abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:04:07 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_69470711
Ja, dat hoorde ik bij de uitslag van de laatste metingen ook, ik weet ook niet waarom ik die 18-22 zo in mijn hoofd had zitten. Kan natuurlijk zijn dat 18-22 echt normaal is, en 12-40 wel afwijkend maar nog aanvaardbaar.

Mijn DA had het trouwens over 45 als bovengrens, zolang ze daaronder zitten wordt er geen medicatie, of geen hogere dosis voorgeschreven, en mijn jongens zitten nu op 41 en 43. Kans dus bij elke volgende controle dat het net iets hoger geworden is en we naar 2 pillen per dag moeten. Julius zou dat niet echt een probleem vinden, die accepteert alle nare dingen die ik met hem doe als iets wat blijkbaar zonodig moet gebeuren, Caesar zal daar wat meer moeite mee hebben.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 31 mei 2009 @ 11:15:08 #27
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69570235
quote:
Kans dus bij elke volgende controle dat het net iets hoger geworden is en we naar 2 pillen per dag moeten. Julius zou dat niet echt een probleem vinden, die accepteert alle nare dingen die ik met hem doe als iets wat blijkbaar zonodig moet gebeuren, Caesar zal daar wat meer moeite mee hebben.
Ah gossie... sterkte met Julius en Ceasar
pi_69571151
hebben ze moeite met het innemen van de pillen?
die ik heb verpulver ik en vermeng ik met het recovery blikvoer van de dierenarts, daar heb je maar een heel klein beetje van nodig en dat gaat er goed in.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  zondag 31 mei 2009 @ 12:38:31 #29
8252 mvdejong
pi_69571972
Schildklierpillen zijn gewoonlijk van het "slow-release" type, die moeten langzaam in het maag/darm-stelsel oplossen, om gedurende een langere tijd hun werkzame stoffen af te geven. Die mogen niet worden verpulverd/vergruisd, omdat dan de werkzame stof in hele korte tijd wordt afgegeven, en de rest van de tijd er geen werkzame stof in de kat zit. De bedoeling is juiste om een min of meer gelijkmatig niveau van de werkzame stof gedurende de dag te bewerkstelligen. Overleg even met de dierenarts of jouw type pillen wel gemalen mogen worden.

De pillen die ik heb (Felimazole 5mg) zijn gladde oranje pilletjes van iets van 4 mm over de grootste diameter, hele makkelijke pilletjes om in te geven (i.t.t. sommige grote ruwe antibiotica-pillen die ik heb moeten geven).

Ik pak de kattekop bovenop beet, met duim en wijsvinger achter de kaakhoek, en trek de kop dan achterover, de bek gaat dan vanzelf wel open (bij Julius gaat dat min of meer vrijwillig). Ik gebruik een pillenzetter om de achterin de keel te plaatsen, dat slikt het makkelijkst door voor de kat, en maakt het vrijwel onmogelijk om de pil ergens tegen de wang te parkeren om deze een kwartier later alsnog uit te spugen (let op : vrijwel ...).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  zondag 31 mei 2009 @ 15:02:37 #30
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69575290
Ziggy heeft Carbimazol-pilletjes maar die verpulver ik dus al sinds ze ze krijgt Nooit gehoord dat dat slecht zou zijn... Ik zal het de da eens vragen.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  maandag 1 juni 2009 @ 10:20:10 #31
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596014
quote:
Op zondag 31 mei 2009 15:02 schreef MissBliss het volgende:
Ziggy heeft Carbimazol-pilletjes maar die verpulver ik dus al sinds ze ze krijgt Nooit gehoord dat dat slecht zou zijn... Ik zal het de da eens vragen.
Goedemorgen!
Ik ben verpleegkundige en ik heb het op mijn werk even nagekeken: Je mag Carbimazoltabletten wel fijnmaken/ verpulveren. Ik vraag mij alleen af of dat de smaak wel ten goede komt. Ik denk dat het daardoor heel bitter wordt. Er zit namelijk niet voor niets een suiker-coating om het tablet. Verder is het belangrijk om te weten dat Carbimazol een Thyrostatica is: zorg dat, als je het verpulvert, de fijngemaakte stof niet op je handen komt want dat heeft dan het nodige effect op je eigen schildklierfunctie. Zie ook: http://www.formulariamepp(...)ndboekenteralia1.pdf (bladzijde 40) En nu ga ik slapen (nachtdienst )
  maandag 1 juni 2009 @ 10:46:43 #32
8252 mvdejong
pi_69596497
Hoi Pippi, als je weer wakker bent, bedankt voor de update.

Ik ben nog wat verder gaan googlen. Felimazole bevat Thiamazole, ofwel Methimazole, terwijl Carbimazole een pre-cursor ervan bevat, die in het lichaam daarin omgezet wordt. Of dat invloed heeft op het al dan niet verpulveren weet ik niet. Ik heb ook gelezen dat Felimazole in 20% van de gevallen nadelige bijwerkingen heeft, best veel.
  maandag 1 juni 2009 @ 10:49:41 #33
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69596551
Hey Pippi! Wat lief dat je het even nagekeken hebt! De smaak valt wel mee denk ik, want ik vermeng het met natvoer. Ze eet zo die pilletjes al een jaar
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  maandag 1 juni 2009 @ 11:00:32 #34
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596755
quote:
Op zondag 31 mei 2009 12:38 schreef mvdejong het volgende:
Schildklierpillen zijn gewoonlijk van het "slow-release" type, die moeten langzaam in het maag/darm-stelsel oplossen, om gedurende een langere tijd hun werkzame stoffen af te geven. Die mogen niet worden verpulverd/vergruisd, omdat dan de werkzame stof in hele korte tijd wordt afgegeven, en de rest van de tijd er geen werkzame stof in de kat zit. De bedoeling is juiste om een min of meer gelijkmatig niveau van
werkzame stof gedurende de dag te bewerkstelligen.
Huh? Hoe kom je bij deze onzin? Sorry, maar hier klopt geen hout van. Zowel Felimazole als Carbimazol worden snel en volledig geabsorbeerd met een biologische beschikbaarheid van > 75% De piek van dit middel in het bloed is al 1 tot 2 uur nadat je het gegeven hebt aan je kat! Beide middelen (Felimazole en Carbimazol) hebben absoluut geen slow- release coating maar een gewone suikercoating (voor de smaak) en zijn normaal omhulde tabletten die dus al in de maag uiteen vallen.
Misschien wil je het zelf even nalezen
http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Felimazole.html
Ook interessant (linkje kreeg ik van mijn dierenarts):
http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?object=repetorium&template=display.product&productid=2773
  maandag 1 juni 2009 @ 11:05:32 #35
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596847
quote:
Op maandag 1 juni 2009 10:46 schreef mvdejong het volgende:
Hoi Pippi, als je weer wakker bent, bedankt voor de update.

Ik ben nog wat verder gaan googlen. Felimazole bevat Thiamazole, ofwel Methimazole, terwijl Carbimazole een pre-cursor ervan bevat, die in het lichaam daarin omgezet wordt. Of dat invloed heeft op het al dan niet verpulveren weet ik niet. Ik heb ook gelezen dat Felimazole in 20% van de gevallen nadelige bijwerkingen heeft, best veel.
Ik was nog wakker, nouja, half Misschien vind je de bovenstaande linkjes wel interessant
quote:
Op maandag 1 juni 2009 10:49 schreef MissBliss het volgende:
Hey Pippi! Wat lief dat je het even nagekeken hebt! De smaak valt wel mee denk ik, want ik vermeng het met natvoer. Ze eet zo die pilletjes al een jaar
Graag gedaan
Fijn dat je kat er geen problemen mee heeft. Laat je 2- 4x per jaar haar bloed checken? Nu ga ik echt slapen! Doegie
  maandag 1 juni 2009 @ 13:04:44 #36
8252 mvdejong
pi_69599786
quote:
Op maandag 1 juni 2009 11:00 schreef Pippi het volgende:
Huh? Hoe kom je bij deze onzin? Sorry, maar hier klopt geen hout van.
Bij het bepalen van de dosering van Julius werd geopperd om mogelijk 2 x 1/2 pil per dag te geven, i.p.v. 1 pil per dag, maar dat werd vanwege het slow-release effect niet gedaan. Volgens jouw eigen links klopt dat ook, uit de 1e link :
quote:
De tabletten mogen niet gedeeld worden.
en verpulveren lijkt me een extreme vorm van verdeling. Op zich jammer, want met de halfwaarde-tijd van 4 uur zou je met 2 x 1/2 pil per dag een gelijkmatiger niveau van de werkzame stof krijgen, en dat lijkt me iets beter voor het lichaam van het slachtoffer.

De coating hoeft ook geen slow-release te zijn, maar als het substraat waarin de werkzame stof zit langzaam van buitenaf oplost (nadat de suiker-coating is verdwenen), krijg je toch een langzamere afgifte, ga je de pil verpulveren, dan lost het veel sneller op. Een suikerklontje lost ook wat langzamer op dan dezelfde hoeveelheid suiker in losse vorm.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 12:54:41 #37
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69631296
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:04 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Bij het bepalen van de dosering ................. in losse vorm.
Dat het niet mag ivm het slow-release-effect staat niet in dat stukje, dat is een verklaring die je er zelf bij bedacht hebt. Nogmaals, er bestaat niet zoiets als een slow-release effect bij deze medicijnen. Delen van de tabletten en die vervolgens bewaren heeft wel gevolgen: de kwaliteit en dus de werkzaamheid gaat ervan achteruit, zo ook het niet bewaren op een donker plaats/ pot.

Als je de tabletten zou delen en de helft gebruikt kan je er niet zeker van zijn dat je kat daadwerkelijk ook de helft van de stof binnenkrijgt. Een tablet is nl opgebouwd uit de werkende stof en een hulpstof om het te binden tot tablet. De verdeling is natuurlijk niet exact hetzelfde op het hele tabletje. Als je slechts de helft van een 5 mg tablet nodig hebt is het beter om te gaan voor Felimazole 2,5 mg, die overigens ook te krijgen is.

Als medicijnen (zoals Carbimazol en Felimazole) binnen 1-2 uur na toediening maximaal aanwezig zijn in het bloed is er sprake van een snelle absorbatie zoals je ziet bij tabletten zonder noemenswaardig omhulsel of coating.

Halfwaardetijd van 4 uur betekent dat de werkzame stof na 4 uur nog voor de helft in het bloed aanwezig is. Cumulatie (opeenhoping/ opeenstapeling) van de werkzame stof in de schildklier zelf tot maximaal 24 uur

[ Bericht 0% gewijzigd door Pippi op 02-06-2009 13:04:54 ]
pi_76590998
Ik geef dit topic even een schop omhoog, bij mijn kater van 12 zijn verhoogde schildklierwaardes geconstateerd. Hij werd opeens erg mager terwijl hij eet als een bootwerker, maar maakt verder geen zieke indruk.
Ik werd gisteravond gebeld door de dierenarts, ik moet nog een beslissing nemen over de behandelmethode.

Je kan je kat ook laten opereren als alternatief voor een leven lang pillen geven, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:49:47 #39
8252 mvdejong
pi_76592553
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 08:26 schreef computergirl het volgende:
Ik geef dit topic even een schop omhoog, bij mijn kater van 12 zijn verhoogde schildklierwaardes geconstateerd. Hij werd opeens erg mager terwijl hij eet als een bootwerker, maar maakt verder geen zieke indruk.
Ik werd gisteravond gebeld door de dierenarts, ik moet nog een beslissing nemen over de behandelmethode.

Je kan je kat ook laten opereren als alternatief voor een leven lang pillen geven, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Voor opereren is het nodig dat duidelijk is welke van de 2 lobben van de schildklier overactief is, meestal kan de dierenarts dat wel voelen. Het nadeel is dat bij het operatief verwijderen van een van de twee lobben vaak een paar jaar later de andere lob ook problemen gaat geven, en dan is opereren natuurlijk geen alternatief meer. Verder moet je bij opereren opletten of je kat het nog wel aan kan, bij mijn vorige beestje gingen de pillen echt niet, maar omdat we het probleem ook pas heel laat ontdekt hadden, bleek hij uiteindelijk te zwak voor de operatie en is niet meer wakker geworden. Hij was al 17,5 jaar, dus ook al echt een oud mannetje.

Mijn beide huidige beestjes zijn nu 17,5 jaar, en al weer een behoorlijke tijd aan de pil, en dat gaat probleemloos als eenmaal de juiste dosering is bepaald. Bloedonderzoek toont het exact aan, is de dosering echt veel te hoog, zoals aanvankelijk bij een van mijn jongens, dan merk je dat er geen beweging meer in te krijgen is. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe je kat reageert op een- of tweemaal daags een klein glad pilletje naar binnen geschoven krijgen.

Een derde optie, duur en vervelend voor de kat, maar wel de permanente oplossing, is stralings-behandeling. Dat gaat in 4 cijfers lopen, en je kat zit 2 weken lang in isolatie, een week voor de radioactieve medicijnen, een week om de kat weer stralings-vrij te maken voor menselijk contact. Ik zou het overwogen hebben als mijn jongens tegelijk behandeld hadden kunnen worden, maar de ene kreeg de problemen een klein jaartje later dan de andere, en de pillen gaan probleemloos.
pi_76593626
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:49 schreef mvdejong het volgende:
en de pillen gaan probleemloos.
Ik heb bij mijn andere kat vreselijke problemen gehad bij het geven van antibiotica 2x per dag. Echt een drama, bloed aan de handen, kat in de stress, ik in de stress en dan toch echt om 7 uur de deur uit moeten s' ochtends

Bij deze heb ik geen ervaring, de enige keer dat hij aan de pillen moest had hij volgens mij een wormenkuur waar ze een lekker smaakje aan gegeven hadden. Waarom ze dat niet standaard doen bij kattenmedicijnen
De assistente heeft me nu een stripje easypill meegegeven, dat is een kleverig vlees-spulletje waar je een pil in kan verstoppen. Ga ik als eerste maar uittesten.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:43:15 #41
8252 mvdejong
pi_76593816
EasyPill werkt bij mij fantastisch voor de wat grotere Prednisolon-pil die mijn ene kat krijgt, de kat kijkt de hele avond uit naar het moment dat hij een pil krijgt (ik heb een hele pot aangeschaft). Check even met je DA of je schildklier-medicijn fijngekauwd mag worden (zie mijn post-uitwisseling met Pippi hierboven in dit topic). Mijn Burmezen zijn zo braaf dat de Felimazole voor hun schildklier 's ochtends zonder spektakel naar binnen gaat. Kijk ook of een pillenschieter een uitkomst is.
pi_76676300
ik heb Felimazole pilletjes gekregen, met een schema erbij. Ik moet eerst beginnen met een 2x een kwart pil en dan 2x een halve etc. Het zijn inderdaad piepkleine gladde pilletje, dus die kan ik denk ik wel verstoppen zonder problemen. We zullen zien......
  maandag 11 januari 2010 @ 17:54:18 #43
8252 mvdejong
pi_76687029
Voor de eerste die het probleem had was de dosering 2x1 pil (@ 5mg) per dag, maar dat was duidelijk teveel, hij was zowat uitgeschakeld, het schildklier-hormoon-niveau was zo laag dat het niet meetbaar was. Op 1 pil per dag doet hij het perfect.
Voor de andere was de aanvankelijk voorgeschreven dosering ook 2x1 pil, alleen had ik het niet goed verstaan en was ook 1 pil gaan doen. En dat werkte perfect ...

Ik doe trouwens 1 hele felimazole gewoon : kop pakken, achterover, bek open, pil erin (vroeger met pillenschieter, tegenwoordig zonder), vasthouden totdat geslikt is. Maar ja, dat zijn Burmezen, honds-aanhankelijke en -volgzame katten.
pi_76933423
het ging heel goed allemaal, vanmiddag kom ik thuis en meneer is geheel van slag. Ligt alleen maar op de vensterbank boven de verwarming en doet verder niks.
Hij wil ook niet eten, bij hem een slecht teken want dat heb ik nog nooit meegemaakt.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:14:28 #45
8252 mvdejong
pi_76933953
Dat zou kunnen betekenen dat de dosering nu iets te hoog is, dan is de schildklier-activiteit zo laag dat er geen puf meer in het beestje zit. Het duurt namelijk een paar dagen voordat het toedienen van Felimazole in een stabiel hormoon-niveau resulteert.
't Kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Ik zou suggereren om morgen even met de DA te bellen of je de dosering iets moet terugbrengen, of dat ze hem toch even daar willen hebben om wat bloed af te nemen voor een hormoon-bepaling.
pi_76959740
Vanochtend was hij al iets levendiger dan gisteravond, gelijk om 8 uur naar de AH voor kattenmelk, dronk hij gelukkig wel van en heeft ook heel klein beetje gegeten.

Gelijk om 9 uur Da gebeld, kon langskomen.

het heeft niks met de dosering te maken, hij bleek flink koorts te hebben. Vanwege de koorts moest zijn hart ook nog weer harder werken en de hartruis was ook verergerd. Heeft een injectie gehad met koortsverlager/ontstekingsremmer
Extra pillen: betablokkers voor hart en ontstekingsremmer.
pi_77812205
ben nu weer een maand verder

Kereltje maakt het weer goed, de koortsaanval van de vorige post was net zo snel weer voorbij als hij begonnen was.

Gewicht is weer wat omhoog en hij is actief en wil af en toe ook weer spelen. Uit de controle van de bloedwaardes gisteren bleek dat de dosis toch te hoog is, dus ik ga nu terug naar 1x per dag een pil.
hij heeft nog steeds betablokkers 2x per dag en 2x per week aspirine ivm een vergroot hart dus pillen krijgt hij genoeg.
  donderdag 18 februari 2010 @ 17:03:53 #48
8252 mvdejong
pi_78145370
Nog even aanvullen n.a.v. mijn "ruzie" met Pippi over het al of niet mogen breken (t.b.v. aangepaste dosering) of fijnmaken (t.b.v. toediening) van feilmazole.
Mijn DA heeft recentelijk met de fabrikant contact opgenomen omdat daar vaker vragen over waren, en deze heeft aangegeven dat het eigenlijk niet zou moeten, maar dat er in de praktijk niet echt problemen mee zijn.
Dus, als het beter uitkomt, gewoon doen.
pi_78145881
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:03 schreef mvdejong het volgende:
Nog even aanvullen n.a.v. mijn "ruzie" met Pippi over het al of niet mogen breken (t.b.v. aangepaste dosering) of fijnmaken (t.b.v. toediening) van feilmazole.
Mijn DA heeft recentelijk met de fabrikant contact opgenomen omdat daar vaker vragen over waren, en deze heeft aangegeven dat het eigenlijk niet zou moeten, maar dat er in de praktijk niet echt problemen mee zijn.
Dus, als het beter uitkomt, gewoon doen.
volgens mij raden ze dit vooral af omdat het spul ongezond is voor mensen. Door te adviseren om ze niet te breken voorkomen ze dat je in kontakt komt met het spul En ze willen graag de 2.5 mg pillen verkopen natuurlijk
Max is de easypil weer zat, nu stamp ik de boel fijn en meng het met smeerkaas. So far so good.....
  donderdag 18 februari 2010 @ 18:01:35 #50
8252 mvdejong
pi_78147947
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:14 schreef computergirl het volgende:
Max is de easypil weer zat, .....
's Ochtends kriijgen mijn beide heren Felimazole, 's avonds krijgt Caesar Prednisolon.
Terwijl ik de EasyPill alleen voor de Prednisolon van Caesar had, wordt ik nu telkens als ik naar mijn slaapkamer ga achtervolgd door beide heren, en er wordt gemekkerd totdat ze beide een stukje EasyPill hebben gekregen, Caesar met de Prednisolon, Julius zonder iets, gewoon als snoepje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')