abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65485658
Hallo Fok!kers,

Gisterennacht is er in ons huis ineens een stopcontact "ontploft".
Midden in de nacht is er een stop gesprongen, bij het vervangen sprong de stop meteen weer. Overdag kwamen we er achter dat een stopcontact in de keuken zwartgeblakerd is en er zit zelfs een scheur in.

Aan dit stopcontact zitten nog 3 ( ja ik weet het) dubbele stopcontacten gelinkt waar op dat moment het gasfornuis (voor de oven), een senseo, een kenwoord keukenmachine en een kapotte buitenlamp op aangesloten zaten. Allen op dat moment natuurlijk niet aan (ik ga om 5 uur 's nachts geen koffie zetten, dingen mixen of bakken, en de lamp was al stuk gegaan.)

We durven de stopcontacten nu niet te gebruiken, sterker nog, de stop knalt er meteen uit als we te veel apparaten erop aansluiten. (zelfs als ze niet aan staan).

Hoe kan dit zo ineens gebeuren, wat kan ik er aan doen om het te fixen?

Op zich ben ik best goed met elektra (heb in ons nieuwe huis geholpen met het aanleggen van alle leidingen en draden) maar dit gaat om ons oude huis, waar ik het niet aangelegd heb...

Tips zijn welkom. Of moet ik gewoon de elektricien bellen...

pi_65485854
Weet je zeker dat het probleem niet bij een van de apparaten of losse contactdozen ligt?
Stopcontact kun je toch gewoon openmaken en inspecteren als de stroom er af is?
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:43:05 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65485866
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:36 schreef esjuh het volgende:
Of moet ik gewoon de elektricien bellen...

Mogelijk dat er al eerder iets gesmolten is? Knalt de stop ook als er niets op is aangesloten. Alhoewel: probeer maar niet en bel gewoon.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65485868
quote:
gewoon de elektricien bellen...
pi_65485898
quote:
ik moet gewoon de elektricien bellen...

Met zoiets als elektra en gas ga je niet experimenteren.
pi_65485906
dit gaat wel om je eigenveiligheid, dus als je er zelf niet uit komt gewoon elektricien bellen daar zijn ze voor
I'm not the man you think I am!
pi_65486053
ik zou gewoon een electricien bellen, en meteen vragen of hij niet een groeje meer kan maken en wat wandcontactdoosjes kan omleiden naar de nieuwe groep
pi_65486076
Doe eens wat foto's. Een ontploffend stopcontact is geen alledaags iets, en helemaal al niet als er op dat moment geen aangesloten apparatuur aan stond.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:50:01 #9
17729 SP
I hate my interests
pi_65486100
is de oven ook op gas of electriciteit? Als het het laatste is meen ik me te herinneren dat deze eigenlijk op een aparte eigen groep moet, grote kans dat er wat plastic is gesmolten en een kortsluiting heeft veroorzaakt.
Schroef het stopcontact even open.
pi_65486164
ja of 1 van de apparaten heeft gewoon een storing probeer ze 1 voor 1 knallen ze er nog allemaal 1 voor 1 uit dan moet je een monteur laten komen die de boel nakijkt dan is je bekabeling naar de klote... en nooit zoveel shit op je keuken groep aansluiten en als je het wel doet doe ze dan niet tegelijkertijd aan. daar heb je speciale groepen voor.
pi_65486166
ik gooi het op je buitenlamp. vocht of schimmel kan een mooie belasting gaan vormen met dergelijke gevolgen
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_65486236
De oven is ook op elektriciteit. Maar we wonen in ieder geval al 3 jaar op dit adres met die oven aangesloten, dus ik vind het zo vreemd dat het "ineens" ontploft.

Kan nu geen foto's maken, maar echt spectaculair ziet het er niet uit, je ziet boven de gaten van het stopcontact zwarte roetsporen en op de bovenkant een scheur...
Zal vanavond de boel eens openschroeven en dan toch maar de elektricien bellen.

Blij dat in mijn nieuwe huis zo ongeveer alles in de keuken een aparte groep krijgt!
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:55:11 #13
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_65486304
Het klinkt inderdaad als kortsluiting in het stopcontact, waarschijnlijk is het gaan smeulen door een losse of geoxideerde aansluitdraad. Je mag nog blij zijn dat je geen brand hebt gehad.
Never explain, never apologize.
pi_65486311
De buitenlamp zat in het bovenste contact van het bewuste stopcontact met gewoon een stekker. Maar misschien dat er iets gelekt is, alhoewel het niet geregend heeft...
pi_65486315
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef powerflux het volgende:
ik gooi het op je buitenlamp. vocht of schimmel kan een mooie belasting gaan vormen met dergelijke gevolgen
Denk ik ook.
En dat de stoppen er nu steeds door knallen zal wel komen omdat de isolatielaag van de draden in het stopcontact gesmolten zijn en dus kortsluiting maken. Stroom eraf en even openschroeven, dat zou je snel genoeg moeten zien.
Dat wordt kabeltjes trekken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65486386
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef esjuh het volgende:
De oven is ook op elektriciteit. Maar we wonen in ieder geval al 3 jaar op dit adres met die oven aangesloten, dus ik vind het zo vreemd dat het "ineens" ontploft.

Kan nu geen foto's maken, maar echt spectaculair ziet het er niet uit, je ziet boven de gaten van het stopcontact zwarte roetsporen en op de bovenkant een scheur...
Zal vanavond de boel eens openschroeven en dan toch maar de elektricien bellen.

Blij dat in mijn nieuwe huis zo ongeveer alles in de keuken een aparte groep krijgt!
Overbelasting> draden te heet> smeltende isolatie> veel tijd> draden komen bloot te liggen> kortsluiting.
pi_65486646
Zal straks even schroevendraaier tevoorschijn halen, en de draadjes loshalen. En dan maar de elektricien bellen...
pi_65486760
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:05 schreef esjuh het volgende:
Zal straks even schroevendraaier tevoorschijn halen, en de draadjes loshalen. En dan maar de elektricien bellen...
Dan kan je in ieder geval de stroom er weer op zetten tot de beste man er is.
Alleen wel even oppassen dat er niemand (incl. eventuele huisdieren) bij die draden in de buurt komt dan.
pi_65486872
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:50 schreef SP het volgende:
is de oven ook op gas of electriciteit? Als het het laatste is meen ik me te herinneren dat deze eigenlijk op een aparte eigen groep moet, grote kans dat er wat plastic is gesmolten en een kortsluiting heeft veroorzaakt.
Schroef het stopcontact even open.
Dan zou ie niet moeten klappen pas als je er wat op aansluit, maar meteen.. maar eerlijk gezegd beetje dom om verder die groep te gaan gebruiken met een stopcontact in die toestand.

gooi de stroom de af.. bij voorkeur alles of ff meten ter plekke als je niet alles uit wil zetten. Er klopt ergens iets niet, je bent geen expert dus doe geen domme dingen. ik zou als ik jou was eens beginnen een aantal stopcontacten even van de muur te schroeven, de zwart geblakerde sowieso, maar kijk ook eens hoe de bekabeling er aan toe is op andere plaatsen..
pi_65489424
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:57 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Overbelasting> draden te heet> smeltende isolatie> veel tijd> draden komen bloot te liggen> kortsluiting.
dat vermoed ik ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')