Het doel van deze review was eigenlijk het testen van Windows Live Messenger en Movie Maker Beta, maar vanwege de onvindbaarheid van Movie Maker Beta, is dit vervangen door Windows Live Photo Gallery.
Installatieprocedure.Het installeren van de gehele collectie van Windows Live is uit te voeren via één klein bestand van ongeveer 1 mb. Tijdens de installatie zullen dan al de benodigde bestanden gedownload worden en geïnstalleerd.
Na het starten van de installatie verschijnen een keuzemenu dat de mogelijkheden bevat van te installeren programma’s.
Wat opvalt aan de lijst is dat Messenger automatisch wordt vervangen door de nieuwste versie en dat het niet mogelijk is om Windows Live te installeren zonder Messenger te updaten.
De lijst met overige programma's bestaat uit:
Mail
Photo Gallery
Toolbar
Writer
Family Safety
Microsoft Office Live Add-in
![]()
Opvallende afwezige in deze lijst is Movie Maker Beta, terwijl op de download site van Live wel naar deze installatie wordt verwezen.
Een andere opvallende afwezige mogelijkheid is de optie om de installatiemap te kiezen. Of je het nu wilt of niet, Windows Live zal in de Program Files op de C schijf geïnstalleerd worden en dit vind ik vrij slordig, zeker omdat de totale installatie van al de onderdelen ongeveer 170 mb zal innemen. Ik wil zelf eigenlijk mijn C schijf volkomen beschikbaar houden voor Windows, waarbij al de overige programma's naar mijn D verhuizen, maar die optie is mij door deze manier van installeren direct ontnomen.
Wat echter wel netjes is aan deze installatie, is dat er bij elk programma duidelijk wordt vermeld welke overige programma’s automatisch mee geïnstalleerd worden, zodat je achteraf niet verrast wordt door nog minder schijfruimte op je C schijf.
De installatie van Messenger en Photo Gallery verliep vrij vlot, zeker gezien het feit dat al de benodigde bestanden nog gedownload moesten worden tijdens de installatie.
Windows Live Messenger.Na de afronding van de installatie was het tijd om eens de nieuw verworven programma’s te bekijken, te beginnen met het voor vele mensen inmiddels onmisbare Windows Live Messenger.
Van tevoren had ik redelijk wat wisselende verhalen gehoord over de nieuwe Messenger, zowel positief (veel nieuwe functies, nieuwe look, etc.) als negatief (problemen met inloggen na update). Enigszins huiverig voor eventuele problemen voerde ik mijn gegevens in. Gelukt! Het inloggen bij de nieuwe Messenger werkte zo te zien naar behoren.
Het eerste wat opvalt na het starten is de nieuwe indeling van de contactpersonen. De extra groep Favorieten is nu in de lijst terug te vinden, hoewel deze niet meer aanwezig is als wordt overgeschakeld op "Online/Offline".
Toen ik voor de eerste keer keek, leek de reclamebalk onderin nog groter te zijn geworden, maar het blijkt dat er een apart veld boven is gereserveerd voor "updates" van contactpersonen. Als iemand bijvoorbeeld een andere schermafbeelding heeft gekozen, dan wordt dit in het veld van updates weergegeven. Mocht je niet gediend zijn van deze functie, dan is deze eenvoudigweg uit te schakelen in de opties.
Nu we het toch over de opties hebben, komen we direct bij een, in mijn ogen, probleem voor nieuwe (niet al te ervaren) gebruikers. Het menu langs de bovenrand van het scherm lijkt te zijn verdwenen. Deze aanpassing lijkt te zijn overgenomen uit de nieuwe office reeks, waarbij men geen tekstknoppen meer wil, maar simpelweg één knop die het hele menu bevat. Ik moest zelf even zoeken voordat ik deze gevonden had en tot mijn opluchting bleek de optie er te zijn om het menu bovenin weer weer te geven in de 'oude' stijl. De plaatsing van de nieuwe menuknop vind ik echter ook slecht gekozen. De knop bevindt zich helemaal rechts in beeld, waardoor het uitklapmenu naar links uitklapt. Als er in dit menu bijvoorbeeld "Bestand" wordt geselecteerd, klappen de volgende opties ook weer naar links uit, zodat er een boomstructuur van rechts naar links ontstaat, wat tegendraads met onze leesrichting is. Het menu is iets uitgebreider dan bij vorige versies, er zijn nu bijvoorbeeld ook mogelijkheden om sms-jes gefactureerd te versturen.
Als gekeken wordt naar de lijst met contactpersonen, dan valt op dat het Messengerpoppetje voor de naam is verdwenen en is vervangen door een blokje dat de kleur groen (online), oranje (afwezig/inactief) of rood (bezet) aanneemt. Het aantal statussen is ook ingeperkt tot dit kleinere aantal. De nieuwe weergave vind ik zelf een goede verbetering, want de statusweergave is nu veel overzichtelijker.
Hinderlijk blijf ik nog steeds de reclamebanner onderaan de lijst met contactpersonen vinden. Het kost een gedeelte van het scherm en kort de lijst in. Als er dan toch reclame gemaakt moet worden, is het denk ik handiger dit langs de rechterkant van het scherm te doen, waar meestal wel wat vrije ruimte is terug te vinden, tenzij je mensen in je lijst hebt die graag hun hele levensgeschiedenis in hun naam willen vermelden.
De lay-out van de gespreksvensters zijn ook aangepast, de schermafbeeldingen zijn van de rechterkant naar de linkerkant verschoven, het emoticonvenstertje is nu naar de onderkant van de berichtbalk verschoven evenals de andere features. Een reden hiervoor zie ik niet echt, het lijkt er meer op dat ze de verkiezingsslogan van Obama iets te ver hebben doorgevoerd.
Het geheugengebruik van Messenger is met deze versie redelijk toegenomen, van 15 á 30 mb bij versie 8.5 tot ongeveer 50 mb bij de nieuwste versie. De grootte van de installatie is ongeveer gelijk gebleven, ongeveer 40 mb is er terug te vinden in de Windows Live Messenger map (dit is exclusief de extra programma's die worden meegeinstalleerd met Messenger alleen, die bedragen nog ongeveer 30 mb).
Conclusie over Windows Live Messenger:Over het algemeen vind ik niet dat er bijzonder veel is veranderd aan deze nieuwe versie ten opzichte van de vorige versies. Er zijn enkele nieuwe features bijgekomen, de overzichtelijkheid van de contactpersonenlijst is verbeterd, je kunt zien welke veranderingen je contactpersonen hebben doorgevoerd aan hun naam/schermafbeelding, maar daarnaast lijken er ook veranderingen te zijn doorgevoerd die geen duidelijke reden hebben.
Als je graag gebruik wilt gaan maken van de overige programma's van Windows Live, dan is dit een verplichte update, maar als het je alleen om Messenger gaat dan zie ik niet veel reden om daadwerkelijk over te stappen.
Windows Live Photo Gallery.Eigenlijk doet dit programma precies wat de naam al zegt: Het creëert een verzameling foto's uit een aantal geselecteerde mappen en geeft een aantal mogelijkheden om deze foto's te bewerken of weer te geven.
Een foto krijgt de mogelijkheden om bijvoorbeeld een bijschrift eraan toe te voegen of wat uitleg, een waardering (1 tot 5 sterren), de naam van de fotograaf toe te voegen of het tijdstip van opname te veranderen.
Indien je veel foto's in je verzameling hebt, kun je ervoor kiezen om de afbeeldingen van de foto's te verkleinen. Rechts onderaan in het scherm zit een schuifbalk die de grootte van al de icoontjes bepaald en hiermee ook de hoeveelheid details die ernaast kunnen staan (denk aan bestandsnaam, grootte, waardering, bijschrift). Hoe kleiner het icoontje van de foto, des te minder informatie zal ernaast komen te staan. Dit is een handige functie, zeker als het aantal foto's in de verzameling sterk toeneemt.
Photo Gallery bevat daarnaast de mogelijkheid om de foto's te bewerken, met enkele standaard bewerkingstools. Er is een mogelijkheid om de belichting aan te passen, kleurcorrectie toe te passen, de foto te draaien of bij te snijden, details aan te passen (schaduwen of scherpte bijvoorbeeld), rode oog correctie en nog enkele kleureffecten toe te passen. Het is een verzameling leuke effecten, maar niet bijzonder interessant en terug te vinden in ieder simpel fotobewerkingsprogramma.
Conclusie:Hoewel het programma mooi is vormgegeven, zie ik zelf nog niet echt veel voordelen van dit programma boven vergelijkbare programma's. De bewerkingsfuncties die erin terugkomen zijn niet bepaald vernieuwend te noemen. Maar niet getreurd, mocht je je bijvoorbeeld op een middag vervelen, laad een paar foto's in en maak gebruik van de eindeloos doorgaande diashow functie die is ingebouwd.
Algemene conclusie over het Windows Live pakket:Het pakket bevat een handige installatie, waarbij alleen de componenten gedownload worden die geïnstalleerd moeten worden, wat dus tijdbesparend kan werken. Ik krijg echter het gevoel dat er weinig vernieuwende functies in terug te vinden zijn ten opzichte van vergelijkbare programma’s of eerdere versies (ik kan natuurlijk niet oordelen over de onderdelen die ik niet heb getest).
Maar goed, voor iemand die graag up to date wil zijn met zijn programmaversies, is dit pakket natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om weer helemaal gelukkig te worden.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.