abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65649154
Een vriendin van mij heeft een dochter. De vader heeft vanaf de geboorte gezegd dat hij dit kind niet officieel erkent en heeft dus ook geen officiele registratie bij de gemeente.
Nu is het zo dat hij tig jaar later het kind ineens wél wil erkennen. Redenen zijn mij niet geheel duidelijk.
Zij werkt wel fultime, maar zit bv onder de huursubsidiegrens. Hij heeft een heel goede baan.
Wat voor gevolgen heeft het, als hij nu ineens officieel de vader wordt? Moet hij dan ook alimentatie gaan betalen? Heeft dit nog financiele gevolgen voor de moeder (Huursubsidie, belasting, etc) ? Moet je nog aan andere dingen denken?
Het is overigens nog maar de vraag of het kind, zij laat haar zelf de keus, dit allemaal wel wil maar je kunt dan toch maar beter goed voorbereid zijn als hij het wel wil.

Alvast bedankt voor de hulp!
  maandag 2 februari 2009 @ 11:01:48 #2
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65649285
Ja. Dan moet ie gaan betalen. Overigens had de moeder niet op erkinning hoeven wachten. Als ze naar de rechter was gegaan met de mededeling dat die knakker de vader was, had de rechter een dna test bevolen, danwel de meneer opgedragen te schokken.
Als je in NL een kind verwekt hebt, moet je ervoor betalen.
Mogelijk wil hij nu ook een bezoekregeling, het is aan de moeder (en het kind) om te beoordelen of ze daar op zitten te wachten.
Volgens mij telt alimentatie voor het kind niet mee voor de huurtoeslag maar zeker weten doe ik dat niet.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:03:05 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_65649318
tvp.
pi_65649359
Bedankt voor je antwoord, DoctorB.

Voor de volledigheid: De moeder wil het helemaal niet. Zij vindt het allemaal wel prima zo en zit ook niet te wachten op die erkenning. Ze heeft eht altijd zonder hem gered en die alimentatie is voor haar geen noodzaak.
Bezoekregeling hebben ze nu ook al, al is het niet officieel geregeld. De dochter gaat elke zaterdag met haar vader op stap.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:07:02 #5
92279 N.icka
Windforce 11
pi_65649417
Waarom zoekt die vriendin dit allemaal zelf niet op?
pi_65649540
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:07 schreef N.icka het volgende:
Waarom zoekt die vriendin dit allemaal zelf niet op?
omdat ze geen internet heeft en ik van dit forum wist en zei 'ik kan wel eens informeren, misschien zitten er wel mensen bij die hier ervaring mee hebben.'

Maakt het wat uit wie het vraagt?
  maandag 2 februari 2009 @ 11:13:01 #7
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65649567
Laat je vriendin eens met de gemeente bellen. Daar kunnen ze haar vertellen wat ze precies kan doen om dit tegen te houden.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 2 februari 2009 @ 11:13:16 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_65649577
Hoe oud is het kind? Erkennen kan tot het kind 12 jaar is. Als dat niet zo lang meer duurt zou ik het een beetje zien te rekken als ik haar was, aangezien ze het liever niet wil.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 2 februari 2009 @ 11:15:39 #9
92279 N.icka
Windforce 11
pi_65649638
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:11 schreef DehandvanGod het volgende:

[..]

omdat ze geen internet heeft en ik van dit forum wist en zei 'ik kan wel eens informeren, misschien zitten er wel mensen bij die hier ervaring mee hebben.'

Maakt het wat uit wie het vraagt?
ja
Ik wantrouw elk topic dat gemaakt wordt uit de naam van een vriendin. een vriend een collega
  maandag 2 februari 2009 @ 11:16:44 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65649672
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:15 schreef N.icka het volgende:

[..]

ja
Ik wantrouw elk topic dat gemaakt wordt uit de naam van een vriendin. een vriend een collega
Het staat je vervolgens vrij om NIET op die topiques te reageren...
pi_65649808
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:13 schreef Rewimo het volgende:
Hoe oud is het kind? Erkennen kan tot het kind 12 jaar is. Als dat niet zo lang meer duurt zou ik het een beetje zien te rekken als ik haar was, aangezien ze het liever niet wil.
De erkenning is niet leeftijdsgebonden. Als een kind 12 jaar of ouder is, dan moet het naast de moeder ook zelf schriftelijk toestemming verlenen.

Je kan een kind alleen erkennen als niet iemand anders dat al gedaan heeft.
pi_65650142
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:20 schreef The_End het volgende:
De erkenning is niet leeftijdsgebonden. Als een kind 12 jaar of ouder is, dan moet het naast de moeder ook zelf schriftelijk toestemming verlenen.
Het kind is 15. Dus die zal ook zelf toestemming moeten geven, maar de moeder was sowieso al van plan om haar dochter dit zelf te laten beslissen.

N.icka, blijf dan gewoon weg.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 2 februari 2009 @ 11:33:22 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_65650188
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:20 schreef The_End het volgende:
Je hebt gelijk
quote:
Erkenning op een later moment
De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Een erkenning is niet gebonden aan de woonplaats van de erkenner of het te erkennen kind. Elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland is daartoe bevoegd. Is het kind twaalf jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de twaalf en zestien jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.
Bron: Postbus 51
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_65650382
Erkennen heeft alleen maar voordelen voor de moeder, er veranderd voor de rest niks alleen moet/mag hij alimentatie betalen.(zorg- en opvoedingsplicht ) Bij overlijden van de moeder is er geen geklooi over waar het dan heen moet. Schulden die het kind maakt zijn ze beide aansprakelijk voor en kindje heeft erfrecht als de vader komt te overlijden.

als moeder heb je er een hoop voordelen van en als man zijnde zijn er maar verdomt weinig voordelen voornamelijk lasten
do you have the guts to smell my nuts?
pi_65650503
Voor de moeder en het kind verandert er in principe niks als een man het kind erkent. De erkenner krijgt er een aantal plichten bij. Let wel op! Hij krijgt ook meer mogelijkheden om een (uitgebreidere) omgangsregeling te eisen via een rechtbank. Echter krijgt de moeder/kind ook weer meer mogelijkheden om allimentatie te eisen.

Ik las dat er al een omgang was met het kind; het lijkt mij dan niet zo raar dat die man het kind alsnog erkent?
pi_65650678
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef The_End het volgende:
Ik las dat er al een omgang was met het kind; het lijkt mij dan niet zo raar dat die man het kind alsnog erkent?
nu ja, hij wilde het 15 jaar lang niet en nu ineens wel. Heeft ook 15 jaar lang niet of nauwelijks betaald en bijna nooit mee bemoeid. Dan vind ik dat je toch wat minder rechten hebt dan de moeder die dat kind alleen heeft opgevoed. Maar goed, het ligt er dus maar net aan of de dochter het wil.
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
pi_65651427
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:50 schreef DehandvanGod het volgende:
nu ja, hij wilde het 15 jaar lang niet en nu ineens wel. Heeft ook 15 jaar lang niet of nauwelijks betaald en bijna nooit mee bemoeid. Dan vind ik dat je toch wat minder rechten hebt dan de moeder die dat kind alleen heeft opgevoed. Maar goed, het ligt er dus maar net aan of de dochter het wil.
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Het gaat helemaal niet om de moeder; het gaat om het kind. De moeder zal dus met het kind moeten overleggen of die dat wil. Omdat ze al 15 is, is het risico van een gedwongen omgangsregeling heel klein, dus is er weinig 'juridisch risico' als de man het kind erkent.
  maandag 2 februari 2009 @ 12:13:20 #18
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65651481
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:11 schreef The_End het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om de moeder; het gaat om het kind. De moeder zal dus met het kind moeten overleggen of die dat wil. Omdat ze al 15 is, is het risico van een gedwongen omgangsregeling heel klein, dus is er weinig 'juridisch risico' als de man het kind erkent.
Als de moeder niet wil gebeurt het ook niet. Beide moeten tekenen.
pi_65651644
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:13 schreef DoctorB het volgende:
Als de moeder niet wil gebeurt het ook niet. Beide moeten tekenen.
Daar gaat het niet om. Ik reageerde op de opmerking dat de 'moeder er meer recht op zou hebben', terwijl het gaat om het kind en niet om de moeder.

Oovergens als de moeder het niet wil, dan kan de vader via de rechtbank eventueel vervangende toestemming krijgen.
pi_65652980
Behalve financiele gevolgen lijken me andere gevolgen moeilijker.

Als hij het kind erkent, dan krijgt hij in principe wettelijke vader rechten. Dat betekend dat als er iets met de moeder gebeurd dat hij het kind dan krijgt. Wil je dat als moeder als je er altijd alleen voor hebt gestaan? Zou je dan liever je kind niet onderbrengen bij jouw ouders of iemand die je vertrouwt? Ook vraag ik me af wat er gebeurd bij ernstige ziekte of belangrijke medische beslissingen voor het kind zelf? Volgens mij moet er dan toestemming komen van beide ouders. Het ouderlijke gezag is namelijk gedeeld. Dus als het kind een gevaarlijke operatie moet ondergaan, moeten beiden toestemmen voordat het gebeurd.

Moeilijke beslissing en ik zou als moeder me maar eerst goed laten informeren wat voor rechten de vader precies verkrijgt en wat de totale gevolgen zijn.

Edit: Sorry, ik had duidelijker moeten zijn. Ik zit niet zo in de materie want het is gelukkig niet bij mij van toepassing. Ik hoorde dit van een vage kennis waarvan het kind niet erkend was. Wat ik had moeten zeggen is dat je als er eenmaal erkenning is, wel door kan gaan om ook gezag te krijgen en/of een betere omgangsregeling en dat er daar dan weer heel veel om de hoek komt kijken.

Andere users bedankt voor het verduidelijken van wat ik bedoelde wat betreft hoe het wettelijk dan loopt

[ Bericht 26% gewijzigd door kahlie op 02-02-2009 14:27:46 ]
pi_65654975
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:55 schreef kahlie het volgende:

Als hij het kind erkent, dan krijgt hij in principe wettelijke vader rechten. Dat betekend dat als er iets met de moeder gebeurd dat hij het kind dan krijgt. Wil je dat als moeder als je er altijd alleen voor hebt gestaan? Zou je dan liever je kind niet onderbrengen bij jouw ouders of iemand die je vertrouwt? Ook vraag ik me af wat er gebeurd bij ernstige ziekte of belangrijke medische beslissingen voor het kind zelf? Volgens mij moet er dan toestemming komen van beide ouders. Het ouderlijke gezag is namelijk gedeeld. Dus als het kind een gevaarlijke operatie moet ondergaan, moeten beiden toestemmen voordat het gebeurd.

Moeilijke beslissing en ik zou als moeder me maar eerst goed laten informeren wat voor rechten de vader precies verkrijgt en wat de totale gevolgen zijn.
Ouderlijk gezag heeft niets met de erkenning te maken en dat krijgt de erkenner dan ook niet. Dat is een aparte procedure.
  maandag 2 februari 2009 @ 14:00:14 #22
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_65655191
Hoe oud is het kind? Krijgt ze studiefinanciering? Als de vader echt een goede baan heeft kan ze op dit moment een aanvraag doen bij de IBG dat het inkomen van de vader buiten beschouwing gelaten wordt. Als ze straks erkend is niet meer en dan krijgt ze dus geen aanvullende stufi meer.

O ik zie dat ze 15 is hierboven, dat is dit dus over enige tijd wel van toepassing. Geen probleem natuurlijk als de vader haar financieel ondersteund. Anders toch even meenemen in de beslissing. Ik kan me voorstellen dat iets soortgelijks van toepassing is op de kinderbijslag maar daar ben ik niet van op de hoogte.
pi_65655827
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:55 schreef kahlie het volgende:

Of je post iets wat klopt of niet lijkt mij toch..
Een erkenning is geen gezag

Erkenning

* U hebt omgangsrecht. Dat betekent dat u het kind regelmatig mag zien, ook als u niet of niet meer in één huis woont met de moeder.
* Het kind erft van u.
* Het kind kan uw achternaam krijgen.
* U moet het kind onderhouden. Dat betekent dat u moet betalen voor wat het kind nodig heeft.

Wat betekent het om ouderlijk gezag te hebben over een kind?

* U moet het kind opvoeden en verzorgen.
* U mag geen geweld gebruiken tegen het kind.
* U bent de wettelijk vertegenwoordiger van het kind. Dat betekent dat u beslissingen mag nemen voor het kind. Bijvoorbeeld of hij een bepaalde operatie moet krijgen in het ziekenhuis. Of naar welke school hij gaat. Het betekent ook dat u erop wordt aangesproken als het kind schulden maakt of schade veroorzaakt.

Ouderlijk gezag eindigt als het kind 18 wordt. Dan is hij meerderjarig. U moet nog wel de kosten van levensonderhoud en studie blijven betalen tot het kind 21 jaar is.
  maandag 2 februari 2009 @ 14:23:31 #24
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_65655910
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:21 schreef MamsX het volgende:

Wat betekent het om ouderlijk gezag te hebben over een kind?

* U mag geen geweld gebruiken tegen het kind.

Komt dit uit 1 of andere inburgeringscursus ofzo?

Alsof het wel mag als je niet het ouderlijk gezag hebt.
pi_65656240
hahahahah ik vond het wel grappig
ik dacht die laat ik gewoon staan..
Maar het is inderdaad gericht aan buiterlandesr volgens mij..
Want het ging ook over het nederlandse paspoort..
Maar de info klopt wel.. ik was alleen te lui om zelf te typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')