2cv | donderdag 29 januari 2009 @ 18:24 |
Soms zie je van die youtube filmpjes waarbij een Hummer/Landrover Discovery/Nissan Patrol of wat voor gerespevteerde terreinwagen dan ook met moeite door de modder baggert of zelfs finaal blijft steken terwijl een Lada Niva hetzelfde stukje terrein bedwingt alsof je met een Citroën DS of SM over een verkeersdrempel rijdt. Het zelfde geldt voor hellingen van 45 graden (ik zei graden, niet procenten) en ander schier onmogelijk bedwingbaar terrein. En dat terwijl een Lada Niva bij mijn weten geen electronische zooi aan boord heeft om doorslippende wielen automatisch af te remmen als die doorslaan of om de handrem automagisch even vast te houden als er de kans bestaat dat de machine weg rolt en meer van dat soort gedoe. Mijn vraag is: hoe kan dat ? Is een Lada Niva zo licht ? Is het iets met de bodemvrijheid ? Zitten er speciale differentielen in ? Of zijn al die dingen betoverd/behekst ? Ik heb echt respect voor die auto. Jammer dat het geen Citroën is ![]() | |
fathank | donderdag 29 januari 2009 @ 18:30 |
ff wachten tot Alexxx dit topic gezien heeft. | |
Xtr3mE | donderdag 29 januari 2009 @ 18:42 |
info@lada.nl | |
sigme | donderdag 29 januari 2009 @ 18:46 |
Ik heb een keer vastgezeten met m'n Lada Niva. Ik denk dat Alexxx me nu wil aanraken ![]() | |
Jean601 | donderdag 29 januari 2009 @ 21:17 |
Denk dat dit vooral te danken is aan het gebrek aan gewicht. Een hummer of range rover wegen een heel pak meer. Het concept van een niva is ook zo eenvoudig dat het niet snel defect gaat wat je er ook mee doet. Maar je kan er u ook evengoed mee vastrijden, misschien niet zo snel als met een andere zware jeep. Denk dat dit vooral te maken heeft met de bestuurder ipv met de wagen. | |
fathank | donderdag 29 januari 2009 @ 21:43 |
Gewicht is wel een goeie denk ik. Heb wel eens beelden gezien van Suzuki Samurai's die op plekken kwamen waar nog geen Maanlander kan komen ![]() | |
2cv | donderdag 29 januari 2009 @ 21:58 |
Ik hoorde op een ander forum inderdaad ook dat een Niva voorbijgeraced wordt door een Samurai. En dat was van de grootste Nivafan die er op deze aardbodem bestaat ! | |
zwahiel | vrijdag 30 januari 2009 @ 00:03 |
Gewicht, hij weegt veel minder dan de andere 4x4's. Daarnaast is het allemaal ruwe techniek, door het ontbreken van de electronica kan de mens zelf rijden, niet de computer. De techniek is zo goed dat hij al sinds de 70's rondrijdt en eigenlijk geen verbetering behoeft. | |
Joost-mag-het-weten | vrijdag 30 januari 2009 @ 00:15 |
Toen top gear er een test mee deed maandje terug moest een Land Rover de niva uit de modder trekken ... | |
2cv | vrijdag 30 januari 2009 @ 00:56 |
quote:Landrover op het wegdek en de Niva in de modder ? Vaak is het zo dat als een auto vast zit er maar weinig nodig is om het ding er uit te krijgen. Dan kan je er zelfs een Eend die op een beetje een fatsoenlijke ondergrond staat voor knopen. | |
Hyperdude | donderdag 5 november 2009 @ 20:17 |
Hoi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uit de Motor Klassik van oktober 2009 | |
Alexxxxx | donderdag 5 november 2009 @ 20:42 |
Zo goed is de Niva niet, ben nu al jaren op zoek naar een goede, maar vooral heel veel gare Nivas gezien ![]() | |
green_power | vrijdag 6 november 2009 @ 01:05 |
quote:Ik zie der op marktplaats 1 uit 2005 ![]() Advertentienummer: 279205196 http://auto.marktplaats.nl/lada/279205196-lada-vaz-niva-1-7-i-4wd-2005-blauw.html?return=eJw1jd0KgzAMRt9F0LvZH%2FFiFRnuTYJ1WGw1tOk2NvbuS2G7yjlf%2BBIwyrydkUMyWipTpQXivA4rERohtgOXvQ0QN0IPQKndvYBMxykJDxbErFXftysFf3n6UTU2jXTU3aTq7oqZQTJ4tulcIq%2BZSoXZOuaSEc%2BXQ8Z0s%2Blfpl858GLac1iim1m3B2t5Xetey93dgcMDyy3VIOZRNinSiLkaPl8zxUJl&df=1&fta=eNolT0GOhCAQ%2FAvJeqYRMtodb3vZVxhGdJYsKhF0zBj%2FvqC36q6qrmqNDzwCVsjWxbWbdoFRwLpGtrsGChOaOCOQX5GTA6yBnEABSpGxSC7ix3oKgwlZFJNo9DitY7%2FYjv7e6LTRX4JPdtM0e4tQeL82vAhLbPyaoyQyr189o0SmsURmzdVBJQggqqHv6x2AD6WUYgeupVKyy6Djsk4AqnIQQqVN9exA8GyGZI6z1ya0rp9e8Tff5%2FkzZKPe2xyZUsyVKZDpNyONgIdFKR83vIifb3a3SmtG53mrt6zmeJznP1Z9X7I%3D&fta_ind=3&fs=1 | |
tjoptjop | vrijdag 6 november 2009 @ 03:10 |
Niva ![]() | |
Barcaconia | vrijdag 6 november 2009 @ 03:16 |
quote: quote:Vergeet Alex, ik wil met je trouwen! Ik denk trouwens dat een Niva zulke goede terreineigenschappen heeft door zijn formaat. Wielbasis en spoorbreedte gecombineerd met gewicht zorgen voor behoorlijke wendbaarheid die een landrover minder heeft en een hummer helemaal niet heeft. Verder doet een Defender absoluut niet onder voor een Niva. | |
Barcaconia | vrijdag 6 november 2009 @ 03:18 |
quote:Een Niva met 1.7 injectiemotor en stuurbekrachtiging? Dat wil je niet hebben. Dat gaat gegarandeerd kapot. | |
tjoptjop | vrijdag 6 november 2009 @ 03:25 |
Overigens vind ik het eerste model met de horizontale achterlichten mooier dan de wat recentere met verticale units. | |
Turquaz52 | zaterdag 7 november 2009 @ 01:56 |
quote:Niet alleen Alexxxx ![]() | |
ForcedInduction | zaterdag 7 november 2009 @ 10:35 |
quote:andere vraag: wat maakt het zo'n kutauto ? veel makkelijker te beantwoorden. |