abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65392219
Ik ga dus binnenkort (komende dinsdag) op voor het rijexamen en ben nu al zenuwachtig (helaas).

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan, om zijn gegaan of om zouden gaan met de stress en nervositeit die jullie voel(d)en vlak voordat jullie op moesten of nog opgaan voor het rijexamen?
Bijvoorbeeld, zouden jullie iets speciaals doen om de zenuwen de baas te zijn (de avond voor het examen, om goed te slapen bv of de ochtend van de examendag zelf) en zo ja, wat dan?
Rustgevende middeltjes, een uurtje sporten om de zenuwen in je lichaam te verdrijven of wat dan ook?

Just curious.

Tips en ervaring zijn welkom.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_65392442
Ik ging er gewoon naartoe en ik had zoiets van: ach ik zie wel hoe het gaat, heel ontspannen, als ik het niet haal dan doe ik het toch nog een keer? Je hebt er namelijk niets aan om zo gespannen daar te zitten, van ik moet en zal het halen. Je leven hangt er niet vanaf

Ik was daarom totaal niet gespannen en haalde het in 1 keer,zowel theorie als praktijk

'S morgens ook niet heel veel gegeten, 1 broodje en 1 banaan

Ow en veel succes gewenst
  zondag 25 januari 2009 @ 18:03:27 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_65392490
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:55 schreef bolsena het volgende:een uurtje sporten om de zenuwen in je lichaam te verdrijven of wat dan ook?
Beweging vond ik heel relaxed. Ik ging zelfs doelloos rondfietsen Maar alles beter dan thuis afwachten.
  zondag 25 januari 2009 @ 18:05:18 #4
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_65392553
Me eerste examen ben ik gezakt, voornamelijk door de stress en een beetje door net een tekort aan lessen nog. Maar ik had tijdens me examen een complete blackout en ik begreep helemaal niks meer.

Tweede examen ben ik geslaagd. Dikke stress voor het examen en soms ook nog wel tijdens het examen. Maar toen had ik een hele vriendelijke examinator die gewoon heel rustig was. En dat zorgde er eigenlijk voor dat ik tijdens het examen zelf wel vrij rustig bleef, grootste deel van de tijd.

Beide keren zoveel mogelijk mijn normale ritme aangehouden overigens, dus op mijn normale tijden eten en drinken (dus ook koffie en dat soort zooi). Geen rare extra dingen, ook niet om rustiger te worden, want ik reed eerder te rustig dan te snel.
Schaap
pi_65392786
Zo leg je er juist de nadruk op en blijf je er aan denken. Ga jezelf geen druk opleggen dat je het móet halen, daar raak je alleen maar gestrest van en dat verkleint de kans dat je het haalt. Als je het niet haalt is het jammer, maar niet meer dan dat.

Succes
  zondag 25 januari 2009 @ 18:20:58 #6
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65393026
diazepammetje erin gegooit en rijden maar!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_65393049
Zelfvertrouwen is het toverwoord.
Als jij en je instructeur weten dat je kan rijden (zal wel, anders ging je niet op examen) moet je dat alleen ff laten zien.
Geen probleem toch als je het echt beheerst?
  zondag 25 januari 2009 @ 18:39:39 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65393587
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Als je er vanuit gaat dat er altijd een geluks/pech factor meespeelt bij een praktijkexamen, weet je dat jezelf nooit 100% de uitkomst kan bepalen. Voor praktijk-examen zou ik afleiding zoeken, theorie examen kan je beter wel tot het laatst blijven bestuderen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_65394760
Ik had 4 redbulls op en 2 concerta pillen.

Heb glansrijk afgereden.
pi_65400388
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:01 schreef duckes het volgende:
Ik ging er gewoon naartoe en ik had zoiets van: ach ik zie wel hoe het gaat, heel ontspannen, als ik het niet haal dan doe ik het toch nog een keer? Je hebt er namelijk niets aan om zo gespannen daar te zitten, van ik moet en zal het halen. Je leven hangt er niet vanaf

Ik was daarom totaal niet gespannen en haalde het in 1 keer,zowel theorie als praktijk

Ontspannen erheen inderdaad maar ik had ook een banaan gegeten .
Dat weet ik nog heel goed.
Een vriendin zei me , dat het eten van je rustiger maken , dus probeerde ik het maar.

Ik was toch wel ietwat nerveus en mijn rij instructeur kende de vrouw die mijn examinatrice zou zijn en vertelde mij het een en ander over haar.
Dat hielp ook wel om een beetje ontspannen de auto in te gaan.

Gaat je instructeur mee ts?
Succes!!
pi_65416096
Gewoon doen alsof het een rijles is. verder geen punt van maken. laat je wel even weten hoe het afgelopen is?
Succes iig
Overal hangt een prijskaartje aan, behalve aan het prijskaartje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qH1uo4UcPl4[/youtube]
pi_65417384
Ik zag het als een rij les, er zit alleen iemand anders naast je.
Verder dacht ik ook bij mezelf, ach ik zie wel wat het word.
Je instructeur laat je trouwens niet zomaar examen doen
pi_65418222
Tegen niemand zeggen dat je een rijexamen hebt

Tis gewoon een rijles, maar dan met een ander poppetje op de stoel naast je.
So we just called him Fred too
pi_65418250
Ik zou niet teveel van je ritme afwijken. Ik heb zelf voorgenomen om wel nog even lekker te sporten de dag ervoor en de dag zelf. Tegen goede seks zal ik ook geen nee zeggen. Verder op tijd naar bed, goed eten en jezelf zelfverzekerd rekenen.

Komende woensdag rij ik om 13.05 voor de eerste keer af. Is dat een beetje een goede tijd? Ik werd net gebeld door m'n rijschool met de mededeling dat m'n instructeur ziek is en hierdoor vandaag mijn laatste rijles niet doorgaat. Ik kan morgen bij een andere instrcuteur een uurtje rijden en op het examen zelf is het nog onbekend of mijn instructeur beter is en zelf mee gaat of zijn collega. Ik baal hier natuurlijk van. Een andere instrcuteur die ik niet ken, en daarnaast een andere auto waar ik nooit in gereden heb. Verder twijfel ik nog steeds of ik tijdens het examen m'n (misschien onbekende) instructeur mee zal nemen.

Iemand tips?
pi_65418476
Zelf heb ik me die ochtend helemaal klem gezopen en ben kneiterslam naar het rijexamen gegaan, heb het dan ook in 1 keer gehaald.

Zonder dollen, ik had 10 dagen cursus van de ANWB, en zat elke dag 4 uur in de wagen. Op de dag van het examen 's ochtends nog 2 uur gereden, toen nog een keertje net zoals die ochtend een half uurtje lang gereden......met als enige verschil dat de examinatrice naast me zat. Had het rijbewijs toen ook in 1 keer binnen.

Dus zenuwachtig was ik zeker niet, omdat ik de weer ervoor (en de ochtend zelf) al zoveel had gereden was alles gewoon routine geworden, en merkte ik in feite niet dat er iemand anders naast me zat.
pi_65418708
Was niet zenuwachtig
Want ik was dat rijden wel zat onderhand
pi_65418831
6 Valeriaanpillen
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  maandag 26 januari 2009 @ 14:18:11 #18
238905 murpheh
The Autumn Effect
pi_65419175
Gewoon ontspannen, niet te veel aan het feit dat het je examen is denken en gewoon rijden. Ik had m'n examen om 9 uur 's ochtends, wat ik wel fijn vond.. Lekker tot 8 uur slapen en dan geen tijd hebben om te stressen Maar ik ben sowieso niet van het stressen, gewoon doen en vertrouwen in jezelf hebben.
The truth is that we all try to hide. | Last.fm
pi_65419394
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:01 schreef duckes het volgende:

Precies, met dat idee ging ik er ook heen. Als ik het haal, haal ik het. Zo niet, dan heb ik m'n best gedaan, en meer kan ik niet doen.
Ik was de eerste keer wel zenuwachtiger dan de tweede keer, maar toen ik eenmaal in de auto zat viel dat allemaal weg. De tweede keer was ik helemaal niet zenuwachtig en deed ik gewoon m'n ding. En ben ik geslaagd.
pi_65419477
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:52 schreef Sandelege het volgende:
Ik zou niet teveel van je ritme afwijken. Ik heb zelf voorgenomen om wel nog even lekker te sporten de dag ervoor en de dag zelf. Tegen goede seks zal ik ook geen nee zeggen. Verder op tijd naar bed, goed eten en jezelf zelfverzekerd rekenen.

Komende woensdag rij ik om 13.05 voor de eerste keer af. Is dat een beetje een goede tijd? Ik werd net gebeld door m'n rijschool met de mededeling dat m'n instructeur ziek is en hierdoor vandaag mijn laatste rijles niet doorgaat. Ik kan morgen bij een andere instrcuteur een uurtje rijden en op het examen zelf is het nog onbekend of mijn instructeur beter is en zelf mee gaat of zijn collega. Ik baal hier natuurlijk van. Een andere instrcuteur die ik niet ken, en daarnaast een andere auto waar ik nooit in gereden heb. Verder twijfel ik nog steeds of ik tijdens het examen m'n (misschien onbekende) instructeur mee zal nemen.

Iemand tips?
Is het niet zo dat het verplicht is in je eigen auto af te rijden? Tenminste, dat is wel het meest gebruikelijke. Ik zou daar gewoon even contact over opnemen met het CBR, en melden dat je dat wel op prijs zou stellen. Beetje unfair, vind je niet?

En ach, bij mijn tweede keer afrijden heb ik ervoor gekozen mijn eigen rijinstructeur niet mee te laten rijden, en toen ben ik juist geslaagd. Niemand die constant zit te mauwen en er rijd nogsteeds maar één iemand met je mee, en er zitten dus geen 2 mensen op je te letten.
pi_65424726
Ik ben voor de derde keer geslaagd. Op de dag van het examen was ik vrij ontspannen terwijl het mijn laatste kans was om te slagen want het geld was simpelweg op. Toch had ik die dag wel zo`n gevoel van dat ik het kon halen terwijl dat de eerste twee keren een stuk minder was. De laatste rijles voor het examen verliep ook bijna vlekkeloos terwijl ik alle rijlessen daarvoor bijna altijd wel een noodingreep van de rij-instructeur kreeg.

Het examen begon erg goed. Ik had me ook voorgenomen om dit keer lekker met de examinator te gaan praten (rij-instructeur was overigens achtergebleven) en dat stelde me erg op mijn gemak. Toen we ongeveer op de helft waren en mijn examinator de opmerking maakte dat het erg goed ging kreeg ik een paar meter verderop meteen de eerste noodingreep. Een fietser die van de verkeerde kant kwam zag ik over het hoofd en ik dacht dat ik meteen gezakt was. Ik liet echter niks merken en pakte het daarom ook weer goed op. Op het laatst tijdens het inparkeren bij het CBR gebouw schoot ik in de stress omdat de auto naar achteren rolde en de examinator tegen me begon te schreeuwen van "wat doe je nou?!", etc.

Toen we aan de tafel gingen zitten kreeg ik te horen dat ik geslaagd was maar dat ik wel erg veel stomme dingen had gedaan. Dat laatste begreep ik niet helemaal goed aangezien de noodingreep natuurlijk heel erg stom was, maar de rest toch echt buitengewoon goed ging naar mijn mening. Maarja, ik had geen vragen meer gesteld daarna en ben met een goed gevoel naar huis gegaan.
Tok.
  maandag 26 januari 2009 @ 17:06:23 #22
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_65425497
Als je echt zenuwachtig bent, zou ik een beta-blokker halen bij je huisarts. Je moet het doen onder het mom van 'examen vrees'

Dit zorgt er voor dat je niet trilt en je hartslag rustig is ondanks de stress. In je koppie voel je nog wel de stress maar omdat je lichaam in een relaxte staat is straal je dit ook uit en voel je waarschijnlijk beter (Placebo effect lichaam rustig-->hoofd rustig) hierdoor kan je beter concentreren op belangrijke dingen zoals het overige wegverkeer.

Banaantje eten of van die herbal shit zou ik achterwegen laten als je echt last hebt van stress in de zin van hartkloppingen, faalangst, trillingen enz. Als je een beetje last heb van stress kan het placebo effect waarschijnlijk al genoeg zijn.
pi_65467317
Iedereen die me heeft willen steunen met adviezen en tips: bedankt!

Gisteravond voelde ik me wonderwel minder zenuwachtig dan zaterdag en zondag, misschien omdat ik gewoon aan het werk was en het dus te druk had om echt te stressen. Gisteravond heb ik de hele avond zitten chatten, niet echt ontspannend aan de ene kant maar aan de andere kant zorgde het er wel voor dat ik de hele avond niet zat na te denken of zelfs te piekeren over vandaag.

Vanmorgen pas best laat opgestaan, om 11.00 nog een rijlesje gepland waarbij de eerste 5 à 10 minuten gewoonweg k*t gingen. Ik was echt opeens wél stressy.
Daarna ging het echter gewoon lekker en goed, dus ik had weer vertrouwen.

Na dat lesje snel op de fiets naar het CBR, een uur de tijd maar toch lekker doorgefietst. Keihard muziek op de MP3-speler, lekker!
Bij het CBR voelde ik me wel relaxt op zich, nog een cappuccino gedronken en een beetje gekletst. Niet echt supergespannen ofzo. Overigens heb ik wel een rustgevend biologisch middeltje genomen, een pilletje maar, geen enkel idee wat het effect daarvan was maar ok. Je kunt er rustiger van worden en mee in slaap vallen zelfs als je er meerdere van neemt.

Nou, het rijexamen zelf ging ook wel lekker relaxt eigenlijk. Geen ingrepen of foutjes, soms wat haperend en op het laatst was ik wat te aardig voor andere weggebruikers terwijl ik er zelf wel voor kon kruipen (vond ik zelf achteraf ook).
Dat waren dan nog wat puntjes van kritiek. Dan bij het CBR aangekomen binnen de minuut al uitsluitsel gekregen over de prestatie.

Ben dus lekker geslaagd.

Best knap voor iemand die altijd rijangst heeft gehad, maar het dringt nog niet echt tot me door.

Maar goed - iedereen bedankt voor de steunbetuigingen, het medeleven en de tips. En geef ze vooral ook door aan de anderen die ze nog nodig hebben!

"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_65467537
Gefeliciteeeerd!

Gek gevoel hè, dat je van 't éne op het andere moment zelfstandig mag autorijden?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 20:18:02 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65467746
Gefeliciteerd.
Nu snel veel kms. maken in iemand anders zijn/haar auto. Bij voorkeur oude Volvo.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')