.
Bij aankomst op mijn eindstation weer uitgechecked, toen stond er op het scherm dat ik EUR 1.12 had betaald. Vraag me toch heel erg af waar 'ie dat geld vandaan gehaald heeft, en of ik het terug kan krijgen aangezien ik ook al strippen gestempeld heb voor die trip.
vergeet niet de dubbele zone mee te tellen, dus zoveel goedkoper was het nietquote:Op maandag 23 maart 2009 14:43 schreef LintuxCx het volgende:
Ah, dan zal het de roodstand zijn ja.
Nu ja, de strippenkaart die ik gebruikte was ws toch al niet meer geldig (minstens twee jaar oud dus ws meer dan één tariefwijziging geleden), dus helemaal dubbel was de betaling ook weer niet.
Één strip op de kaart kost 48 cent, had er drie, dus EUR 1.12 is dan inderdaad wel 32 cent goedkoper. Dat valt dan weer mee.
Welke dubbele zone? Bedoel je de extra strip? Ik ging over een zone-grens heen dus de trip was drie strippen à 48 cent, da's EUR 1.44 in totaal. 32 cent meer dus.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:00 schreef macca728 het volgende:
vergeet niet de dubbele zone mee te tellen, dus zoveel goedkoper was het niet
nee laat maar, was niet van toepassing wat ik bedoelde,dubbele zone betalen als je van bus naar metro overstapt, zoals hier in Rotterdamquote:Op maandag 23 maart 2009 17:54 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Welke dubbele zone? Bedoel je de extra strip? Ik ging over een zone-grens heen dus de trip was drie strippen à 48 cent, da's EUR 1.44 in totaal. 32 cent meer dus.
Of is er ook een "gotcha" bij de chipkaart?
Die krijg je gewoon terug.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee laat maar, was niet van toepassing wat ik bedoelde,dubbele zone betalen als je van bus naar metro overstapt, zoals hier in Rotterdam
http://www.ad.nl/rotterda(...)ementproofrsquo.htmlquote:OV-chip doorstaat toets op details na
ROTTERDAM (ANP) - Het aantal zwartrijders is minimaal gehalveerd, een derde van de reizigers heeft het idee dat de sociale veiligheid in de metro is verbeterd en het merendeel van de reizigers geeft de ov-chipkaart het rapportcijfer 7 of hoger. Dat blijkt dinsdag uit een evaluatie van de introductie van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro op verzoek van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
Uit het rapport blijkt dat de helft van de reizigers die de ov-chipkaart gebruikt, kiest voor een anonieme ov-chipkaart. Het aantal ritten dat in de Rotterdamse metro is gemaakt is na 29 januari, toen de strippenkaart taboe werd, zo goed als gelijk gebleven aan de periode ervoor. Wel hebben mensen massaal gewacht met het aanschaffen van de chipkaart tot het echt moest. Vier op de tien wachtte af tot 'D-day'.
Het aantal mensen dat vergat uit te checken en daardoor 4 euro kwijt was aan een rit, ongeacht de afstand is zo goed als gehalveerd. Alleen in de bus en tram komt het bij reizigers die reizen op saldo nog bij ruim 3 procent voor. In de metro is dat 0,48 procent. Vervoerder RET heeft stickers geplakt waarop mensen eraan worden herinnerd, dat heeft kennelijk geholpen.
quote:Ov-chipkaart blijkt ook ‘evenementproof’
Bij de RET werd met spanning naar de Rotterdam Marathon uitgekeken, het eerste grote evenement sinds de invoering van de ov-chipkaart.
Zou dat wel goed gaan met al die duizenden mensen die voor het eerst die kaart gebruiken? Om alles soepeltjes te laten verlopen, had het gemeentelijk vervoersbedrijf gisteren 150 man extra rondlopen op de metrostations. Tot grote opluchting van directeur Pedro Peters verliep de dag prima. Nergens liep het echt vast. En als iemand om welke reden dan ook niet door de poortjes kwam, grepen medewerkers van de RET snel in. Peters kwam gistermorgen zelf kijken op metrostation Beurs. Als enkele reizigers aangeven dat ze problemen hebben met de 6 euro kostende dagkaart komt de RET-baas meteen in actie. Al snel blijkt dat de reizigers niet hebben ingecheckt bij het instappen. Peters kijkt later tevreden terug. Eigenlijk had de RET niet verwacht dat het zo vlekkeloos zou verlopen, bekent hij.
Aantal zwartrijders = niet te controlerenquote:Op dinsdag 7 april 2009 10:25 schreef snowgoon het volgende:
OV-chip doorstaat toets op details na
ROTTERDAM (ANP) - Het aantal zwartrijders is minimaal gehalveerd, een derde van de reizigers heeft het idee dat de sociale veiligheid in de metro is verbeterd en het merendeel van de reizigers geeft de ov-chipkaart het rapportcijfer 7 of hoger. Dat blijkt dinsdag uit een evaluatie van de introductie van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro op verzoek van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
Uit het rapport blijkt dat de helft van de reizigers die de ov-chipkaart gebruikt, kiest voor een anonieme ov-chipkaart. Het aantal ritten dat in de Rotterdamse metro is gemaakt is na 29 januari, toen de strippenkaart taboe werd, zo goed als gelijk gebleven aan de periode ervoor. Wel hebben mensen massaal gewacht met het aanschaffen van de chipkaart tot het echt moest. Vier op de tien wachtte af tot 'D-day'.
Het aantal mensen dat vergat uit te checken en daardoor 4 euro kwijt was aan een rit, ongeacht de afstand is zo goed als gehalveerd. Alleen in de bus en tram komt het bij reizigers die reizen op saldo nog bij ruim 3 procent voor. In de metro is dat 0,48 procent. Vervoerder RET heeft stickers geplakt waarop mensen eraan worden herinnerd, dat heeft kennelijk geholpen.
Hoeveel meer mensen hebben dan tijdens de marathon gebruik gemaakt van het OV?quote:Ov-chipkaart blijkt ook ‘evenementproof’Bij de RET werd met spanning naar de Rotterdam Marathon uitgekeken, het eerste grote evenement sinds de invoering van de ov-chipkaart.
Zou dat wel goed gaan met al die duizenden mensen die voor het eerst die kaart gebruiken? Om alles soepeltjes te laten verlopen, had het gemeentelijk vervoersbedrijf gisteren 150 man extra rondlopen op de metrostations. Tot grote opluchting van directeur Pedro Peters verliep de dag prima. Nergens liep het echt vast. En als iemand om welke reden dan ook niet door de poortjes kwam, grepen medewerkers van de RET snel in. Peters kwam gistermorgen zelf kijken op metrostation Beurs. Als enkele reizigers aangeven dat ze problemen hebben met de 6 euro kostende dagkaart komt de RET-baas meteen in actie. Al snel blijkt dat de reizigers niet hebben ingecheckt bij het instappen. Peters kijkt later tevreden terug. Eigenlijk had de RET niet verwacht dat het zo vlekkeloos zou verlopen, bekent hij.
Het laat zien dat de punten waar al jarenlang moord en brand over wordt geschreeuwd een probleem is van een select groepje mensen. En dat de meeste mensen het weinig kan schelen of gewoon een anonieme kaart gebruiken.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Aantal zwartrijders = niet te controleren
Veilgheid = 1/3 van de reizigers heeft het idee dat 'het veiliger' is
Anoniem en duur vs privacyschending en goedkoper = anoniem en duur
Zijn toch de punten die al jarenlang door de belangenorganisaties zijn aangevoerd, met andere woorden: ik ben blij dat die kaart redelijk werkt, maar dit onderzoek voegt niets nieuws toe (sterker: het laat zien dat die punten die al jarenlang bekend zijn compleet genegeerd worden door de overheid/vervoersbedrijven)
[..]
Hoeveel meer mensen hebben dan tijdens de marathon gebruik gemaakt van het OV?
Anoniem duurder? Waar haal je die onzin vandaan?quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Aantal zwartrijders = niet te controleren
Veilgheid = 1/3 van de reizigers heeft het idee dat 'het veiliger' is
Anoniem en duur vs privacyschending en goedkoper = anoniem en duur
Zijn toch de punten die al jarenlang door de belangenorganisaties zijn aangevoerd, met andere woorden: ik ben blij dat die kaart redelijk werkt, maar dit onderzoek voegt niets nieuws toe (sterker: het laat zien dat die punten die al jarenlang bekend zijn compleet genegeerd worden door de overheid/vervoersbedrijven)
[..]
Hoeveel meer mensen hebben dan tijdens de marathon gebruik gemaakt van het OV?
Nee dat klopt. Het minimumtarief wordt afgeschreven. Je bent dus vaak zelfs goedkoper uit dan wanneer je netjes had in en uitgechecked.quote:
Deze discussie is met mensen die er geen probleem van maken niet te voeren voordat het een keer mis is gegaan. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar de discussies die nu spelen in Duitsland, waar enkele bedrijven op grote en grove schaal de privacy schonden om je een beeld te vormen van de risico's die privacyschending met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het laat zien dat de punten waar al jarenlang moord en brand over wordt geschreeuwd een probleem is van een select groepje mensen. En dat de meeste mensen het weinig kan schelen of gewoon een anonieme kaart gebruiken.
Terecht dat de OV bedrijven zich daar niet zo druk om makeen.
Eerder had een groter percentage het idee dat het niet veilig was. Ook dat was dus een gevoel.
Omdat je niet weet dat er zwartrijders zijn tot je ze tegenkomt bij een persoonlijke controle. Dat was zo met de strippenkaart en dat is nu ook met de chipkaart.quote:Waarom zou het aantal zwartrijders niet te controleren zijn eigenlijk?
Als er 1,5x of 2x zo veel mensen die dag met het OV gingen, ja, dan ging het goed. Gingen er net zo veel als op een andere dag, dan telt de marathon voor het OV niet mee als 'zwarte dag'.quote:Ik heb geen exacte aantallen maar als 10.000den mensen de marathon meelopen + publiek, zal het toch wel een behoorlijke toename zijn.
Je krijgt korting als je je persoonsgegevens afstaat, en dat is hetzelfde als dat anoniem duurder is.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Anoniem duurder? Waar haal je die onzin vandaan?
Er zijn enkele honderduizenden extra mensen in de stad met de marathon, veel al van buitenaf. Met de marathon vorig jaar gebruikte die al veel de chipkaart trouwens; veel van deze mensen volgen het parcours per metro en de chipkaart is dan goedkoper en makelijker.
We wonen in Nederland, we spreken hier geen duits.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Deze discussie is met mensen die er geen probleem van maken niet te voeren voordat het een keer mis is gegaan. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar de discussies die nu spelen in Duitsland, waar enkele bedrijven op grote en grove schaal de privacy schonden om je een beeld te vormen van de risico's die privacyschending met zich meebrengt.
[..]
Omdat je niet weet dat er zwartrijders zijn tot je ze tegenkomt bij een persoonlijke controle. Dat was zo met de strippenkaart en dat is nu ook met de chipkaart.
[..]
Als er 1,5x of 2x zo veel mensen die dag met het OV gingen, ja, dan ging het goed. Gingen er net zo veel als op een andere dag, dan telt de marathon voor het OV niet mee als 'zwarte dag'.
edit: typo's
Je draait het om. Je betaald de standaard prijs als je anoniem reist, als je niet standaard reist betaal je een goedkopere prijs.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je krijgt korting als je je persoonsgegevens afstaat, en dat is hetzelfde als dat anoniem duurder is.
Of je leest het nog een keer rustig doorquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
We wonen in Nederland, we spreken hier geen d Duits.
Omdat jouw chipkaart zwartrijden toch doet verminderen en/of zelfs voorkomen?quote:En dingen tegenhouden omdat het misschien mis zou gaan, tja, als dat altijd was gebeurd hadden we nu nog in grotten gewoond.
Waarom zou er nu steekproefgewijs geen persoonlijke controle kunnen worden uitgevoerd zoals dat bij de strippenkaart gebeurde.
L-E-Z-EN, dat vraag ik dus.quote:Als je het zo graag oneens wilt zijn met de stelling dat de OV chipkaart de drukte van de marathon heeft overleefd, dan moet je misschien maar eens aantonen dat die drukte niet zo groot was.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je draait het om. Je betaald de standaard prijs als je anoniem reist, als je niet standaard reist betaal je een goedkopere prijs.
Omdat iets in Duitsland ook gebeurd, gaat het hier ook gebeuren. Heb je echt geen betere argumenten?quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Of je leest het nog een keer rustig door![]()
[..]
Omdat jouw chipkaart zwartrijden toch doet verminderen en/of zelfs voorkomen?
[..]
L-E-Z-EN, dat vraag ik dus.
Nee niet werkelijk. Net zoals een appel werkelijk geen peer is.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
![]()
Het regent niet, er valt gewoon water naar beneden.
Werkelijk.
Holy crap, ben je nou echt zo achterlijk?quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je draait het om. Je betaald de standaard prijs als je anoniem reist, als je niet standaard reist betaal je een goedkopere prijs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |