omdat ze geen internet heeft en ik van dit forum wist en zei 'ik kan wel eens informeren, misschien zitten er wel mensen bij die hier ervaring mee hebben.'quote:Op maandag 2 februari 2009 11:07 schreef N.icka het volgende:
Waarom zoekt die vriendin dit allemaal zelf niet op?
jaquote:Op maandag 2 februari 2009 11:11 schreef DehandvanGod het volgende:
[..]
omdat ze geen internet heeft en ik van dit forum wist en zei 'ik kan wel eens informeren, misschien zitten er wel mensen bij die hier ervaring mee hebben.'
Maakt het wat uit wie het vraagt?
Het staat je vervolgens vrij om NIET op die topiques te reageren...quote:Op maandag 2 februari 2009 11:15 schreef N.icka het volgende:
[..]
ja
Ik wantrouw elk topic dat gemaakt wordt uit de naam van een vriendin. een vriend een collega
De erkenning is niet leeftijdsgebonden. Als een kind 12 jaar of ouder is, dan moet het naast de moeder ook zelf schriftelijk toestemming verlenen.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:13 schreef Rewimo het volgende:
Hoe oud is het kind? Erkennen kan tot het kind 12 jaar is. Als dat niet zo lang meer duurt zou ik het een beetje zien te rekken als ik haar was, aangezien ze het liever niet wil.
Het kind is 15. Dus die zal ook zelf toestemming moeten geven, maar de moeder was sowieso al van plan om haar dochter dit zelf te laten beslissen.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:20 schreef The_End het volgende:
De erkenning is niet leeftijdsgebonden. Als een kind 12 jaar of ouder is, dan moet het naast de moeder ook zelf schriftelijk toestemming verlenen.
Je hebt gelijkquote:Op maandag 2 februari 2009 11:20 schreef The_End het volgende:
De erkenning is niet leeftijdsgebonden. Als een kind 12 jaar of ouder is, dan moet het naast de moeder ook zelf schriftelijk toestemming verlenen.
Bron: Postbus 51quote:Erkenning op een later moment
De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Een erkenning is niet gebonden aan de woonplaats van de erkenner of het te erkennen kind. Elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland is daartoe bevoegd. Is het kind twaalf jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de twaalf en zestien jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.
nu ja, hij wilde het 15 jaar lang niet en nu ineens wel. Heeft ook 15 jaar lang niet of nauwelijks betaald en bijna nooit mee bemoeid. Dan vind ik dat je toch wat minder rechten hebt dan de moeder die dat kind alleen heeft opgevoed. Maar goed, het ligt er dus maar net aan of de dochter het wil.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef The_End het volgende:
Ik las dat er al een omgang was met het kind; het lijkt mij dan niet zo raar dat die man het kind alsnog erkent?
Het gaat helemaal niet om de moeder; het gaat om het kind. De moeder zal dus met het kind moeten overleggen of die dat wil. Omdat ze al 15 is, is het risico van een gedwongen omgangsregeling heel klein, dus is er weinig 'juridisch risico' als de man het kind erkent.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:50 schreef DehandvanGod het volgende:
nu ja, hij wilde het 15 jaar lang niet en nu ineens wel. Heeft ook 15 jaar lang niet of nauwelijks betaald en bijna nooit mee bemoeid. Dan vind ik dat je toch wat minder rechten hebt dan de moeder die dat kind alleen heeft opgevoed. Maar goed, het ligt er dus maar net aan of de dochter het wil.
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Als de moeder niet wil gebeurt het ook niet. Beide moeten tekenen.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de moeder; het gaat om het kind. De moeder zal dus met het kind moeten overleggen of die dat wil. Omdat ze al 15 is, is het risico van een gedwongen omgangsregeling heel klein, dus is er weinig 'juridisch risico' als de man het kind erkent.
Daar gaat het niet om. Ik reageerde op de opmerking dat de 'moeder er meer recht op zou hebben', terwijl het gaat om het kind en niet om de moeder.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:13 schreef DoctorB het volgende:
Als de moeder niet wil gebeurt het ook niet. Beide moeten tekenen.
Ouderlijk gezag heeft niets met de erkenning te maken en dat krijgt de erkenner dan ook niet. Dat is een aparte procedure.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:55 schreef kahlie het volgende:
Behalve financiele gevolgen lijken me andere gevolgen moeilijker.
Als hij het kind erkent, dan krijgt hij in principe wettelijke vader rechten. Dat betekend dat als er iets met de moeder gebeurd dat hij het kind dan krijgt. Wil je dat als moeder als je er altijd alleen voor hebt gestaan? Zou je dan liever je kind niet onderbrengen bij jouw ouders of iemand die je vertrouwt? Ook vraag ik me af wat er gebeurd bij ernstige ziekte of belangrijke medische beslissingen voor het kind zelf? Volgens mij moet er dan toestemming komen van beide ouders. Het ouderlijke gezag is namelijk gedeeld. Dus als het kind een gevaarlijke operatie moet ondergaan, moeten beiden toestemmen voordat het gebeurd.
Moeilijke beslissing en ik zou als moeder me maar eerst goed laten informeren wat voor rechten de vader precies verkrijgt en wat de totale gevolgen zijn.
Of je post iets wat klopt of niet lijkt mij toch..quote:Op maandag 2 februari 2009 12:55 schreef kahlie het volgende:
Behalve financiele gevolgen lijken me andere gevolgen moeilijker.
Als hij het kind erkent, dan krijgt hij in principe wettelijke vader rechten. Dat betekend dat als er iets met de moeder gebeurd dat hij het kind dan krijgt. Wil je dat als moeder als je er altijd alleen voor hebt gestaan? Zou je dan liever je kind niet onderbrengen bij jouw ouders of iemand die je vertrouwt? Ook vraag ik me af wat er gebeurd bij ernstige ziekte of belangrijke medische beslissingen voor het kind zelf? Volgens mij moet er dan toestemming komen van beide ouders. Het ouderlijke gezag is namelijk gedeeld. Dus als het kind een gevaarlijke operatie moet ondergaan, moeten beiden toestemmen voordat het gebeurd.
Komt dit uit 1 of andere inburgeringscursus ofzo?quote:Op maandag 2 februari 2009 14:21 schreef MamsX het volgende:
Wat betekent het om ouderlijk gezag te hebben over een kind?
* U mag geen geweld gebruiken tegen het kind.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |