abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 februari 2009 @ 20:16:00 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_65778635
Ik heb nog niet zo heel lang geleden mijn eigen flitssetje aangeschaft. Mijn allereerst poging om zelf daarmee aan de gang te gaan was mijn dochter voor een wit laken zetten, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien, want die kon alleen maar rare bekken trekken

Mijn eerste échte poging was met Roooooooooooooosje, misschien bij jullie bekend als modje van misdaad.
Ik verbouw mijn kleine eetkamer hiervoor tot "studio", achtergronddoek zijn lakens en doeken aan de muur gespeld. Ik heb dus naderhand wel wat vlekjes weg moeten werken waar mijn achtergrond ophield bij de totaalbeelden.

Ik heb hier geprobeerd om een model met donker haar los te krijgen van een donkere achtergrond en omdat het vlak voor kerst was heb ik er een glamour tintje aan willen geven en had Roos dus gevraagd feestelijke kleding mee te nemen.
Ik moet zeggen dat het heel prettig werken was met Roos, ze is een heel geduldig model en poseert makkelijk.

Genoeg gekletst, de foto's:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Ja ik weet het, kiezen is niet mijn sterkste kant dus het zijn er (te) veel.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 5 februari 2009 @ 20:26:05 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65778992
2!!!! die springt er voor mij echt heel erg bovenuit, echt een pracht plaat!

morgen zal ik nog even op de rest reageren
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_65779440
Heb helemaal geen verstand van flitsen enz

Kijk dus alleen naar wat me opvalt , ok?

1 jammer dat haar rechterhand er niet helemaal opstaat , vind hem ook wat krap gekaderd

2 is heel lief zo , let wel op dat haar hand haar wang niet teveel naar voren duwt, ook vind ik de veren en het kantachtige samen wat te druk

3 is ook net wat te krap aan de bovenkant , ik mis hier een sierlijke hand

4 is heel statig maar vind dit niet zo bij het meiske passen

5 deze houding klopt beter . al lijkt haar rechterkant , voor ons links nu een lijn te zijn... arm hand been

6 dit is een mooi plaatje , let wel goed op de kleuren , rood van lap stof en rood van wijn en dan een blauw topje, was het mooier geweest om alles in een roodtint te houden?

7 Vind ik ok Houding van gezicht doet goed voor haar

8 Let op dat handje , die gekromde vingers zijn niet zo aantrekkelijk

9 ja ook hier vind ik die boa iets te druk , maar dat is denk ik een kwestie van smaak , er zit al een patroon in het rood , een patroon op haar jurk , een halsketting en dan vind ik die veertjes net iets te druk

10 is lief maar kan je de bobbels haar benen een beetje wegshoppen?

11 prima

Hier en daar nog wat vlekjes in de achtergrond shoppen

Ik hoop dat een ander je wat meer kan tippen over de belichting , leer ik gelijk wat mee

ps is dit als afkrakend bevonden? Of kan dit wel
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_65779547
Lekker serieetje Ik heb dat ook geprobeerd, zo'n thuisstudio. Kreeg het niet naar mijn zin. Van alles geprobeerd, maar op de een of andere manier wilde het niet lukken. Ik duik er nog wel eens in als ik weer tijd heb

#1 - Ietwat onevenwichtige foto voor mijn gevoel. Ik mis dingen. Rechts komt er een hand out-of-nowhere. Links wordt de hand weer afgekapt. Tikkie ruimer was misschien beter geweest voor mijn gevoel.
#2 - Mooi portretje. Had graag een stukje stoel gezien ipv dat verending(?).
#3 - Tikkie te krap aan de bovenkant. Blik is ok. Ik had graag iets meer kijkruimte gezien en misschien Roosje iets meer laten draaien zodat ze niet in een hoek van 90 gr. staat?
#4 - Ja Tof Lekker arrogante blik en houding. I like it Blik de camera in was nog toffer geweest, maar deze is ook al errug ok
#5 - Leuk Vind alleen de kleding niet helemaal passen in deze. Had er iets kleurigers en relaxters verwacht.
#6 - Vind de blik niet helemaal de foto passen. De wijze waarop ze het glas rose (gok ik ) vasthoud ook niet helemaal. Mag wat eleganter voor mijn gevoel.
#7 - Glas vasthouden is beter Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat haar linkerhand nu doet.
#8 - Lastig. Door de krapheid van croppen vind ik hem vrij onduidelijk overkomen. Ik heb het gevoel dat ze ligt maar weet het niet zeker. Zou iets meer ruimte nemen.
#9 - Leuke relaxte houding zo. Deze kleding past er beter bij. Misschien iets meer been erop.
#10 - Leuk Wijnglas goed plan want waar laat je anders de handen.
#11 - Niet helemaal mijn ding. De houding komt me wat ongemakkelijk over. Dat naar achter leunen met name.

Qua belichting: je hebt best wel ok belicht denk ik. Mooi egaal over het algemeen volgens mij. Is mij ook nooit helemaal goed gelukt, maar goed...te weinig gedaan denk ik Je mag er best tevreden over zijn

Enneh...nu experimenteren met spannendere belichtingen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_65779741
Pea zou je nog kunnen zeggen hoe je je lampen . fflitsers ed heb opgesteld?
PdeHoog , hoe zou je belichting spannender kunnen maken? Heb je nog tips?
pi_65780593
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 20:46 schreef Ymke het volgende:
PdeHoog , hoe zou je belichting spannender kunnen maken? Heb je nog tips?
Zoals ik al zei heb ik niet echt veel ervaring met studio-werk. Wel eens wat gedaan maar nooit echt tevreden over de resultaten. De belichting is nu redelijk egaal gespreid. Ik vind zelf wat meer schaduw links of rechts interessanter.

Ik vind bijv. (en nu heb ik heel smerig even een foto van een blog gejat) dit interessant:

Het gezicht van de dame that is
foto: JoeyL. Bron: http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/3221

Het hoe en waarom moet ik je echter schuldig blijven. Ik heb hier wel wat boeken staan over studiobelichtingen en zo maar da's theorie.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_65780654
Aha , dus proberen meer diepte in het gezicht zelf creeren?
pi_65780740
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 21:09 schreef Ymke het volgende:
Aha , dus proberen meer diepte in het gezicht zelf creeren?
Yup Denk wel dat dat het is idd.
pi_65780825
ok , thanks
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 21:19:07 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65781007
1. Leuke foto, maar is haar hand te ver eraf gecropt?
2. Mooie foto, maar komt helaas niet echt los van de achtergrond heb ik het idee. Haar haar is hier denk ik debet aan.
3. Mooie pose, alleen had van mij die armband niet gehoeven.
4. Ook een zeer mooie pose. Ietwat witte vlekken in haar gezicht.
5. Leuke speelse pose. Had alleen iets speelsere blik mogen hebben van mij.
5. Mooie foto. Niks op aan te merken.
7. Leuke pose, alleen komt dat handje/vuistje een beetje geforceerd over op mij.
8. Uitdagende pose. Kijkt leuk de camera in.
9. Voor mij de favoriet.
10. Leuke foto van boven, haar been komt alleen niet helemaal lekker er uit.
11. Leuke foto ook, maar ook hier komen haar enkels er net niet lekker uit. Details details, i know.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 5 februari 2009 @ 21:22:23 #11
52657 pea4fun
pi_65781119
@Ynske, alvast dank en tuurlijk mag je altijd terugkomen om te reageren

@Ymke, ik heb een lamp hoog boven haar aan de voor de kijker linkerkant en een lamp met paraplu links naast mij in een hoek van ongeveer 45 graden en volgens mij had ik eerst een invulflits(door witte paraplu heen) rechts van mij, maar heb ik die later weggezet. Ik weet het nu niet meer zeker

Met veel van je commentaar kan ik het wel eens zijn. Ik zal nog even wat keuzes uitleggen
dan neem ik meteen de opmerkingen van PdeHoog mee

Bij foto 1, je ziet de blik en klikt, dan denk je oh die hand en neem je hem wat ruimer, maar die blik is dan net weer weg. Bij het sorteren kies ik dan toch voor de blik

Bij foto 2 en andere foto's met verending
Ik vind het lastig soms om aanwijzingen te geven voor poses zonder dat het echt heel erg gemaakte foto's worden, dus geef ik graag het model wat in de handen om mee te spelen. Misschien was het verending niet de juiste keuze hier.

Bij 3, ik heb hem ook met hand, maar daarbij komen haar ogen echt zo in het midden van het plaatje, dat vond ik minder mooi. De hoek vanwaar de foto is genomen had ik meer mee kunnen spelen.

4 en 5 verschillen jullie meningen duidelijk

6 ander setje kleren maar zelfde setting wat aanvankelijk als rood en zwart was bedoeld ging hier over met een blauw jurkje, ik snap wat je bedoeld Ymke. @ P, ik had idd op de elegantie van de hand moeten letten.

8, weer die handjes waar ik op had moeten letten, de krapte komt gewoon door gebrek aan ruimte met een 50 mm lens, voor de totaalplaatjes heb ik mijn 18-200 ingezet, die is wel iets softer, vandaar het gewissel.

9 vond ik gewoon leuk zo, maar ik snap jullie opmerkingen wel.

10, die bobbels is omdat haar voeten super overstrekt worden door de idioot hoge schoenen, misschien kan ik het nog wat bijwerken.

Ennuh...ik vind voorlopig het werken met lampen al spannend genoeg, dat wil ik eerst goed kennen voordat ik aan spannende verlichting ga denken.

Bedankt voor de input
  donderdag 5 februari 2009 @ 21:26:11 #12
52657 pea4fun
pi_65781292
nou had ik heel uitgebreid zitten reageren...loopt die XXXcomputer vast
Ik ga mijn antwoord ff in kladblok tikken

edit: hij staat er toch
  donderdag 5 februari 2009 @ 21:28:25 #13
52657 pea4fun
pi_65781382
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 21:12 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Yup Denk wel dat dat het is idd.
Ik vind dat alleen passen in speciale gevallen. Als ik dat doe lijkt het gewoon fout belicht en vind ik het niet mooi

@ netsplitter, dank je voor je uitgebreide commentaar.
Met 1 ding ben ik het niet eens, bij 2 komt ze hier wel los van de achtergrond, ook de proefdrukken die ik bij profotonet heb laten afdrukken zie ik haar duidelijk los van de achtergrond.

Ow ja, Ymke, waar zie jij vlekken op de achtergrond?
pi_65781585
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 21:28 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik vind dat alleen passen in speciale gevallen. Als ik dat doe lijkt het gewoon fout belicht en vind ik het niet mooi
Misschien vinden wij het wel heel mooi
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 21:34:37 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65781686
quote:

[..]

@ netsplitter, dank je voor je uitgebreide commentaar.
Met 1 ding ben ik het niet eens, bij 2 komt ze hier wel los van de achtergrond, ook de proefdrukken die ik bij profotonet heb laten afdrukken zie ik haar duidelijk los van de achtergrond.

Ow ja, Ymke, waar zie jij vlekken op de achtergrond?

Wanneer ik voor m'n scherm zit komt ze links wel los, rechts vind ik minder.
Komt denk ik omdat daar meer licht op schijnt, het kleurverschil werkt dan goed in haar voordeel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65781777
Bij 5 onder haar laars heb je zitten krassen en nog een klein streepje net boven haar linkerduim

Bij 11 zicht rechts van haar midden een lichte streep en ter hoogte van haar rechterscheenbeen en tussen haar voeten
pi_65782374
quote:
Wat voor gevallen bedoel je? Want op zich denk ik dat het wel meevalt als jij het doet. Nu is de voorbeeldfoto wel errug extreem hoor Maar een tikkie schaduw aan de zijkant?
  donderdag 5 februari 2009 @ 21:56:21 #18
52657 pea4fun
pi_65782593
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 21:36 schreef Ymke het volgende:
Bij 5 onder haar laars heb je zitten krassen en nog een klein streepje net boven haar linkerduim

Bij 11 zicht rechts van haar midden een lichte streep en ter hoogte van haar rechterscheenbeen en tussen haar voeten
Ik heb niet zitten krassen, dat is opgefrommeld doek, dat je dat ziet Ik moest hem echt supergroot zetten om het te zien. Maar bedankt, dat ga ik nog weggummen

Verder heb ik een foto gezocht die ik als mislukt had afgedaan, misschien dat jullie die schaduw dan wel als spannend zien...ff verkleinen

edit

[ Bericht 4% gewijzigd door pea4fun op 05-02-2009 22:09:20 ]
pi_65782858
Ik zie niets
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:10:01 #20
52657 pea4fun
pi_65783112
hm, hij is bagger verkleind, ik ga het ff opnieuw doen
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:17:36 #21
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65783420
kan aan deze mac liggen, (roept al half jaar om calibratie)

maar de donkere delen in de kleding zijn naar mijn zin wat donker ( foto's hadden iets meer licht mogen zien lijkt het. )

@P om een foto te maken die los komt van de achtergrond, en met schaduw in het gezicht, zijn er 2 lampen gebruikt. (vaak dan)
1 als hoofd verlichting aan de voorkant, meestal onder een 45grade, maar kan voor sterker effect wat afwijken. deze staat vaak op F8
2e lamp achter het model om iets in te flitsen, dus zwak vermogen om model net los van achtergrond te krijgen
pi_65783589
Ik zie wat Deze zou ik zelf ook richting prullenbak verwijzen denk ik Komt omdat er nog lichte plekken in de schaduw zitten. Zet je model een tikkie schuiner en probeer die schaduw gewoon echt helemaal te krijgen dan zou het al beter moeten worden.

Of probeer de schaduw wat meer richting oor te krijgen. Dan laat je dus het gebied rondom de neus en de ogen gewoon in het licht.
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:25:36 #23
52657 pea4fun
pi_65783715
@pk, ligt dat aan de stand van de lampen? lager misschien? want als ik harder flits krijg ik een overbelicht gezicht.

@P de hele schaduw was mijn bedoeling niet, vandaar dat ik hem ook al als mislukt beschouwde. Maar ja, toen begon je over spannend licht enzo...
pi_65783850
[quote] Op donderdag 5 februari 2009 21:56 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik heb niet zitten krassen, dat is opgefrommeld doek, dat je dat ziet Ik moest hem echt supergroot zetten om het te zien. Maar bedankt, dat ga ik nog weggummen

kijk pea ik , dit zie ik op mijn monitor , ik heb nu alleen wat met de levels gespeeld maar op jou foto zie ik die vlek heel goed zitten en daar hoef ik echt niet naar te zoeken , het valt bij mij gelijk op

[ Bericht 5% gewijzigd door Ymke op 05-02-2009 22:36:24 ]
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:33:58 #25
52657 pea4fun
pi_65784001
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:29 schreef Ymke het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 5 februari 2009 21:56 schreef pea4fun het volgende:

[..]

kijk pea ik , dit zie ik op mijn monitor , ik heb nu alleen wat met de levels gespeeld maar op jou foto zie ik die vlek heel goed zitten en daar hoef ik echt niet naar te zoeken , het valt bij mij gelijk op

[ afbeelding ]
ieeuw...bij mij is ie echt veel donkerder, de afdrukken die ik (niet van deze foto trouwens) heb gemaakt gelukkig ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')