Tobacco VanilleBy: Tom Ford
![]()
De opening van TV heeft veel weg van een combinatie tussen L'Eau d'Hiver en de door Stereo genoemde L'Artisan T42, alleen iets groener dan beide geuren. Alsof er iets van munt door zit. Al gauw neemt deze opening afscheid en worden we begroet door een combinatie van siroopzoet en tabak. In het begin heeft de tabak iets meer de overhand, gaandeweg krijgt de zoete noot steeds meer de overhand. Persoonlijk had ik het lekkerder gevonden als de tabak iets heftiger geweest zou zijn en wat langer was blijven hangen, ik vind dat namelijk echt een heerlijke noot! Daarom vind ik Czech & Speake Cuba en Creed Vintage Tabarôme ook zo geweldig
Anyway, wat erg mooi is aan TV is dat je nergens echt goed weet wanneer de tabak ophoudt en de vanille begint, zo goed zijn de notes gemixt. Helaas vind ik wel echt dat de siroopachtige zoetheid, die duidelijk geen vanille is overigens, meer maple syrupachtig - op mijn huid iig - veel te sterk de overhand heeft. Dit gelukkig dan weer niet zo sterk als bij Fumerie Turque van Serge Lutens, waarin de tabak echt een ondergeschikte rol speelt aan de typische Serge Lutens tanden- en neusharenverwoestende zoetheid.
Naar het einde toe komt dan eindelijk wat echte vanille zijn rol opeisen, maar tegen die tijd is het wat mij betreft al te laat want ik ben nu, een kleine vier uur na het opdoen van de geur, die overdreven zoetigheid al zat. Maar persoonlijk heb ik het gevoel dat dit nog wel even gaat duren

Longevity en sillage zijn top: sillage is net goed genoeg om m zelf goed te blijven ruiken maar niet te overdreven dat mensen om je heen funny naar je kijken (zoals ik laatst wel meemaakte toen ik iets te enthousiast was geweest met de Muscs Koublai Khan

).
Mijn eindoordeel is dat TV een goede mix is van andere geuren die in de individuele componenten van TV een betere prestatie leveren. Wil je een melk en honingachtige opening met groene tinten, neem dan L'Eau d'Hiver. Wil je tabak, neem dan Cuba of Vintage Tabarôme. Wil je donkere vanille, neem dan Guerlain Spiritueuse Double Vanille. Wil je dat allemaal, dan is TV wel een goede optie. Is die optie ook $165 voor 50ml waard. Hell no, IMO.