@Ynske, alvast dank en tuurlijk mag je altijd terugkomen om te reageren

@Ymke, ik heb een lamp hoog boven haar aan de voor de kijker linkerkant en een lamp met paraplu links naast mij in een hoek van ongeveer 45 graden en volgens mij had ik eerst een invulflits(door witte paraplu heen) rechts van mij, maar heb ik die later weggezet. Ik weet het nu niet meer zeker

Met veel van je commentaar kan ik het wel eens zijn. Ik zal nog even wat keuzes uitleggen
dan neem ik meteen de opmerkingen van PdeHoog mee

Bij foto 1, je ziet de blik en klikt, dan denk je oh die hand en neem je hem wat ruimer, maar die blik is dan net weer weg. Bij het sorteren kies ik dan toch voor de blik
Bij foto 2 en andere foto's met verending
Ik vind het lastig soms om aanwijzingen te geven voor poses zonder dat het echt heel erg gemaakte foto's worden, dus geef ik graag het model wat in de handen om mee te spelen. Misschien was het verending niet de juiste keuze hier.
Bij 3, ik heb hem ook met hand, maar daarbij komen haar ogen echt zo in het midden van het plaatje, dat vond ik minder mooi. De hoek vanwaar de foto is genomen had ik meer mee kunnen spelen.
4 en 5 verschillen jullie meningen duidelijk
6 ander setje kleren maar zelfde setting wat aanvankelijk als rood en zwart was bedoeld ging hier over met een blauw jurkje, ik snap wat je bedoeld Ymke. @ P, ik had idd op de elegantie van de hand moeten letten.
8, weer die handjes waar ik op had moeten letten, de krapte komt gewoon door gebrek aan ruimte met een 50 mm lens, voor de totaalplaatjes heb ik mijn 18-200 ingezet, die is wel iets softer, vandaar het gewissel.
9 vond ik gewoon leuk zo, maar ik snap jullie opmerkingen wel.
10, die bobbels is omdat haar voeten super overstrekt worden door de idioot hoge schoenen, misschien kan ik het nog wat bijwerken.
Ennuh...ik vind voorlopig het werken met lampen al spannend genoeg, dat wil ik eerst goed kennen voordat ik aan spannende verlichting ga denken.
Bedankt voor de input