Gert | donderdag 5 februari 2009 @ 17:25 |
Vliegtaks mogelijk afgeschaft DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil dat de vliegtickets goedkoper worden. Hij maakt zich zorgen over de grote daling van het aantal passagiers op Schiphol, die sneller gaat dan in omringende landen. Eurlings heeft daarom donderdag in de Tweede Kamer een onderzoek aangekondigd naar de stijgende kosten voor Schiphol. Het kabinet maakt zich grote zorgen over de verslechterende internationale concurrentiepositie van de luchthaven. Eurlings wil dat de prijs van tickets vanaf Schiphol weer vergelijkbaar wordt met buitenlandse luchthavens. Schiphol is nu de op één na duurste luchthaven van de EU, zegt de minister, en hij wijst op de vele toeslagen die er zijn. Samen met andere ministers gaat hij bekijken hoe de kosten kunnen worden verkleind. De minister wees op onderzoek waaruit blijkt dat alleen de Londense luchthaven Heathrow in Europa duurder is dan Schiphol. Heathrow heeft daarbij veel transatlantische passagiers. Een met Schiphol vergelijkbare luchthaven is volgens Eurlings het Parijse Charles de Gaulle en die groeit juist. Dat geldt ook voor het vliegveld Weeze, vlak over de grens. Schiphol daarentegen zit „sterk in de min”. Het aantal passagiers was er in december gemiddeld 9,4 procent lager dan een jaar eerder. Het aantal aankomende en vertrekkende passagiers lag 17,7 procent lager, het aantal overstappende passagiers, die geen vliegbelasting betalen, bleef gelijk. Binnen twee maanden is het onderzoek klaar en zullen eventuele maatregelen worden aangekondigd. Eurlings zei dat hij niet kan vooruitlopen op maatregelen en zich heeft te houden aan het regeerakkoord, maar sluit afschaffing van de omstreden vliegtaks niet uit. Bron: De Telegraaf | |
mustisuc | donderdag 5 februari 2009 @ 17:28 |
Gaat het licht eindelijk branden? Eurlings ![]() | |
ozzietukker | donderdag 5 februari 2009 @ 18:30 |
![]() Maar mocht het gebeuren, dan was deze tickettax echt hypocriet (en dat is ie nu al door alleen vertrekkende passagiers te belasten en niet de vrachtkisten of overstappers), omdat het dus helemaal niet om het milieu gaat. In de berekeningen was natuurlijk al voorzien dat als de belasting voor alle passagiers en vrachtkisten zou gelden dat er dan helemaal een klap zou komen, en op deze manier dachten ze een aardige inkomstenbron te kunnen genereren. De economische gevolgen zouden wel meevallen. Uiteraard geholpen door de economische crisis vallen deze gevolgen echter helemaal niet mee, temeer omdat de omliggende landen helemaal niet een zelfde soort belasting hebben ingevoerd. Wouter B. had aangegeven dat te verwachten, maar andere landen, vooral Belgie hadden de gevolgen in Nederland gezien. Er moet wat gebeuren, allereerst aan het onrechtmatige ervan, want ik ben niet principieel tegenstander van een milieubelasting, maar dan moet deze wel voor iedereen en alle soorten van vliegvervoer gelden. Naast dat Schiphol een belangrijke economische functie heeft en ik mezelf betrap dat mijn verre vluchten alleen maar van omliggende luchthavens nog zijn.. | |
UIO_AMS | donderdag 5 februari 2009 @ 20:41 |
Hmmm, zou ik dan wat terug krijgen van de belasting die ik reeds betaald heb voor m'n tickets naar Manchester in september? Als deze regeling voor die tijd gewijzigd wordt tenminste. | |
Thetallguy | donderdag 5 februari 2009 @ 20:56 |
quote:Als het afgeschaft wordt voor september en je hebt nu al betaald zou je het in principe terug moeten (kunnen) krijgen ![]() | |
Gert | donderdag 5 februari 2009 @ 22:42 |
quote:Het betálen van vliegtax zal -wellicht- worden afgeschaft vanaf een bepaalde datum. Ze gaan echt geen refunds doen. Maar eerst nog eens zien dat ze deze nieuwe melkkoe gaan slachten. ![]() | |
Thetallguy | donderdag 5 februari 2009 @ 22:47 |
quote:Op mijn stage (bij een airline) hadden ze het er vandaag al over wat een gedoe dat weer zou gaan worden om iedereen terug te betalen ![]() | |
ozzietukker | vrijdag 6 februari 2009 @ 19:00 |
![]() Maar de regering moet uitkijken, een verlaging betekent minder inkomsten, die ze wellicht willen terugwinnen door transferpassagiers hoger te belasten, en als ze dat niet zorgvuldig doen zal die markt van transferpassagiers op Schiphol, helemaal kunnen instorten omdat andere luchthavens voordeliger zijn. Uiteraard een paar partijen PVDA, Groen Links die niet blij zijn dat het ter discussie komt, omdat milieu niet op de laatste plaats zou moeten komen. Zolang deze belasting niets anders is dan een ordinaire graaibelasting, en niet voor alle passagiers geldt heeft dit niks met het milieu te maken. Overigens, KLM, de aanstichter van deze discussie kan ook wat doen om de vliegtuigen wat voller te krijgen. Op dit moment hebben ze een falend yieldbeleid. Vanaf Amsterdam zich op de markt zetten als Premium Carrier met hoge prijzen en vervolgens vanaf Dusseldorf of Engelse luchthavens vliegtickets voor dumpprijzen aanbieden. En juist het zichzelf positioneren van Premium Carrier voor vertrek van Amsterdam doet KLM geen goed, andere airliners, zeker op Aziatische routes, denk aan Cathay, Singapore, Eva, Malaysia Airlines zijn velen malen beter. Wat de KLM moet doen, net als een jaar of 5 geleden toen ze ook verlies draaiden is de prijzen weer verlagen zodat ze weer aanlokkelijk worden met vertrek vanaf Amsterdam en er meer mensen voor KLM gaan kiezen, want in Nederland is de belangrijkste reden voor het kiezen van de vliegreis eerst prijs en daarna kwaliteit voor de gemiddelde toeristische reiziger. Nu worden Nederlanders naar luchthavens over de grens gedwongen door de goedkopere tarieven en zullen ze ook gemakkelijker, nu ze er toch zijn, met een lokale maatschappij vliegen! | |
loowie | vrijdag 6 februari 2009 @ 19:24 |
quote:Toen de vliegtaks naar de Canarische eilanden terug werd gedraaid naar 15 euro i.p.v. 45 hebben we ook het teveel betaalde terug ontvangen. Dus ik neem aan nu dan ook. Maar ik moet inderdaad nog maar zien of het gaat gebeuren. | |
LordLynx | vrijdag 6 februari 2009 @ 20:48 |
Schade is nu toch al gedaan denk ik, veel consumenten zijn door de vliegtaks op andere luchthavens gewezen waarvandaan het VEEL goedkoper vliegen is, en dan heb ik het over een veelvoud van die vliegtaks. Zo ga ik in oktober naar New York vanaf Brussel voor 310 euro. Boek ik dat vanaf schiphol was ik minimaal 580 kwijt. Haal daar 45 euro af en ik vlieg nog steeds vanaf Brussel. | |
moz | woensdag 11 februari 2009 @ 13:43 |
De vliegtaks is toch geintroduceerd om het milieu te helpen sparen? Met een daling van 17% wordt de doelstelling gehaald lijkt me! | |
Koploperkopper | woensdag 11 februari 2009 @ 13:45 |
Wat een stel mongolen is het toch ook in die half ronde zaal. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Krijg spontaan zin om mezelf te snijden door die tenenkrommende beslissingen van het kabinet. | |
Ericjuh | woensdag 11 februari 2009 @ 13:46 |
Dan kan vanaf september de vliegtax worden afgeschaft en dan verzinnen ze voor juni 2010 weer een andere tax! |