abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65437189
Ik zal eerst het verhaal uitleggen:

Rond m'n 14e heb ik 2 jaar lang met 2 verschillende soorten beugels gelopen waardoor mijn tanden kaarsrecht kwamen te staan. Toen ik eindelijk klaar was met het beugeldragen gaf me ortodontist een brief mee voor mijn tandarts met een verzoek me verstandskiezen te laten trekken omdat deze op een latere leeftijd in de weg zouden kunnen gaan zitten. Hier heeft me tandarts nooit wat mee gedaan want het was volgens hem niet nodig. Nu 5 jaar later staan me tanden weer behoorlijk scheef aan de voorkant. Het lijkt erop dat de voorste 2 ondertanden en voorste 4 boventanden naar binnen gedrukt zijn alsof er ruimtegebrek is doordat de verstandskiezen doorgekomen zijn.

Ik ben teruggegaan naar me ortodontist en die zei dat de verstandskiezen er gewoon uitmoeten. Ik was afgelopen week weer bij de halfjaarlijkste tandarts controle waarbij ik een jaar geleden had gevraagt toch te kijken of de verstandskiezen er toch niet uit moeten, waarna hij fotos had gemaakt van mn gebit en hij zou het laten weten als me verstandkiezen getrokken moesten worden. Maar ik kwam daar dus en vroeg hoe het nou zat en toen zei mn tandarts weer dat het niet getrokken hoefde te worden. Ik had ook op internet wat informatie verzameld over de invisalign beugel en ook dat raadde hij af omdat het volgens hem een typisch amerikaanse methode was met"een "fast result" waardoor de tanden net zo hard weer terug naar de oorspronkelijke positie gaan staan. Maar toch door de hele situatie neem ik advies van mn tandarts niet meer serieus. Hoewel hij mischien gewoon helemaal gelijk heeft.

Wat ik me nu afvraag is: is het mogelijk dat de verstandskiezen invloed hebben op me gebit stand. Want de ene deskundige (orto) zegt ja de andere (tandarts) zegt nee. Ik ben ook een beetje aan het uitvogelen of het mogelijk is om buiten me tandarts om me verstandskiezen te laten trekken, en of ik toch voor een invisalign beugel ga. Want ik zie me nu als 21 jarige niet meer met zon blokjes geval rondlopen. Ik moet er neit aan denken om met zon ding in mn mond uit te gaan, hoewel ik wel graag weer rechte tanden wil hebben. En ik ben er ook bereid daar extra voor te betalen omdat invisalign onwijs duur is.

Hopelijk hebben mensen hier goede tips en advies omdat ik geen zin heb om steeds een half jaar te wachten tussen de momenten dat ik die mensen met verstand eindelijk weer 10 minuutjes spreek :S
  maandag 26 januari 2009 @ 22:26:44 #2
128384 mcwops
gat in je glas
pi_65437712
volgens mij hebben die tanden geen invloed op de stand van je voortanden
vond dit: misschien heb je er wat aan
http://mens-en-gezondheid(...)bron-van-misere.html
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_65437959
Oh echt wel!

Ik heb ze er vroegtijdig laten uitsnijden.
Want de druk op mijn voorste tanden was zeer groot en begon al heel langzaam te bewegen.
(Vooral onderkaak)
Heb het allemaal netjes recht kunnen houden!
Mijn vader heeft het niet gedaan....
Die heeft een slordig geheel er aan over gehouden.
Schots en scheef. (en een doodsangst voor de tandarts dus niet uit voorzorg getrokken)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65438398
Angst voor de tandarts of kaakchirurg heb ik niet haha. Het gaat mij er gewoon om dat ik graag weer rechte tanden wil en als me verstandkiezen eruit moeten om dat resultaat te behalen zou ik dat met plezier doen. Het vervelende in mijn situatie is dat verschillende mensen elkaar tegenspreken en het mij een stuk moeilijker maken.
pi_65438477

Zo ligt er nog een bij mij, de andere is al weg geboord. In die houding geven ze wel degelijk drukken.... als ze rechtopstaan geen id ben geen tandarts

heeft volgens mij te maken met of de verstandkiezen de ruimte hebben. Als je een te kleine kaak hebt gaat het niet naders wel
I'm not the man you think I am!
pi_65438671
quote:
Op maandag 26 januari 2009 22:43 schreef Noisiv het volgende:
Angst voor de tandarts of kaakchirurg heb ik niet haha. Het gaat mij er gewoon om dat ik graag weer rechte tanden wil en als me verstandkiezen eruit moeten om dat resultaat te behalen zou ik dat met plezier doen. Het vervelende in mijn situatie is dat verschillende mensen elkaar tegenspreken en het mij een stuk moeilijker maken.
Oh wacht, jouw tanden stonden al scheef....
Dan heb je kans dat het terug valt, daar hebben ze tegenwoordig toch van die plaatjes aan de binnenkant van je tanden voor, met een draadje?
Dan blijven ze wel staan.

Zou ze er gewoon uit laten halen, als jij de druk duidelijk voelt is dat toch genoeg?
pi_65438836
Kan je de verstandskiezen ook laten verwijderen zonder doorverwijzing van de tandarts? Anders ga ik maar op zoek naar een andere tandarts want hij doet echt moeilijk.
  maandag 26 januari 2009 @ 22:56:03 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65438955
Kijk eens goed naar het plaatje hierboven. Die verstandskies moet 4 kiezen + een hoektand wegduwen voordat de tanden verschuiven. Dat lijkt een beetje met een Alto achterop een vrachtwagen rijden; de vrachtwagenchauffeur merkt er niets van.

Invloed van verstandskiezen op stand van de tanden is omstreden en beperkt; aan de andere kant heeft het behouden van verstandkiezen meestal ook weinig nut.

Vraag je orthodontist anders ff contact op te nemen met je tandarts, of andersom.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_65439057
quote:
Op maandag 26 januari 2009 22:53 schreef Noisiv het volgende:
Kan je de verstandskiezen ook laten verwijderen zonder doorverwijzing van de tandarts? Anders ga ik maar op zoek naar een andere tandarts want hij doet echt moeilijk.
Bij mij heeft de tandarts het zelf gedaan.
En 1 bij de chirurg, als ik het goed heb..is alweer laaaaaaaaaaaang geleden...
pi_67718275
Ik weet het niet. Volgens mijn orthodontist hebben de verstandskiezen geen invloed op de stand van je tanden en kiezen. Ik start met Invisalign met nog een verstandskies die erg diep en scheef ligt (zoals op het bovenstaande plaatje).
  zondag 5 april 2009 @ 12:19:51 #11
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_67724189
Mijn tanden rechts boven zijn ook behoorlijk scheef gaan staan door een verstandskies! De ene tandarts (praktijk door 2 gerund) zei dat het er niet door kon komen. Ik geloofde hem niet, voelde gewoon veel druk op die taneden staan. Uiteindelijk 2e tandarts erbij gehaald, en die zei n.a.v. de foto's (net als dat plaatje hierboven) dat het er wel door kwam. Ze kwamen dus nog niet boven, maar groeiden gewoon hartstikke scheef.
Naar de kaakchirurg gegaan, die heeft alle 4 mijn verstandskiezen eruit gesneden. Ze lagen allemaal zo scheef en zouden dus uiteindelijk ook de boel naar voren gaan duwen. Ik ben blij dat ze eruit zijn, want na jarenlang beugels dragen wil ik de boel wel netjes recht houden!
Geluk is een richting, geen punt
pi_67728172
Mijn voortanden zijn ook scheef gaan staan toen m'n verstandskiezen begonnen door te komen. Sterker nog, de periode dat m'n verstandskiezen vaart begonnen te maken, voelde ik constant druk op m'n voortanden (onder). Dus ik denk wel dat het invloed kan hebben hoor.
Sanity is (not) statistical
pi_67729540
Verstandskiezen kunnen zeker weten invloed hebben op de stand van je tanden!

De auto-theorie hierboven is leuk verzonnen maar maar het kan wel degelijk. Ik ben zelf nu aan mijn tweede beugelronde bezig. Mijn verstandkiezen zouden er uitgehaald worden toen ik mn eerste beugel had, maar mijn tandarts vond het uiteindelijk toch niet nodig. Nu, een jaar of 8 later zijn al mijn tanden weer naar voren gaan staan, simpelweg door ruimtegebrek in mijn mond.
En ja, ik heb boven en onder een draadje achter mijn tanden.
Vorig jaar besloten om nogmaals een beugel te nemen omdat het alleen maar erger werd en het nu nog grotendeels door de verzekering vergoed zou worden. Laat het nu doen bij een andere orthodontist, die keek ongeveer 3 seconden naar mn eerste rontgenfoto's en zei: Ja, in ieder geval moeten al die verstandskiezen eruit want die drukken alles naar voren.

Het hoeft niet, maar het kan dus wel een factor zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')