abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65705257
Sindskort valt mij het volgende op:

Als ik foto's van mijn camera afhaal met iPhoto, daarna exporteer en upload naar een webpagina. Laat Safari de foto zien zoals deze in iPhoto zichtbaar was.

Echter laat firefox en Internet explorer op een windows machine een vele malere vale foto zien. Aangezien ik heel veel met kleur werk in fotos is dit bijzonder vervelend. Na wat speurwerk op internet bleek dit te maken te hebben met kleurprofielen e.t.c.

Vooral met kleuren als diep blauw en warm rood valt het ontzettend op, en een mooie foto met volle kleuren kan in 1 klap compleet nietszeggend worden. Nu ben ik dus ook bang dat als ik foto's af laat drukken in albums of op canvas, dat deze ook vaal zullen worden.

Herkennen jullie dit? Is er een oplossing voor?
pi_65705306
dat ligt natuurlijk aan de verkeerd gekalibreerde monitoren van die pc's. Macs zijn sowieso veel kleurrijker met hun beeldschermen.
0023
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 februari 2009 @ 20:21:44 #3
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65705387
hoe sla je de foto's op?
IE kan geloof ik alleen omgaan met S-RGB en niet met Adobe-RGB
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_65705388
van een drukker mag je wel verwachten dat ze het allemaal goed gekalibreerd hebben. De vraag is dan of jij dat ook hebt.
0023
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 20:22:18 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65705411
Ja, calibreer je primaire scherm en laat dan je foto's printen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65705419
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:20 schreef ikJur het volgende:
dat ligt natuurlijk aan de instelling van die pc's. Macs zijn sowieso veel kleurrijker met hun beeldschermen.
Nee, het ligt aan profielen zoals TS aangeeft. Ik weet het verhaal niet precies, maar sommige programma's gebruiken Adobe RGB en andere weer weet-ik-veel-wat. Irritant. Een Mac scherm is over het algemeen wel veel kleur echter, nadeel is dat het gros slechte monitoren gebruikt waardoor je zelfs bij het juiste profiel verschillen zult houden.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_65705563
Ja dat is het grootste probleem... ik schiet een mooi plaatje met volle kleuren (volgroene natuur onder een helblauwe lucht).. importeer dit in iPhoto, Lightroom e.t.c. en upload... als ik dan de link aan iemand stuur krijg ik als reactie dat ie "een beetje dof" is...

Word er knettergek van. En durf mijn mooie plaatjes nu dus niet naar de drukker te sturen in angst voor misdrukken.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:25:52 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65705568
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef muzas het volgende:
Laat Safari de foto zien zoals deze in iPhoto zichtbaar was.
Safari is dan ook de enige browser die de ondersteuning voor het gebruik van die kleurprofielen standaard aan heeft staan. FireFox en IE negeren ze gewoon.

Zelf sloop ik de kleurprofielen er maar maar gewoon uit bij het exporteren in Photoshop. Kortste klap vanuit iPhoto is waarschijnlijk deze automator workflow; http://fugtech.blogspot.c(...)s-color-profile.html
Ik ga naar huis.
pi_65705646
Zelfs als ik mijn RAW direct zonder poespas naar JPEG converteer, en dan upload is het kleurverschil enorm.

@nietzman: is er geen manier om in beide browsers een gelijkwaardige plaat te laten zien?
pi_65705656
je zou ze toch in Photoshop op kunnen slaan als een algemener profiel?
0023
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:32:15 #11
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65705893
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:27 schreef muzas het volgende:
@nietzman: is er geen manier om in beide browsers een gelijkwaardige plaat te laten zien?
Zie toevoeging.
Ik ga naar huis.
pi_65706462

Met EOS 1000D, RAW geschoten sRGB. Geimporteerd in Lightroom, daarna als JPEG met sRGB geexporteerd en voila.

Dit is echt heel ernstig. Het diepe rood word bruinig, viezig... e.t.c. Zo kan ik dus nooit de foto's aan min familie e.t.c. laten zien zoals ze bedoeld zijn.
pi_65707338
mac kopen iemand?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:02:21 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65707497
Tientje geboden.

Kom je niet uit Automator offeuh?
Ik ga naar huis.
pi_65707958
Nou ik kan m met 50 programma's tot sRGB converteren, maar hij blijft vies bruin worden....

Waar werken professionele fotograven mee dan? Dit ligt niet aan mijn camera, maar duidelijk aan die schijtmac...

Iemand met een windows-pc heeft hier dus compleet geen last van?
pi_65708526
Even schaamteloos gejat van GoT:
quote:
Windows als OS had altijd brakke ondersteuning voor kleurprofielen, waardoor enkel profi toko's als Adobe de moeite namen om zelf deze ondersteuning in te bouwen. Het 'mooie' is echter wel dat Windows daarom altijd alles wat los en vast zit interpreteert als sRGB. Als je dus alles in sRGB houdt en een sRGB-profieletje voor je monitoren hebt, dan weet je dat je zelf alles ok ziet in vrijwel elke applicatie, op vrijwel elke monitor (in je multimonitor setup). Anderen, die ook een monitorprofieletje hebben, komen ook aardig in de buurt. Zeker niet super profi en ideaal, maar als je het eenmaal doorhebt, is het mogelijk om tot een vrij werkbaar en consistent geheel te komen op je eigen systeem en dat van anderen.

Apple daarin tegen heeft altijd een soort van kleurprofiel API gehad, maar deze is vrijwel niet gedocumenteerd en daardoor niet of slecht geïmplementeerd (ook door Apple zelf). Ook weigert Apple om plaatjes zonder expliciet kleurprofiel (de sRGB flag in de exif geldt ook niet) te interpreteren als sRGB. Voor niet-webtoepassingen is hier iets voor te zeggen, aangezien je niet weet waar de data vandaan komt en sRGB dus onwaarschijnlijk is (veel scanners en cameras geven in de exif aan dat ze sRGB zijn, terwijl dit vaak duidelijk niet het geval is).

Webdata is tricky aangezien daar nooit duidelijke afspraken over gemaakt zijn. Het is ondertussen echter een ongeschreven wet dat dit in sRGB is (in 1996 werd hier al over gesproken, maar dat is nooit echt hard vastgelegd: http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB.html). Apple weigert dit echter te accepteren (waarschijnlijk omdat MS en kornuiten ooit met het 'vieze' sRGB zijn begonnen, terwijl Apple meer zag in expliciete profielen en color management in applicaties). Er is ooit wel een enkele versie van Safari geweest die plaatjes standaard als sRGB interpreteerde, maar daardoor zagen pagina's er soms raar uit, omdat flash en html nog steeds niet sRGB waren en toen is deze optie dus weer snel verdwenen (FF doet dit gelukkig nog wel standaard).

Als antwoord op sRGB heeft Apple het genericRGB profiel gemaakt wat toegekend kan worden aan bestanden zonder profiel. Dit profiel is ooit gemaakt door een verzameling profielloze afbeeldingen te nemen en te kijken met welk profiel de 'images were consistently preferred', volgens John Zimmerer van Apple: http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00436.html. Deze serie afbeeldingen is overigens niet bekend, net als een objectieve specificatie van 'consistently preferred'.

Dit genericRGB-profiel wordt echter niet standaard gebruikt, het wordt eigenlijk alleen gebruikt als een afbeelding afgedrukt gaat worden. Voor het weergeven van afbeeldingen zonder expliciet profiel op het scherm wordt weer een ander profiel gebruikt en wel: *tromgeroffel*... monitorRGB: http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00328.html. Dit betekend dat elke afbeelding zonder profiel die je bekijkt er per definitie verkeerd uitziet, want hoe groot is de kans dat de oorsprong van het bestand (camera, scanner, iemand anders systeem) het kleurprofiel van de specifieke instantie van jouw monitor gebruikt? De verklaring van Apple hiervoor is dat realtime conversie naar een andere kleurruimte dan monitorRGB teveel resources zou kosten en daarom wordt deze optie maar helemaal niet aangeboden. Bij het bewerken van afbeeldingen is wel iets te zeggen voor deze keus, aangezien op dat moment enkel bekend is hoe de persoon achter het scherm de afbeelding ziet en is het dus logisch om dat profiel toe te kennen. Dit gaat echter weer verkeerd als de afbeelding op een Windows-systeem (geen idee hoe de open-source OSen hiermee omgaan) terecht komt, maar dat is dan weer meer het probleem van MS.

Dit, in combinatie met Apple's brakke color management API, zorgt ervoor dat je ook niet fatsoenlijk meerdere monitoren kan gebruiken. Op een hele selecte groep applicaties na (Adobe-producten, Apperture), laden applicaties, die al profielen ondersteunen, enkel het profiel van de primaire monitor in. Als je vervolgens de afbeelding op een andere monitor opent (in preview, quicklook, finder, iPhoto, etc), klopt er helemaal niets meer van. Helemaal als er het nodige verschil tussen de twee schermen zit (bijvoorbeeld laptop/crt).

Beetje een lang tldr verhaal geworden, maar het komt er dus op neer dat Apple nog steeds vasthoudt aan het ideaal dat mensen profielen aan hun bestanden toewijzen. Een mooi en nobel streven, maar ze hebben natuurlijk totaal geen momentum om dit door te voeren als kleine minderheid op de OS-markt, met een enorme profielloze tegenspeler.

Voor wie hier nog wat meer over wil lezen, is dit wel een interessante discussie tussen een poppetje van Apple en een aantal mensen die wel verstand hebben van color management (oa Chris Murphy, schrijver van een aantal boeken op dat gebied):
http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00239.html

De tread is wat lastig te volgen door wisselende titels en en rare aftakkingen, maar dit zijn ook nog wel wat aardige berichtjes:
http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00275.html
http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00381.html
http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00382.html
http://lists.apple.com/ar...rs/2004/Jun/msg00428.html
(nog later wordt de hele 2.2 vs 1.8 gamma ook nog even opgerakeld)
Uit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1304946/4 .

Wat precies de conclusie/oplossing is? Nog steeds geen idee. Ik heb er zelf ook last van. Krijg haast geen goede afdruk uit Lightroom bijvoorbeeld en het Windows-flets probleem klinkt ook bekend.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_65709088
Oftewel, mijn met zorg gecomposeerde fotoshoots, of zelfs mijn vakantiekiekjes, zullen door iedereen behalve macusers die toevallig ook nog eens met safari surfen, gezien worden zoals ze horen? Of ik miet PER foto allerlei zooi aanpassen?

Als dat zo is gaat de mac de deur uit....
pi_65709131
Trouwens.. na een screenshot kloppen de kleuren wel weer ...
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:31:28 #19
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65709190
Automator methode werkt prima hoor, net nog getest.
Ik ga naar huis.
pi_65709320
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:31 schreef nietzman het volgende:
Automator methode werkt prima hoor, net nog getest.
Ja, dit moet ik nog eens proberen. Het lijkt niet zoveel met iPhoto te maken te hebben maar het lijkt meer een algemene manier om in 1 x veel JPEG's aan te pakken? Klopt dat?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_65709411
Ik snap geen kloot van dat automator
pi_65709528
Zet jij Profile dan gewoon op 'None' in de automator workflow Nietz? Waar -ie standaard op staat dus?
pi_65709923
Blijft vies bruin worden in FireFox.... Ik raak hier echt zwaar gefrustreerd van...
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:43:08 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65709941
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:35 schreef muzas het volgende:
Ik snap geen kloot van dat automator
Zeg dan gewoon dat je te stupide bent om die guide te begrijpen, maar ga niet zeggen dat het 'niet kan' en dat je mac een kutding is. Misschien willen mensen je dan nog wel even verder helpen.

Hier een screenshot van m'n workflow:

Ik ga naar huis.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:43:37 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_65709997
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:37 schreef Jarno het volgende:
Zet jij Profile dan gewoon op 'None' in de automator workflow Nietz? Waar -ie standaard op staat dus?
Ik heb 'm net gewoon op sRGB gezet, geeft me gelijke foto's in FireFox en Safari.
Ik ga naar huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')