abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66129108
Volgens mij zijn er aardig wat fok!ers die Informatiekunde studeren, dus het leek me eigenlijk wel tijd voor een algemeen informatiekunde topic.

Informatiekunde studies in Nederland
Universiteit Utrecht
Rijksuniversiteit Groningen
Universiteit van Amsterdam
Radboud Universiteit Nijmegen

Discussievragen
  • Welke informatiekunde opleiding is het beste in Nederland? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende steden?
  • Wat zijn mogelijke universiteiten om in het buitenland een kwartaal, half jaar of jaar informatiekunde te studeren?
  • Waarom studeren er eigenlijk zo weinig (relatief) mensen informatiekunde, terwijl het zo'n leuke studie is?
  • En hoe omschrijf je informatiekunde als mensen je vragen wat het nou precies is?

Informatiekundigen op fok!
    Misschien leuk als mensen die informatiekunde studeren even aangeven waar ze dat doen, en eventueel waarom je voor die stad gekozen hebt, welk studiejaar je zit, en overige info die je wilt delen.

----------------------

Ik studeer zelf Informatiekunde in Utrecht, ben eerstejaars, studeer het pas sinds november omdat ik ben begonnen met economie maar na 2 maanden ben overgestapt. De keuze voor Utrecht is omdat het in de buurt was, en dus lekker makkelijk, eigenlijk niet eens naar andere steden gekeken. Volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs is de studie informatiekunde van de Universiteit Utrecht de nummer 1 in Nederland.
  • Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      dinsdag 17 februari 2009 @ 16:42:24 #2
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66164688
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 82% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:53 ]
    pi_66167508
    oi
    Ja doei.
    pi_66170148
    Wat zijn eigenlijk jullie toekomstplannen met informatiekunde, wat voor werk denk je dat je later zal doen? Consultancy?
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      Moderator dinsdag 17 februari 2009 @ 19:24:41 #5
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_66170231
    Ik houd hem eerst ff bovenin de topiclijst. Mocht het goed lopen hang ik hem onderin neer ! Ok?
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_66170375
    Zal even mijn volledige info geven:

Ben 23 en tweedejaars Informatiekunde in Nijmegen . In 2008 ben ik in februari met deze studie begonnen en zit inmiddels aardig in het ritme. Nijmegen is een iets technischer studie voor zover ik weet in vergelijking met de rest van de steden. Waar je in Groningen Master of Arts bent na afronding van je Informatiekunde-master, ben je hier in Nijmegen "Master of Science".

Ik was altijd heel stellig dat ik in de woningbouw-sector terecht wil komen (dynamiek en behoefte aan vernieuwing + een geweldig salaris ) maar na wat oriëntatie tijdens de studie lijkt ook MIK (Medische Informatiekunde ) me een leuke richting.

Later als ik groot ben, wil ik vooral, waar ik ook terecht kom, echt proberen vanuit de gebruiker te denken. Ik doe nu ook aan software-testen als bijbaan, en dat is een erg leuke leerschool. Vind het leuk om dingen stuk te maken, te verbeteren en na te denken hoe het beter of anders kan..

ik denk dat ik me wel thuis ga voelen in dat wereldje, maar welke richting ik exact op wil kan ik nu nog niet zeggen. Weet wel dat ik geen 'manager'-like functie wil. Dat lijkt me namelijk helemaal niets
    Ja doei.
      dinsdag 17 februari 2009 @ 20:04:06 #7
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66171822

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:53 ]
      dinsdag 17 februari 2009 @ 21:04:51 #8
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_66174334
    Eerstejaars informatiekunde in Utrecht, de kans is groot dat ik weet wie je bent dus TS.

Toekomstplannen? Nou, straks ga ik even een zakje chips pakken.
    Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
    *O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
    pi_66175708
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 21:04 schreef Gamer_V het volgende:
    Eerstejaars informatiekunde in Utrecht, de kans is groot dat ik weet wie je bent dus TS.

Toekomstplannen? Nou, straks ga ik even een zakje chips pakken.
    Zou kunnen, denk eerder van gezicht dan dat je weet wie ik ben

Human Computer Interaction en ICT in organisatie bedrijf en management gehaald? Ik wel
      dinsdag 17 februari 2009 @ 21:44:32 #10
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_66175930
    Zie andere topic.
    Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
    pi_66176734
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 21:07 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

IOBM gehaald. HCI gefaald, we waren het enige groepje die het groepswerk niet hebben gehaald. Topvak.
    Oja, das wel een beetje matig van HCI. Prototype heel slecht? Of papierwerk heel slecht?
      dinsdag 17 februari 2009 @ 22:07:16 #12
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_66176983
    Geen informatiekundige maar wel even een tvp.
    pi_66193563
    vanwaar die tvp?
    Ja doei.
      woensdag 18 februari 2009 @ 12:42:11 #14
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66194159

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:53 ]
    pi_66194242
    Tvp. .
    Hoi.
    pi_66195841
    Bijna klaar met bachelor =) al vind ik het in utrecht niet zo super =p
      woensdag 18 februari 2009 @ 14:07:38 #17
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66197191

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:53 ]
    pi_66198553
    Net klaar met de Master Informatie Wetenschappen aan de VU.

Vanaf 1 maart aan het werk, beginnend als test-analist en vanuit die positie kan ik nog een hele hoop kanten op. Mijn voorkeur heeft een functie als business/informatie analist, waarbij je dus de schakel tussen de gebruiker en de uitvoerder (vaak programmeurs) bent. Maar ook iets meer consultancy achtig lijkt me leuk, of misschien bevalt het testen wel zo goed dat ik dit blijf doen. De toekomst zal het leren
      woensdag 18 februari 2009 @ 15:14:50 #19
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_66200038
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Oja, das wel een beetje matig van HCI. Prototype heel slecht? Of papierwerk heel slecht?
    Ons prototype was een meesterwerk der moderne kunst, het zal dus wel aan het papierwerk liggen. We krijgen nog feedback, maar de docente is nu ziek.
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Hoe ziet jullie curriculum er uit?
    Ik ben even lui en verwijs je hierheen:

http://www.cs.uu.nl/education/ (Links, onder major informatiekunde)
    pi_66200118
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Hoe ziet jullie curriculum er uit?
    Eerste jaar of alles? Eerste jaar:
    Periode 1: Imperatief programmeren & Informatiemaatschappij
    Periode 2: Human Computer interaction & ICT in organisatie beleid en management
    Periode 3: Cognitie en informatieverwerking & Multimedia óf Projectmanagement (ik heb PM gekozen)
    Periode 4: Basisbegrippen Communicatie en Informatie & Uitwisselingstalen

Zoals je ziet, weinig technische vakken (gelukkig maar).

[ Bericht 0% gewijzigd door MoneyTalks op 18-02-2009 15:18:43 (te laat zie ik :P) ]
      woensdag 18 februari 2009 @ 16:04:22 #21
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66202212

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:54 ]
    pi_66202488
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 16:04 schreef IrishBastard het volgende:
    Wat houden de vakken precies in? Of staat dat onder die prachtige link? (ik ben namelijk ook lui )
    Staat onder die prachtige link
    pi_66203577
    doe gewoon ff posten, en wat je ervan vindt enzo

ga ik thuis ook wel even doen voor ozne vakken
    Ja doei.
    pi_66204588
    Eerste jaar (heb de beschrijvingen in spoilers gedaan anders werd het te lang):

Imperatief programmeren
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Zelf nog niet meegemaakt, schijnt dat meer dan de helft het vak niet haalt ieder jaar omdat het veel en moelijk is.

Informatiemaatschappij
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Zelf nog niet meegemaakt, schijnt een makkelijk vak te zijn, maar je moet wel veel opdrachten maken.

Human Computer interaction
    SPOILER
    Aardig vak, alleen weinig gebruik van literatuur hoeven maken(Benyon, Turner & Turner (2005). Designing Interactive Systems), dus zonde van de aanschaf daarvan. Nadruk lag op een project waarbij we in teams een online reserveringssysteem ontwikkelden voor een fictieve festivalorganisatie. Hier kwam aardig wat papierwerk bij te pas, in ons geval mondde het uit in een verslag van 100 pagina's (inclusief een boel plaatjes).

ICT in organisatie beleid en management
    SPOILER
    Persoonlijk vond ik dit een erg interessant en leuk vak, en heb het vak ook met het hoogste cijfer van deze jaargang afgesloten . Ik zie mij dan ook wel verder gaan in dit vakgebied later.

Cognitie en informatieverwerking
    SPOILER
    Zijn we nu mee bezig, aan de ene kant vind ik de theorie wel interessant, maar helaas ben ik niet zo gecharmeerd door de opzet. We moeten elke week een flink aantal opdrachten maken, die meer weg hebben van bezigheidstherapie dan dat het vaardigheden ontwikkeld o.i.d.

Multimedia (keuzevak)
    SPOILER
    Zelf niet gekozen, heb het idee dat ik hier weinig aan zal hebben later. Een bedrijf zal toch eerder een pure webdesigner inhuren als ze een website willen hebben, een course multimedia is niet voldoende.

Projectmanagement (keuzevak)
    SPOILER
    Dit vak heb ik gekozen, omdat ik verwacht later ook met projectmanagement en PRINCE2 in aanraking te komen, en het me dus wel handig lijkt daar wat van te weten. Tot nu toe vind ik het een interessant vak.

Basisbegrippen Communicatie en Informatie
    SPOILER
    Volgende periode pas.

Uitwisselingstalen
    SPOILER
    Volgende periode pas.
      woensdag 18 februari 2009 @ 17:54:25 #25
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_66206121

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:54 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')