FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Vliegtaks mogelijk afgeschaft
admiraal_anaaldonderdag 5 februari 2009 @ 17:30
quote:
Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil dat de vliegtickets goedkoper worden. Hij maakt zich zorgen over de grote daling van het aantal passagiers op Schiphol, die sneller gaat dan in omringende landen.

Eurlings heeft daarom donderdag in de Tweede Kamer een onderzoek aangekondigd naar de stijgende kosten voor Schiphol. Het kabinet maakt zich grote zorgen over de verslechterende internationale concurrentiepositie van de luchthaven.

Eurlings wil dat de prijs van tickets vanaf Schiphol weer vergelijkbaar wordt met buitenlandse luchthavens. Schiphol is nu de op één na duurste luchthaven van de EU, zegt de minister, en hij wijst op de vele toeslagen die er zijn. Samen met andere ministers gaat hij bekijken hoe de kosten kunnen worden verkleind.

De minister wees op onderzoek waaruit blijkt dat alleen de Londense luchthaven Heathrow in Europa duurder is dan Schiphol. Heathrow heeft daarbij veel transatlantische passagiers.

Een met Schiphol vergelijkbare luchthaven is volgens Eurlings het Parijse Charles de Gaulle en die groeit juist. Dat geldt ook voor het vliegveld Weeze, vlak over de grens.

Schiphol daarentegen zit „sterk in de min”. Het aantal passagiers was er in december gemiddeld 9,4 procent lager dan een jaar eerder. Het aantal aankomende en vertrekkende passagiers lag 17,7 procent lager, het aantal overstappende passagiers, die geen vliegbelasting betalen, bleef gelijk.

Binnen twee maanden is het onderzoek klaar en zullen eventuele maatregelen worden aangekondigd. Eurlings zei dat hij niet kan vooruitlopen op maatregelen en zich heeft te houden aan het regeerakkoord, maar sluit afschaffing van de omstreden vliegtaks niet uit

geeft de overheid weer eens te kennen he, zo snel mogelijk een maatregel invoeren wat geld op KAN leveren en daarna pas uitzoeken wat de gevolgen zijn. Blijkbaar kost het meer dan het oplevert dus dan maar afschaffen

Bron
Dos37donderdag 5 februari 2009 @ 17:30
En terecht, idioot gedoe.
eleusisdonderdag 5 februari 2009 @ 17:32
Welke mongool kon dat dan ook niet van tevoren bedenken..
mazeinddonderdag 5 februari 2009 @ 17:32
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:30 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

geeft de overheid weer eens te kennen he, zo snel mogelijk een maatregel invoeren wat geld op KAN leveren en daarna pas uitzoeken wat de gevolgen zijn. Blijkbaar kost het meer dan het oplevert dus dan maar afschaffen

Bron
En elke medelander die de basisschool afgemaakt heeft, kon dit vooraf voorspellen. En hééft het ook voorspeld.
admiraal_anaaldonderdag 5 februari 2009 @ 17:34
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:32 schreef eleusis het volgende:
Welke mongool kon dat dan ook niet van tevoren bedenken..
Wouter Bos?
#ANONIEMdonderdag 5 februari 2009 @ 17:35
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2009 17:36:04 ]
SillyWalksdonderdag 5 februari 2009 @ 17:45
Doet me denken aan het moment dat ze de accijns op sterke drank verhoogden om meer geld te verdienen.
Vervolgens daalden de verkopen zo sterk dat ze zelfs MINDER accijns ophaalden.
raptorixdonderdag 5 februari 2009 @ 17:45
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
Bullshit ook daarvoor gingen mensen al met de auto naar duitsland/belgie om daar op te stappen, dit was ook al te verwachten, en nu gaat men een onderzoek houden
hollandFTWdonderdag 5 februari 2009 @ 17:46
het was toch juit de bedoeling dat men minder ging vliegen ? Vervuilend enzo, goed dat die hippies af toen nog contact maken met de realiteit. pffff.......
FJDdonderdag 5 februari 2009 @ 17:47
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
De redenatie is dat het aantal passagiers in ons land harder daalt dan omringende landen. Daaruit zou je dus op kunnen maken dat het niet aan de crisis ligt. Immers, dan zou de daling give or take hetzelfde moeten zijn.

Verder valt deze hele soap samen te vatten in 1 smiley;
Dlocksdonderdag 5 februari 2009 @ 17:50
quote:
Het aantal passagiers was er in december gemiddeld 9,4 procent lager dan een jaar eerder. Het aantal aankomende en vertrekkende passagiers lag 17,7 procent lager,
Dan is het toch 17,7% lager
FJDdonderdag 5 februari 2009 @ 17:51
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:50 schreef Dlocks het volgende:
Dan is het toch 17,7% lager
Aankomend is Schiphol uitstappen, vertrekkend is Schiphol instappen. De derde groep bestaat uit mensen die Schiphol als tussenlanding aandoen. Die vallen daar buiten. Gok ik.
Papierversnipperaardonderdag 5 februari 2009 @ 18:00
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
De overheid blijft dus net zo lang cashen tot er iets stuk gaat.
Ofyles2donderdag 5 februari 2009 @ 18:05
Heerlijk om al die spijtoptanten in Den Haag te horen.
49Rdonderdag 5 februari 2009 @ 18:05
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:32 schreef mazeind het volgende:

[..]

En elke medelander die de basisschool afgemaakt heeft, kon dit vooraf voorspellen. En hééft het ook voorspeld.
Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"
Dirk-Kuijtdonderdag 5 februari 2009 @ 18:21
Goh wie had dat nou verwacht !

Stel dat de vliegtax idd afgeschaft wordt, hoe zit dat dan met bestaande boekingen? Wij hebben een vakantie naar Curacao en naar Spanje geboekt voor van de zomer. Ik neem aan dat we dat geld terug krijgen?
Sapstengeldonderdag 5 februari 2009 @ 18:22
Door de vliegtaks moesten mensen minder gaan vliegen, gebeurd dat, is het niet goed en willen ze het weer afschaffen. Ja wat is nou precies de bedoeling dan?
qonmanndonderdag 5 februari 2009 @ 18:23
Haha....en iedereen (van de regering) ontkende toen dat de Nederlanders zouden uitwijken naar het buitenland
Goed dat deze graaitaks wordt afgeschaft.
FJDdonderdag 5 februari 2009 @ 18:25
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:22 schreef Sapstengel het volgende:
Ja wat is nou precies de bedoeling dan?
Dat de kabinet iets verkoopt als een milieumaatregel, dat de burger zich er geen reet van aantrekt, dat de overheid daarom meer geld binnen krijgt en dat de burger meer belasting betaalt.
kawotskidonderdag 5 februari 2009 @ 18:31
Lekker zo'n overheid, je mag toch wat meer inzicht verwachten met al die zgn. topambtenaren.. Men wist toch vantevoren dat dit het effect zou zijn en nog meer men wilde dat er minder zou worden gevlogen. Nu dat gebeurt willen ze de tax terugdraaien.. Dit is een heel simpel makkelijk te volgen onderwerp maar het laat zien wat men in Den Haag aan kan richten, denk aan de zorg etc. Den Haag maakt meer kapot dan je lief is.
Nielschdonderdag 5 februari 2009 @ 18:58


Ja hoor, wat heel Nederland voor de invoering van de graaitaks al wist en voorspelde is nu ook ein-de-lijk doorgedrongen tot de ministers. Deze regering lijkt FC Knudde wel. Wat een amateurisme .

Ben benieuwd hoeveel miljoenen euro's de invoering van deze mislukte maatregel heeft gekost aan ambtenaren van het ministerie en de Belastingdienst .
Colnagodonderdag 5 februari 2009 @ 19:12
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:46 schreef hollandFTW het volgende:
het was toch juit de bedoeling dat men minder ging vliegen ? Vervuilend enzo, goed dat die hippies af toen nog contact maken met de realiteit. pffff.......
Dat zeiden ze.
De verwachting was dat mensen toch wel bleven vliegen en dan had onze corrupte overheid weer centjes voor leuke dingen voor zichzelf.
Helaas gingen mensen minder vliegen en dat is natuurlijk niet de bedoeling en dan blijkt maar weer hoe onbetrouwbaar onze politici zijn.
Lucifer_Doosjedonderdag 5 februari 2009 @ 19:19
Niks onderzoeken, gelijk terugdraaien deze onzinnige belasting
qonmanndonderdag 5 februari 2009 @ 19:20
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:12 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dat zeiden ze.
De verwachting was dat mensen toch wel bleven vliegen en dan had onze corrupte overheid weer centjes voor leuke dingen voor zichzelf.
Helaas gingen mensen minder vliegen en dat is natuurlijk niet de bedoeling en dan blijkt maar weer hoe onbetrouwbaar onze politici zijn.
Als ze echt willen dat mensen minder vliegen : verdubbel de prijs of sluit de vliegvelden.
Ze dachten dat ze onder het mom van het Milieu die 45 euro wel konden graaien..dat viel tegen
Colnagodonderdag 5 februari 2009 @ 19:25
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:20 schreef qonmann het volgende:

[..]

Als ze echt willen dat mensen minder vliegen : verdubbel de prijs of sluit de vliegvelden.
Ze dachten dat ze onder het mom van het Milieu die 45 euro wel konden graaien..dat viel tegen
Inderdaad en daarom moet je dus heel voorzichtig zijn met andere milieu maatregelen.
Zo kun je nu heel goedkoop de zuinigste auto's kopen maar wat gaat er gebeuren als teveel mensen dat gaan doen?
Zo hebben vele mensen nu de spaarlamp/hoog rendementsketel/isolatie en omdat men dan minder energie gebruikt wordt die energie ineens weer 20% duurder.
De overheid pakt daar dus weer extra belasting op en zo gaat het maar door.
Dlocksdonderdag 5 februari 2009 @ 19:43
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:05 schreef 49R het volgende:

[..]

Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"
En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?

Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die denken: "Wat, 10 euro meer betalen? Ik ga dit jaar echt niet met het vliegtuig op vakantie."
FJDdonderdag 5 februari 2009 @ 19:47
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:43 schreef Dlocks het volgende:
En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?

Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die denken: "Wat, 10 euro meer betalen? Ik ga dit jaar echt niet met het vliegtuig op vakantie."
Met een beetje gezin zit je al snel tegen de 200,- en als je dan toch al in het Oosten woont dan ga je dus gewoon via Duitsland ipv Schiphol.
Wrinexdonderdag 5 februari 2009 @ 19:49
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:43 schreef Dlocks het volgende:

[..]

En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?

Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die denken: "Wat, 10 euro meer betalen? Ik ga dit jaar echt niet met het vliegtuig op vakantie."
Die mensen gingen in veel gevallen nog wel op vakantie, maar weken nu veel sneller uit naar bijv. Weeze of Brussel. En het gaat niet om 1 keer 10 euro, het gaat om enkele tientjes voor de kortere afstanden, tot 200 euro voor de langere afstanden. Dit uiteraard afhankelijk van de grootte van je gezin.
Slappydonderdag 5 februari 2009 @ 19:54
Nou die 15 en 45 Euro.Door dat gezeur van Schiphol zeker beseffen ze zelf niet dat ze gewoon te duur zijn ipv vingers naar Kabinet te wijzen.Gewoon Schiphol boycotten stel oplichters
marcb1974donderdag 5 februari 2009 @ 19:55
Verrassend dat die er nu al weer uit lijkt te gaan

Nadenken is ze de laatste jaren niet meer gelukt in Den Haag
Ofyles2donderdag 5 februari 2009 @ 20:14
Eurlings heeft gefaald en dat heeft hij ook (verkapt) gezegd. Had hij geen vliegtaks ingevoerd, dan zouden de vervoerscijfers niet harder dalen dan in de rest van de Europese Unie.

Goed werk, Mr. Obvious.
kawotskidonderdag 5 februari 2009 @ 20:43
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:54 schreef Slappy het volgende:
Nou die 15 en 45 Euro.Door dat gezeur van Schiphol zeker beseffen ze zelf niet dat ze gewoon te duur zijn ipv vingers naar Kabinet te wijzen.Gewoon Schiphol boycotten stel oplichters
dat ook... Schiphol heeft e.e.a. zeker aan zichzelf te danken. Neem 1 van de kleinste belastingen, de geluidstoeslag van 2 euro per ticket. Reken maar uit wat dat oplevert per jaar. Alsof nu onderhand niet alle huizen zijn geisoleerd van dat handjevol klagers. Schiphol kan dus beter zichzelf eens wat goedkoper in de markt zetten om zo weer de concurrentie serieus te nemen. Als passagier kun je het misschien allemaal wel betalen want uiteindelijk wil je toch op reis maar zolang er alternatieven zijn moet Schiphol haar arrogante houding beter wat temperen.
Dlocksdonderdag 5 februari 2009 @ 22:19
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:49 schreef Wrinex het volgende:

[..]

Die mensen gingen in veel gevallen nog wel op vakantie, maar weken nu veel sneller uit naar bijv. Weeze of Brussel. En het gaat niet om 1 keer 10 euro, het gaat om enkele tientjes voor de kortere afstanden, tot 200 euro voor de langere afstanden. Dit uiteraard afhankelijk van de grootte van je gezin.
Voor 1 persoon 15 euro binnen europa en buiten europa tot max 45 euro. Al met al vind ik dat op de totaalprijs van een vakantie verwaarloosbaar.

En gezinnen met kinderen moeten ze met name op lange vluchten sowieso verbieden in vliegtuigen.

Voor mensen die in de randstad en omstreken wonen is een buitenlandse luchthaven geen optie. De reis naar een buitenlandse luchthaven is al snel duurder dan de vliegtax. Plus dat het je meer geld kost. En ik neem aan dat mensen die dichter bij een buitenlandse luchthaven dan een Nederlandse luchthaven wonen altijd al via een buitenlandse luchthaven vlogen?

Maar goed, van mij mogen ze het best afschaffen hoor. Ik vraag mij alleen af of de daling daadwerkelijk komt door de vliegtax en dat zodra die afgeschaft is het aantal reizigers weer normaal zal worden. Je kunt je ook afvragen in hoeverre de cijfers van Schiphol betrouwbaar zijn, maar dat is weer een andere discussie. Of dat mensen in de grensstreek nu doorhebben dat het sowieso met of zonder vliegtax handiger is om via een andere luchthaven te gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dlocks op 05-02-2009 22:26:44 ]
kawotskidonderdag 5 februari 2009 @ 23:35
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Voor mensen die in de randstad en omstreken wonen is een buitenlandse luchthaven geen optie. De reis naar een buitenlandse luchthaven is al snel duurder dan de vliegtax. Plus dat het je meer geld kost. En ik neem aan dat mensen die dichter bij een buitenlandse luchthaven dan een Nederlandse luchthaven wonen altijd al via een buitenlandse luchthaven vlogen?
Ik ken er een paar uit Noord-Holland die vanaf Dusseldorf zijn vertrokken naar New York.. Gaat hier dan om 1+1 =2, niet alleen de vliegtax maar ook de prijs van het ticket kan bepalend zijn. Tel die bij mekaar op en je voordeel is veel groter waardoor het zelfs rendabel kan zijn om dus Schiphol voorbij te rijden. En dan laten we het principe nog buiten beschouwing.
quote:
Ik vraag mij alleen af of de daling daadwerkelijk komt door de vliegtax en dat zodra die afgeschaft is het aantal reizigers weer normaal zal worden.
Airlines openen nu meer routes op vliegvelden als Munster, Dusseldorf en Weeze. Daardoor worden die luchthavens interessanter om je vakantie te starten en Schiphol minder interessant als maatschappijen zich verplaatsen van Schiphol naar zo'n luchthaven. Als die trend doorzet is Schiphol straks niet meer dan een regionale luchthaven.

Daarom is de vliegtax sowiezo iets dat afgeschaft dient te worden omdat het ontzettend oneerlijk is tegenover de passagiers die vanuit Nederlands vertrekken. Een soort racisme kun je het noemen, de transferpassagier blijft gevrijwaard van deze belasting terwijl het merendeel juist transfer is, lang leve het milieu.. Daarvoor was deze onzintax in de eerste plaats in het leven geroepen. Dit zegt genoeg over de rechte (ahem) rug van de overheid. Ze weten dondersgoed dat ze de doodsteek leveren aan Schiphol als ze de transferpassagier ook deze tax laten betalen.
bloodymaryvrijdag 6 februari 2009 @ 02:28
Het is niet alleen de vliegtax, maar het zijn ook andere toeslagen die Nederland duurder maken. Wij zijn vorige maand naar New York geweest en vertrekken vanaf Dusseldorf was per persoon 110 Euro goedkoper. Vind ik wel de moeite waard, bovendien was Dusseldorf vanaf ons dichterbij en is het daar perfect geregeld qua lang parkeren, inchecken, eten tijdens wachttijd etc. Kunnen ze in Nederland nog veel van leren!
123hopsaflopsvrijdag 6 februari 2009 @ 02:59
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Goh wie had dat nou verwacht !

Stel dat de vliegtax idd afgeschaft wordt, hoe zit dat dan met bestaande boekingen? Wij hebben een vakantie naar Curacao en naar Spanje geboekt voor van de zomer. Ik neem aan dat we dat geld terug krijgen?


alleen als je minder dan 75 kilo weegt
sander89vrijdag 6 februari 2009 @ 03:02
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Voor mensen die in de randstad en omstreken wonen is een buitenlandse luchthaven geen optie. De reis naar een buitenlandse luchthaven is al snel duurder dan de vliegtax.
Onzin, als je in de randstad woont ben je iets van 40/50 euro aan benzine kwijt naar een vliegveld in Belgie/Duitsland.(retour)
Tegenwoordig rijden zelf rechtstreeks bussen naar het vliegveld van Brussel.
Ook is een auto parkeren daar vaak 2X keer zo goed koop als in NL bij Schiphol, luchthaven belasting is minder dan bij Schiphol, ook de gewone belasting e dan heb je vliegtax nog is niet.

Dus je bent zo met 4 pers 200+ euro goed koper uit en dat is toch weer leuk als extraatje om uit te geven op je vakantie bestemming.
Oud_studentvrijdag 6 februari 2009 @ 06:53
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:02 schreef sander89 het volgende:
Onzin, als je in de randstad woont ben je iets van 40/50 euro aan benzine kwijt naar een vliegveld in Belgie/Duitsland.(retour)
Tegenwoordig rijden zelf rechtstreeks bussen naar het vliegveld van Brussel.
Ook is een auto parkeren daar vaak 2X keer zo goed koop als in NL bij Schiphol, luchthaven belasting is minder dan bij Schiphol, ook de gewone belasting e dan heb je vliegtax nog is niet.

Dus je bent zo met 4 pers 200+ euro goed koper uit en dat is toch weer leuk als extraatje om uit te geven op je vakantie bestemming.
Precies, en als je op de terugweg ook nog eens goedkoop drank inslaat (ook de helft van wat het hier kost), dan loopt "onze overheid" nog meer accijnzen mis.

De schade die nu is aangericht kan niet worden hersteld door eenvoudig de belasting maatregel terug te draaien, want inmiddels zijn de reizigers "overgestapt" en hebben gezien dat het goedkoper kan, beter, makkelijker en met meer service.

Als je de verloren klanten terug wil hebben zul je met extra (positieve) maatregelen moeten komen.
(maar dit zullen "onze minister" en "onze ambtenaren" niet begrijpen)
Chadivrijdag 6 februari 2009 @ 08:43
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:30 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

geeft de overheid weer eens te kennen he, zo snel mogelijk een maatregel invoeren wat geld op KAN leveren en daarna pas uitzoeken wat de gevolgen zijn. Blijkbaar kost het meer dan het oplevert dus dan maar afschaffen

Bron
Dat was van te voren bekend. Alleen die lamlullen moesten weer een belastingmaatregel door drukken die nergens op sloeg.
Terechtvrijdag 6 februari 2009 @ 08:57
Komen ze daar nú mee! Ik heb laatst nog een vlucht geboekt vanaf Dusseldorf naar Singapore en die een tussenstop maakt op Schiphol, maar dus wel gewoon 200,- p.p. goedkoper is dan gelijk op Schiphol op te stappen.
mazeindvrijdag 6 februari 2009 @ 19:52
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:05 schreef 49R het volgende:

[..]

Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"
Heb ik die basisschool leerlingen wéér onderschat.