FOK!forum / Digital Corner / Ferm acculader
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 17:57
Vanmiddag een acculader gekocht maar zit met een vraag. De accu hebben we ook vanmiddag gehaald, maar werkt prima. Nu willen we hem opladen en blijft de meter van de lader op 0ampere staan.


wat kan er mis zijn met die acculader, hij zoemt wel als hij in het stopcontact zit maar de meter beweegt dus geowon niet. wie kan helpen?
gatewaymaandag 26 januari 2009 @ 17:59
een nieuwe accu gekocht die al volledig geladen is?
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 18:02
2e hands, bij motorbedrijf (bijna helamaal vol)
rulerofdeathmaandag 26 januari 2009 @ 18:04
dus je probeert een bijna volle accu op te laden?
Daffodil31LEmaandag 26 januari 2009 @ 18:20
...sommige mensen zullen het nooit snappen...

TS? Als je nu een glas hebt, vol met water, ga je dan ook proberen om er nog wat water bij te gieten?
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:22
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:04 schreef rulerofdeath het volgende:
dus je probeert een bijna volle accu op te laden?
misschien wilt ie de acculader uitproberen?
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 18:27
met yacht kan ik praten , ja ik wil hem uitproberen.
maar als de accu bijna vol is an er toch nog wel wat bij?
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:30
ja vreemd dat de meter niet beweegt, maar heb verder ook geen verstand van acculaders. hou ons op de hoogte
rulerofdeathmaandag 26 januari 2009 @ 18:36
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:22 schreef Yacht het volgende:

[..]

misschien wilt ie de acculader uitproberen?
ja, maar misschien zit die accu zo vol dat de meter (want wat is de resolutie van die meter?) niet gaat bewegen
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:36
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:36 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

ja, maar misschien zit die accu zo vol dat de meter (want wat is de resolutie van die meter?) niet gaat bewegen
ja, heeft TS geen spanningsmeter (zo heten die dingen toch)?
robber57maandag 26 januari 2009 @ 18:37
Alleen als je de spanning verhoogt maar dan overlaad je de accu en gaat ie stuk.
om maar eens een beroemde uitspraak aan te halen VOL=VOL

Ander geval is als de acuu beschadigd/opgesleten is , meestal door sulfaat vorming, dan kun je laden tot je een breuk weegt maar blijft de capaciteit ruk.
Enigste uitsluitsel hierover krijg je door twee dingen te meten: het sortelijk gewicht van het accu zuur en de maximale kortsluitstroom en hoelangf deze kan worden aangehouden (= dus de ontlaadkarakteristiek)
2e hands accus zijn doorgaans weggegooid geld, als een accu voor een tijdje goed in bedrijf is geweest en je zet hem daarna voor een maand of wat weg zonder hem te laten werken (ontladen/laden) vormt zich sulfaat op de loodplaten en gaat er capaciteit verloren, en dat gaat sneller dan je denkt en is grotendeels niet omkeerbaar, weg=weg.
Het symptoom van zo'n accu is meestal typisch: nog wel willen starten maar hooguit 1 a 2 keer en daarna is ie volkomen leeg terwijl er nog wel een redelijke open klemspanning aanwezig is.
Als je zo'n leeg gestarte accu meet met je voltmetertje zie je nog steeds 12 volt of zelfs meer terwijl er met een beetje last aan de spanning meteen volledig in elkaar dondert

[ Bericht 10% gewijzigd door robber57 op 26-01-2009 18:43:03 ]
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:43
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:37 schreef robber57 het volgende:

2e hands accus zijn doorgaans weggegooid geld, als een accu voor een tijdje goed in bedrijf is geweest en je zet hem daarna voor een maand of wat weg zonder hem te laten werken (ontladen/laden) vormt zich sulfaat op de loodplaten en gaat er capaciteit verloren, en dat gaat sneller dan je denkt en is grotendeels niet omkeerbaar, weg=weg.
Het symptoom van zo'n accu is meestal typisch: nog wel willen starten maar hooguit 1 a 2 keer en daarna is ie volkomen leeg terwijl er nog wel een redelijke open klemspanning aanwezig is.
TS zegt deze bij een motorbedrijf gehaald te hebben dus neem aan dat ze daar wel weten wat ze doen? Is anders als je het van een particulier haalt lijkt me, maar hier zou ik me geen zorgen over maken.
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 18:52
Edit; in de oplader zit een ampere per uur meter , jaja

dus nu staat er nul per uur opladen, terwijl dat er max 10 kunnen zijn

owjaa, de accu is 18ampere
rulerofdeathmaandag 26 januari 2009 @ 18:53
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:36 schreef Yacht het volgende:

[..]

ja, heeft TS geen spanningsmeter (zo heten die dingen toch)?
als je de OP leest, dan zie je dat TS het over een meter heeft. Die meter geeft waarschijnlijk aan hoeveel op het moment bijgeladen wordt.
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 18:54
klopt
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:54
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:53 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

als je de OP leest, dan zie je dat TS het over een meter heeft. Die meter geeft waarschijnlijk aan hoeveel op het moment bijgeladen wordt.
Ik bedoel zo'n ding waarmee je kan kijken hoe vol je accu is. wat voor acculader heb je TS?
denniscool93maandag 26 januari 2009 @ 18:57
jullie lopen nu offtopic, maareh dus het antwoord is hij is gewoon vol?

en dan moet ik als die weer bijna leeg is opnieuw proberen?
Yachtmaandag 26 januari 2009 @ 18:57
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:57 schreef denniscool93 het volgende:
jullie lopen nu offtopic
welkom op fok!
rulerofdeathmaandag 26 januari 2009 @ 19:01
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:57 schreef denniscool93 het volgende:
jullie lopen nu offtopic, maareh dus het antwoord is hij is gewoon vol?
gewoon een onderlinge discussie
quote:
en dan moet ik als die weer bijna leeg is opnieuw proberen?
misschien wel een strak plan
gatewaydinsdag 27 januari 2009 @ 18:50
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:52 schreef denniscool93 het volgende:
Edit; in de oplader zit een ampere per uur meter , jaja

dus nu staat er nul per uur opladen, terwijl dat er max 10 kunnen zijn

owjaa, de accu is 18ampere
ampere per uur meter? nee man dat ding geeft gewoon de laadstroom aan in ampere's