abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65702497
Hallo,

Ik heb een lijfrentepolis, en heb deze (suf genoeg) nooit opgevoerd als aftrekpost bij de Belastingdienst.

Ik denk dat ik er nu een kleine 4 jr voor spaar.
Ik spaar 51.09 via spaarloon en 47 euro gewoon van mijn rekening.

kan ik deze nog opvoeren bij de Belastingdienst?
Is het nog raadzaam om een wijziging te doen voor de belastingaangiftes van afgelopen jaren?
  Redactie Frontpage dinsdag 3 februari 2009 @ 19:16:19 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_65703067
Een wijziging is vaak niet meer mogelijk nadat je aangifte definitief is (ja het KAN in gevallen worden toegestaan)

Echter, je kunt wel het hele bedrag aftrekken van 2008, onder het mom van jaarruimte+reserveringsruimte. Je mag dan nl. de jaarruimte's van 5 (of zelfs 7?) jaren tevoren ook nog gebruiken.

Op Belastingdienst.nl kun je een rekentool downloaden, is erg simpel. Je moet alleen even je gegevens van de vorige jaren erbij zoeken (jaaropgave + factor A van je pensioen van elk jaar)

[ Bericht 8% gewijzigd door Innisdemon op 03-02-2009 19:25:58 (link toegevoegd, tekst iets aangepast.) ]
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 3 februari 2009 @ 19:41:58 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65703948
Ik verwijs maar naar mijn antwoord in Belastingaangifte 2008 (deel 2)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 19:43:16 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65703997
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 19:16 schreef Innisdemon het volgende:
Een wijziging is vaak niet meer mogelijk nadat je aangifte definitief is (ja het KAN in gevallen worden toegestaan)

Echter, je kunt wel het hele bedrag aftrekken van 2008, onder het mom van jaarruimte+reserveringsruimte. Je mag dan nl. de jaarruimte's van 5 (of zelfs 7?) jaren tevoren ook nog gebruiken.

Op Belastingdienst.nl kun je een rekentool downloaden, is erg simpel. Je moet alleen even je gegevens van de vorige jaren erbij zoeken (jaaropgave + factor A van je pensioen van elk jaar)
Je kunt niet de betaalde premie van voorgaande jaren aftrekken in 2008. Je zult het moeten aftrekken in het jaar van betaling. Als je alles in 2008 opvoert, weet je (bijna) zeker dat er vragen gesteld gaan worden en correcties opgelegd gaan worden.
pi_65704024
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 19:16 schreef Innisdemon het volgende:
Verzoeken om ambtshalve aanpassing worden juist meestal wél ingewilligd. Je hebt alleen geen enkele rechtsingang als de inspecteur het niet wil.
quote:
Nee, dat mag zeer zeker niet!
  Redactie Frontpage dinsdag 3 februari 2009 @ 21:05:40 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_65707699
DOnjames en ManAtWork.
Jullie hebben groot gelijk. Ik zit er falikant naast. Je mag de reserveringsruimte BENUTTEN in het jaar 2008, maar eerder betaalde premies moesten idd destijds worden afgetrokken.

Ik ben er te lang uit, maar gelukkig zijn er mensen scherp
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_65748336
dus, als ik het goed begrepen heb; moet ik een verzoek indienen om de def. aanslagen te herzien? Ik begrijp dat dit schriftelijk moet, hoe gaat dat dan vervolgens in z'n werk?
Is het voldoende om mijn gegevens incl sofinr te geven? zij hebben verder toch alle gegevens, of moet ik zaken opnieuw aanleveren?
  woensdag 4 februari 2009 @ 22:32:18 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65749144
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:15 schreef Babbelzz het volgende:
dus, als ik het goed begrepen heb; moet ik een verzoek indienen om de def. aanslagen te herzien?
Ja.
quote:
k begrijp dat dit schriftelijk moet, hoe gaat dat dan vervolgens in z'n werk?
Naar aanleiding van het verzoek zal de inspecteur wel of niet beslissen om de correctie toe te passen.
quote:
Is het voldoende om mijn gegevens incl sofinr te geven? zij hebben verder toch alle gegevens, of moet ik zaken opnieuw aanleveren?
Sofinummer is zeker aan te bevelen. En zeker aangeven wat de correctie is en waarom. En bij voorkeur aangeven wat dan het gecorrigeerde belastbare bedrag gaat worden. (Volgens jou dan.)
pi_65749536
Even een crosspost:
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:20 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kan voor alle jaren in één brief. Tip: maak het zo makkelijk mogelijk voor de inspecteur. Geen ellenlange verhalen over het hoe&waarom, geen overmatig geslijm, gewoon een kort net briefje waarin je de situatie uitlegt. Reken hem per jaar voor wat de correctie (volgens jou) moet zijn en bereken voor hem welke gecorrigeerde aanslagen hij moet opleggen. Stuur betalingsbewijzen en een kopie van de polis mee.
pi_66349783
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:41 schreef DonJames het volgende:
Even een crosspost:
[..]
oke, dus ik noem de factor A uit mijn pensieon, en het bedrag dat ik af had mogen trekken en dan moet t goed zijn?

alleen hoe weet ik de 'reken'bedragen van de afgelopen 5 jr?zijn die standaard?
pi_66350320
quote:
Op zondag 22 februari 2009 19:33 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

oke, dus ik noem de factor A uit mijn pensieon, en het bedrag dat ik af had mogen trekken en dan moet t goed zijn?

alleen hoe weet ik de 'reken'bedragen van de afgelopen 5 jr?zijn die standaard?
Je zal per jaar de factor A nodig hebben, moeten berekenen hoeveel je mag aftrekken, en de reserveringsruimte van elk jaar moeten uitrekenen.
pi_71534443
oke doe ik er wijs aan dit in één brief te doen of moet dit voor elk jaar afzonderlijk?
  zondag 2 augustus 2009 @ 12:58:29 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71534517
1 briev.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 2 augustus 2009 @ 12:59:49 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71534548
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:56 schreef Babbelzz het volgende:
oke doe ik er wijs aan dit in één brief te doen of moet dit voor elk jaar afzonderlijk?
Het kan in één brief maar je moet wel voor ieder jaar afzonderlijk de berekening opstellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')