abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65486536
Aankomend weekend is het weer zover, het WK Veldrijden (ook wel cyclo-cross genoemd) staat het programma. Het WK staat op het programma in Hoogerheide (Nederland), alwaar Lars Boom en Hanka Kupfernagel hun titels verdedigen.

Het programma is als volgt:

Zaterdag 31 januari 2009
2009 UCI Cyclo-cross World Championships Junioren 11:30
2009 UCI Cyclo-cross World Championships Beloften 14:30

Zondag 1 februari 2009
2009 UCI Cyclo-cross World Championships Dames 11:30
Prominenten Race 13:00
2009 UCI Cyclo-cross World Championships Elite

De meeste aandacht gaat (natuurlijk) uit naar de race van de Elite-renners. Grote kanshebbers op de wereldtitel zijn de Belgen Sven Nijs, Niels Albert en Bart Wellens, de Tsjech Stybar en natuurlijk titel-verdediger Lars Boom.

De belangrijkste selecties zijn als volgt:

België
Niels Albert
Sven Nys
Kevin Pauwels
Sven Vanthourenhout
Klaas Vantornout
Erwin Vervecken
Bart Wellens

Nederland:
Lars Boom
Thijs Al
Richard Groenendaal
Gerben de Knegt
Thijs van Amerongen
Wilant Van Gils
Eddy Van IJzendoorn

Tsjechië

ZdenekStybar
Radomir Simunek
Petr Dlask
Kamil Ausbuher
Martin Bina
Martin Zlamalik.

Het parcours is virtueel te zien op youtube:

Meer informatie over het evenement is te vinden op de site van de organisatie
http://www.wkhoogerheide2009.nl/nl/actueel.aspx
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_65486612
Hup Lars!
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_65487320
Als het een beetje blijft vriezen krijgen we een snel parcours komend weekend.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_65487332
Al: "De Belgen rijden trager door stress"

wo 28/01/09 - Zondag is Lars Boom op het WK in eigen land de topfavoriet. Hij rekent op de steun van Thijs Al, die de Belgen nog even jent. "Ik denk dat de Belgen bang zijn", zegt de Nederlander aan de NOS.
Volgens Thijs Al zit de angst er goed in bij de Belgische veldrijders. "Lars steekt er bovenuit en Stybar is ook goed", zegt Thijs Al. (PhotoNews) "Bij de Belgen zit de angst om weer een WK te verliezen er goed in. Voor het wereldje zou het goed zijn als een niet-Belg het WK wint."

"Het WK is en blijft een speciale wedstrijd en dat zie je ook bij de Belgen. Vorig jaar zag je drie of vier Belgen al trager rijden door de stress. Als de druk weg was, konden ze weer vliegen."

De psychologische oorlogsvoering tussen de Belgen en Lars Boom is al even aan de gang.

"Lars is mentaal erg sterk en speelt graag met de Belgische crossers. Dat vind hij het mooiste", zegt Al.

Sven Nys en Bart Wellens riepen al op om een Belgisch blok te vormen. "Daar is het al te laat voor", denkt Al. "Wij hebben vorig jaar op het WK in Treviso getoond dat we één team zijn. En nu willen zij dat plots ook doen." "Ik kan een outsider zijn op het WK"Al won dit seizoen de WB-cross in Zolder en de Scheldecross in Antwerpen. Denkt hij niet aan zijn eigen kansen? "Met wat slimheid zit het podium er misschien in voor mij. Ik kan een outsider zijn, maar blijf realistisch
pi_65487597
Goed topic

Uiteraard alles te zien op Sporza, met Michel en Paul
Met uitzondering van de dames, door de finale van de AO
  woensdag 28 januari 2009 @ 12:37:40 #6
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65487866
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:23 schreef franklop het volgende:
Al: "De Belgen rijden trager door stress"

wo 28/01/09 - Zondag is Lars Boom op het WK in eigen land de topfavoriet. Hij rekent op de steun van Thijs Al, die de Belgen nog even jent. "Ik denk dat de Belgen bang zijn", zegt de Nederlander aan de NOS.
Volgens Thijs Al zit de angst er goed in bij de Belgische veldrijders. "Lars steekt er bovenuit en Stybar is ook goed", zegt Thijs Al. (PhotoNews) "Bij de Belgen zit de angst om weer een WK te verliezen er goed in. Voor het wereldje zou het goed zijn als een niet-Belg het WK wint."

"Het WK is en blijft een speciale wedstrijd en dat zie je ook bij de Belgen. Vorig jaar zag je drie of vier Belgen al trager rijden door de stress. Als de druk weg was, konden ze weer vliegen."

De psychologische oorlogsvoering tussen de Belgen en Lars Boom is al even aan de gang.

"Lars is mentaal erg sterk en speelt graag met de Belgische crossers. Dat vind hij het mooiste", zegt Al.

Sven Nys en Bart Wellens riepen al op om een Belgisch blok te vormen. "Daar is het al te laat voor", denkt Al. "Wij hebben vorig jaar op het WK in Treviso getoond dat we één team zijn. En nu willen zij dat plots ook doen." "Ik kan een outsider zijn op het WK"Al won dit seizoen de WB-cross in Zolder en de Scheldecross in Antwerpen. Denkt hij niet aan zijn eigen kansen? "Met wat slimheid zit het podium er misschien in voor mij. Ik kan een outsider zijn, maar blijf realistisch
Door gebrek aan beter gaat het er in de pers de laatste dagen vooral over of de Belgen nu al dan niet een blok gaan vormen.

Ik vind het al bij al een beetje een dwaze discussie, want in slechts heel weinig cyclocrosswedstrijden is het ploegenspel echt van belang. Als blok rijden zal gewoon betekenen dat ze elkaar niet zullen terughalen, wsch.

Het vorige WK heeft Boom niet gewonnen door het Nederlands blok, maar omdat Boom zelf te sterk was.
pi_65488135
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:37 schreef Beregd het volgende:

[..]

Door gebrek aan beter gaat het er in de pers de laatste dagen vooral over of de Belgen nu al dan niet een blok gaan vormen.

Ik vind het al bij al een beetje een dwaze discussie, want in slechts heel weinig cyclocrosswedstrijden is het ploegenspel echt van belang. Als blok rijden zal gewoon betekenen dat ze elkaar niet zullen terughalen, wsch.

Het vorige WK heeft Boom niet gewonnen door het Nederlands blok, maar omdat Boom zelf te sterk was.
Groenendaal spoorde hem wel aan te demarreren in de laatste ronde, wat hem uiteindelijkd e titel opleverde, maar hij was inderdaad wel de sterkste.
pi_65488240
Heb er veel zin in. Het WK is altijd een vreemde, onvoorspelbare koers.

Voor Boom is de kans op een teleurstelling natuurlijk groot, alles minder dan winnen zou een mislukking zijn. Ik ben benieuwd hoe hij daar mee omgaat, dit is de eerste keer dat hij met zulke druk te maken krijgt (vorig jaar was hij ook wel een favoriet, maar als eerstejaars prof was de druk toch een stuk minder, ook vorig jaar op het NK op de weg waren de verwachtingen niet hoog).

Nys en Boom zijn voor mij wel de favorieten. Albert viel me een beetje tegen de laatste crossen. Na zijn goede comeback is hij een beetje op hetzelfde niveau blijven steken. Renners van het niveau Vantornout of Al zie ik het WK eigenlijk niet winnen.
pi_65489031
ben eigenlijk wel benieuwd naar het niveau van Vervecken. Kan hij in zijn nadagen van zn carriere weer een grote rol van betekenis spelen..
pi_65490306
Wat vinden jullie eigenlijk van het parcours? Ik heb net even de animatie zitten bekijken, maar er zit wel heel weinig 'leuks' in. 1 brug, 1 trapje en een afdalinkje. Verder alleen maar plat en een gigantisch lang asfasltstuk.
Ik snap dat ze een parcours voor boom wilden maken maar dit is wel erg saai.
pi_65492201
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 13:45 schreef vivelafete het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van het parcours? Ik heb net even de animatie zitten bekijken, maar er zit wel heel weinig 'leuks' in. 1 brug, 1 trapje en een afdalinkje. Verder alleen maar plat en een gigantisch lang asfasltstuk.
Ik snap dat ze een parcours voor boom wilden maken maar dit is wel erg saai.
het parcours is verre van saai. Het loopt constant op en af en het stuk asfalt naar de finish loopt ook al lichtjes bergop. er zitten wel meer afdalingen in en klimmetjes in. maar als het vriest zal het minder zwaar zijn dan als het modderig is. wel een voordeel met een harde ondergrond kan de spanning er langer in blijven.
pi_65493807
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef Bartoli het volgende:

[..]

het parcours is verre van saai. Het loopt constant op en af en het stuk asfalt naar de finish loopt ook al lichtjes bergop. er zitten wel meer afdalingen in en klimmetjes in. maar als het vriest zal het minder zwaar zijn dan als het modderig is. wel een voordeel met een harde ondergrond kan de spanning er langer in blijven.
Ok, misschien zijn die stukjes niet zo goed te zien op die animatie. Toch mis ik nog wat objecten, dat vind ik zelf wat leuker om naar te kijken. Dingen zoals grote trappen, kort draaien, balken, zandbakken en afdalingen zitten er te weinig in wat mij betreft.
Ik vind eigenlijk dat een wk-parcours al deze elementen in zich moet hebben, zodat de echt sterke alleskunners overblijven.
pi_65494434
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:05 schreef vivelafete het volgende:

[..]

Ok, misschien zijn die stukjes niet zo goed te zien op die animatie. Toch mis ik nog wat objecten, dat vind ik zelf wat leuker om naar te kijken. Dingen zoals grote trappen, kort draaien, balken, zandbakken en afdalingen zitten er te weinig in wat mij betreft.
Ik vind eigenlijk dat een wk-parcours al deze elementen in zich moet hebben, zodat de echt sterke alleskunners overblijven.
Nee, dan krijg je helemaal een compleet Belgenfestijn. Van der Poel is verantwoordelijk voor het parcours en die heeft het, op zich logisch in Nederland, op maat van Boom gemaakt. Het is inderdaad geen spectaculair parcours, maar wel een parcours waar de sterkste over het algemeen zal winnen.
  woensdag 28 januari 2009 @ 18:11:30 #14
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_65500322
WK-parcoursen mogen al eens afwisselen, het mag eens een blubbercross zijn, het mag eens een snelle zijn met veel rechte stukken, een duinencross, een technische draai- en keercross of wat dan ook.

Maar in geen enkele cross horen lange stroken asfalt thuis, dat is gewoon bullshit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_65500574
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:04 schreef FritsVanEgters het volgende:
Hup Lars!
pi_65500696
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 18:11 schreef SaintOfKillers het volgende:

Maar in geen enkele cross horen lange stroken asfalt thuis, dat is gewoon bullshit.
Denk dat de UCI ook wel een vinger in de pap heeft wat dat betreft. Zal wel in de regels een bepaald aantal % dat asfalt moet zijn ofzo, want over het algemeen zijn de stroken asfalt (naar mijn idee) langer op een WK dan tijdens andere crossen.
  woensdag 28 januari 2009 @ 18:25:31 #17
67640 SaintOfKillers
pi_65500751
quote:
Niels Albert: "Boom wordt geen wereldkampioen"

Voor Niels Albert staat er het komende weekend tijdens de WK veldrijden in Hoogerheide veel op het spel. Na zijn val eerder dit seizoen, hoopt de Belg zijn seizoen nog enige glans te kunnen geven door de wereldtitel te behalen.

"We hebben afgesproken met de Belgische ploeg dat we elkaar niet in de vernieling zullen rijden," zegt Albert in de Provinciale Zeeuwse Courant. "Het zal echter niet betekenen dat ik mijn kansen zomaar opoffer. In de eerste plaats zal ik starten om zelf wereldkampioen te worden. Dat geldt ook voor mijn landgenoten, zo zit een Belg nu eenmaal in elkaar."

Over zijn Nederlandse concurrent Lars Boom zegt de 22-jarige Belg: "Boom wordt geen wereldkampioen. De laatste weken vond ik hem niet sterk rijden en ik denk dat hij niet zo sterk is zoals hij zegt. Hij is te pakken."
Ik ben het eens en oneens met Albert. Ik denk ook dat Boom te pakken is, maar dat het niet gaat gebeuren.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_65500778
Zondag van de partij in Hoogerheide Hup Lars
pi_65501279
De Belgen zijn veel te veel bezig met Boom, ze verliezen de andere concurrentie en vooral zichzelf uit het oog.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 januari 2009 @ 18:44:15 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_65501362
Leuk om te kijken .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Trouwste user 2022 woensdag 28 januari 2009 @ 20:09:08 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_65504409
Ik wachtte al op dit topic.

8 jaar geleden was ik erbij toen Richard won.

Hopen op een zelfde mooie resultaat

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_65506167
Mijn oma woont langs de route, dus op zondag tussen de wedstrijd bij de vrouwen en de heren lekker gehaktballen eten.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  woensdag 28 januari 2009 @ 21:15:54 #24
67640 SaintOfKillers
pi_65507012
Welk weer wordt er verwacht voor de volgende dagen?
pi_65507455
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 21:15 schreef SaintOfKillers het volgende:
Welk weer wordt er verwacht voor de volgende dagen?
(vries)kou, geen neerslag dacht ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')