abonnement Unibet Coolblue
pi_66028583
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:57 schreef T42 het volgende:

[..]

me neef heeft een solex die over de 100 kan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuke dingen zijn dat, die solex racers
Kosten geen drol en je gaat als de tyfus xD
Lekker low cost racen. Alleen moet je best gestoord zijn om een blokje met een pk of 8 je voorwiel aan te laten drijven
  vrijdag 13 februari 2009 @ 19:05:26 #27
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_66030663
Snor? Anyone?

  vrijdag 13 februari 2009 @ 22:59:43 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66040377
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:45 schreef SwiffMeister het volgende:

[..]

Leuke dingen zijn dat, die solex racers
Kosten geen drol en je gaat als de tyfus xD
Lekker low cost racen. Alleen moet je best gestoord zijn om een blokje met een pk of 8 je voorwiel aan te laten drijven
kosten geen drol??? dat ding heeft ruim 3000 euro gekost meeste aan tjoene en onderdelen die stuk gaan door het vermogen.

een gewone solex kost al ruim 500 voor een opknapper
pi_66047446
NITRO
  zaterdag 14 februari 2009 @ 17:40:47 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66058955
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:54 schreef T42 het volgende:
je bent strax niet meer verzekerd bij een ongeluk denk daar ook effe aan!

koop anders een brommer met helm

maar bij opvoeren moet je bijna alles vervangen aan zo'n brommer

tandwielen keuze uit harder rijden OF sneller optrekken.
andere carb en sproeier (kun je weken me zoet zijn, zundapp had gelukkig types met verstelbare sproeier)
andere cillinder 50 snel of een 60/70cc + Pet
afvlakken pet
betere uitlaat en luchtfilter

bij meeste scooters is dat niet omdat deze al harder kunne (andere landen mogen ze vaak wel harder, en worden ze terug gevoerd in nederland)
DIe verstelbare sproeiers bestaan ook voor tomos. Ik geloof dat ik er nog een heb liggen, die kan TS kopen als hij wil. Maakt het leven een stuk makkelijker. De carburateur die je nodig hebt is 12 mm, gelijk aan de brommerversie. Je moet dan wel de carburateur van het vorige type van je tomos hebben.. ik dacht dat die van het merk Encarwi was. Bij de dell'orto SHA carburateurs van nu past alleen een vaste omdat de sproeier dan in het vlotterbakje weggewerkt zit.

edit: deze dus; http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dtomos+carburateur+merk+encarwi%26meta%3D&url=http%3A//fietsen-brommers.marktplaats.nl/brommeronderdelen-oldtimers/218793207-carburateur-puch-tomos-bing-encarwi-12-mm.html%3Fxref%3D1
Vampire Romance O+
pi_66059527
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 22:59 schreef T42 het volgende:

[..]

kosten geen drol??? dat ding heeft ruim 3000 euro gekost meeste aan tjoene en onderdelen die stuk gaan door het vermogen.

een gewone solex kost al ruim 500 voor een opknapper
3000 voor een racer is toch niks...
Als je vergelijkt met kreidler bijvoorbeeld. Dan heb je voor 3000 mss net 2 wielen compleet.

Maar ben je verplicht om een orgineel frame te gebruiken dan ofzo? Daarbij is 500 wel erg veel voor een opknapsolex hoor. Ik dacht dat alleen de carters en krukas orgineel solex moesten zijn? In dat geval kun je voor een paar honderd euro, 2 rechterhanden en veel tijd en goede ideen een heel vet monster bouwen hoor

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik wil je echt niet uitleggen hoe het moet hoor Want ik snap ook wel dat ik als solexnoob er geen verstand van heb. Maar 3k lijkt me gewoon een beetje over the top.
pi_66066010
snellere nokkenas. inlaatpoort flowen, open uitlaat, vvv vliegwiel, grotere carb,....


onee, je hebt een klote 2takt
Back to the 70's
  zondag 15 februari 2009 @ 22:09:17 #33
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66100393
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 17:58 schreef SwiffMeister het volgende:

[..]

3000 voor een racer is toch niks...
Als je vergelijkt met kreidler bijvoorbeeld. Dan heb je voor 3000 mss net 2 wielen compleet.

Maar ben je verplicht om een orgineel frame te gebruiken dan ofzo? Daarbij is 500 wel erg veel voor een opknapsolex hoor. Ik dacht dat alleen de carters en krukas orgineel solex moesten zijn? In dat geval kun je voor een paar honderd euro, 2 rechterhanden en veel tijd en goede ideen een heel vet monster bouwen hoor

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik wil je echt niet uitleggen hoe het moet hoor Want ik snap ook wel dat ik als solexnoob er geen verstand van heb. Maar 3k lijkt me gewoon een beetje over the top.
opknap wou ik een cruiser van maken maar dat werd me te duur.

frame/wielen en basis motor moetten orgineel zijn. mogen wel aangepast worden (zoals frame verstevigen enz)

voor sommige echt zeldzame solexen ben je ook 3000 voor 2 wielen kwijt
pi_66100681
Om maar ff offtopic te blijven, hoe heet de organisatie van de nederlandse solexraces? Of is er geen overkoepelende organisatie? En staat er mss ergens een reglement op internet? Want ik heb weleens wat gehoord over verschillende klassen, net als bij de sobw, maar kan er zo snel weinig over vinden met google.
  zondag 15 februari 2009 @ 22:17:44 #35
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66100837
Het is vreselijk offtopic, maar ik heb in een bromfietsblad wel eens een exemplaar gezien waarvan het carter ook niet origineel was. Het zou eigenbouw van titanium zijn. Het ding liep 132 op de rollenbank. Volgens mij is de enige eis bij de hoogste klasse dat het rolaandrijving moet zijn.

edit: hier staat iets over een klasseoverzicht. Kennelijk zijn originele caters inderdaad verplicht
http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=8587&page=1&PHPSESSID=4312851bd68c180d5e956199479c6f06
Vampire Romance O+
  maandag 16 februari 2009 @ 00:09:03 #36
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66105655
quote:
Op zondag 15 februari 2009 22:17 schreef MouseOver het volgende:
Het is vreselijk offtopic, maar ik heb in een bromfietsblad wel eens een exemplaar gezien waarvan het carter ook niet origineel was. Het zou eigenbouw van titanium zijn. Het ding liep 132 op de rollenbank. Volgens mij is de enige eis bij de hoogste klasse dat het rolaandrijving moet zijn.

edit: hier staat iets over een klasseoverzicht. Kennelijk zijn originele caters inderdaad verplicht
http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=8587&page=1&PHPSESSID=4312851bd68c180d5e956199479c6f06
jep maar er zijn veel klasses in
pi_66107104
Die bestuurbare benzine auto's hebben zo'n leuke turbo er op zitten (volgens mij niet altijd, maargoed).
Bouw er zo 1 op je tomos!
Vergeet alleen niet je frame met ongeveer een buis of 10 te verstevigen en een HELE goede levensverzekering af te sluiten
pi_66111577
quote:
Op maandag 16 februari 2009 01:10 schreef RiKe het volgende:
Die bestuurbare benzine auto's hebben zo'n leuke turbo er op zitten (volgens mij niet altijd, maargoed).
Bouw er zo 1 op je tomos!
Vergeet alleen niet je frame met ongeveer een buis of 10 te verstevigen en een HELE goede levensverzekering af te sluiten
Of verder door te dromen, want dat lukt je niet met een 2 takt..
wel op een 4 takt, maar dan moet je nog een mini turbotje zien te vinden aangezien je geen een auto turbo daarmee kunt aandrijven
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66112456
turbo op 2 takt werkt weldegelijk, maar je moet hem dan aansluiten nà je expansie uitlaat.
Zo is het wereldsnelheidsrecord 50cc ook gevestigd een tijdje terug.


Alleen is de boel meteen zo giftig en piekend dat je er niets aan hebt op straat. Of je moet op een zoutvlakte wonen...
pi_66131761
MORE INFO PLEASE!!!!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66134707
http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Beetje crappy site, maar staat wel leuke info op.
pi_66169350
Maar mensen 1 vraag, Moet ik nu een 14/9 carb kopen van Dell horto of een 12/9 Carb. Die andere dingen die jullie posten heb ik niks aan maar wel een mooie foto SwiffMeister, Maar als ik een van die 2 erin gooi ook andere zuigertjes? Sproeier? Laat weten en jullie zijn de beste forumleden die er zjin!!!! Bedankt mensen allemaal!!! Groeten

[ Bericht 1% gewijzigd door Reddieboy op 17-02-2009 19:23:40 ]
  woensdag 18 februari 2009 @ 21:40:07 #43
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66214105
Ja, je hebt een andere sproeier nodig. Dat moest op zich sowieso al vanwege die andere uitlaat. Bekijk wat er origineel voor een sproeier inzit en tel daar 8 maten bij op.

Volgens mij heb ik ergens in de kelder nog verstelbare sproeiers voor zowel bing- als encarwi carburateurs liggen. Die zaten op de iets oudere tomossen, zo tot ongeveer 1995. Als je daar een carburateur voor kunt vinden en ik heb ze inderdaad nog kun je zo'n sproeier kopen. Er zijn twee varianten in die oudere carburateurs; het type met het spruitstuk aan de carburateur vast, zoals op de marktplaatslink die ik hierboven postte, en een variant die je los op het spruitstuk schroeft. Die eerste past zeker niet, maar die laatste waarschijnlijk wel. Check dat voor je hem koopt. Je kunt dit controleren door de diameter van de aansluiting te meten waarmee de carburateur op het spruitstuk vast zit.

Trouwens, als je alleen je uitlaat vervangen hebt, zonder de sproeier te wisselen dan rijdt je brommer misschien al iets harder met alleen een grotere sproeier. Denk aan een maat of 4 extra.


edit: oja, en met zo'n dell'orto carburateur zou je volgens mij de 14/9 moeten hebben. Met daarin de originele sproeier zoals die in een niet opgevoerde 45km versie zit. Dat zou gezien de uitlaat ongeveer moeten kloppen.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')