In Tilburg is er ook een studie Economie & Informatica (voorheen Information Management, daarvoor Informatiekunde):
http://www.uvt.nl/faculteiten/feb/onderwijs/informatiemanagement/Kijk het filmpje eens zou ik zeggen dat geeft een goed beeld van wat de studie in Tilburg eigenlijk inhoudt. Of volg eens online een
aantal colleges, welke tekenend zijn voor Informatiekunde in Tilburg.
In vergelijking met andere steden is het denk ik zo dat Tilburg heel erg bedrijfseconomisch is gericht. Dit betekent dat je wat minder intensief met de IT op zichzelf bezig bent, maar dat je heel erg bezig bent met hoe je IT kunt gebruiken om je (bedrijfs)doelstellingen te realiseren. Een kreet welke heel vaak in de studie terugkomt is "Business-IT Alignnent", oftewel de afstemming van de IT op de business en v.v. Dit bekent dat je de taal van zowel de business als de taal van de IT moet kunnen spreken, om zo een optimale afstemming te bereiken.
Dus als iemand aan jou de vraag voorlegt of het verstandig is om een ERP systeem aan te schaffen, dan is het als IM'er / informatiekundige niet jouw taak om een ERP pakket te gaan kopen en deze te gaan installeren op een aantal IBM AIX systemen met een Oracle DB-cluster als backend. In plaats van alleen op de techniek te focussen moet je dus ook gaan kijken naar wat de implicaties zijn voor de organisatie en de bedrijfsprocessen.
Mbt tot de techniek moet je bijvoorbeeld nadenken over het vraagstuk hoe je de huidige systemen om kunt zetten naar het ERP pakket en wat daar allemaal bij komt kijken: zit je straks met een heleboel legacy opgescheept of is het huidige systeem webservice ready, zodat we met minimale kosten alles kunnen integreren? Of moeten we een middleware-laag gaan schrijven?
Maar ook de procsessen en de organisatie en haar mensen zijn erg belangrijk. Gaan de bedrijfsprocessen ingrijpend veranderen? Komt heel het logistieke proces hierdoor overhoop te liggen? Hebben de veranderingen in de processen wel genoeg draagvlak bij de mensen? En hebben de mensen de competenties om met de veranderende situatie om te gaan? Allemaal vragen die een Informatiekundige in Tilburg bezig houden.
Nog een voorbeeld is bijvoorbeeld een overnamevraagstuk. Is het verstandig voor bedrijf X om bedrijf Y over te nemen? Als Informatiekundige moet je dan gaan kijken naar hoe makkelijk het gaat zijn om de informatiesystemen te mergen, of de cultuur van X wel past bij die van Y of dat er bijna onoverbrugbare verschillen zijn in de manier van werken (bijv. een heel aan de ene kant een grote, professionele, formele en rigide organisatie en aan de andere kant een informeel familiebedrijf). Ook is het belangrijk om te onderzoeken of er genoeg synergievoordelen kunnen worden behaald. Wat je je dan af moet vragen is of er veel of weinig overlap is op kennisgebied. En hoe ga je de kennis toepassen in de bedrijfsvoering? En ga je mensen ontslaan?
Afijn, hopelijk hebben jullie een beetje een beeld gekregen van het vakgebied zoals deze in Tilburg wordt onderwerzen. Ik heb overigens het idee dat het curriculum in Tilburg vrij veel lijkt op de Master Business Informatics in Utrecht als ik naar dat curriculum kijk.