FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Mijn eerste spookfactuur
Tuvai.netdinsdag 3 februari 2009 @ 22:30
Nou, ik post dit topic omdat sommige mensen het misschien leuk vinden om te volgen.

Eens per week ga ik op bezoek bij mijn ouders om voor ze te koken, dat was vandaag ook weer het geval. Ter informatie, ik ben inmiddels al 3 jaren niet meer bij mijn ouders ingeschreven. Bij aankomst attendeerde mijn vader mij er op dat er nog post voor mij was gekomen. Dat vond ik vreemd, want toen ik ben verhuisd heb ik overal meteen mijn adreswijziging doorgegeven. Het was een brief van 'XL Internet Services' met daarin een factuur van 'ActiveDomain webhosting', waarin ik verzocht word een bedrag van 37,44 over te maken. Een toelichting of duidelijke omschrijving van dit bedrag ontbreekt uiteraard. Daar ik me dit bedrijf overigens helemaal niet kan herinneren en mijn webhosting altijd door 2 andere bedrijven is verzorgd, was het mij al snel duidelijk dat dit een spookfactuur betrof. Afijn, dat geld ga ik uiteraard dus mooi niet overmaken.

Omdat ik echter wel een pesthekel aan het soort lui heb dat achter deze praktijken zit, voelde ik me genoodzaakt om toch even een e-mail te sturen naar het e-mail adres dat op de factuur vermeld stond:
quote:
Geachte heer, mevrouw,

Tot mijn grote verbazing trof ik vandaag, dinsdag 3 februari 2009, tijdens een bezoek aan mijn ouderlijke huis een aan mij geadresseerde brief van ‘XL Internet Services’ aan, met daarin een factuur van uw bedrijf, ActiveDomain webhosting. Het betreft een bedrag van 37,44 onder vermelding van factuurnummer 200807228, met respectievelijk de omschrijving ‘200807228 – PLGACTD002’. Deze factuur is tevens omschreven als een herinnering.

Daar ik mij niet voor de geest kan halen ooit zaken te hebben gedaan met ActiveDomain c.q. gebruik te hebben gemaakt van diens producten en/of diensten, en de op deze factuur gebruikte adresgegevens inmiddels al meerdere jaren niet meer van toepassing zijn, wekt deze factuur nogal argwaan bij mij op. Derhalve ontvang ik gaarne een toelichting op deze factuur, en dan met name waar het vermeende bedrag op gebaseerd is.

Met vriendelijke groet,

**********
Ook ben ik uiteraard even op onderzoek uit geweest. Wat eenvoudige zoekopdrachten leren mij dat er meer mensen ineens een vreemde factuur van 'ActiveDomain' hebben gekregen. Tevens kom ik op een hele hoop verschillende bedrijfsnamen, KVK nummers en websites uit.

Ten slotte vond ik ook nog geheel toevallig dit interessante linkje op webhostingtalk.nl, waar een gebruiker genaamd 'ActiveDomain' vraagt of het niet mogelijk is om rente door te rekenen aan klanten:
http://www.webhostingtalk(...)e-rente-rekenen.html

Wordt vervolgd... (?)
Biancaviadinsdag 3 februari 2009 @ 22:37
Leuk voor je!
admiraal_anaaldinsdag 3 februari 2009 @ 22:40
lekker boeiend
HPoidinsdag 3 februari 2009 @ 22:41
boe!
Annedinsdag 3 februari 2009 @ 22:42
Ja, boeiend! TVP voor het vervolg .

Al denk ik dat ze niet reageren, tenminste, als het daadwerkelijk om een spookfactuur gaat.
swarmahoerdinsdag 3 februari 2009 @ 22:42
dan maar even volgen
Bafnekdinsdag 3 februari 2009 @ 22:43
LEUK!!!!
Edwinussdinsdag 3 februari 2009 @ 23:18
Noem het alsjeblieft geen spookfactuur, dat klinkt zo..

Dat klinkt gewoon niet.

Het klinkt zo ontkennend.
Maanvisdinsdag 3 februari 2009 @ 23:23
TVP! En dat ik een TVP plaats betekent dat je gehouden bent aan het plaatsen van reguliere updates, daar anders boemannen je komen vermoorden in je slaap. GRoetjes!
Synthesistwoensdag 4 februari 2009 @ 01:06
bel ze op en dreig met een knokploeg
zhe-devilllwoensdag 4 februari 2009 @ 01:07
lullig
Koekzwoensdag 4 februari 2009 @ 01:08
w00t leuk

tvp
Wupppiewoensdag 4 februari 2009 @ 01:15
Alberto Stegeman!

Jij hier?
Kontikiwoensdag 4 februari 2009 @ 01:18
Er was een tijdje geleden een spookfactuur in omloop van de KvK, als in Kantoor voor Klanten. Die was leuk
Site is inmiddels uit de lucht. ( www.kvkregister.nl )
zhe-devilllwoensdag 4 februari 2009 @ 01:57
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 01:15 schreef Wupppie het volgende:
Alberto Stegeman!

Jij hier?
Hmm worst
Aliceywoensdag 4 februari 2009 @ 08:19
Het is een gewoon bonafide bedrijf. Van een spookfactuur is dus geen sprake, hooguit van een vergissing. Bel ze gewoon eens.
#ANONIEMwoensdag 4 februari 2009 @ 08:22
Bellen heeft geen zin meestal, een aangetekende brief helpt beter om in je recht te staan.
Tuvai.netwoensdag 4 februari 2009 @ 08:24
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:19 schreef Alicey het volgende:
Het is een gewoon bonafide bedrijf. Van een spookfactuur is dus geen sprake,
Het is om te beginnen een factuur waar niet eens op staat waar de kosten op gebaseerd zijn, ten tweede heb ik nooit iets gekocht/laten doen van/via ActiveDomain en was die naam mij tot gisteren derhalve ook onbekend. Deze factuur kan dus gewoon niet 'echt' zijn.
quote:
Bel ze gewoon eens.
Daar dacht ik dus ook meteen aan, maar uiteraard staat er alleen maar een 0900 nummer onder.
Aliceywoensdag 4 februari 2009 @ 08:27
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:22 schreef sig000 het volgende:
Bellen heeft geen zin meestal, een aangetekende brief helpt beter om in je recht te staan.
Het gaat hier niet om "in je recht te staan", maar om opheldering waar een factuur vandaan komt. Een beller is daarbij sneller (en goedkoper). Als blijkt dat het een misverstand is dan kan dat snel worden rechtgezet. Is er iets waar TS daadwerkelijk voor moet betalen, dan weet TS dat ook.
Aliceywoensdag 4 februari 2009 @ 08:28
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:24 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Het is om te beginnen een factuur waar niet eens op staat waar de kosten op gebaseerd zijn, ten tweede heb ik nooit iets gekocht/laten doen van/via ActiveDomain en was die naam mij tot gisteren derhalve ook onbekend. Deze factuur kan dus gewoon niet 'echt' zijn.
[..]

Daar dacht ik dus ook meteen aan, maar uiteraard staat er alleen maar een 0900 nummer onder.
Da's wel matig dan ja.. Is het niet gewoon een 0900 nummer tegen lokaal tarief?
#ANONIEMwoensdag 4 februari 2009 @ 08:32
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om "in je recht te staan", maar om opheldering waar een factuur vandaan komt. Een beller is daarbij sneller (en goedkoper). Als blijkt dat het een misverstand is dan kan dat snel worden rechtgezet. Is er iets waar TS daadwerkelijk voor moet betalen, dan weet TS dat ook.
Voordat je met bellen de goede persoon te pakken hebt gaat ook wat kosten, daarbij heeft dat geen enkele waarde en is 't beter om gelijk mooie brief aangetekent terug te zenden.
Aliceywoensdag 4 februari 2009 @ 08:36
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:32 schreef sig000 het volgende:

[..]

Voordat je met bellen de goede persoon te pakken hebt gaat ook wat kosten, daarbij heeft dat geen enkele waarde en is 't beter om gelijk mooie brief aangetekent terug te zenden.
Doe het dan gewoon terug sturen in plaats van aangetekend.
Kontikiwoensdag 4 februari 2009 @ 13:05
Heb je ergens een domeinnaam geregistreerd, TS? Misschien is je provider reseller via ActiveDomain. Het zou kunnen dat ActiveDomain per ongeluk jou direct heeft aangeschreven. Check even de WHOIS-gegevens van je domein. Als het een .nl is kan je dat via www.sidn.nl doen. Anders even Googlen.
Tuvai.netwoensdag 4 februari 2009 @ 13:11
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 13:05 schreef Kontiki het volgende:
Heb je ergens een domeinnaam geregistreerd, TS? Misschien is je provider reseller via ActiveDomain. Het zou kunnen dat ActiveDomain per ongeluk jou direct heeft aangeschreven. Check even de WHOIS-gegevens van je domein. Als het een .nl is kan je dat via www.sidn.nl doen. Anders even Googlen.
Nop, al mijn domeinen staan bij een andere hostingprovider geregistreerd.

Nog geen reactie terug trouwens.
Niznozaterdag 7 februari 2009 @ 03:03
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 13:11 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Nop, al mijn domeinen staan bij een andere hostingprovider geregistreerd.

Nog geen reactie terug trouwens.
ben benieuwd, waarschijnlijk hoor je er niets meer van.

Mocht er trouwens nog zo'n brief bij je ouders komen, terug sturen met melding. geadresseerde is verhuisd.
credendo_videszaterdag 7 februari 2009 @ 16:43
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om "in je recht te staan", maar om opheldering waar een factuur vandaan komt. Een beller is daarbij sneller (en goedkoper). Als blijkt dat het een misverstand is dan kan dat snel worden rechtgezet. Is er iets waar TS daadwerkelijk voor moet betalen, dan weet TS dat ook.
Maar gezien de twijfelachtige reputatie van betreffend bedrijf lijkt het me aannemelijk dat er geen sprake is van een misverstand. TS geeft immers aan nooit zaken te hebben gedaan met betreffend bedrijf, dus hoe kan het bedrijf op een verdedigbare manier aan zijn adresgegevens zijn gekomen anders dan voor het enkele doel een spookfactuur te versturen?
credendo_videszaterdag 7 februari 2009 @ 16:44
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 03:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

ben benieuwd, waarschijnlijk hoor je er niets meer van.

Mocht er trouwens nog zo'n brief bij je ouders komen, terug sturen met melding. geadresseerde is verhuisd.
Zonder het nieuwe adres te vermelden.
geeveezaterdag 7 februari 2009 @ 23:28
Ik heb even op Google gezocht en zag staan dat ze een aantal internet hostingbedrijven zouden hebben overgenomen, heb je mogelijk in het verleden iets via een andere hostingprovider gedaan en kan die zijn overgenomen?

p.s. ik vind dat klanten niet zonder meer overgenomen kunnen worden van de ene provider naar de andere en dat de klant daar eerst mee in moet stemmen voordat de klant overgenomen kan worden!
credendo_videszondag 8 februari 2009 @ 00:14
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 23:28 schreef geevee het volgende:
Ik heb even op Google gezocht en zag staan dat ze een aantal internet hostingbedrijven zouden hebben overgenomen, heb je mogelijk in het verleden iets via een andere hostingprovider gedaan en kan die zijn overgenomen?

p.s. ik vind dat klanten niet zonder meer overgenomen kunnen worden van de ene provider naar de andere en dat de klant daar eerst mee in moet stemmen voordat de klant overgenomen kan worden!
Dan moet daar op zijn minst kennisgeving van zijn gedaan door of de overnemende of de overgenomen partij. Je gaat ook geen rekening van Essent betalen als je altijd bij Nuon hebt gezeten en Essent jou niet heeft gemeld dat ze Nuon hebben overgenomen.

Zeker bij hostingbedrijven is dat toch wel relevant ivm logingegevens om je site bij te kunnen werken, je webmail te kunnen lezen, contactgegevens van het bedrijf enz.
Aliceyzondag 8 februari 2009 @ 11:51
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 16:43 schreef credendo_vides het volgende:

[..]

Maar gezien de twijfelachtige reputatie van betreffend bedrijf lijkt het me aannemelijk dat er geen sprake is van een misverstand. TS geeft immers aan nooit zaken te hebben gedaan met betreffend bedrijf, dus hoe kan het bedrijf op een verdedigbare manier aan zijn adresgegevens zijn gekomen anders dan voor het enkele doel een spookfactuur te versturen?
Wellicht heeft TS zaken gedaan met een partij die ooit is overgenomen door het betreffende bedrijf of herinnert TS zich niet dat hij ooit een abonnement heeft afgesloten. Waarom zou een bonafide bedrijf dat daadwerkelijk diensten levert moedwillig spookfacturen gaan sturen?
credendo_videszondag 8 februari 2009 @ 15:37
quote:
Op zondag 8 februari 2009 11:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wellicht heeft TS zaken gedaan met een partij die ooit is overgenomen door het betreffende bedrijf of herinnert TS zich niet dat hij ooit een abonnement heeft afgesloten. Waarom zou een bonafide bedrijf dat daadwerkelijk diensten levert moedwillig spookfacturen gaan sturen?
Het is de vraag of het wel bonafide is. Tot het moment dat daar duidelijkheid over is zou ik geen cent betalen. En zoals eerder gezegd, een overname dient aan alle belanghebbenden duidelijk te worden gecommuniceerd. Anders kan iedereen wel een BV'tje oprichten dat namens overgenomen bedrijven vage spookfacturen verzendt.
Tuvai.netzondag 8 februari 2009 @ 16:56
Ah, sorry, ben al paar dagen niet meer actief op Fok! geweest. Ik kreeg woensdag om 5 uur twee mails terug van het adres waar ik naartoe gemaild had.

Mail 1
quote:
Beste *****,

Aan deze email attached vindt u een kopie van factuur 200807228

Indien u nog vragen hebt met betrekking tot de fatcuur, neem dan gerust contact met ons op.

met vriendelijke groet,
ActiveDomain support
Bijlage mail 1

* Waar met rood doorheen gekladderd is, staat mijn oude adres, en twee domeinnamen, die we voor het gemak DOMEIN1 en DOMEIN2 zullen noemen in deze post.

Mail 2
quote:
Beste *****,

> Tot mijn grote verbazing trof ik vandaag, dinsdag 3 februari 2009, tijdens een bezoek aan mijn ouderlijke huis een aan mij geadresseerde brief van â€˽XL Internet Services’ aan, met daarin een factuur van uw bedrijf, ActiveDomain webhosting. Het betreft een bedrag van 37,44 onder vermelding van factuurnummer 200807228, met respectievelijk de omschrijving â€˽200807228 â€⤽ PLGACTD002’. Deze factuur is tevens omschreven als een herinnering.
>
> Daar ik mij niet voor de geest kanhalen ooit zaken te hebben gedaan met ActiveDomain c.q. gebruik te hebben gemaakt van diens producten en/of diensten, en de op deze factuur gebruikte adresgegevens inmiddels al meerdere jaren niet meer van toepassing zijn, wekt deze factuur nogal argwaanbij mij op.. Derhalve ontvang ik gaarne een toelichting op deze factuur, en dan met name waar het vermeende bedrag op gebaseerd is.

De factuur is naar u gemaild op mail adres *****@DOMEIN3. Ik vemroed alleen dat dit al een tijd niet in gebruik is.

Ik heb een kopie van de factuur naar u gemaild op dit mail adres.

Ik denk, dat dit het een en ander zal verduidelijken.

Vriendelijke groet,

*****
Support Active Domain
Nog steeds vreemd, maar goed. Ik wist op dit moment dat het dus om twee domeinnamen ging. De domeinamen die in de bijlage van mail 1 zaten, nogmaals even DOMEIN1 en DOMEIN2, heb ik járen geleden voor één jaar geregistreerd. Deze domeinnamen had ik geregistreerd bij het bedrijf Clearhosting. Na een paar minuutjes Googlen kwam ik inderdaad tot de ontdekking dat ActiveDomain Clearhosting overgenomen heeft. Hier heb ik nooit berichtgeving van gehad of iets dergelijks. Ook heb ik alles wat ik bij Clearhosting had staan (geregistreerde domeinnamen) dat ik nog nodig had, overgezet naar een andere hostingprovider, daar Clearhosting op z'n zachts gezegd een baggerprovider was en ik er alleen maar problemen mee had. Dat ze hun administratie niet op orde hadden, blijkt nu ook wel weer.

Let er ook op dat in mailtje2 staat, dat ze facturen en dergelijke hadden gemaild naar een e-mail adres van DOMEIN3. DOMEIN3 heb ik in Augustus 2003 ook geregistreerd bij Clearhosting voor een jaar, maar omdat je bij Clearhosting elk jaar op tijd moest aangeven of je wou verlengen en ik dat bij DOMEIN3 niet had gedaan, werd het domein ge`unlocked door Clearhosting (het was op dat moment dus niet meer van mij) en was het de dag er na al overgekocht door een andere organisatie. Ze hadden me niet eens op de hoogte gebracht dat het domein weer ging verlopen of iets dergelijks. Ik heb toentertijd ook een behoorlijke woordenwisseling met de mensen achter Clearhosting gehad. Op DOMEIN3 draaide immers een heel goed lopende website met honderden unieke bezoekers per dag en van de één op de andere dag was het dus gewoon niet meer van mij. Een hele hoop bezoekers kwamen op die manier ook opeens op een héél andere website uit. Een ding heeft Clearhosting mij dus toen duidelijk gemaakt: als je een domein bij hun registreert, dien je elk jaar weer op tijd aan te geven of je die wilt verlengen. DOMEIN1 en DOMEIN2, waar het in de factuur van ActiveDomain over gaat, heb ik toentertijd bij Clearhosting voor één jaar geregistreerd, en nooit verlengd. Ik heb ze beide immers maar een paar maanden nodig gehad.

Ik heb de volgende mail meteen (woensdag dus) teruggestuurd naar ActiveDomain.
quote:
Beste *****,

Ik denk dat het hier een administratieve fout betreft. Na enig speurwerk ben ik tot de ontdekking gekomen dat ActiveDomain voorheen bekend stond als 'Clearhosting' en/of ActiveDomain 'Clearhosting' heeft overgenomen. Bij Clearhosting heb ik inderdaad jaren geleden enkele domeinnamen ondergebracht gehad. Dat e-mailverkeer richting ...@DOMEIN3 nooit aangekomen is, is logisch daar DOMEIN3 medio Augustus 2004 niet meer in mijn bezit is. Het overdragen van DOMEIN3 is eveneens middels Clearhosting gebeurt.

Wat DOMEIN1 en DOMEIN3 betreft: dit zijn twee domeinnamen die ik medio 2004 eenmalig voor een jaar geregistreerd heb bij Clearhosting (die ik toentertijd ook netjes meteen vooruit betaald heb, ik zal hiervoor wanneer ik weer thuis ben mijn oude bankafschriften raadplegen voor de exacte data). We hebben het dus over 4 á 5 jaren geleden, en ik heb voor beide domeinen ook nooit enige vorm van toestemming gegeven / akkoord gegaan met een vorm van automatische verlenging. Het spreekt voor zich dat ik van deze domeinnamen ook geen gebruik meer hebt gemaakt (vandaar ik ze beide ook maar voor een beperkte tijd had geregistreerd), ik was nota bene het bestaan van beide vergeten.

Als ik de toentertijd geldende algemene voorwaarden van Clearhosting op zoek middels de cache van archive.org, lees ik ook het volgende:

----------
5. Duur en beëindiging

a. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd met een minimum termijn van 12 maanden, tenzij anders overeengekomen, cq er aanleiding bestaat om de overeenkomst op te zeggen.

b. De overeenkomst kan uitsluitend tegen het einde van een kalendermaand en na het verstrijken van de minimumduur schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.

c. Uitzondering op punt 2 geldt voor alle domeinen op .nl-domeinen na. Jaarlijks moeten de domeinen verlengd worden.
----------

Zie http://web.archive.org/we(...)l/index.php?page=alg

Ook daar staat dat alle .nl domeinnamen geregistreerd bij Clearhosting elk jaar verlengd moeten worden. Het spreekt voor zich dat ik de betreffende domeinen nooit verlengd heb. Van stilzwijgende verlenging is in de voorwaarden ook geen sprake.

Met vriendelijke groet,

*****
Dat was dus woensdag. Ik heb sindsdien niks meer gehoord.

Goed, het is dus geen willekeurig bedrijf dat willekeurige facturen stuurt, hetgeen ik in eerste instantie dacht. Maar feit blijft dat dit een ongeldige factuur is. Het betreft immers domeinregistraties die ik voor één jaar geregistreerd heb en toen ook netjes meteen betaald heb.
Tuvai.netzondag 8 februari 2009 @ 18:06
En zonet om 6 uur een mail terug.
quote:
Beste *****,

Doe geen moeite met door uw bankafschriften gaan. Ik neem aan dat deze betalingen gewoon gedaan zijn. Ook heeft u gelijk over de algemene voorwaarden. Uw pakketten zijn opgezegd en u zult een credit factuur ontvangen voor rekening 200807228.

Groet,
****
Toch nog een goed einde, en netjes afgehandelt door ActiveDomain. Kan Clearhosting echter wel schieten door dit, in het verleden ook niets anders dan problemen gehad met ze. Maar goed, het feit dat ze niet meer bestaan zal daar wel genoeg over zeggen.
Maanviszondag 8 februari 2009 @ 19:22
Mooizo, eind goed, al goed! En bedankt voor je updates, je kunt weer rustig slapen elke nacht
Niznozondag 8 februari 2009 @ 23:40
quote:
Op zondag 8 februari 2009 18:06 schreef Tuvai.net het volgende:
En zonet om 6 uur een mail terug.
[..]

Toch nog een goed einde, en netjes afgehandelt door ActiveDomain. Kan Clearhosting echter wel schieten door dit, in het verleden ook niets anders dan problemen gehad met ze. Maar goed, het feit dat ze niet meer bestaan zal daar wel genoeg over zeggen.
blij dat je dit antwoord hebt.

En nu hopen dat ze woord houden, echter ik vermoed dat dit ook goed gaat aangezien ze meteen hun fout toegeven en ook zeggen dat jij geen moeite hoeft te doen voor de bankafschriften. Dat zegt dus al genoeg.