Al sinds dat ik Windows geïnstalleerd had bleef er een onbekend apparaat in apparaatbeheer staan, genaamd "Audio bus voor high definition audio" ofzoiets.
De audio drivers waren gewoon goed geïnstalleerd en alles werkte gewoon, maar door dat ene onbekende apparaat niet herkend werd dacht ik dat er toch iets niet goed was.
Ik had gisteren dus eens zo'n driver scanner geprobeerd. Dat programma scande mijn systeem op verouderde driver en update die dan meteen. Hij vond nog 22 andere verouderde drivers, dus ik dacht, update die ook maar meteen.
Na rebooten bleek het één grote ellende te zijn

Er was iets mis met de drivers van mn videokaart, het stond op de allerlaagste resolutie en 8-bits kleuren en dat kon niet meer hoger. Ook het geluid deed het niet meer.
Het programma had nog een back-up van mijn oude drivers gemaakt, maar het herstellen van die drivers ging ook voor geen meter. Dus ik heb uiteindelijk dat programma eraf gegooid en de drivers handmatig opnieuw geïnstalleerd.
Mijn videokaart was geen probleem, maar mijn geluid krijg ik dus niet meer aan de gang

Ik heb al verschillende keren de driver opnieuw geinstalleerd, zowel van de cd van mn mobo als van de site van Gigabyte. Beide zonder succes.
Bij configuratiescherm > geluiden en audioapparaten kan ik ook niets vreemds vinden. Het geluid staat ook niet per ongeluk op gedempt ofzo.
Systeemherstel had ik natuurlijk uitgeschakeld want dat het ik toch nooit nodig, dacht ik
Iemand suggesties?