quote:
Op woensdag 11 februari 2009 19:39 schreef shmoopy het volgende:Je kunt ook bloem vervangen door maismeel in veel gevallen, de pannenkoekjes daarvan zijn best te eten.
Van de supermarkten heeft AH wel de meeste keus wat glutenvrije dingen betreft, en ze zijn heel netjes in het duidelijk aangeven op het product of het glutenvrij is.
Heb inderdaad gezien dat het heel netjes is aangeven, erg goed moet ik zeggen.
Maismeel zal ik noteren voor pannenkoeken!
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:07 schreef Metus het volgende:Hallo,
Bij mij is zes jaar geleden ook glutenallergie geconstateerd. In het begin was het nogal omschakelen - je moet echt opnieuw uitvinden wat je kan eten - , maar het is prima te doen (je zal de komende maanden hopelijk merken dat je je beter gaat voelen). De Nederlandse Coeliakievereniging, waarvan -_Tommy_- heeft de link al heeft gegeven, geeft een boekje uit met lijsten glutenvrije producten en heeft een tijdschrift met recepten en tips (daarvoor moet je wel lid worden). Er staat ook een lijst restaurants op de site waar glutenvrij gekookt kan worden. Dat vind ik eigenlijk nog het lastigste: je kan niet op straat een broodje kopen of zomaar ergens een restaurant binnenstappen. Als er bijvoorbeeld bloem rondstuift in de keuken en op jouw eten komt, heb je een probleem. Maar het dieet betekent niet dat je niet meer lekker kunt eten: je mag nog een heleboel
wel. Bij de AH staat dat tegenwoordig inderdaad duidelijk aangegeven op de verpakkingen. Vervangende producten zijn meestal niet lekker, brood ruikt naar muffe oliebollen en valt al uit elkaar als je ernaar wijst. Daarnaast is dat spul loeiduur. Maar pannenkoeken kun je inderdaad van boekweitmeel maken, dat is heel lekker. De site die shmoopy noemt is ook handig.
Een vriendin van mijn zwager vertelde een keer op mijn neefjes verjaardag (toen mijn zus me aanwees wat ik kon eten) dat ze geen rode wijn, chocola en oude kaas mocht. Ik zou niet met 'r willen ruilen!
Het eten opzich lijkt me inderdaad ook niet zo'n probleem, maar het omschakelen.. ik heb al een paar keer per ongeluk toch een koekje of 2 gegeten gewoon omdat je er niet nonstop aan denkt. Moet ik echt erg aan wennen.
Ik zal me sowieso aanmelden bij de vereniging!
En inderdaad.. daar was ik dus ook bang voor, dat vervangingsproducten niet lekker zijn. Zoals ik ook zei h et glutenvrije brood.. erg onsmakelijk. En inderdaad duur.. pak spaghetti ala 5 euro ipv 60cent.
Chocola zit trouwens toch ook zetmeel oid in? Dus is toch ook niet eetbaar?
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:10 schreef krakkemieke het volgende:Ik weet niet of het bij jou in de buurt zit, maar bij ons heeft de COOP enorm veel glutenvrije producten. Van koek, snoep, tot en met deeg en pizza's uit de vriezer.
Op Coop.nl kan je een supermarkt in de buurt vinden.
Ik zal er eens naar kijken!
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:15 schreef mistdeja1 het volgende:let ook op vleeswaren (kunnen gluten in zitten) en frituurvet dat al is gebruikt (kroketten) op alle broodwaren na valt het verder wel mee vind ik je kan heel erg veel dingen zelf maken en dan weet je wat je er in gooit toch?
Dat had ik inderdaad ook bedacht, veel kant en klare gehaktballen en hamburgers enzo zitten vaak gluten in. Maar ik eet eigenlijk alleen maar varken en rood vlees (rood vlees nu heel veel ivm de bloedarmoede).
Frituurvet snap ik ook, snackbar zal ik niet meer komen helaas.. hoe moeilijk ook..
Zelf maken is inderdaad het veiligst, maar hoe enzo moet ik echt leren.. vandaar dat ik hier ook advies vraag.
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:17 schreef kahlie het volgende:Als je glutenvrij brood niets vindt (is ook niet lekker volgens mij) kun je ook Teff proberen, dat is een ander soort graan (dus niet tarwe waar in NL het meeste brood van gemaakt is) en dat is van nature glutenvrij. Die kun je geloof ik bij de Plus kopen. Rijstemeel is ook van nature glutenvrij.
Verder zijn er veel merken die glutenvrije producten verkopen, sommige zijn zeker wel beter dan anderen. Mijn moeder die gluten en tarwevrij moet eten is het meest fan van 3Pauly en daarna een of ander italiaans merk. Soms kun je ook baquette's krijgen en die smaken wel beter dan normaal brood. Er is ook glutenvrije muesli (voor ontbijt) en glutenvrije pizzabodems. Het loont heel erg om bij verschillende winkels te gaan kijken wat ze voor granenvervangers hebben (brood/pizza/pasta).
Zal het opschrijven! En eens bij een plus gaan kijken als ik daar in de buurt ben.
Waar haal je die baquettes vandaan dan? Klinkt een stuk beter dan dat vieze glutenvrije brood van AH (excuus dat ik het zo vaak zeg.. maar die smaak hangt me na een week nog in de mond

).
Ik zal bij mij in het dorp eens gaan kijken bij alle winkels, we hebben een AH, een C1000 en een Aldi. Bij mijn ouders zit er ook een gloednieuwe AH, een Lidl en een van den Broek (wat me kansloze tijdsbesteding lijkt)