abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 21:03:43 #226
42184 crew  DaMart
pi_75297266
Ik heb gisteren maar weer even geïnvesteerd in de modelspoorbaan. In de eerste plaats heb ik een Multimaus gekocht. Dat was eigenlijk een beetje noodzaak geworden. Vorige week bleef ik met mijn voet achter het snoer van de Lokmaus2 hangen, waardoor de kabel eruit getrokken werd. Sindsdien blijft de kabel niet meer in het kastje zitten. En dat was niet echt handig .

Verder heb ik een versterking voor de schoonmaaktrein gekocht:


Die had ik al in het oranje, maar die wagon is kapot (en hij deed het nog voordat ik hem uitleende ). En de borstelwagen en stofzuiger van Lux reinigen wel, maar het kan nog beter. Dus kijken of dat nu ook beter wordt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Lieve Belg vrijdag 4 december 2009 @ 21:04:58 #227
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_75297318
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:03 schreef DaMart het volgende:
Ik heb gisteren maar weer even geïnvesteerd in de modelspoorbaan. In de eerste plaats heb ik een Multimaus gekocht. Dat was eigenlijk een beetje noodzaak geworden. Vorige week bleef ik met mijn voet achter het snoer van de Lokmaus2 hangen, waardoor de kabel eruit getrokken werd. Sindsdien blijft de kabel niet meer in het kastje zitten. En dat was niet echt handig .

Verder heb ik een versterking voor de schoonmaaktrein gekocht:
[ afbeelding ]

Die had ik al in het oranje, maar die wagon is kapot (en hij deed het nog voordat ik hem uitleende ). En de borstelwagen en stofzuiger van Lux reinigen wel, maar het kan nog beter. Dus kijken of dat nu ook beter wordt.
Die wagen zou ik nu wel kunnen gebruiken ja Testbaantje is niet afgedekt geweest, en ligt vol stof
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  vrijdag 4 december 2009 @ 21:07:30 #228
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75297424
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:04 schreef Jump het volgende:

[..]

Die wagen zou ik nu wel kunnen gebruiken ja Testbaantje is niet afgedekt geweest, en ligt vol stof
Ik heb deze:
.
Zuigt als een beste, kan evt. ook polijsten (maar dat gaat niet zo goed op 3-rail banen).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg vrijdag 4 december 2009 @ 21:09:46 #229
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_75297517
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb deze:
[ afbeelding ].
Zuigt als een beste, kan evt. ook polijsten (maar dat gaat niet zo goed op 3-rail banen).
Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:





Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  vrijdag 4 december 2009 @ 21:40:56 #230
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75298962
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:09 schreef Jump het volgende:

[..]

Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:
Oh wacht, ik zie een schaalprobleem misschien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg vrijdag 4 december 2009 @ 21:48:15 #231
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_75299305
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh wacht, ik zie een schaalprobleem misschien.
N


Zojuist wat sporen gekuist en locje even opengehaald, maar het blijft stotteren
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_75360905
ben een beetje aan het rondkijken en struin diverse sites af op zoek naar info. Ben van plan om ook met een Digitale HO set te gaan beginnen.

Qua ruimte zit ik alleen erg krap en denk er dus over om een takelsysteem te maken om meer ruimte te creeeren. Wat ik nu heb is 1.06 m in de breedte en in de lengte ongeveer 2.50 m. Dan kom je uit op een radius 3 bocht aan weerszijden maar ik kan nog niet echt achterhalen of dat binnen de beschikbare breedte past. Zijn er tooltjes voor om dit simpel uit te rekenen of is er iemand die dit even snel kan doen?

Qua kosten zit ik na een snelle bereking op rond de 800 euro. daar zit dan in een digitale start set (bv ROCO) extra rails, aankleding zoals ondergrond, station en enkele huisjes, MDF of multiplex en bijbehorende onderbouw. Of dit ook een reële schatting is weet ik niet, natuurlijk loop je altijd tegen een paar tegen-en meevallers aan.
Hooray for boobies!
pi_75361045
quote:
Op maandag 7 december 2009 09:21 schreef Spockjuh_ het volgende:
ben een beetje aan het rondkijken en struin diverse sites af op zoek naar info. Ben van plan om ook met een Digitale HO set te gaan beginnen.

Qua ruimte zit ik alleen erg krap en denk er dus over om een takelsysteem te maken om meer ruimte te creeeren. Wat ik nu heb is 1.06 m in de breedte en in de lengte ongeveer 2.50 m. Dan kom je uit op een radius 3 bocht aan weerszijden maar ik kan nog niet echt achterhalen of dat binnen de beschikbare breedte past. Zijn er tooltjes voor om dit simpel uit te rekenen of is er iemand die dit even snel kan doen?

Qua kosten zit ik na een snelle bereking op rond de 800 euro. daar zit dan in een digitale start set (bv ROCO) extra rails, aankleding zoals ondergrond, station en enkele huisjes, MDF of multiplex en bijbehorende onderbouw. Of dit ook een reële schatting is weet ik niet, natuurlijk loop je altijd tegen een paar tegen-en meevallers aan.
Het ligt eraan of je ook weet wat je precies wil maken. Als je echt krap zit zou ik naar N gaan kijken. Als ik je maten zo zie kun je een ovaal maken, met misschien wat wisselwerk op de lange stukken, maar op lange termijn kan dat saai worden....Mijn mening overigens Ik weet niet of je heel veel aan scenery gaat doen, want dan kan het juist weer leuk zijn om erg klein maar gedetailleerd te werken

N is kleiner, maar tegenwoordig qua scenerykeuze niet belemmerend. Niet zoals "vroegah" in ieder geval.

WinTrack is altijd handig om te kijken of je baan past bij de beschikbare ruimte. Niet gratis, maar de meesten weten wel wat wegen om ook dat nadeel te omzeilen

Prijs: tja, je zult merken dat je steeds weer er wat bij wil hebben. Dan toch weer die auto's op een weg, daarna wil je die ook digitaal en met lampjes. Zodat ze rijden (en stoppen voor overgangen).
Dus realistisch gezien is het een leuk begin, daarna vind je het zo leuk dat je meer gaat uitgeven
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_75365515
N is mij te klein, onlangs in een modelspoorwinkel even mee gewerkt maar na een uur was de zaak bijna failliet, zoveel onderdelen had ik stuk gemaakt...

Wil beginnen met een standaard baan zonder al te veel poespas. Weet echt niks van modelspoor in praktijk dus wil stapje voor stapje gaan leren en inderdaad dus op termijn onderdelen erbij gaan kopen
Hooray for boobies!
pi_75369421
Kwam zojuist deze aanbieding tegen: een digitaal starterspakket van ROCO, Roco 51231 DB (staat her en der als Startset "BR 218 ") . Iemand die mij hierover iets maar vertellen of dit pakket geschikt is voor een beginner zoals ik? Heeft in ieder geval de r3 rails en is volgens mij van periode 4 of 5.

Das digitale Startset bietet viel Spielspaß mit dem mechanisch zu bedienenden Kranwagen. Gezogen von einer BR 218 der DB AG und auf einem Gleisoval mit Abstellgleis unterwegs kann von Anfang an gleich Betrieb gemacht werden.Weiterer Inhalt: Roco geoLINE-Gleisfigur A+B mit 21 Gerade G200, 1 Einspeisungselement vorinstalliert, 12 Bogen R3 (r = 434,5 mm), 1 Handweiche links, 1 Prellbock, 1 Bettungsendstück. Leistungsstarker Universaltransformator 10725 mit 50VA. Digital-Verstärker 10764. multiMAUS 10810 mit 9999 Lokadressen, Anfahrspannung, Beschleunigung und Verzögerung können getrennt programmiert werden (wahlweise Betrieb mit 14 oder 28 Fahrstufen möglich). Lichtausgang getrennt schaltbar.

[ Bericht 36% gewijzigd door Spockjuh_ op 07-12-2009 13:56:25 ]
Hooray for boobies!
  maandag 7 december 2009 @ 14:07:13 #236
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_75370524
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:09 schreef Jump het volgende:

[..]

Niet echt handig om zo'n klein baantje denk ik:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaat die ook met computer software?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 7 december 2009 @ 14:14:03 #237
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_75370814
quote:
Op maandag 7 december 2009 13:40 schreef Spockjuh_ het volgende:
Kwam zojuist deze aanbieding tegen: een digitaal starterspakket van ROCO, Roco 51231 DB (staat her en der als Startset "BR 218 ") . Iemand die mij hierover iets maar vertellen of dit pakket geschikt is voor een beginner zoals ik? Heeft in ieder geval de r3 rails en is volgens mij van periode 4 of 5.

Das digitale Startset bietet viel Spielspaß mit dem mechanisch zu bedienenden Kranwagen. Gezogen von einer BR 218 der DB AG und auf einem Gleisoval mit Abstellgleis unterwegs kann von Anfang an gleich Betrieb gemacht werden.Weiterer Inhalt: Roco geoLINE-Gleisfigur A+B mit 21 Gerade G200, 1 Einspeisungselement vorinstalliert, 12 Bogen R3 (r = 434,5 mm), 1 Handweiche links, 1 Prellbock, 1 Bettungsendstück. Leistungsstarker Universaltransformator 10725 mit 50VA. Digital-Verstärker 10764. multiMAUS 10810 mit 9999 Lokadressen, Anfahrspannung, Beschleunigung und Verzögerung können getrennt programmiert werden (wahlweise Betrieb mit 14 oder 28 Fahrstufen möglich). Lichtausgang getrennt schaltbar.
Denk eerst na over twee dingen:

1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz.

2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal?

Beslis dan wat je koopt.
pi_75373597
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:14 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Denk eerst na over twee dingen:

1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz.

2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal?

Beslis dan wat je koopt.
Nouja, een goedkope startset om gewoon wat aan te kloten kan opzich geen miskoop zijn. Later kun je materieel wel uitbreiden, maar om nu een duurdere startset te kopen?

Ik zou vooral met het oog op digitaal systeem even kijken naar uitbreidbaarheid van die Mulitmaus. Kun je er wissels enzo mee aansturen, hoe duur gaan extra decoders je kosten, wil je later met de computer kunnen aansturen etc.

Eventueel kun je later alsnog overstappen op een ander systeem, tenzij je nu al flink wat euro's moet neerleggen voor een digitaal systeem.

Oh en nog iets anders:
Zijn jullie bekend met de filmpjes van MiWuLa? Veel technische achtergrond rondom die grote modelbaan in Hamburg: http://www.youtube.com/user/MiWuLaTV
hula
  maandag 7 december 2009 @ 15:29:30 #239
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_75373814
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:24 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nouja, een goedkope startset om gewoon wat aan te kloten kan opzich geen miskoop zijn. Later kun je materieel wel uitbreiden, maar om nu een duurdere startset te kopen?
Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.

Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik.
pi_75374211
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.

Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik.
Ach, ik heb ook zo'n Duitse stoomloc en diesellocje uit een startset (verder rijd/verzamel ik NL) die ik af en toe gebruik om wat analoog te testen of om op te experimenteren. Liever dat dié dingen stuk gaan dan de treinen in de vitrine. Verpatsen heeft ook weinig zin. Als dat nodig is verpats ik beter de treinen uit m'n vitrine, zonder gebruiksschade
hula
pi_75375447
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:14 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Denk eerst na over twee dingen:

1. Waar speelt je baan zich af? Nederland? Duitsland? Enz.

2. Wanneer speelt je baan zich ongeveer af? Jaartal?

Beslis dan wat je koopt.
scenery e.d. speelt zich af bij onze oosterburen, de aangeboden set past hier dan ook goed in. Het jaartal laat ik over aan de set die ik koop maar ben wel iemand van tijdperk 4 en 5. Ook daar past bovenstaande set weer goed in.

Het plan is inderdaad ook om, mocht ik het echt leuk vinden en er mee verder willen, het treingebeuren via de pc aan te sturen maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.
Hooray for boobies!
pi_75376451
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen.

Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet.
So we just called him Fred too
  maandag 7 december 2009 @ 16:29:15 #243
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75376513
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:27 schreef Cothen het volgende:
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen.

Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet.
Dat kun je vergeten idd. Je kunt beter naar een leuk diorama gaan kijken of zo... Ik heb 3,5 bij een meter of 1,5 en ik zat te denken aan meerdere verdiepingen en weet ik veel wat. Maar dat wordt waarschijnlijk na de pensionering.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75376695
ok, je zegt dus eigenlijk dat de lengte van de loc's je beperken. klinkt op zich logisch. bij ruimtegebruik ben je dus eigenlijk aangewezen op een loc met een paar kleinere wagentjes erachter?
Hooray for boobies!
pi_75376830
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:27 schreef Cothen het volgende:
Met 2,50 x 1,06 in tijdperk IV/V kom je denk ik niet verder dan een zijlijntje met treinen van max 3/4 rijtuigen.

Ik heb zelf 2,37 x 1,10 tot mijn beschikking en ik ben al 4 maanden aan het verzinnen hoe ik mijn 7-delige DB Regio dubbeldekkerstammen (2m zonder loc) langs een perron te krijgen en dat gaat eigenlijk niet.
zie je kans om daar een foto van te maken?? Qua maten zitten we redelijk dicht bij elkaar, dan heb ik meteen een indruk hoe en wat
Hooray for boobies!
pi_75398664
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
De Honda Prelude van 1982-1987 (en dan het liefst de 2.0i-16 uit 1987) staat boven aan de lijst. Maar eigenlijk iedere Honda uit de jaren 80
Reminder for self. Ik ga toch weer eens binnenkort op zoek naar mijn 4-seizoenentrein, die ik maar niet kan vinden op het wereldwijde web. Anders maar weer hoogstpersoonlijk naar Japan, Kato pesten
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Moderator dinsdag 8 december 2009 @ 09:32:56 #247
42184 crew  DaMart
pi_75399738
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar toch is het zonde, als je besluit dat je baan gaat over "Nederland 1955-1960" (zoals mijn aanstaande project), en je hebt net een Duitse locomotief gekocht, waarvan het eerste exemplaar in 1968 is gebouwd.

Die kun je wel weer verpatsen, maar je krijgt er altijd minder voor dan de aanschafprijs. Dát bedoel ik.
Zo dacht ik toen ik begon dat ik vooral Nederlands zou gaan rijden. Alleen toen bleek het i.v.m. de ruimte toch handiger om ook een beetje de hoogte in te gaan en kwamen er bergen bij, waar mijn al gekochte RN 1602 en NS 634 toch niet zo goed bij pasten. Sindsdien ben ik met voornamelijk Zwitsers materieel gaan rijden. Als ik dat eerder had geweten, had ik die Nederlandse locs niet gekocht, denk ik. Maar aangezien ik ze nu toch heb, rijden ze ook gewoon hun rondjes op de baan .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_75402102
ben nu begonnen om in het programma anyrail een ontwerp te maken. alleen is het verschil tussen roco geoline en rocoLine mij nog niet helemaal duidelijk. iemand?
Hooray for boobies!
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:07:26 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75402225
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:02 schreef Spockjuh_ het volgende:
ben nu begonnen om in het programma anyrail een ontwerp te maken. alleen is het verschil tussen roco geoline en rocoLine mij nog niet helemaal duidelijk. iemand?
Met of zonder ballastbed?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75402819
rocoline is met EN zonder balastbed te kiezen , Geoline staat verder niks aangegeven in het progje dus ga uit van zonder balastbed?
Hooray for boobies!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')