abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65610658
Voor de profs / betere koks wellicht een hele domme vraag van mijn kant, maar ik stel 'm toch maar
Wat is contrafilet precies?
Ik heb weinig verstand van anatomie en kan het niet goed thuis brengen. Ik heb het al een paar keer bij de Makro zien liggen en vroeg me telkens weer af wat het is en wat je ermee kunt doen. Het ziet er een beetje uit als entrecote aan 1 stuk. In de supermarkt of bij de slager heb ik het eigenlijk nog nooit gezien, het viel me ook op dat het alleen als groot stuk vlees verkocht wordt.
Iemand een idee wat je er zoals mee kunt doen, en of het de moeite waard is om het eens te kopen?
Bedankt alvast!
pi_65619707
Volgens mij is het inderdaad entrecote aan één stuk, en zou je er dus entrecotes van kunnen snijden, echter het is ook fantastisch als je het in de pan aanbraardt en dan gaart (kan in de oven) tot een kerntemperatuur van 50-60 graden. Als het van een goed dier is geweest is het zeker de moeite waard. Volgens mij kan het wel prijzig zijn. Daarom verkopen de supermarkt en slagers het vaak niet, omdat entrecotes bekender zijn, en dus sneller verkocht worden. Ook krijgen de meeste slagers veel voorgesneden+uitgebeende stukken, helaas
pi_65620789
Entrecote is het vlees dat tussen de laatste (achterste) ribben van een rund te vinden is (kan dus met of zonder bot verkocht worden). Hoe verder naar achter, hoe beter. Als de lende van een koe wordt uitgesneden, dan is het gedeelte dat aan de haas grenst, de contrefilet; eigenlijk dus het stuk tussen de ribben en de haas. Het onderscheid is niet altijd duidelijk en de delen worden (onterecht) onder verschillende benamingen en met verschillende snijwijzen verkocht, zoals K-mail al zei.
pi_65635302
Bedankt voor jullie reacties
K-mail, dan zou je het eigenlijk zo ongeveer klaar kunnen maken als een mooi stuk rosbief?
Even rondom aanbraden en dan de oven in?
De stukken die ik zag liggen waren ongeveer 2 kilo. Da's een behoorlijk stuk vlees, maar met wat gasten erbij dan krijgen we het vast wel op!
pi_65635446
Ik heb het ooit gegrilld gegeten.
Stuk aan de grill gespiest en telkens het gare oppervlak eraf snijden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65972550
idd braden en telkens even overgieten met zijn eigen vocht (arroser) en goed kruiden (peper en zout) je kan hem ook op een rooster leggen met een plaat eronder,dus "droog" dan word ie lekker knapperig vanbuiten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')